valokuvan kopiointisuojaus

Harri Sirola

Tässä kun nyt eletään uuden tekijänoikeuslain jälkimainingeissa,
niin heräsi seuraavanlainen ajatus:

Jos signeeraan ottamani valokuvat uv-valossa näkyvällä musteella ja
joku skannaa niistä itselleen kopion, niin onko ko. henkilö purkanut
kopiointisuojauksen ja näin ollen syyllistynyt rikokseen uuden lain
tulkinnan mukaan.

-Harri

jyri Hakola

Miten UV-musteen olisi tarkoitus *estää* kopioiminen ?

simppa

Käsitykseni mukaan ei, sillä omaan käyttöön kopion saa käsittääkseni ottaa.
Sen sijaan jos hän niitä julkaisee tai pahimmassa tapauksessa myy,
syyllistyy hän tekijänoikeuksien rikkomiseen.
Sillä, että onko kuvassa copyright tms merkintä, ei vaikuta asiaan.

Miksi edes tehdä signeeraus näkymättömällä musteella.
Kannattaa mielummin tehdä se ihan näkyvästi, niin tulee pikkusen
mainostettuakin itseään siinä samalla.

Harri Sirola

Siten, että skannattaessa ei signeeraus siirry kopioon, eli nähdäkseni
täyttää kriteerin kopiosuojaus, jonka purkaminen on tulevaisuudessa
laitonta, jopa omaan käyttöön otettaessa. Eihän cd levyjenkään
kopiosuojaus estä levyjen kopiointia.

Matti Vuori

Harri Sirola <oso...@jrabbit.net> wrote in

> Siten, että skannattaessa ei signeeraus siirry kopioon, eli nähdäkseni
> täyttää kriteerin kopiosuojaus, jonka purkaminen on tulevaisuudessa
> laitonta, jopa omaan käyttöön otettaessa.

Skannatessa ei siirry muitakaan fysikaalisia elementtejä, esim.
pigmenttejä tai paperia - vain valokuvan ydin: kuvainformaatio.

Ymmärtääkseni uudessa laissa puhutaan "tehokkaasta teknisestä
toimenpiteestä", josta perustelujen mukaan "ilmenee suojaustarkoitus" ja
jota ei yleensä voida kiertää vahingossa. Tämä ei ilmiselvästi ole
sellainen.

--
Matti Vuori, <http://sivut.koti.soon.fi/mvuori>

Juha Lehtinen

"Matti Vuori" <mvu...@koti.soon.fi> kirjoitti
viestissä:Xns96E6DBEBA2F9E...@193.229.0.31...

> Ymmärtääkseni uudessa laissa puhutaan "tehokkaasta teknisestä
> toimenpiteestä", josta perustelujen mukaan "ilmenee suojaustarkoitus" ja
> jota ei yleensä voida kiertää vahingossa.

Ja tämähän tietysti on erittäin speksattu laki, jossa ei tulkinnan varaa
ole.

t. "tehokas tekninen toimenpide"

Juha Lehtinen

"simppa" <siim...@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:di0oiq$fia$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Miksi edes tehdä signeeraus näkymättömällä musteella.
> Kannattaa mielummin tehdä se ihan näkyvästi, niin tulee pikkusen
> mainostettuakin itseään siinä samalla.

Ja mieluiten isolla fontilla, joka peittää koko kuvan!

Juha

simppa

Juha Lehtinen wrote:

> Ja mieluiten isolla fontilla, joka peittää koko kuvan!
>
> Juha

Kyllä siellä kuvan nurkassa aina pikkusen tilaa on , jonne nimensä voi
tuhertaa. Tai vaikka jollain parinkymmenen pikselin kokoisella
kirjasimella kirjoitella nimensä, josta tulee vedostrettuna parin millin
kokoista pränttiä, niin ei kyllä häiritse taiteellista vapautta.

simppa

Harri Sirola wrote:

> [...]
> täyttää kriteerin kopiosuojaus, jonka purkaminen on tulevaisuudessa
> laitonta, jopa omaan käyttöön otettaessa. Eihän cd levyjenkään

Eihän se signeeraus millään tavalla hankaloita kopion tekemistä.
Toinen juttu on jos levittelee jotain tavallisessa valossa nbäkymätöntä
ainetta kuvan päälle joka vaikeuttaa vaikkapa kuvan skannaamista.
Jos skannerin ei pysty lukemaan kunnolla 'kopiosuojattua' materiaalia,
niin silloin saattaisi olla kyseessä kopion tekemisen hankaloittava
menetelmä.

jyri Hakola

Kopiosuojauksella tarkoitetaan menetelmiä jotka estävät kopioinnin,
eivät menetelmiä joilla kopio jälkikäteen tunnistetaan kopioksi.
Skanneri ei välitä signeerauksestasi tuon taivaallista.

jari k

jyri Hakola wrote:

> Kopiosuojauksella tarkoitetaan menetelmiä jotka estävät kopioinnin,
> eivät menetelmiä joilla kopio jälkikäteen tunnistetaan kopioksi.
> Skanneri ei välitä signeerauksestasi tuon taivaallista.

Mutta eikös se teos ole se valokuva ja signeeraus? Ja kun high tech
menetelmää on käytetty niin tuon kaksiosaisen teoksen kopiointi on
estetty... :P

--
jari k

Lassi Hippeläinen

jari k wrote:

Ei. Kun signeeraus on poistettu, on luotu aivan uusi taideteos, jonka
copyright on kopion tekijällä.

-- Lassi

Lassi Hippeläinen

simppa wrote:

Miksi sen pitäisi olla pienellä? Vanhoina aikoina kuvissa oli aina selvät
kuvaajan tai kustantajan merkit. Katso vaikka Signe Branderin tai I.K.
Inhan kuvia.

-- Lassi

Mikko

Harri Sirola kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään kopiosujausta, ja lisäksi kopioija ei mitään
suojausta pura - hän vain tekee kopion.

Harri Sirola

Thu, 06 Oct 2005 18:42:49 +0000, Mikko kirjoitti:

> Eihän tuossa ole mitään kopiosujausta, ja lisäksi kopioija ei mitään
> suojausta pura - hän vain tekee kopion.

Jossa muuttaa alkuperäistä teosta ilman tekijän lupaa.

-Harri

hannu

"Harri Sirola" <oso...@jrabbit.net> wrote in message
> [...]

Entäs jos tuohon kuvaan upttaisi jotain euro- tai dollariseteleissä
käytettyjä elementtejä, jotka estävät kopionnin, tulostuksen ja käsittelyn
kuvankäsittelyohjelmissa?

Tällöinhän selkeästi hankaloitettaisiin kopioimista.

hannu

Simo Salanne

hannu wrote:

> [...]
> kuvankäsittelyohjelmissa?
>
> Tällöinhän selkeästi hankaloitettaisiin kopioimista.

Jos teet kuvia, jotka tunnistetaan seteleiksi, voit hankaloittaa omaa
elämääsi.

Simo S.

Eero Ahonen

Ei tartte tunnistaa seteliksi. Seteleissä on "piilotettuja" patterneita
(kuviosarjoja), jotka nykylaitteet tuppaavat tunnistamaan kielloksi.

Ei sillä, vähän vanhempi skanneri/softa skannaa nekin varmasti ihan
kiltisti.

--
Eero "Aero" Ahonen, ae...@removethis.imnetti.fi

Simo Salanne

Eero Ahonen wrote:

> Ei tartte tunnistaa seteliksi. Seteleissä on "piilotettuja" patterneita
> (kuviosarjoja),

joiden copyright on eurojen osalta EKP:lla ja dollarien osalta FED:llä.

Simo S.

Eero Ahonen

Varmasti totta. Vaan seteliksi tunnistaminen voi silti olla suht.
hankalaa, ellei ko. kuviosarjaa löydy. Suojauksen toki huomaa, kun
yrittää skannerille (tai kopiokoneelle) tarjoilla, jolloin
tekijänoikeusrikkomus tulee ilmi. Voisihan moiseen kuviosarjaan kysyä
käyttölupaa EKP:ltä tai FED:ltä.

Lähinnä toki meinasin, ettei silmän tarvi tunnistaa vähääkään setelin
oloiseksi.

Simo Salanne

Eero Ahonen wrote:

> Voisihan moiseen kuviosarjaan kysyä
> käyttölupaa EKP:ltä tai FED:ltä.

Pian sen jälkeen kun eurot laskettiin liikkeeseen niin eräälle
suomalaiselle nettisivustolle ilmestyi kuvia setelien aitoustekijöistä
IR- ja UV-valossa kuvattuna. Viranomaisen neuvoa noudattaen sivujen
ylläpitäjä poisti kuvat.

Simo S.

Eero Ahonen

Joka jälleen liiskaa aiheen valokuvausryhmän kestosuosikkiin -
luvattomaan julkaisuun. Tilannehan on aivan eri; ei niistä valokuvista
löydy kovin helpolla niitä suojauskuvioita, joten tuossa suojauksessa
niitä ei oikeastaan julkastaisi yleisön tietoon - vaan ihan vain
käytettäisiin. Eikä luvan kysyminen maksa mitään, sai sen tai ei.

Simo Salanne

No kysy ja kerro kuinka kävi.

Simo S.

Tapani Tarvainen

Harri Sirola <oso...@jrabbit.net> writes:

Kopiosuojauksen kiertäminen tuskin tulisi kyseeseen, mutta sähköisten
hallintatietojen poistamiseksi tuo voitaisiin ehkä tulkita (aika
kaukaa haettua kyllä). Digikuvaan upotetun digitaalisen signeerauksen
poistamisen tapauksessa se sen sijaan tuntuisi jopa todennäköiseltä.

--
Tapani Tarvainen

Eero Ahonen

En kysy kun ei ole minulle luvasta hyötyä. Alkuperäinen kysyjä voi
kysyä, jos häntä vielä tämän tahkoamisen jälkeen kiinnostaa.

Simo Salanne

Eero Ahonen wrote:

> En kysy kun ei ole minulle luvasta hyötyä.

Voisit näyttää väitteesi "ettei maksa" todeksi.

Simo S.

Eero Ahonen

Miksi se maksaisi? Lähettää vaikka sähköpostia ko. laitokselle. No okei,
tulee siitä kustannuksia, kun joutuu pitämään sähkölaitteita (tietokone,
näyttö, yhteyslaite) auki viestin kirjoituksen/lähettämisen ajan. Paitsi
tietenkin, jos on kiinteä kausimaksu sekä sähköllä että nettiyhteydellä,
jolloin ko. operaatiosta ei erikseen tule kustannuksia, vaikka
mahdollisuuden olemassaolo maksaa. Ja niin, toki se ruoka maksaa, josta
saa energian viestin kirjoittamiseen. Eli olin väärässä, pahoittelen,
kun en viilannut pilkkua pisteeksi heti kättelyssä.

Simo Salanne

Eero Ahonen wrote:

> Miksi se maksaisi? Lähettää vaikka sähköpostia ko. laitokselle.

Et ajatellut mitä lupakyselyn käsittely maksaa?

Simo S.

Eero Ahonen

Simo Salanne wrote:

> Et ajatellut mitä lupakyselyn käsittely maksaa?
>
> Simo S.

En luvannut vastauksen olevan maksuton. Luulen edelleen, että kysymyksen
voi lähettää saamatta laskua. Todennäköisesti sitten vastaavat, että
lupakäsittely ja mahd. lupa maksaa n*x euroa.

Simo Salanne

Eero Ahonen wrote:

> En luvannut vastauksen olevan maksuton. Luulen edelleen, että kysymyksen
> voi lähettää saamatta laskua.

Kerro edes millaisen kysymyksen lähettäisit?

Simo S.

Eero Ahonen

Sellaisen asialliseen tyyliin kirjoitetun. Esim "Hei. Seteleissä kun on
kuviosarjoja, jotka estävät skannereita ja kopiokoneita kopioimasta
niitä, niin olisiko mahdollista käyttää moisia estämään esim. valokuvien
kopioimista? Mikäli käyttö on mahdollista, paljonko käyttölupa tulisi
kustantamaan ja mitä sen saamiseen vaaditaan?"