LP-kansien kuvaus

0 katselukertaa

A.A.

Nyt kun kymmenvuotinen älppärien (siis semmoisten mustasta vinyylistä
tehtyjen) digitointiprojekti on kymmentä levyä vaille tehty, niin
ajattelin, että olis kiva kun olis hyvälaatuiset kuvat kaikkien
levyjen kansista saatavilla tässä koneella.

Jos vaikka joku olisi tuollaista harrastanut ja kantanpään kautta
oppinut, miten homma hoituu kotioloissa kätevästi. Jonkinlainen
tasalaatuisen jäljen takaava liukuhihnasysteemi varmaan ominkin
neuvoin syntyy yritys-erehdysmenetelmällä, mutta kaikenlaiset asiaan
liittyvät vinkit ovat tervetulleita.

Esim. jonkinlaisen järkevän valaistussysteemin aikaansaanti
askarruttaa näin aluksi.

Käytettävissä on Canon PowerShot A510 ja jalusta. Kuvattavia
levykansia on 723.

Jatkot osoitettu valokuvausryhmään.

Antti.

Markus Lehto

A.A. wrote:

> Jos vaikka joku olisi tuollaista harrastanut ja kantanpään kautta
> oppinut, miten homma hoituu kotioloissa kätevästi.

Oma järjestelyni on seuraavanlainen.

Tausta: Valkoinen suuri kartonkin lattialle. Jos haluaa tyylikästä
varjoa, niin levymatto kannen alle.

Kuvauspaikka: "Nurkkaus", jota rajaa kolmelta sivulta valkoiset seinät,
yhdensuuntaisten seinien etäisyys jotain puolentoista metrin luokkaa.
Valkoinen ympäristö auttaa tasaamaan valoa.

Valaistus: Kameraan kiinnitetty salamalaite suunnattu suoraan kohti yhtä
seinää, etäisyys salamasta seinään noin metri.

Kameran paikka: Noin pari metriä lattialla lojuvan levyn ylöpuolella
(jakkaralta seisten siis kuvaan), suoraan kannen yläpuolella. Etäisyys
on noin suuri, jotta valo jakautuisi tasaisesti ja 50 mm polttovälillä
geometriavirheet ovat pienimmillään (minun kamerallani).

Valkotasapaino: Säädetty manuaalisesti kuvaamalla pelkkää valkoista
kartonkia normaalilta kuvausetäisyydeltä.

Valotus: Sopiva... :) Eli taustakartongin olisi tarkoitus näyttää
kuvassa valkoiselta, mutta kannen vaaleiden kohtien ei saisi antaa palaa
puhki. Aukko sellaiseksi, että piirto on hyvää (ja salaman teho sitten
aukkoon sopivaksi).

> Jonkinlainen
> tasalaatuisen jäljen takaava liukuhihnasysteemi varmaan ominkin
> neuvoin syntyy yritys-erehdysmenetelmällä, mutta kaikenlaiset asiaan
> liittyvät vinkit ovat tervetulleita.

Kuvankäsittelyn osalta toimin näin:
-Avaan kuvan Paint Shop Prolla tai Photoshopilla
-Säädän white & black pointit siten, että tausta on puhtaan valkoinen,
musta kansi täysin musta.
-Rajaustyökalulla (PS) rajaan kuvan siten, että jokapuolelta jää vähän
taustaa näkyviin. Kun työkalusta on valittuna "perspective" (tms.),
säätyy mahdolliset perspektiivivirheet samalla, kun kuvaa rajataan.
-Jos käytössä PSP, pitää perspektiivin korjaus ja rajaus tehdä erikseen
(ainakin tässä minun versiossani)
-Rajauksen jälkeen resize, kuvan kooksi vaikka 1600 x 1600 ja täppi
tietysti pois kohdasta "säilytä sivujen suhteet" tms., jotta
mahdollisesti hieman suorakaiteisesta kannesta tulee täysin
nelikulmainen. Tai sitten vaikka 1600 x 800, jos gatefold-kansi on auki.
-Lopuksi (unsharp mask, jos tarvetta on ja) tallennus

Kun pääsee vauhtiin, ei aikaa mene kovinkaan montaa kymmentä sekuntia
per kansi.

Ja jälki on tällaista:
http://koti.mbnet.fi/trnquill/LP/
Kuvia on pakattu todella ankaralla kädellä, jotta mahtuisivat tuonne
rajoitettuun kotisivutilaan.

--
-Markus Lehto

Petri Kekkonen

"Markus Lehto" <mal...@POISTAutu.fi> wrote:
> Ja jälki on tällaista:
> http://koti.mbnet.fi/trnquill/LP/

Muutenhan tuo toimii loistavasti, mutta tummat ja kiiltävät kannet on
vaikeita:
http://koti.mbnet.fi/trnquill/LP/Opeth%20-%20Ghost%20Reveries%20-%20Cover.jpg

Juuri sama ongelma oli kun kuvasin kaverin öljyvärimaalauksia. Tuohon ei
taida juuri auttaa kuin ison koon tasoskanneri.

- Petri

A.A.

On Sun, 14 May 2006 23:40:43 +0300, Markus Lehto <mal...@POISTAutu.fi>
wrote:

>Oma järjestelyni on seuraavanlainen.

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Minulla vaan tässä kameranräpsässä on vain tuo kiinteä salama, josta
ei tässä liene mitään hyötyä. Pitäis siis jollain lampuilla valaista
kohde.

Onko kellään näkemystä, tulisko vaikka jollain Bilteman 150 watin
halogeenivalaisimella tai parilla minkälaista jälkeä. Siitä sanotaan
että "voimakas valkoinen valo". Varmaan epäsuorasti kannattaa valaista
vaikka tommoisten valkoisten kartonkien kanssa, mitä Markuksella on,
vai?

Antti.

::..M.A.J..::

> Juuri sama ongelma oli kun kuvasin kaverin öljyvärimaalauksia. Tuohon ei
> taida juuri auttaa kuin ison koon tasoskanneri.

Ja ei välttämättä sekään, sillä LP-levyn kansihan on jotain 31 senttiä
korkea. Ellei sitten tosissaan halua skannailla kahdessa osassa ja
yhdistellä kansia. Nopeus ja näppäryys on siitä touhusta kaukana. Tuolla
pöydälläni lojuvalla A3+ koon skannerilla saisi kyllä hikiseen skannattua
kannen kokonaan (skannausalan korkeus n. 30 senttiä).

Petri Kekkonen

"A.A." <nir...@yahoo.com> wrote:
> Onko kellään näkemystä, tulisko vaikka jollain Bilteman 150 watin
> halogeenivalaisimella tai parilla minkälaista jälkeä. Siitä sanotaan
> että "voimakas valkoinen valo".

Valkoisuus on aika suhteellinen käsite, mutta ei kai siinä mitään isompaa
ongelmaa tule jos saat kameran valkobalanssin kohdalleen. Sen verran
keltaista tuo halogeenivalo kuintenkin on että kamera joutuu vahvistamaan
sinistä kanavaa reilusti enemmän ja sinisävyinen kohina on hyvin mahdollinen
ongelma tummimmissa kohdissa. Jos hifistelemään lähtee niin halogeeneihin
voi tietysti laittaa siniset värinkääntökalvot päälle. Tuollaista kalvoa myi
ainakin joskus Filmfotograferna Helsingissä.

Ehdottomasti epäsuora valaisu noitten kanssa, on sen verran epätasaiset
valokuviot ettei noita voi suoraan valaisuun käyttää.

- Petri

Simo Salanne

Petri Kekkonen wrote:

> Juuri sama ongelma oli kun kuvasin kaverin öljyvärimaalauksia.

Salama (tai kaksi), niiden eteen polarisoivaa kalvoa, opiskan eteen
polarisaatiosuodin, jonka polarisointisuunta on 90 asteen kulmassa
kalvoihin nähden.

Tuossa kuvassa:
http://tinyurl.com/qaxnv
on restauroitavan rakennuksen seinästä löytyneitä maalinäyteeitä. Alempi
on kuvattu yhdellä salamalla ilman suodattimia. Ylemmässä salaman edessä
on polarisoiva kalvo ja opiskan edessä polarisaatiosuodin.

Simo S.

Simo Salanne

Markus Lehto wrote:

> Ja jälki on tällaista:
> http://koti.mbnet.fi/trnquill/LP/

Levykannen sunnittelijat saattavat olla eri mieltä tuosta copyright
-merkinnästä.

Simo S.

jaakko

Merkintä voisi olla: Kotelon reprokuva Markus Lehto.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.avokanootti.info/
http://www.meridianx.fi/jaakko/jaakko.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

jaakko

Nyt on kesä tulossa, pilvipoutaisen päivän valo on aika neutraali.
Kuvaa ulkona, käytä kahta styrox-levyä molemmilla sivuilla tasaamaan valoa.

Harmaaseinäisen kerrostalon piha/parveke on hyvä.

Markus Lehto

jaakko wrote:
> Merkintä voisi olla: Kotelon reprokuva Markus Lehto.

Ja juuri näin se tuleekin tulkita. Koko copyright-pylpyrähän on aivan
turha, sehän on itsestäänselvyys että kuvaajalla on oikeus kuviinsa. Se
nyt vain on jostain jäänyt tuohon nimen eteen, olkoon vaikka koriste.

--
-Markus Lehto

Markus Lehto

Petri Kekkonen wrote:
> Muutenhan tuo toimii loistavasti, mutta tummat ja kiiltävät kannet on
> vaikeita

Totta. Valo pitäisi saada alemmas, mahdollisesti jopa joka sivulta. Olen
kokeillut yhtä sun toista valaisukikkaa, mutta tuo kameran lisäsalama
kohti seinää on ehdottomasti se helpoin ja nopein tapa. Ja jälki on
riittävää tarkoituksiini (poislukien muutaman hyvin kiiltävät ja tummat
kannet).

--
-Markus Lehto

tuomas

Mutta, mutta-
Minulla on samankaltaisia aikomuksia. Minulla on myös
polarisaatiokalvoa salaman eteen. Mutta mistä noin käytännössä
tietää kalvon -tai klasin edessä olevan polarisaattorin "suunnan"?
Kalvossa eikä kyllä filsussakaan (Heliuopan Cir pol)ole mitään
merkintää renkaassa, paitsi jotain numeroita.
nim. jos olis digi niin testaisin, mutta.

Simo Salanne

tuomas wrote:
> [...]
> Kalvossa eikä kyllä filsussakaan (Heliuopan Cir pol)ole mitään
> merkintää renkaassa, paitsi jotain numeroita.

Eikö siinä pyörivässä renkaassa ole viivaa tai pistettä jossain kohtaa?

Kalvon ja filsun "oikean" KESKINÄISEN asennon selvität laittamalla ne
päällekkäin ja katsomalla niiden läpi. Käännät filsua kunnes
läpinäkyvyys on minimissään eli yhdistelmä on mahdollisimman pimeä.
Sitten vaan palikat samaan keskinäiseen asentoon salaman ja opiskan eteen.

Simo S.

0 uutta viestiä