Kameran hihnan ergonomiaa

tony_...@hotmail.com

Tuli tässä mieleen, että mikähän mahtaa olla kameran hihnan
"oikea" pituus. Kameran hihnan pituudella saa tietysti määrätty
korkeuden, jolla kamera (Järkkäri) roikkuu. Mahdollisuuksina on
roikottaa kameraa mahansa päällä (jos kumpua löytyy) tai sitten
tuossa rintalastan lähellä. Mietin tässä vain (näin miehenä),
mikä olisi optimaalinen kantokorkeus järjestelmäkameralle vai onko
sellaista edes olemassa?

Itse olen tottunut kameraani kantamaan tuossa rintalastan paikkeilla.
Tuntuu vain yksinkertaisesti parhaimmalta ja kamera on mukavan helppo
nostaa kuvausasentoon tarvittaessa. Ehkä tämä on vain subjektiivinen
tunne oikeasta etäisyydestä...Olen kyllä nähnyt ihmisten kantavan
kameraansa myös mahan korkeudella...

Kuinka kannatte, roikotatte kameraanne? =D

NR

tony_...@hotmail.com wrote:
> Tuli tässä mieleen, että mikähän mahtaa olla kameran hihnan
> "oikea" pituus.

Pistetään heti tangentin suuntaan: en ole koskaan käyttänyt
hihnaa vaan hankin käden rystypuolelle tulevan gripin.

Esim.

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=37060&is=REG
tai
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=12984&is=REG

Gripin kanssa saa tukevan otteen, kameran saa näppärästi laukkuun/pois
laukusta. Yleensä roikotan kättä ja kameraa suorana sivulla, pitkänkin
putken kanssa tätä jaksaa aika kauan.

Jostain syystä kameran pitäminen kaulalla ei koskaan ole tuntunut
luontevalta, tuollaiseen grippiin olen ollut hyvin tyytyväinen.

- NR

Eero Ahonen

tony_...@hotmail.com wrote:

> Kuinka kannatte, roikotatte kameraanne? =D

Niin, että hihna kiertää vasemman olkapään yli ja oikeasta kainalosta.
Kamera itsessään roikkuu siinä oikean käden lähellä.

Suoraan kaulasta roikottaessa häiritsee, kun kamera pomppii mahaa/rintaa
vasten ja rasittaa, jos on raskas yhdistelmä roikotettavana.

--
Eero "Aero" Ahonen, ae...@removethis.imnetti.fi

TaaviUntamo

Minä roikotan kameraa vasemmalla olkapäällä. Hihnan pituus on säädetty niin,
että nostaessani kameran kuvausasentoon, hihna kiristyy hauiksen (tai siitä
kohdasta, missä hauis muilla on) alta ja on suunnilleen kireällä kuvatessa.
Hihna hillitsee silloin kameran tärinää. Heiluntaa tietysti voi tulla lisää.

Carpe Diem

Teen itseasiassa samoin. Mulla on vielä lenkki akkuperässä kiinni, josta
saan tukea oikealle kädelle tarvittaessa kuvatessa. Toisessa rungossa
olen muuttanut hihnan kulkemaan vasemmasta pitimestä tähän pohjassa
olevaan lenkkiin. tällöin kamera on luontavammassa asennossa vasemmalla
puolella. :-)

Juha Tyllinen

"Eero Ahonen" <ae...@removethis.imnetti.fi.invalid> wrote in message

> Suoraan kaulasta roikottaessa häiritsee, kun kamera pomppii mahaa/rintaa
> vasten ja rasittaa, jos on raskas yhdistelmä roikotettavana.

Hihnan pituudessa oleellisinta on se, että kamera ei lähde heilumaan
askelten tahdissa. Ja mitä painoon tulee, on kameran hihnan pikakiinnitys
rinkan nostolenkkiin melkoinen helpotus, kun kävelyä riittää muutama tunti.

JKT

Petri Kekkonen

"NR" <n...@email.sorry.com> wrote:
> Pistetään heti tangentin suuntaan: en ole koskaan käyttänyt
> hihnaa vaan hankin käden rystypuolelle tulevan gripin.

Ääni tälle multakin. Maitolaituri.tv:sta löytyy Op/Techin gripstrap, toimii.
http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?cPath=2_47&products_id=227

- Petri

Ilkka Haapavirta

"Eero Ahonen" wrote

> Niin, että hihna kiertää vasemman olkapään yli ja oikeasta kainalosta.
> Kamera itsessään roikkuu siinä oikean käden lähellä.

Jep! Ja hihna laitetaan olkapäälle niin päin, että kamera roikkuu
objektiivi kainaloon päin. Silloin putki on vartalon suojassa esim.
tungoksessa, mutta kuitenkin otettavissa nopeasti kuvausasentoon.

> Suoraan kaulasta roikottaessa häiritsee, kun kamera pomppii mahaa/rintaa
> vasten ja rasittaa, jos on raskas yhdistelmä roikotettavana.

Aiemmin mainostetulta Op/Techiltä löytyy myös systeemi, missä voi vaihtaa
kamerassa oleviin pikakiinnikkeisiin jäykän kankaisen tai joustavan
PU -hihnan sen mukaan, onko kaulassa raskas vai kevyt kalusto.
Ja kun jättää kaulahihnan kokonaan pois, pikakiinnikkeet itsessään
muodostavat lyhyen rannehihnan.

Tuohon grippiin en taida uskoa, kun kätöset ovat pienet ja pelkän rungon
paino 1070 g. ;^)

Ilkka

Sampo Niskanen

NR <n...@email.sorry.com> wrote:

> Pistetään heti tangentin suuntaan: en ole koskaan käyttänyt
> hihnaa vaan hankin käden rystypuolelle tulevan gripin.

Itsekin olen tuollaisen hankkinut, ja kuvatessa se onkin varsin kiva.
Toisaalta kaulasta roikottaminen on objektiivia vaihtaessa kätevä, kun
voi molempia käsiä käyttää vaihtoon. Miten yleisesti hoidatte
objektiivin vaihdon? (Itse yleensä lasken vaihdettavan objektiivin
johonkin (tai jätän kameralaukkuun jos se on olalla), avaan sen tulpan
löysälle, irroitan objektiivin kamerasta ja siirrän tulpan siihen ja
sitten kytken uuden objektiivin kameraan. Tuossa on hankalaa se että
täytyy laskea objektiivi johonkin, ja kameran täytyy myös roikkua
kaulassa.)

/____\ Sampo Niskanen <=> sampo.n...@iki.fi \
\ http://www.iki.fi/sampo.niskanen/ \
\ ________________________________________\___
\___/___________________________________________/

Posti

Sampo Niskanen <spni...@cc.hut.fi> wrote in news:e0ev73$61p$1
@epityr.hut.fi:

> Toisaalta kaulasta roikottaminen on objektiivia vaihtaessa kätevä, kun
> voi molempia käsiä käyttää vaihtoon. Miten yleisesti hoidatte
> objektiivin vaihdon?

Minä roikotan kameraa kaulassa oikeastaan vain filmiä vaihtaessani, enkä
aina silloinkaan. Objektiivin vaihdan oikealla kädellä, runko (Nikon) on
vasemmassa kädessä ja laukku oikealla olalla.

Silloin kun olen kuvaamassa jotain, pitelen kameraa ylensä vasemmalla
kädellä objektiivin tyvestä, runko kämmentä vasten ja hihna kietaistuna
ranteen ympärille niin, että se "lukitsee" otteen kamerasta - tähän
soveltuu parhaiten ihan perinteinen nahkaremmi tai kapea tekstiilihihna.

Hihnan pituus on aika lyhyt, kaulalla roikkuessaan kamera on hiukan navan
yläpuolella. Yleensä se kulkee kuitenkin oikealla olalla.
--
Þosti