Ebay 16-kanavainen radio triggeri orjasalamalle

0 katselukertaa

lauri.ko...@tut.fi

Hei,

strobist.blogspot.com:sta lueskelin ebayssa myytava/ista orajasalaman
triggereista jotka toimivat radio-signaalilla. esim.
http://cgi.ebay.com/16-Channel-Radio-Slave-to-Trigger-All-Types-of-Flash_W0QQitemZ180057697541QQihZ008QQcategoryZ30086QQrdZ1QQcmdZViewItem

Onko ketään kuka olisi Suomesta hankkinut tuon tai vastaavan
radio-signaalilla toimivan triggerin?
Jos jollain olisi kokemusta tuollaisesta ottaisin vinkkejä ja
kokemuksia vastaan mielelläni.
Ihan vaihtoehtona kalliimille vastaaville laitteille kuten PocketWizard
tai Canonin Speedlite ST-E2 (infrapunalla toimiva), tuo voisi hintansa
puolesta olla ihan kokeilemisen arvoinen kapine. Hinta noin 20e +
postikulut.

Omistan ainoastaan Canonin Speedlite 430ex salaman, ja sen kanssa
ainakin noilla strobist.blogspotin kavereilla tuntui olevan jonkun
verran ongelmia, salaman herkkyyden takia.
Onko kellään tuosta yhdistelmästä kokemuksia?

Markus Lehto

lauri.ko...@tut.fi wrote:
> Onko ketään kuka olisi Suomesta hankkinut tuon tai vastaavan
> radio-signaalilla toimivan triggerin?

Suomesta en, mutta Hong Kongista kylläkin. Ostin muistaakseni
ebay.com:in tai .de:n kautta. Laite on vastaavan näköinen, hintaa oli
muistaakseni $10 + $10 pk.

Hienosti on toiminut. Halvan oloinenhan tuo tottakai on, mutta muuten ei
ongelmia. Kantama riittää sisällä mainiosti. Jos vehkeen mukana voi
saada hot shoe -adapterin, kannattaa sellainen ehdottomasti ottaa.
Niillä kun on erikseen hankittuna hintaa melkoisesti (verrattuna radio
triggerin hintaan).

Pieni hauska detaili on vastaanottimen virta-painonappi: Se on
alaspainettuna OFF, yläasennossa ON. :)

--
-Markus Lehto

Pasi Savolainen

lauri.ko...@tut.fi writes:

> [...]
> tai Canonin Speedlite ST-E2 (infrapunalla toimiva), tuo voisi hintansa
> puolesta olla ihan kokeilemisen arvoinen kapine. Hinta noin 20e +

Näyttää käyttävän 2,5mm -plugia joka on varmaan "paskin koskaan
suunniteltu liitin"(tm). Vääntyy luvattoman helposti ja kokee
kaikenlaisia kosketushäröjä.
Jos hankit tuon niin säilytä koko ajan jossain rasiassa, mieluiten
vaahtomuovilla suojattuna.

kannattaa huomata että tuo nimenomainen:
- The hot shoe adapter shown in the photo is not included.

Mutta kyllä minua ainakin tuollainen kiinnostaisi, kun ei tarvitse sitä
kovaan käyttöön.

--
Psi -- <http://www.iki.fi/pasi.savolainen>

lauri.ko...@tut.fi

Pasi Savolainen kirjoitti:

> [...]
> kaikenlaisia kosketushäröjä.
> Jos hankit tuon niin säilytä koko ajan jossain rasiassa, mieluiten

Ei kokemusta vastaavasta liittimestä kamerakäytössä, mutta
täytynee olla varovainen.

> kannattaa huomata että tuo nimenomainen:
> - The hot shoe adapter shown in the photo is not included.

Erittäin hyvä huomio muuten! :) Täytyy kattoo, että pakettiin tulee
mukaan tuo hotshoe-adapteri, koska esim tossa canonin 430ex:ssä ei ole
PC-liitäntää, joten väliin kait tarvitaan tuo adapteri. Tossa
tuotteessa tosin tuo adapteri oli kuvailtu kameran ja lähettimen
väliin, mutta kaipa tuo pitäis toimia myös salaman ja
vastaanottimen välillä.

> Mutta kyllä minua ainakin tuollainen kiinnostaisi, kun ei tarvitse sitä
> kovaan käyttöön.

Jep, sitä minäkin ajattelin.

lauri.ko...@tut.fi

Markus Lehto kirjoitti:

> [...]
> saada hot shoe -adapterin, kannattaa sellainen ehdottomasti ottaa.
> Niillä kun on erikseen hankittuna hintaa melkoisesti (verrattuna radio

Mites, tuliko tossa sun paketissa adapteri mukaan? Ja mitä salamaa
olet käyttäny ton triggerin kanssa, sillä monilla näyttää olleen
ongelmia radio-kohinan aiheuttamaa tahatonta salaman välähtelyä
speedlite 430ex:llä, 420 ja 450ex näyttäis kait toimivan ihan ok.

> Pieni hauska detaili on vastaanottimen virta-painonappi: Se on
> alaspainettuna OFF, yläasennossa ON. :)

=) eikös HongKongiakin lueta alhaalta ylös ja oikealta vasemmalle,
taitaa olla muutkin asiat päinvastoin kuin meillä ;)

Markus Lehto

lauri.ko...@tut.fi wrote:
> Mites, tuliko tossa sun paketissa adapteri mukaan?

Ei ollut. Siihen aikaan adapterillisia ei ollut kaupan. Liitin oli
parjattu 2,5mm monoplugi, mutta tein siihen adapterin tuollaiselle
pc-tökkelille myös. Ostin joskus salamakiskon, jossa on jalka välkylle
ja jalan pohjassa pc-pistoke. Nyt tuon vastaanottimen siis saa suoraan
plugilla salamaan (minulla on vanha manuaalinen Metz, jossa on
plugiliitäntä), pc-pistokkeella suoraan salamaan (tällaista laitetta
minulla ei ole) ja salamakiskoon kiinnitettyyn salamaan kengän
välityksellä (erityisen kätevä, kun kiskon kiinnittää jalustaan).

> [...]
> ongelmia radio-kohinan aiheuttamaa tahatonta salaman välähtelyä
> speedlite 430ex:llä, 420 ja 450ex näyttäis kait toimivan ihan ok.

Salamana Sigman DG 500 Super ja tuo halpa Metz (ostettu Verkkokaupasta
taannoin, halvin mitä silloin löysin). Kummankaan kanssa ei ole mitään
ongelmaa ollut. Vastaanottimessa välähtää aina pieni punainen ledi kun
se kytkee, eikä tuo ledi kyllä välkähtele ikinä itsekseen.

--
-Markus Lehto

Sami Sundell

lauri.ko...@tut.fi wrote:

Olen mahdollisesti hyvin paljon myöhässä, mutta sattui viesti pistämään
silmään.

> Onko ketään kuka olisi Suomesta hankkinut tuon tai vastaavan
> radio-signaalilla toimivan triggerin?

Itse ostin noita nelikanavaisia malleja, joita eBayssa myös
tyrkytetään, ja joista on Strobistissakin tainnut olla jonkin verran
puhetta. Kuva setistä löytyy vaikka tuosta ilmosta:
<URL:http://cgi.ebay.com/Digital-Wireless-4-Channel-Slave-Strobe-Flash-
Trigger_W0QQitemZ170071679235QQihZ007QQcategoryZ3860QQrdZ1QQcmdZViewItem>

> Jos jollain olisi kokemusta tuollaisesta ottaisin vinkkejä ja
> kokemuksia vastaan mielelläni.

Hintansa arvoinen tuo lienee hyvinkin. Siinä on omat oikkunsa - jotkut
salamat alkavat räpsiä hillittömästi, jos tuo kaksi vastaanotinta liian
lähelle toisiaan, jotkut ilmeisesti räiskivät muutenkin itsestään -
mutta pääsääntöisesti vehkeet ajavat asiansa.

Laadultaanhan nuo ovat juuri niin muovisen rimpulan oloisia kuin
kuvitella saattaa, mutta radio-osa toimii ja salamat välähtävät, joten
homma toimii.

--
Sami Sundell
ssun...@iki.fi