Lasilliset / lasittomat kehykset skannatessa

1 katselukerta

Väinö Louekari

Päivää.
Tämä on enemmänkin hämmästys kuin kysymys. Olen testannut samoja dioja
sekä lasillisilla (Gepen AN) kehyksillä että lasittomilla. Eroa
terävyydessä ei ruudulta katsottaessa näy. Ihmettelen. Skannerin
optiikan syvyysterävyysalue on tosin pieni, mutta luulisin lasien silti
vaikuttavan. Vai onko kyse siitä, että lasin ero häviää tasokannerin
(Canon Canoscan 8400F) puutteelliseen suorituskykyyn?
Jaa, on minulla kysymyskin. Kertokaa te onnenpekat joilla on oikea
diaskanneri miten te toimitte. Vaihdatteko diat aina skannauksen ajaksi
lasittomiin kehyksiin, näkyykö ero näillä laitteilla?

Väinö Louekari

simppa

Kyllähä tuo pikkuse pehmenee.
Ainaki näin muistelen kun joskus aikoinaan skannasin joitain lasikevyksiä.

Antti Ahomäki

"Väinö Louekari" <vaino.l...@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:Ar24g.171$_83...@read3.inet.fi...

> Vaihdatteko diat aina skannauksen ajaksi lasittomiin kehyksiin, näkyykö
> ero näillä laitteilla?
>
> Väinö Louekari

Lasillisia kehyksiä on ollut kahdenlaisia. Sileitä ja ns. Anti-Newton
laseja.
Jälkimmäisissä on jonkinlainen hionta tms. pinnassa. Se estää Newtonin
renkaiden (kuin sateenkaari) syntymisen.
Nämä tuottivat selvästi epäterävän skannaustuloksen.

Vaihdoin kaikki skannaamani diat lasittomiin. Käytin Aseman Kuvapisteessä
myytyjä kehyksiä. Ne olivat helppoja vain "liuuttamalla" ladattavia.
Maksoivat silloin 20 Eur / 400 kpl.
Etuna oli sekin, että ne olivat suunnilleen puolet lasillisen kehyksen
paksuudesta, eli tilansäästöäkin syntyi. Kannattaa kysyä vieläkö löytyy.

Antti

Väinö Louekari

Skannaatko tasoskannerilla vaiko diaskannerilla? Ajan tässä takaa jotta
jospa tuo ero näkyy vasta diaskannerissa?

Väinö Louekari

Posti

> Skannaatko tasoskannerilla vaiko diaskannerilla? Ajan tässä takaa

> jotta jospa tuo ero näkyy vasta diaskannerissa?

Minä skannaan muutaman vuoden ikäisellä Canonin FS4000US -filmiskannerilla.
Muutaman alkuvaiheen kokeilun jälkeen olen skannannut vain ilman laseja.
Parannus lasin läpi skannattuun verrattuna on selvä.

Vielä suurempi on laatuero kuitenkin kohtuulliseen tasoskanneriin (CanoScan
5200F) verrattuna. Sitä käytänkin vain satunnaisesti, laakadiojen ja -
negojen raakaskannaukseen.
--
ž)osti

viestissä:TSn4g.144$RE4...@read3.inet.fi...

> Skannaatko tasoskannerilla vaiko diaskannerilla? Ajan tässä takaa jotta
> jospa tuo ero näkyy vasta diaskannerissa?
>
> Väinö Louekari

Diaskannerilla, Minolta ScanDual 3

Minulla ei ole vertailutietoa tasoskannereista.

Antti

Petri Kekkonen

"Väinö Louekari" <vaino.l...@pp.inet.fi> wrote:
> Kertokaa te onnenpekat joilla on oikea diaskanneri
> miten te toimitte. Vaihdatteko diat aina skannauksen ajaksi lasittomiin
> kehyksiin, näkyykö ero näillä laitteilla?

Tuli testattu joskus vuosia sitten Canon FS4000US:llä ja kyllä se ero näkyy.
Katso kuvat 2, 3 ja 5 tältä sivulta:
http://spaceweb.oulu.fi/~petri/canon_fs4000us.html

Terävyyttä suurempi ongelma oli tuo vaaleissa alueissa näkyviin tuleva
AN-lasin tuottama tekstuuri. Skannerin toteutuksesta varmaan riippuu paljon
miten nämä jutut näkyy.

- Petri

Väinö Louekari

Kiitoksia linkistä ja testistäsi, oli oikein mielenkiintoinen.
Yllättävän vähäiseltä teräyysero vaikutti, toisaalta kuvailemasi
kaltaista vaalean pään tekstuuria olen joskus ounastellut havaitsevani.

Väinö Louekari

0 uutta viestiä