Riemurasia.netin valokuvat

Invalid

Mitä mieltä olette www.riemurasia.net-sivusta, joka
julkaisee paljon suomalaistenkin valokuvaajien teoksia
mainoksiensa kylkiäisenä? Silmiini osui sieltä muutama
tässä ryhmässäkin esillä ollut valokuva, kuten tämä otos
makasiinien raunioilla istuskelevasta poliisista:

http://www.riemurasia.net/jylppy/displayimage.php?album=5&pos=18

Olen kuullut että heillä ei ole tapana kysellä erikseen lupia
valokuvien julkaisuun?

Palvelun mainosmyyntiä pyörittää espoolainen Ab White Rabbit Oy.
Heidän hinnastoonsa voi tutustua osoitteessa
http://www.whiterabbit.fi/hinnasto/, ja sen perusteella voi
heille varmaan laskujakin lähetellä kuvien käytöstä?

Juhana Harju

Invalid wrote:
[...]

:
: http://www.riemurasia.net/jylppy/displayimage.php?album=5&pos=18

Olet linkittänyt jotain ihan muuta kuin raunioilla istuskelevan poliisin.

--
Juhana

Invalid

Juhana Harju <shantig...@gmail.com> wrote:

> Olet linkittänyt jotain ihan muuta kuin raunioilla istuskelevan poliisin.

Oli siinä eilen poliisi mutta ilmeisesti linkkien numerointi vaihtuu
aina kun palveluun tulee uusia kuvia. Toimisiko nämä paremmin.

http://www.riemurasia.net/jylppy/displayimage.php?pos=-12294
http://www.riemurasia.net/jylppy/albumit/29112/makasiinit_vappuaamuna.jpg

Exifistä selviää valokuvaajan nimikin. Enhän minä tiedä vaikka
olisi lupakin tuon kuvan julkaisuun, mutta väitän että kaikkiin ei ole.
Palvelun ylläpitäjä kierteli asiaa kysyttäessä: "Terve, emme me sentään
taideteoksia tai musiikkikappaleita täällä julkaise tai sellaista
mihin on selvät tavaramerkkioikeudet olemassa." ja "Riemurasialla ei
ole tarkoituksena vähätellä tekijänoikeuksia vaan poistamme kaiken
ilman lupaa julkaistut videot/kuvat välittömästi ilmoituksen saatuamme."

Harrastelijakuvaajia asia ei luulisi haittaavan, mutta entä ne jotka
kuvaavat elääkseen? Onko oikein että toinen firma tienaa heidän kuvillaan?

Akseli Mäki

Invalid wrote:

> [...]
>http://www.whiterabbit.fi/hinnasto/, ja sen perusteella voi
>heille varmaan laskujakin lähetellä kuvien käytöstä?

He varmasti kiistävät ollenkaan tienneensä että joku lähettäisi heille
kuvia joihin lähettäjällä ei ole oikeutta. Toisaalta heillä ei varmaankaan
ole mitään järkevää selitystä siihen että miten he ovat varmistaneet sen
että lähettäjällä on oikeus kuvaan.

Asiaa tietysti parantaa kuvaajien oikeuksien kannalta kyseisen sivuston
kaupallinen puoli. Voi vähän epäillä että sivuston ylläpito tietää kuviensa
olevan pitkälti muualta kopioituja.

Mitään laskua ei kai tietenkään voi automaattisesti lähettää. Sen sijaan
voi kysyä että millä oikeudella he noita kuvia julkaisevat kaupallisella
sivustolla.

Simo Salanne

Akseli Mäki wrote:

> Mitään laskua ei kai tietenkään voi automaattisesti lähettää.

Oikeuksien omistaja voi lähettää laskun.

Simo S.

Petri Lopia

On 2006-06-10, Invalid <inv...@invalid.invalid> wrote:
> Harrastelijakuvaajia asia ei luulisi haittaavan, mutta entä ne jotka
> kuvaavat elääkseen? Onko oikein että toinen firma tienaa heidän kuvillaan?

Olisiko tuossa niin, että kuvaa lähetettäessä (jos käyttäjät saavat siis itse
lähettää kuvia) on ehtona, että lähettäjällä on kuvaan oikeudet ja plaa plaa?

--
Petri Lopia :: petri.RE...@iki.fi.invalid
StormChasing/Myrskynbongaus etc. Lightnings/Salamoita yms.

Jarkko Kaakko

Petri Lopia kirjoitti:

> Olisiko tuossa niin, että kuvaa lähetettäessä (jos käyttäjät saavat siis itse
> lähettää kuvia) on ehtona, että lähettäjällä on kuvaan oikeudet ja plaa plaa?

Varmasti. Miten muuten se voisi pelata?

Petri Lopia

<mutu>
Jaa-a. Eli riemurasia ei varmaankaan ota vastuuta tjsp. kuvista mitä
siellä on vaan kuvan lähettäjä ja harva, kun tuntuu ymmärtävän tai
välittävän oikeuksista ja lähettelee sinne vain hauskoja kuvia...
</mutu>

Harri Ahola

In article <e6ec9k$ve1$1...@nntp.aioe.org>,
Invalid <inv...@invalid.invalid> wrote:

> Exifistä selviää valokuvaajan nimikin. Enhän minä tiedä vaikka
> olisi lupakin tuon kuvan julkaisuun

Ei ole lupaa.
Kuvahan on minun ottamani.
Ryhdyn vaadittaviin toimenpiteisiin tässä asiassa.

-Harri, valokuvaaja
--
http://www.harriahola.net/photos

Akseli Mäki

Petri Lopia wrote:

> [...]
>siellä on vaan kuvan lähettäjä ja harva, kun tuntuu ymmärtävän tai
>välittävän oikeuksista ja lähettelee sinne vain hauskoja kuvia...

Ei varmaankaan ota automaattisesti vastuuta oikeuksien loukkaamisesta, vaan
nimenomaan kiistävät sen. Silti ei se välttämättä riitä, koska voidaan
(oikeudessa) todeta että he ovat olleet hyvin tietoisia siitä että kuvien
lähettäjillä ei ole ollut oikeutta kuviin. Mitä nopeasti katsoin vaikuttaa
siltä että myös ylläpitäjät ovat laittaneet reilusti kuvia järjestelmään.

Ainakin siltä tuo vaikuttaa:
http://www.riemurasia.net/jylppy/profile.php?uid=3996

ja kun klikkaa kuvan auki niin näkee kyseisen tunnuksen kansiossa olevat
tiedostot. Ei näytä kauhean omalta materiaalilta tai sellaiselta mihin voi
olettaa olevan oikeus, ja tuosta kansion nimestä jotenkin voi päätellä
olevan kyseisen ylläpitäjän laittamia kuvia.

Akseli Mäki

Simo Salanne wrote:

>Oikeuksien omistaja voi lähettää laskun.

Siitä että on rikottu kuvaajan oikeuksia, vaiko siitä että kuvia on
käytetty? Vaiko kenties vasta tulevasta käytöstä tai kaikista
edellämainituista?

Ja miksi juuri sivuston mainontaa hoitavalle taholla tai sivuston
ylläpidolle lasku lähetetään, miksei sille joka on kyseisen kuvan
lähettänyt sivustolle, jonka ylläpito tietysti sanoo olevan vastuussa? Toki
tuota viimeisintä ei voi mitenkään tietää elleivät he sitä tietoa
laittomasti luovuta, tai ainakaan sitä tietoa mikä heillä on.

Epäilen että lasku ja sen kiistäminen ei aiheuta mitään, kuin ehkä kuvan
poistamisen. Poliisi voi asialle enemmän, jos asiaa sen enemmän haluaa
hoitaa. Tuollainen sivusto ei käytännössä voi toimia lakia noudattaen.

Simo Salanne

Akseli Mäki wrote:

> Siitä että on rikottu kuvaajan oikeuksia, vaiko siitä että kuvia on
> käytetty?

Olen pari kertaa lähettänyt laskun kuvan käytöstä ja luvattoman käytön
selvittämiseen tarvitusta työstä. Molemmat maksettiin "14 vrk"
maksuehdon mukaisesti. Riemurasia.net:n kanssa ei ole tarvinnut asioida...

Simo S.

Firstname Lastname

Miten suuren laskun laitoit? Paljonko voi kuvasta ja työstä veloittaa ?

"Simo Salanne" <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> wrote in message