Koulukuvat & Pakkomarkkinointi

Olli Ripatti

Saimme tänään poikamme koulukuvat kotiin.
Kuvat oli tilattu "rasti ruutuun" menetelmällä esitilauksella.
Mitä tekee valokuvaamo? Toimittaa em. ennakkotilattujen kuvien mukana
vielä kymmenen euron kehykset vaikka tilauksessa ei ollut mitään
mainintaa asiasta. Ne pitäisi sitten palauttaa erikseen takaisin.
Mielipiteitä moisesta toiminnasta?

(Annoin oman mielipiteeni valokuvaamolle mutta en viitsi sitä tänne
laittaa koska tätä foorumia lukee myös alaikäiset)

:o

ps. ehkä tämä olisi pitänyt laittaa kenties (myös) kuluttaja-foorumille?

Juha Vesamäki

Olli Ripatti wrote:
> [...]
>
> (Annoin oman mielipiteeni valokuvaamolle mutta en viitsi sitä tänne
> laittaa koska tätä foorumia lukee myös alaikäiset)

Jos ei ole tilannut mutta valokuvaamo on kehykset lähettänyt niin eikö
voisi vain kiittää kauniisti kehyksistä.

Juha Vesamäki

markus_fin

"Olli Ripatti" <olli.POIS...@dnainternet.net> kirjoitti
viestissä:DEjXd.233$9B2...@read3.inet.fi...

> [...]
>
> (Annoin oman mielipiteeni valokuvaamolle mutta en viitsi sitä tänne
> laittaa koska tätä foorumia lukee myös alaikäiset)

Kova kovaa vastaan vaan. Tai ei se vastapuoli mikään kova ole, rahanhimoinen
kusipää vaan. Armeijassa oli samantyyppinen tapaus. Kuvaaja, siis
siviilipelle, tuli paikalle, kehui itseään tapaamisillaan isokenkäisten
parissa ja sanoi ettei "näistä tilauksista vielä kukaan ole kieltäytynyt".
Vittu mikä pelle. Nimeä en valitettavasti enää muista. Minäkin nuoruuden
hömeliyttäni ostin sen asettaman oletusvalikoiman. Suosittelen, että pidät
sinulle tilaamatta lähetetyt kehykset, etkä maksa kuin siitä, mikä oli
tilattu. Suomalaiset ovat kilttejä, mikä sinänsä on hyvä asia, mutta kun
sitä kiltteyttä aina silloin tällöin yrittää ulosmitata joku narsismiinsa
tukehtuva vailla mitään häpyä oleva sarasvuolainen. Pieni laskutoimitus
alkuarvoina kuvien hinta, niiden näpsäisyyn mennyt aika ja raha, oppilaiden
ja koulujen määrä kyseisen kuvaajan hyvä veli/rotary/lions -kaveruuden
perusteella itselleen junailemalla monopolialueella antaa sikamaisen tuoton
sikamaisen moraalin omaavalle "ammattilaiselle".

Enää odotetaan "ammattivalokuvaajien" paheksuvia kommentteja ja selityksiä,
ettei sellaisia kuvia kuka tahansa pysty ottamaan, ja että hinta niistä on
naurettavan pieni ammattilaisen luomisen tuskaan nähden. Hirvi Vaara, puhu.

m_f

Mikko J.

"Olli Ripatti" <olli.POIS...@dnainternet.net> wrote in message

> [...]
> vielä kymmenen euron kehykset vaikka tilauksessa ei ollut mitään
> mainintaa asiasta. Ne pitäisi sitten palauttaa erikseen takaisin.

Jos kerran pyytämättä lähettivät sinulle kehykset, niin pokkaa ja kiitä,
maksamaan en itse vaivautuisi. Eivät voi olettaa että lähetät/palautat
takaisin heidän jakelemaansa roinaa. Jos hirveästi alkaa valokuvausliikettä
ahistamaan, niin pistä ne noutamaan kehykset kotoasi.

Mikko

-=kukka=-

> [...]
> Mitä tekee valokuvaamo? Toimittaa em. ennakkotilattujen kuvien mukana
> vielä kymmenen euron kehykset vaikka tilauksessa ei ollut mitään mainintaa

Tarkoitatko tällä, että tilauskaavakkeessa, ei ollut edes mahdollista tilata
noita kehyksiä, vaan ne tuli niinkuin yllätyksenä, että voiko tuollaisiakin
saada?

Oliko tilauskaavakkeessa mainittu tilattavien tuotteiden hinta?

>Ne pitäisi sitten palauttaa erikseen takaisin.
> Mielipiteitä moisesta toiminnasta?

Jos, valokuvaamo on jostain syystä tehnyt virheen ja laittanut kehykset
vaikka et ole tilannut sellaisia, niin mielestäni ihmisiä kun olemme, niin
virheitä sattuu itse kullekkin ja näin ollen katsoisin asiaa hymyssä suin ja
yrittäisin korjata virheen esimerkiksi lähettämällä nuo kehykset takaisin
postilla.

Mutta jos valokuvaamo on laittanut nuo kehykset tietoisesti ja vieläpä
yrittää saada żlimääräistä rahaa niistä, mitä ei ollut mainittu tilauksen
yhteydessä, niin asian onkin sitten täysin toinen. Silloin kiittäisin
ilmasista kehyksistä.

> ps. ehkä tämä olisi pitänyt laittaa kenties (myös) kuluttaja-foorumille?

noh otetaan sitten mukaan.

--
-= k u k k a =-
http://www.kukka.tk

Olli Ripatti

-=kukka=- wrote:
> [...]
> saada?
>
> Oliko tilauskaavakkeessa mainittu tilattavien tuotteiden hinta?

Oli mainittu kuvien hinta mutta ei sanaakaan kehyksistä.
"Kehykset tulivat minulle täysin varoittamatta, en ollut niitä pyytänyt"

> [...]
> yrittää saada ýlimääräistä rahaa niistä, mitä ei ollut mainittu tilauksen
> yhteydessä, niin asian onkin sitten täysin toinen. Silloin kiittäisin

Kaikille kuvien vastaanottajille tuli samat kehykset ja
ekaluokkalaisille vielä kansiot joita ei oltu mainittu tilauksessa.
Eli en edes kiitä valokuvaamoa kehyksistä vaan otan ne haltuuni ja
maksan vain kuvat.

Heikki Heinonen

On Fri, 11 Mar 2005 22:03:36 GMT, Olli Ripatti
<olli.POIS...@dnainternet.net> höpisi että:

> [...]
>ekaluokkalaisille vielä kansiot joita ei oltu mainittu tilauksessa.
>Eli en edes kiitä valokuvaamoa kehyksistä vaan otan ne haltuuni ja

Harvinaisen tökerö temppu kuvaamolta. Ilmoita asiasta koulun rehtorille jotta
asia ei toistu seuraavana vuonna.

Rolf Moberg

Olli Ripatti wrote:
> Oli mainittu kuvien hinta mutta ei sanaakaan kehyksistä.
> "Kehykset tulivat minulle täysin varoittamatta, en ollut niitä pyytänyt"

Oliko kuoressa ohjeet, jonka mukaan materiaali, jota ei haluta ostaa,
pitää palauttaa? Näin on ainakin yleensä ollut tapana.

> [...]
> ekaluokkalaisille vielä kansiot joita ei oltu mainittu tilauksessa.
> Eli en edes kiitä valokuvaamoa kehyksistä vaan otan ne haltuuni ja

Jaa, oliko kehykset hinnoiteltu tuote?
Tuolla konstilla saa pelkkiä hankaluuksia.

Rolf Moberg

--
Vastatessasi viestiini, ole hyvä ja:
- lainaa vain oleelliset rivit, poista ylimääräiset

Jussi Paju

In sfnet.keskustelu.kuluttaja, Rolf Moberg <us...@example.net> wrote:

> Oliko kuoressa ohjeet, jonka mukaan materiaali, jota ei haluta ostaa,
> pitää palauttaa? Näin on ainakin yleensä ollut tapana.

Nythän kyse (ainakin ensimmäisen kuluttaja-ryhmään crosspostatun
artikkelin mukaan) oli siitä, että kuvat oli etukäteen tilattu, eikä
(kuten aiemmin on ollut tapana) lähetetty kaikkia kuvia kotiin, joista
sitten valitaan pidettävät ja loput palautettaan.

Tuollaisessa tapauksessa (olettaen siis, että kaikki oleelliset tiedot
on kirjoitettu tänne asiaa selitettäessä) on kokonaan myyjän ongelma,
kuinka hän hankkii ylimääräiset, ei-tilatut tuotteet takaisin.
Tietenkään asiakas ei saa hävittää niitä tms, koska ne ovat myyjän
omaisuutta.

--
Jussi

MYYDÄÄN: Peugeot 206 1.4 XR 5-Ov ('00), takuu voimassa 12/05 saakka.
Kuvia ja lisätietoja: http://www.nettiauto.com/253844

Matti Grönroos

"Rolf Moberg" <us...@example.net> wrote in message

> Jaa, oliko kehykset hinnoiteltu tuote?
> Tuolla konstilla saa pelkkiä hankaluuksia.

Minkälaisia?

Matti

--
Matti Grönroos -- http://www.iki.fi/mjg

Rolf Moberg

No ainakin mitä minä olen asiaa seurannut, niin etukäteen kysyttävässä
"kuvausluvassa" ja siinä valmiiden kuvien kuvakuoressa on koodit. Joka
vuosi ne joutuvat jäljittämään kuvia, joita ei ole palautettu eikä maksettu.

Mutta ilmeisesti tilanne oli nyt jotenkin erilainen. En seurannut
keskustelua valokuvausryhmässä alusta asti.

Rolf

Olli Ripatti

Rolf Moberg wrote:
> [...]
> maksettu.
>
> Mutta ilmeisesti tilanne oli nyt jotenkin erilainen. En seurannut
> keskustelua valokuvausryhmässä alusta asti.

Tilannehan meni siis niin että kotiin tuli kuvaamolta
ennakkotilauskaavake jossa ruksattiin ne tuotteet jotka halusimme.
Ruksasimme ainoastaan luokkakuvan ja pienen sarjan erikokoisia
yksittäiskuvia.
Sitten kun kuvat tulivat kotiin niin paketissa oli myös maksulliset
kehykset, sellaiset pahviset lärpykät joita saa tiimarista eurolla
kymmenen kappaletta. Paketissa niiden hinta oli yhteensä yli 10 euroa.

:o

Rolf Moberg

Olli Ripatti wrote:

> Sitten kun kuvat tulivat kotiin niin paketissa oli myös maksulliset
> kehykset, sellaiset pahviset lärpykät joita saa tiimarista eurolla
> kymmenen kappaletta. Paketissa niiden hinta oli yhteensä yli 10 euroa.

Ohhoh! Vaikea uskoa, ettei olisi niistä mainittu etukäteen. Mikäli näin
on tosiaan tapahtunut, on kyllä kunnon moka. Ei tainnut olla Seppälän
koulukuvasta kyse, kun tuommoista tapahtuu? Meidän koulullamme on käynyt
Seppälä, eikä tuommoista vedätystä ole ollut.

Hyvät koulukuvaajat pystyvät sopimaan joustavasti koulun vastuuhenkilön
kanssa, millaisia tuotteita oppilaille tarjotaan. Eli kannatanee olla
yhteydessä henkilöön, että tietävät väärinkäytöksestä, jos semmoinen on
tapahtunut.

Olli Ripatti

Rolf Moberg wrote:

> [...]
> kanssa, millaisia tuotteita oppilaille tarjotaan. Eli kannatanee olla
> yhteydessä henkilöön, että tietävät väärinkäytöksestä, jos semmoinen on

Eipä tämä mikään salaisuus ole eli kuvat tulivat täältä:

http://www.kolumbus.fi/muotokuva/muoto_intro.html

Tapio

"Rolf Moberg" <us...@example.net> wrote in message

> Oliko kuoressa ohjeet, jonka mukaan materiaali, jota ei haluta ostaa,
> pitää palauttaa? Näin on ainakin yleensä ollut tapana.

Asiakkaalla ei ole mitään velvollisuutta palauttaa materiaalia, jos se on
hänelle pyytämättä toimitettu. Toimittajan on itse haettava ne takaisin,
mikäli haluaa.

Osmo R

Rolf Moberg wrote:

> Oliko kuoressa ohjeet, jonka mukaan materiaali, jota ei haluta ostaa,
> pitää palauttaa? Näin on ainakin yleensä ollut tapana.

Tämä ei silti tuo velvollisuutta palauyttaa mitään. Alaikäinen ei voi
tehdä sopimusta kuvien ostamisesta ja jos lähettää toiselle materiaalia
ilman sopimusta niin kärsii itse menetykset.

Ehkä tästä syystä onkin siirrytty tilauskäytäntöön.

Osmo

Kari Hyvönen

Jussi Paju kirjoitti:

> [...]
> kuinka hän hankkii ylimääräiset, ei-tilatut tuotteet takaisin.
> Tietenkään asiakas ei saa hävittää niitä tms, koska ne ovat myyjän

Miksi asiakkaalla olisi velvoite säilyttää tuotteet, jotka on toimitettu
pyytämättä? Nämä kehykset voidaan rinnastaa tilaamatta lähetettyihin
arpoihin, joita ei tarvitse lunastaa tai palauttaa, vaikka lähettäjä
niin haluaisikin. Jos ei-halutut tavarat pitäisi säilyttää, pian nurkat
olisivat täynnä tarpeetonta rojua.

TK

Homman nimi on se että koulu (opettajat ) saa tietyn osuuden myydyistä
kuvista + muista oheistuotteista.

"-=kukka=-" <kukka...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:xNnYd.750$uc6...@read3.inet.fi...

Jouni Paakkinen

TK wrote:
> Homman nimi on se että koulu (opettajat ) saa tietyn osuuden myydyistä
> kuvista + muista oheistuotteista.

Eipäs yleistetä. Monissa kaupungeissa järjestelypalkkioita ei oteta
lainkaan vastaan tai koulu itsenäisesti tekee vastaavan päätöksen,
jolloin alennus siirtyy suoraan kuvapaketin hintaan.

Ja jos järjestelypalkkio tehdystä työstä otetaan, ei se opettajien
taskurahaksi mene, vaan koulun käyttöön.

JP

Jouni Paakkinen

Osmo R wrote:

> Tämä ei silti tuo velvollisuutta palauyttaa mitään. Alaikäinen ei voi
> tehdä sopimusta kuvien ostamisesta ja jos lähettää toiselle materiaalia
> ilman sopimusta niin kärsii itse menetykset.

No nuo laput käyvät luonnollisesti alaikäisten kotona...

JP

Osmo R

TK wrote:
> Homman nimi on se että koulu (opettajat ) saa tietyn osuuden myydyistä
> kuvista + muista oheistuotteista.

Minusta koko jokavuotinen kuvausrumba on turhaa. Kolmesta neljään
kuvauskertaa pitäisi riittää koko peruskouluajaksi. On hyvin
epäeettistä, että koulut aktiivisesti osallistuvat tällaiseen bisnekseen.

Osmo

Hanna

Osmo R wrote:

> Minusta koko jokavuotinen kuvausrumba on turhaa. Kolmesta neljään
> kuvauskertaa pitäisi riittää koko peruskouluajaksi.

Puuttumatta nyt yhtään tähän koulukuvamarkkinointiin haluan sanoa, että
minusta jokavuotiset koulukuvat ovat mukavia, noin oman kokemuksen
perusteella. Nyt myöhemmin on kiva katsella tuttuja naamoja ja kuinka
kukin on muuttunut vuosien saatossa. Ilman luokkakuvia en välttämättä
enää muistaisi kenen kanssa kolua kävin. Ne ovat kivoja muistoja, joista
en haluaisi luopua.

Ja ainakin meillä (lapsena) koulukuvaus oli yksi odotetuimpia tapahtumia
kouluvuoden aikana.

Siis ainakin luokkakuvat ovat minusta tärkeitä, jokavuotisia, muistoja.

-Hanna

markus_fin

"Jouni Paakkinen" <jo...@snpp.com> kirjoitti
viestissä:423472f1$1...@news.dnainternet.net...

> Eipäs yleistetä. Monissa kaupungeissa järjestelypalkkioita ei oteta
> lainkaan vastaan tai koulu itsenäisesti tekee vastaavan päätöksen, jolloin
> alennus siirtyy suoraan kuvapaketin hintaan.

Mikään alennus ei vielä koskaan ole siirtynyt suoraan tuotteen hintaan.
Esittääkö kuvaaja koululle hinnaston, jossa on kaksi hintaa, kuvapaketin
hinta jos "järjestelypalkkio" otetaan, ja kuvapaketin hinta jos
järjestelypalkkiota ei oteta? Epäilen. Jos ei esitä, mistään alennuksesta on
turha puhua.

m_f

rj

"Osmo R" <ok...@hotmail.com> wrote in message

> Minusta koko jokavuotinen kuvausrumba on turhaa. Kolmesta neljään
> kuvauskertaa pitäisi riittää koko peruskouluajaksi. On hyvin
> epäeettistä, että koulut aktiivisesti osallistuvat tällaiseen bisnekseen.

Kyllä kaksi kuvaa saisi riittää: "ennen" ja "jälkeen". Eiköhän niistä
selviäisi oleellisin.

- rj

Matti Kaki

In article <DEjXd.233$9B2...@read3.inet.fi>,
olli.POIS...@dnainternet.net says...

Nimenomaan sinne ja jonne kopiot laitankin.

Minua itseänikin on usein harmittanut tietynlainen tarkasti ja
suunnitelmallisesti tehty markkiointi. Eräs "hyvä" konsti on
laittaa mukaan niin pieni palautuskuori, että kuvat eivät siihen
mahdu ellei niitä taita ja survo sisään. Kukas sitä oman lapsukaisen
kuvan haluaisi taitella? Ja kun lapset näkevät ne kivat tarrakuvat
niin pakkohan ne on ostaa ja tilata vielä lisää. Tuleehan mukana
vielä kiva keräilyvihko johon voi kerätä kavereiden tarroja. Näin
saatetaan tarroja tilaamattomat lapset noloon asemaan.

Olisikin huomattavasti fiksumpaa etukäteen kysyä asiaa tilaajilta.
Ruksitaan ne vaihtoehdot jotka halutaan. Nyt kun koko nivaska tulee
kotiin ihailtavaksi niin on vaikea olla ottamatta turhiakin kuvia.
Monet ihmiset vieläpä eivät kehtaa (lue: uskalla) palauttaa niitä
vaan mieluummin pitävät ne. Valokuvaajan voi vaikka suuttua. Tämä on
yksi tehokkaimmista markkinointitavoista. Ihmiset tuntevat itsensä
pettureiksi ja "huonommiksi kansalaisiksi" jos eivät tilaa.

Matti Käki oh2bio

Oiva Hakala

"Hanna" <ei_...@olemassa.com> wrote in message

> Siis ainakin luokkakuvat ovat minusta tärkeitä, jokavuotisia, muistoja.
>

> -Hanna

Ja tässä olen positiivisen Hannan kanssa ihan samaa mieltä. Omat
mustavalkoiset luokkakakuvat kansakoulun alaluokilta ja vielä
keskikoulustakin jokunen tallessa, ja voi kun ovat ajastansa kertovia kuvia.
Lapsesta riippuen se voi olla hyvinkin tärkeä ja odotettu tapahtuma.
Yhteisöllisyyden katoaminen, yltiöindividualismi, ja kaikesta valittaminen
taas näyttää kuuluvan tähän aikaan. Käyminen vaikkapa Sudanin Darfurissa
saisi muutaman ylimääräisen kuvakehyksen asettumaan aika äkkiä oikeaan
kontekstiinsa. Oiva

Reino Kanninen

"Osmo R" <ok...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:zd2Zd.1782$e_2...@reader1.news.jippii.net...

> [...]
> kuvauskertaa pitäisi riittää koko peruskouluajaksi. On hyvin epäeettistä,
> että koulut aktiivisesti osallistuvat tällaiseen bisnekseen.

Samaa mieltä! Vielä parempi olisi, kun kakarat piirtäisi itse kuvansa.

Olli Ripatti

Oiva Hakala wrote:

Käyminen vaikkapa Sudanin Darfurissa
> saisi muutaman ylimääräisen kuvakehyksen asettumaan aika äkkiä oikeaan
> kontekstiinsa. Oiva

Tällä perusteella voidaan tietysti lopettaa kaikenlainen asioiden
spekulointi jos niiden konteksti ei ole oikeassa mittasuhteessa esim.
Sudanin Darfuriin.

Juha Lehtinen

"Oiva Hakala" <nob...@thisgalaksy.net> kirjoitti
viestissä:jZdZd.105$Dx2...@read3.inet.fi...

> [...]
> taas näyttää kuuluvan tähän aikaan. Käyminen vaikkapa Sudanin Darfurissa
> saisi muutaman ylimääräisen kuvakehyksen asettumaan aika äkkiä oikeaan

Hah hah, tämä oli kyllä paras heitto pitkään aikaan! Eikun kaikki kauppiaat
vaan lähettämään tilaamattomia tuotteita, ja jos joku asiakas kehtaa
valittaa, niin perusteluksi vaan, että "käyhän Sudanin Darfurissa katsomassa
millaista siellä on, pikku juttu tällainen pakkomyyminen on siihen
verrattuna!".

Juha

markus_fin

"Oiva Hakala" <nob...@thisgalaksy.net> kirjoitti
viestissä:jZdZd.105$Dx2...@read3.inet.fi...

Markkinapellejen pakkosyötölle alistuminen Suomessa parantaakin ihmisten
oloja Sudanin Darfurissa kummasti. Ties vaikka kuvaaja lahjoittaisi osan
kuppaamistaan varoista sinne, kuka tietää?

m_f

Sanna-Kaisa Salonniemi

"TK" <tero.ko...@alajarvi.net> kirjoitti viestissä

> Homman nimi on se että koulu (opettajat ) saa tietyn osuuden myydyistä
> kuvista + muista oheistuotteista.

Kerro toki, missä kouluissa näin on, niin osaan hakea sinne töihin.
Lisätienesti näissä töissä ei ole ollenkaan pahitteeksi.

-s.

Jouni Paakkinen

markus_fin wrote:
> [...]
> Esittääkö kuvaaja koululle hinnaston, jossa on kaksi hintaa, kuvapaketin
> hinta jos "järjestelypalkkio" otetaan, ja kuvapaketin hinta jos

Epäile pois, mutta niin se homma toimii. Kun kuvaamon ei tarvitse maksaa
järjestelypalkkiota, sillä on varaa alentaa kuvapaketin hintaa vielä
vähän ja parempi mahdollisuus saada kuvausdiili itselleen.

Lisäksi kuvaamoiden kilpailu on niin kovaa, että kouluilla on
halutessaan mahdollisuus vaikuttaa peruspakettin, joka lähtee joka kotiin.

Omalla työpaikalla molemmat seikat huomioitiin kuvaamoa valitessa ja
saatiin valittua kodeille edullisin vaihtoehto.

JP

markus_fin

"Jouni Paakkinen" <jo...@snpp.com> kirjoitti
viestissä:4235c155$1...@news.dnainternet.net...

> Epäile pois, mutta niin se homma toimii. Kun kuvaamon ei tarvitse maksaa
> järjestelypalkkiota, sillä on varaa alentaa kuvapaketin hintaa vielä vähän
> ja parempi mahdollisuus saada kuvausdiili itselleen.

Tuo "järjestelypalkkio" voidaan yhtä hyvin käsittää koulun
(Järjestelypalkkio? Opettajien kahvikassaan? Rehtorin taskurahaan?)
kuppaukseksi oppilaiden vanhemmilta. Vanhempainneuvostot tms., herätys.
Koulukuvaus on perinteinen, normaali asia koulumaailmassa. Tuollaiset
"järjestelypalkkiot" ovat sairaita. Koulukuvaus ja sen tuoma vaiva
rehtorille käskeä opettajat käskemään oppilaat kuvauspaikalle koulun
juhlasalin seinustalle ja takaisin kuuluu normaaliin kouluelämään. Siinä ei
ennenkään mitään järjestelypalkkioita ole tarvittu. Se onkin selvästi
peitenimi kuvaajaksi haluavan lahjukselle kuvaajasta päättävälle taholle.
Maksumiehenä vanhemmat.

> Lisäksi kuvaamoiden kilpailu on niin kovaa, että kouluilla on halutessaan
> mahdollisuus vaikuttaa peruspakettin, joka lähtee joka kotiin.

Olisi hauska tietää, mikä todellisuudessa on koulun panos tässä. Yleisen
elämänkokemuksen perusteella luulisin ettei sitä ole, vaan kuvaaja päättää
mitä tarjotaan tai pakkosyötetään.

> Omalla työpaikalla molemmat seikat huomioitiin kuvaamoa valitessa ja
> saatiin valittua kodeille edullisin vaihtoehto.

Jaa. Hienoa. Miten se järjestelypalkkio?

m_f

Oiva Hakala

"markus_fin" <marku...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> oloja Sudanin Darfurissa kummasti. Ties vaikka kuvaaja lahjoittaisi osan
> kuppaamistaan varoista sinne, kuka tietää?

Eiköhän se koulukuvaus ole ihan normaalia kauppaa, jota lienee tämä
ihmiskunta harjoittanut historiansa ajan. Ei korkeapainemarkkinoinninkaan
edessä tarvitse hätkähtää, vaan kääntää aikuisena ihmisenä vain selkänsä.
Jos tässä nyt on joku kuvakauppias mennyt lätkäisemään muutaman
pahviläpyskän mukaan, oikea osoite valittaa, jos yleensä moiseen vaivautuu,
on se kauppias. Oiva

Olli Ripatti

Kyllä sitä vaan vaivautuu kun 23,50 euron lasku muuttui 34,50 euron
laskuksi.
Ja tästä keskustelusta on ollut oikeasti hyötyä tässä nimenomaisessa
tapauksessa ainakin minulle.
Aikaisempi "Darfur" -kommenttisi oli joka tapauksessa naurettava.

:o

Jouni Paakkinen

markus_fin wrote:
> Olisi hauska tietää, mikä todellisuudessa on koulun panos tässä.
Yleisen
> elämänkokemuksen perusteella luulisin ettei sitä ole, vaan kuvaaja
> päättää mitä tarjotaan tai pakkosyötetään.

Riippuu tietysti koulusta ja kuvaamosta, mutta yleisen
opettajakokemukseni perusteella puolestani tiedän, että ainakin me
saimme vaikuttaa pakettiin kuten halusimme.

> Jaa. Hienoa. Miten se järjestelypalkkio?

No, kuten todettua, sitä ei otettu. Kuten ei tietääkseni oteta
muissakaan saman kunnan kouluissa.

JP

markus_fin

"Oiva Hakala" <nob...@thisgalaksy.net> kirjoitti
viestissä:_OuZd.22$iL3...@read3.inet.fi...

> [...]

> Jos tässä nyt on joku kuvakauppias mennyt lätkäisemään muutaman
> pahviläpyskän mukaan, oikea osoite valittaa, jos yleensä moiseen

Olet kyseisten "korkeapainemarkkinoijien" ihanne varmaan. Makselet
hälläväliämeiningillä kaikista pahviläpysköistä mitä syötetään naurettavia
summia. Jokainen tietysti tekee niin kuin haluaa, ollaanhan vapaassa maassa.

m_f

Oiva Hakala

> [...]
> hälläväliämeiningillä kaikista pahviläpysköistä mitä syötetään naurettavia
> summia. Jokainen tietysti tekee niin kuin haluaa, ollaanhan vapaassa

Kiitos arvauksesta, mutta meni ihan pieleen. Olen markkinamaailman kauhu ja
pahin pelko. Teen kaikki ostopäätökseni täysin itse, en vastaa mihinkään
kyselyihin, yksikään lehtitilaaja ei soita jne. Mutta palautteen, myös
positiivisen, annan palvelun tarjoajalle, jos aihetta on, ja usein onkin.
Kyllä täältä kylmästä kotomaastakin saa hyvää palvelua ja kohtuuhinnoin.

Hyvää jatkoa kumminkin. O.

Lopia Petri

Olli Ripatti wrote:
> Eipä tämä mikään salaisuus ole eli kuvat tulivat täältä:
>
> http://www.kolumbus.fi/muotokuva/muoto_intro.html

Jösses tuota ilmaista kalenteria:
http://www.kolumbus.fi/muotokuva/images/kal_2004_2005.jpg

"Kuullun ymmrtmiskoe"
"Aleksis Kiven piv"
"Pyhinpiv"
"Itenisyyspiv"

markus_fin

"Oiva Hakala" <nob...@thisgalaksy.net> kirjoitti
viestissä:hFPZd.27$RY4...@read3.inet.fi...

> [...]

> pahin pelko. Teen kaikki ostopäätökseni täysin itse, en vastaa mihinkään
> kyselyihin, yksikään lehtitilaaja ei soita jne.

Anna sitten toistenkin olla, ilman suhteettomia Sudanin Darfurin höpinöitä.
Hieno homma muuten jos olet pystynyt estämään lehtimyyjien (niin kai
tarkoitit) häiriköinnin.

> Mutta palautteen, myös
> positiivisen, annan palvelun tarjoajalle, jos aihetta on, ja usein onkin.

Niin kuin kertoi alkuperäinen postaajakin antaneensa. Lisäksi huonosta
palvelusta (miksei poikkeuksellisen hyvästäkin) on hyvä antaa palautetta
esimerkiksi nyysseissä, kuten teki alkuperäinen postaajakin. Yleisessä
mielessä se paitsi varoittaa muita kuluttajia haksahtamasta samaan, sekä
nostaa palveluiden tasoa, sillä kauppiaathan ymmärtävät erinomaisesti
rahassa mitattavat asiat, kuten huonon maineen.

> Kyllä täältä kylmästä kotomaastakin saa hyvää palvelua ja kohtuuhinnoin.

Siitä ei tainnut juuri tässä säikeessä olla kyse.

> Hyvää jatkoa kumminkin. O.

Samoin.

m_f

Matti Kaki

In article <4237cf1a$1...@news.dnainternet.net>,
petri.lo...@iki.fi.invalid says...

Siis mitä ihmettä? Olin pudota palliltani. Ei ihme, että
nykyajan nuoriso ei taida suomen kieltä. Kauhistus sentään.

Matti Käki oh2bio

Kari Asikainen

Matti Kaki wrote on 16.3.2005 11:24:

> Siis mitä ihmettä? Olin pudota palliltani. Ei ihme, että
> nykyajan nuoriso ei taida suomen kieltä. Kauhistus sentään.

Voit kavuta takaisin tuolille.

Kyseessä on nimittäin se, että jossain vaiheessa sähköistä tiedonsiirtoa
ääkköset ovat hävinneet matkalla. Jos haluaa päivitellä nuorison huonoa
kielitaitoa niin voi siihen ehkä keksiä jotain vähän parempia perusteita.

-ka

Matti Kaki

In article <d18voq$5b1$1...@phys-news1.kolumbus.fi>, kari...@vapaapudotus.net
says...

No kyllä ne ääkköset olisi pitänyt kuvan laittajan huomata ainakin
jossain vaiheessa. Kun itse laitan jotain uutta nettiin niin kyllä
aina kokeilen, etä se toimii. Tällöin olisi pitänyt huomata moka.
Koska kyseessä siis on jpg-kuva niin sen sisältö ei muutu ihan noin
vaan maytkalla. Jos muuttuu niin kuvasta puuttuu jotain muutakin eikä
vain jotkut ääkköset.

Lisätty kieliryhmä kauhistelemaan asiaan. Käykää pian imuttamassa
tuo koska laitoin valokuvaajalle palautetta ja hän voi korjata kuvan
piankin.

http://www.kolumbus.fi/muotokuva/images/kal_2004_2005.jpg

Matti Käki oh2bio

markus_fin

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:d18u1k$1fg$5...@phys-news1.kolumbus.fi...

Jeps. Ja tälle hiipparille kymmenen euroa pakkosyötetyistä pahviläpysköistä.
Lainaus säikeen aloittajan postauksesta: "Sitten kun kuvat tulivat kotiin
niin paketissa oli myös maksulliset
kehykset, sellaiset pahviset lärpykät joita saa tiimarista eurolla
kymmenen kappaletta. Paketissa niiden hinta oli yhteensä yli 10 euroa".

Tällaisille merkonomipelleille pitäisi kuluttajan sanoa sama mitä lehtien
puhelinmyyntihäiriköille ennen kuin ne ehtivät aloittaa harjoitellun
esityksensä: Kääri se rullalle ja työnnä sinne mistä sen olet kiskaissut.

m_f

Kimmo

Rolf Moberg wrote:

> [...]
> kanssa, millaisia tuotteita oppilaille tarjotaan. Eli kannatanee olla
> yhteydessä henkilöön, että tietävät väärinkäytöksestä, jos semmoinen on

Meidänkin koulussamme käy Seppälä. Joskin asia tullaan muuttamaan
ja kuvaajat pannaan kilpailemaan apajasta. Seppälän hinnat ovat
törkeät ja paketit aivan järkyt.

Ensi vuodelle tulee saada aikaiseksi paremmat paketit ja alemmat
hinnat. Ja tämä tulee tapahtumaan kilpailun kautta.

Kimmo

Lopia Petri wrote:

Ja itienpiv. Tosin nuo ovat kaikki ääkkösvirheitä. Osoittaa
jotenkin osaamis- ja laatutasoa päästää tuollaiset verkkoon.
Samanlaista osaamisen tason puutetta osoittaa Ruotsin lippu
svenska dagenin kohdalla.

Matti Kaki

In article <1mR1e.121$1P4...@read3.inet.fi>, hel...@luukku.com says...

Ei oo totta! Laitoin heille mailia jo aikaa sitten mutta
sama virheellinen kalenteri on edelleenkin siellä. Hohhoijaa.

Matti Käki oh2bio

Simeon

Matti Kaki kirjoitti:

> Ei oo totta! Laitoin heille mailia jo aikaa sitten mutta
> sama virheellinen kalenteri on edelleenkin siellä. Hohhoijaa.
> Matti Käki oh2bio

Joo. Jotenkin tuntuu, että välinpitämättömät rahastajat ampuvat tuolla
touhullaan itseään nilkkaan.

Nyt varsinkin, kun digikamerat ovat yleistyneet ja yleistyvät hyvää
tahtia, kokee jokainen jolla kamera kädessä pysyy itsensä kuvaajaksi ja
niinpä kohta kuvataan itse kaikki.

Toimin nimittäin itse sivutoimisena ammatinharjoittajana tuolla
kuvausalalla. Tältä keväältä on muutama hääkeikka mennyt sivu suun, kun
"me nyt sittenkin päätettiin ottaa kuvaamaan se sukulaismies joka saa
kaverin kameran lainaan".

Hops - viimeisin vuodatus ei tainnut liittyä topiciin enää mitenkään.
Tulinpahan vuodattaneeksi. Anteeksi.