JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa

8 katselukertaa

Tundra Tauno

Tämän ikävän uutisen luin tänään tulleesta kirjelähetyksestä, jossa oli
mukana kehitettyjä DIA-filmejä.
Näin ne DIA-filmien kehitys paikat vähenee entisestään. Jonkin aikaa
sitten myös Tampereen Ammattikuva lopetti DIA-filmien kehitykset. Enää
ei taida olla jäljellä kuin Eirikuva Digital Image Oy Ab, Color-Kolmio
Oy, Dialab Oy ja muutama pikkuliike jotka kehittävät DIA-filmejä.
Taitaa vain nousta kehityshinnat tulevaisuudessa kun liikkeet vähenee
vielä tästäkin.

Itselläni on pakastimessa vielä melko runsaasti DIA-filmejä.
Toivottavasti diaa vielä kehitetään Suomessa tulevaisuudessakin.

Nyt vaan kovasti kuvaamaan dialle, niin liikkeiden DIA-kehitys jatkuu...

Toni Nikkanen

Tundra Tauno <jsdfiojp...@sfpfjpw.co.uk.wdoi> writes:

> Itselläni on pakastimessa vielä melko runsaasti
> DIA-filmejä. Toivottavasti diaa vielä kehitetään Suomessa
> tulevaisuudessakin.

Lopulta ollaan taas alussa eli diat lähetetään Saksaan
tms. kehitettäväksi..

Fixx

In article <rlpd54u...@morgoth.tuug.fi>, Toni Nikkanen
<to...@morgoth.tuug.fi> wrote:

Tähän se menee... sinänsä haittaa mutta todennäköisesti hinnat nousevat
(yhä) kun retrovalokuvauksesta tulee marginaalihommaa.
Kuulin muuten huhun että Dialabkin siirtyy kokonaan digihommiin ja
jättää kehitykset... liekö perää? -F

Tero P. Mustalahti

Fixx wrote:

> [...]
> (yhä) kun retrovalokuvauksesta tulee marginaalihommaa.
> Kuulin muuten huhun että Dialabkin siirtyy kokonaan digihommiin ja

Varmaan tilanne vakiintuu jossain vaiheessa. Kinofilmikuvauksesta on
todellakkin tulossa retrohommaa, mutta harrastelijoiden keskuudessa se
tulee säilymään vielä pitkään voimissaan. Jopa jonkinasteinen
renessanssi on odotettavissa siinä vaiheessa, kun digikuvauksen suuri
alkuinnostus haihtuu. Ammattipuolella kinofilmille ei luonnollisesti
enää jää juurikaan tilaa, mutta kuten Ken Rockwell osuvasti toteaa,
filmikuvaus on erilainen taiteellinen väline kuin digi. Tällä hetkellä
vain kaikki eivät ole tajunneet sitä.

http://www.kenrockwell.com/tech/filmgoingaway.htm

Mitä tulee kehittämöihin, niin veikkaisin, että pudotuspelin jälkeen
Suomeen jää 1-2 "isoa" diakehittämöä, jotka tietysti nekin saavat
valtosan tuloistaan digistä, mutta pystyvät silti kehittämään dioja
kannattavasti, sekä muutama pikkuliike, joille voiton maksimointi ei ole
samalla tavalla keskeistä kuin isoille. Hinnat toki nousevat varmasti
jonkin verran.

Tero P. Mustalahti

Tundra Tauno

Tietojen päivitystä, lainaus http://www.jpfoto.fi/ nettisivulta:
"Olen lopettanut labbistoiminnan Tarkk´ampujankadulla. Yritys jatkaa
toimintaansa skannaamalla filmejä. Materiaalin voi toimittaa
osoitteeseen JP Fotoprocess Oy Harjurinne 19, 01390 Vantaa. Muista
laittaa mukaan yhteystietosi, sekä tiedot minkä kokoisina tai millä
resoluutiolla kuvat skannataan.
On kuitenkin suositeltavaa soittaa ennen lähettämistä. Palautus tulee
postitse laskun kera. Toimitusaika on kolme arkipäivää plus
postituspäivät.

T: Juha Pitkänen / 041 436 1400"

Tänään Juha Pitkänen lähetti markkinointisähköpostia, että hän on
nykyään vakuutus- ja matkailualalla, tekee ilmeisesti myös
negaskannauksia siinä samalla.

KM

Tundra Tauno <jsdfiojp...@sfpfjpw.co.uk.wdoi> wrote in news:45c1f8f4$0
$31527$9b53...@news.fv.fi:

> [...]
> Oy, Dialab Oy ja muutama pikkuliike jotka kehittävät DIA-filmejä.
> Taitaa vain nousta kehityshinnat tulevaisuudessa kun liikkeet vähenee

Tämä on harmillista, koska minua juuri ehti puraista diakärpänen.. JP-foton
mies itse suositteli Helsingissä Who's next labia, Sörnäisten rantatie 27.
Toinen oli Värilaboratorio Jussi Pohjakallio, Oikokatu 1. Analogisia
värivedoksia tekee hänen mukaansa ainakin Nasa-kuva, Kasarminkatu 34,
sisäpiha. Itse en Aseman kuvatehtaaseen tai Fotoykköseen (vai onko niillä
edes E-6:tta...) niin paljoa luota, että veisin sinne filmini.

-Kare

0 uutta viestiä