Valokuvien pohjustamisesta

Milan Kolarovic

Hei arvoisat ryhmäläiset,

Tiedustelisin teiltä miten olette kiinnittäneet / pohjustaneet
näyttelykuvanne taustakartongille tai pahville? .. kaupoista löytyy ns.
tauluteippiä (kaksipuoleista teippiä), mutta olen kuullut myös käytettävän
eräänlaista "spray-liimaa". Mikä olisi paras tapa saada kuvat tarttumaan (ja
pysymään) 1,5mm mainoskartongilla. Näyttelykuvieni koot ovat 75x50 cm ja
siitä pienempiä kokoja.

--
Milan Kolarovic: Parhaat pikselit'05 -valokuvanäyttely
Oriveden kaupunginkirjastossa 27.2.-31.3.2006

Jore Puusa

Milan Kolarovic wrote:
> [...]
> pysymään) 1,5mm mainoskartongilla. Näyttelykuvieni koot ovat 75x50 cm ja

-----------------------
Paras pohjustustapa ovat kuumaliima-arkit ja lämpöprässi.
Sprayliimat tuhoavat aikanaan kuvan.
Kumisementti toimii myös ja on turvallinen.
Teippi on myös vaarallinen kuvalle.

Jorma Kauppinen

Milan Kolarovic wrote:

> [...]
> pysymään) 1,5mm mainoskartongilla. Näyttelykuvieni koot ovat 75x50 cm ja

Paras tapa tuon kokoisille näyttelykuville olisi kunnon metallikehykset
ja kuva kapa-levyn ja heijastamattoman polystyreenilasin väliin ilman
liimauksia ja teippejä (esim. www.j-media.fi).

jaakko

Milan Kolarovic wrote:
> [...]
> pysymään) 1,5mm mainoskartongilla. Näyttelykuvieni koot ovat 75x50 cm ja

Jos raha ei ole este, niin osta kapalevyä, jossa on valmiiksi
tarrapinta. Et kylläkään saa kuviasi materiaalista ikuna irti. Kapa on
pehmeää ja kolhiintuu helposti, mutta suoraa ja jäykkää. Kapan vahvempi
malla on kapamount, jossa on tukena suikale alumiinia. Kapaan löytyy
valmista kehyslistaa, ohut alumiini.

Sprayliima on tietty hyvää, mutta
- myrkyllistä, käytä suojainta - älä ainakaan tupakoi samalla
- tuhraa joka paikan, ellei ole huippuimuria
- kallista
- laatu vaihtelee merkeittäin, 3M & Scotch on OK
- loppuu aina kesken

Teippien huono puoli on, että pohja ja kuva elävät eri tahtiin ja ne
kohdat, jotka eivät ole teipillä kiinni, nousevat kuprulle.

Jos kuvat ovat mattapintaisia, niin yksi tapa on ripustaa ne
pohjustamatta pienillä hauenleuoilla rautalangalle. Riippuu tietysti
aiheista, voiko kuva aaltoilla.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

Palkitse itsesi, soita täältä hyvä mieli.
http://www.redcross.fi/ajankohtaista/aasia2005/fi_FI/index/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.avokanootti.info/
http://www.meridianx.fi/jaakko/jaakko.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kapa

Muutama perusasia pohjustuksesta:

Jos haluat, että kuvasi säilyvät ajan saatossa, niin:

- älä käytä mitään tarroja, teippejä tms. ellet ole 100% varma ,
että materiaali on neutraalia ja turvallista kuvalle
- kumisementti Ei ole turvallista
- Kapa-levy ei ole turvallista, aikaisemmin sai sikakallista
happamuudeltaan neutraalia
Kapa-levyä, jossa oli lumppukartonkinen pinta.
- mainoskartonki ei ole turvallista

- käytä happovapaata pohjustus/paspartuuripahvia
- pohjustuta alan ammattilaisella alumiinilevylle, varmista, että
käytettävä liimakalvo on neutraalia
- Kuumaliima on turvallista (käytä matalalämpötilaista)
- Jos laitat kuvasi paspiksiin, niin vain kiinni yläreunasta (ei
maalarinteippiä)

Jos kuitenkin spreijaat kiinni Kapa-levylle (tai mainoskartongille),
niin liimaa vastapuolelle myös vastaavanlainen paperi, jottei kuvasi
käyristy tai laita kehys. Mieluiten vaihtokehys,
koska joudut vaihtamaan kuvasi kuitenkin.

Halvin tapa laittaa kuvasi näytille on suoraan seinälle ja lasi
päälle. Osta valkoisia
sähköjohdonkiinnittimiä (niitä, joilla johto naulataan seinään
tai jalkalistaan) leikkaa
muovista pala pois, niin saat L:n muotoisen pidikkeen, jolla voit
naulata lasin ja sen alla olevan kuvan kätevästi seinään.

Kapa

Simo Salanne

Kapa wrote:

> Halvin tapa laittaa kuvasi näytille on suoraan seinälle ja lasi
> päälle.

Kuinka turvallisia seinät ovat? Milaisia eroja eri rakennusmateriaalien
välillä on?

Simo S.

Fixx

In article <44152ef9$0$10076$ba62...@newsread.funet.fi>, Simo Salanne
<Etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> wrote:

Lastulevyn formaldehydi tuhoaa kuvan nopeasti.

Eiköhän kyse ollut väliaikaisesta näyttelyripustuksesta.
Jos lasi ja kuva ovat samankokoisia toiminee ihan hyvin, jos lasi on
isompi pitää jotain viritystä keksiä.

Simo Ristalla oli muuten jossain vaiheessa metodina liimata kuva kiinni
vaihtokehyksen LASIIN. Siisti ja sileä, vähemmän heijastuksia. En
muista mitä liisteriä hän sanoi liiman olevan, ei kuitenkaan mitään
kovin ärjyä liuosta. Valokuvan liimaus tapahtui siis märkänä suoraan
huuhtelusta. Taustapuolelle oli sitten vielä liimattu filmilaatikko
(tyhjä; sisällä ollut 4X5 tuumaista laakaa tietysti) pitämään kehystä
sopivasti irti seinästä.

Tuo alumiinille pohjustus on varmaan asiallisin ratkaisu. Olisiko
tietoa missä tehdään hyvin ja kohtuuhinnalla?

PS. Valokuvaaja Kapalla ja kapalevyllä ei sitten ole keskenään sen
enempää tekemistä kuin esim valokuvaaja Rinnekankaalla ja tunnetulla
pizzeriaketjulla keskenään.... (<-loppukevennys...)