Vesipisaroiden jälkeen...

Timo Rankonen

Tervehdys,

alla kaksi linkkiä vuosi sitten ottamiini kuviin (217 ja 251k). Mikäli
vesipisaroiden jälkeen on vielä kiinnostusta nopeiden tilanteiden
kuvaamiseen, tuossa pari ideaa alkajaisiksi.

Järjestely on helppo tehdä - kananmunakuva oli otettu noin tunti idean
jälkeen (tuo on ensimmäinen ja ainut kuva). Jääkuvaa varten tarvittiin
yksi trankku, muutama passiivikomponentti ja pari tuntia set-upin
kasaamiseen.

http://www.saunalahti.fi/~rankonen/Oly/Egu.JPG

http://www.saunalahti.fi/~rankonen/Oly/ice_shot.JPG

t.Timo

--
Tämä viesti lähetettiin Fourtalk.net-palvelusta (http://fourtalk.net).

Peetu

"Timo Rankonen" <rank...@cc.tut.fi> kirjoitti
viestissä:3c4d1b...@fourtalk.net...

> Tervehdys,
>
> alla kaksi linkkiä vuosi sitten ottamiini kuviin (217 ja 251k). Mikäli
> vesipisaroiden jälkeen on vielä kiinnostusta nopeiden tilanteiden
> kuvaamiseen, tuossa pari ideaa alkajaisiksi.

Nää on pop... Millaisilla valotusajoilla tällaiset täytyy ottaa? Ei taida
ainakaan minun kamerallani onnistua.

> [...]
> jälkeen (tuo on ensimmäinen ja ainut kuva). Jääkuvaa varten tarvittiin
> yksi trankku, muutama passiivikomponentti ja pari tuntia set-upin

Ööö, nyt ei aukea minulle. Miten näissä on kameran ja aseen laukaisu
toteutettu?

Peetu

Vesa Kuusava

"Peetu" <petrus....@pikabaana.net> wrote:

>Ööö, nyt ei aukea minulle. Miten näissä on kameran ja aseen laukaisu
>toteutettu?
>
>Peetu

Hmmm, ilman kokemusta voisi veikata: kamera aikavalotukselle pimeässä huoneessa
ja salaman välähdys luodista: joko virtapiirin katkaisulla tai kytkennällä
-kumminpäin se sitten onkaan...
T OskuK

Timo Rankonen

Aivan oikein, kananmunakuvassa luoti on jo poistunut vasemmalle, missä
se osui päällekkäisiin peltilevyihin. Levyjen koskiessa toisiinsa
laukesi salama. Kamera on luonnollisesti jalustalla, pistooli
ruuvipenkissä kiinni ja salama suoraan kohteen yläpuolella. Pohjana on
peililevy ja lankalaukaisimella pidetään suljinta auki (tai pitkä
valotusaika manuaalisesti) - kunhan kämppä on ensin pimennetty.

Tämän jälkeen oli halu saada luoti kuviin ja kasasin pienen piirin,
jossa trankulla hoidetaan salaman laukaisu. Ilmapistoolin piipun
molemmille puolille on kiinnitetty pultti, joiden väliin kiristetään
ohut kuparisäie. Luoti katkaisee lähtiessään johtimen ja kantajännite
pääsee nousemaan. Viivettä säädetään kannalle kytketyillä
kondensaattoreilla ja jännitteen noustua tarpeeksi salama laukeaa. Ilman
viivettä luoti ei ehdi piipun suuta kauemmas.

t.Timo

Timo Rankonen

Tässä vielä pari kuvaa lisää, toinen jääpuikoista (145k) ja toinen
pikarista (163k).

http://www.saunalahti.fi/~rankonen/Oly/Ice_shot2.JPG

http://www.saunalahti.fi/~rankonen/Oly/Glass.JPG

Timo Pylvänäinen

In article <3c4e5c...@fourtalk.net>, Timo Rankonen wrote:
> Aivan oikein, kananmunakuvassa luoti on jo poistunut vasemmalle, missä
> se osui päällekkäisiin peltilevyihin. Levyjen koskiessa toisiinsa
> laukesi salama. Kamera on luonnollisesti jalustalla, pistooli

Kuinka nuo salaman kytkennät toimii? Siis, minkälainen signaali ja
mihin salamakengän kohtiin laukaisee salaman jne. Uskaltaako
uudemman TTL-salaman kanssa ruveta itse sähläämään? Kun siis,
minulla on sellainen jonka kyllä saa manual-modeen ja joka toimii
myös vanhanaikaisessa salamakengässä (onko se nyt semmoinen kolminapainen
sitten).

Kuinka muuten etsit oikean viiveen piirillesi? Filmikameralla ainakin
vähän paha ruveta kokeilemaan.

--
-Timo

Jussi

Timo Rankonen wrote:

> Tämän jälkeen oli halu saada luoti kuviin

Luotia et kuvaan saa tavallisella salamalla.

Timo Rankonen

Jussi kirjoitti 23.01.2002 13:17

> Luotia et kuvaan saa tavallisella salamalla.

Kyllähän sen kuvaan saa - luodin nopeudesta ja välähdyksen kestosta vaan
riippuu miten pitkältä viivalta luoti kuvassa näyttää. Käyttämällä
pientä salaman tehoa ja ottamalla huomioon ilmapistoolin luodin
nopeuden, joka on melko alhainen, saa liikkeen kohtuullisesti
pysäytettyä. Tarkoitukseen on kyllä olemassa salamalaitteita erittäin
lyhyellä välähdysajalla, mitä varmaankin tarkoitat.

Tarkennuksena edelliseen viestiini: laukaisemalla salama tietyn ajan
kuluttua siitä, kun luoti piipun suulta irtoaa, saadaan lyijynpala
mukaan kuvaan. Lisäksi luodin nopeus tippuu melkoisesti kun se lävistää
esimerkiksi jääpuikon. Linkin takana olevassa kuvassa luoti on juuri
tulossa ulos limen sisuksista vasemmasta reunasta. Samaiseen limeen tuli
ammuttua jo pari kertaa ennen,mistä johtuen mehua pyrkii ulos useampaan
suuntaan.

http://www.saunalahti.fi/~rankonen/Oly/Lime.JPG

t.Timo

Timo Rankonen

Timo Pylvänäinen kirjoitti 23.01.2002 10:35

> [...]
> minulla on sellainen jonka kyllä saa manual-modeen ja joka toimii
> myös vanhanaikaisessa salamakengässä (onko se nyt semmoinen

Tuossa kuvauksessa käytin vanhempaa Nationalin salamaa, joka laukeaa kun
keskinasta ja salamakengän reuna yhdistetään. Yleismittarilla selviää
millainen jännite noiden napojen välillä on kun laite on
välähdysvalmiina. Salamalaitteesi pitäisi soveltua manuaalimodessa
tehtävään.

> Kuinka muuten etsit oikean viiveen piirillesi? Filmikameralla
ainakin
> vähän paha ruveta kokeilemaan.

Arvioin viivettä karkeasti ensin laskemalla ja simulointiohjelmalla.
Kapasitanssia trankun kannalle sai muutettua dippikytkimien takana
olevien konkkien määrää muuttamalla, muistaakseni yhden 10uF:n konkan
lisääminen siirsi valotushetkeä luodin kulkusuunnassa aina tuuman verran
eteenpäin. Kamerana Olympuksen digi E-10, joten tulos oli helppo
tarkastaa välittömästi.

t.Timo

Jan Sandvik

In article <3c4eb4...@fourtalk.net>, rank...@cc.tut.fi says...

>ja ottamalla huomioon ilmapistoolin luodin
>nopeuden, joka on melko alhainen, saa liikkeen kohtuullisesti
>pysäytettyä.

Hmm...onko mitään kotikonstia millä ilma-aseen luodin nopeutta
saisi hidastettua? Muistaakseni ilma-aseiden luotien lähtönopeus
on luokkaa 200m/s, mutta varmaan 100m/s olisi aivan hyvä
kananmunien ampumiseen lyhyeltä etäisyydeltä, ja luodin
epäterävyys pienenisi puolella...

Miten "oikeiden pyssyjen" äänenvaimentimet toimivat?
Niillä ymmärtääkseni hidastetaan luodin nopeus alle 300m/s:iin
jotta äänivallin rikkoutumisesta syntyvä paukahdus jäisi
pois(voin tietenkin olla aivan väärässä???)

-Jan

mnah...@aurinko.ntc.nokia.com

In article <6Uz38.402$TP1....@news1.global-one.fi>, Jan Sandvik wrote:
> [...]

> on luokkaa 200m/s, mutta varmaan 100m/s olisi aivan hyvä
> kananmunien ampumiseen lyhyeltä etäisyydeltä, ja luodin

No tuota... piippua lyhentämällä ehkä vähän mutta tarkkuus kärsii.

Sitten on tietenkin ajopaineen pienentäminen - CO2-aseissa oli joskus
säätöruuveja muistaakseni mutta jousimäntävehkeissä voi mennä jousen
vaihdon puolelle. Eikä ole ihan jokamiehen hommaa muutenkaan, vaikka nämä
eivät "oikeita" pyssyjä olekaan. Aseseppä voisi ehkä auttaa.

> Miten "oikeiden pyssyjen" äänenvaimentimet toimivat?
> Niillä ymmärtääkseni hidastetaan luodin nopeus alle 300m/s:iin
> jotta äänivallin rikkoutumisesta syntyvä paukahdus jäisi
> pois(voin tietenkin olla aivan väärässä???)

Yleensä kyllä on periaate että ne hukkaavat sen äänenpaineen hidastamalla
kaasuja erilaisissa kammioissa piipunsuun jälkeen. Joskus radalla tuli
ihmeteltyä tuollaista, yhdellä miehellä oli .308 ratakiväärin nokalla
oikein 30x7.5 cm putkenpätkä.

Ei se hidasta luotia kuin kymmenisen prosenttia muistaakseni, mutta se
kaasunlaajenemisen ääni katoaa kyllä, ja sekin auttaa jo kummasti. Ei
tarvinnut kuulosuojaimia kirjanpitokopissa - ja kuulemma kiväärin
käyntitarkkuuskin parani, tiedä mistä se sitten ...

Aliääniluodit ovat sitten asia erikseen, kyllä niitäkin on mutta
iskuenergia putoaa rajusti kun nopeutta vähennetään
niinkin paljon (tarkkuuskiväärien tavallisesta; pistooleilla ja jollakin
piekkarilla nyt niin...) Amerikkalaiset tekivät niitä muistaakseni
pistämällä teräväkärkisen ja pyöreäperäisen tarkkuusluodin hylsyyn
takaperin, tietysti vähemmällä ruutimäärällä... saivat paremman
ballistiikan aliääninopeuksilla.

--
Mikko Nahkola <mikko....@nokia.com>
My ideas, not my employer's. No warranty. YMMV.

Pirhonen Mika

Jan Sandvik wrote:

> Hmm...onko mitään kotikonstia millä ilma-aseen luodin nopeutta
> saisi hidastettua?

Sopiva määrä jotain luodin lentoradalle. Paperi voi lähteä luodin mukaan
ja tulla kuvaan, mutta kumi voisi olla hyvää.

Hannu Männynoksa

mnah...@aurinko.ntc.nokia.com wrote:

> [...]
> tarvinnut kuulosuojaimia kirjanpitokopissa - ja kuulemma kiväärin
> käyntitarkkuuskin parani, tiedä mistä se sitten ...

Lisämassa vähentää piipun värähtelyjä?

HM

Vesa Kuusava

rank...@cc.tut.fi (Timo Rankonen) wrote:

> [...]
>lisääminen siirsi valotushetkeä luodin kulkusuunnassa aina tuuman verran
>eteenpäin. Kamerana Olympuksen digi E-10, joten tulos oli helppo

Taas maalaisjärkeä: en osaisi enkä jaksaisi pusata komponenttien kanssa vaan
laittaisin tuon laukaisuelementin, siis esim. yhdistettävän piuhan
kuvauskohteeseen. Esim: appelsiinin taakse, kananmunan eteen. Jonnekin kameralta
piiloon kuitenkin.
Homma pysyisi simppelinä.
T OskuK

Sami

Miten sulla on varaa ampua kaikki esineet hajalle : )

Timo Rankonen <rank...@cc.tut.fi> kirjoitti
viestissä:3c4e60...@fourtalk.net...

Timo Rankonen

Jan Sandvik kirjoitti 23.01.2002 14:36

> [...]
> on luokkaa 200m/s, mutta varmaan 100m/s olisi aivan hyvä
> kananmunien ampumiseen lyhyeltä etäisyydeltä, ja luodin

Mikä ettei nopeutta voisi tiputtaa esim. ohuella kerroksella
vaahtomuovia, mutta kun tuon luodin massan huomioiden ei liike-energiaa
muutenkaan ole kovin paljotta.

Ennemmin kiinnostaisi onko kenelläkään tiedossa salamalaitteita, joiden
välähdyksen kesto olisi alle 1/10000s? Tuolloin voisi siirtyä käyttämään
esim. pienoiskivääriä, jolla saisi enemmän tuhoa aikaiseksi ;)

Timo Rankonen

> [...]
> laittaisin tuon laukaisuelementin, siis esim. yhdistettävän piuhan
> kuvauskohteeseen. Esim: appelsiinin taakse, kananmunan eteen. Jonnekin

Homma olisi astetta yksinkertaisempi - juuri kuten kananmunakuvassa -
mutta tällöin ei saavuteta vastaavaa vapautta kuin tuon piirin kanssa.

Kimmo V

"Sami" <sami....@pp.inet.fi> wrote in message

> Miten sulla on varaa ampua kaikki esineet hajalle : )

Toivottavasti tuota hän ei ole ampumassa?
http://www.saunalahti.fi/~rankonen/Oly/Mese_1.JPG ;)

Vesa Kuusava

> [...]

>Mikä ettei nopeutta voisi tiputtaa esim. ohuella kerroksella
>vaahtomuovia, mutta kun tuon luodin massan huomioiden ei liike-energiaa

No, ilma-aseen luodin nopeuttahan on todella helppo hidastaa: jyystää vain
luodin sivuihin ilmalle väylää niin luoti falskaa osan aseen tehosta.
T OskuK