Auringonpimennys

0 katselukertaa

jaakko

Olin viime viikolla Turkissa katsomassa auringonpimennystä. Sen kummemin
ajattelematta asiaa kokeiltiin erilaisia suodattimia, joilla voisi
kuvata pimenevää aurinkoa. Moni muukin paikalla ollut viritteli
kameroita taivaan suuntaan.

Että ihminen voi olla tyhmä. Netti on pullollaan samanlaisia ja
huomattavasti parempia tähtitieteellisiä auringonpimennyskuvia.

Onneksi tuli otettua edes muutama kuva mäen rinteeltä alas pimenevään
Antalyan kaupunkiin. Niissä kuvissa on näkyi, mitä juuri tämä pimennys
aiheutti.

Ensi kerralla tiedän, mihin päin kameralla sohotan.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.avokanootti.info/
http://www.meridianx.fi/jaakko/jaakko.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Einari

On Mon, 03 Apr 2006 22:41:03 +0300, jaakko
<jaakko....@meridianx.fi> wrote:

> [...]
>aiheutti.
>
>Ensi kerralla tiedän, mihin päin kameralla sohotan.

Olen samaa mieltä.
Itse olin toista kertaa pimennystä seuraamassa - tällä kertaa Ursan
porukan mukana Siden lähellä olevalla uimarannalla.
Paikalla oli useita satoja 'tosiharrastajia' lukuisine välineineen.
Itsellä ei ollu mukana kuin digipokkari, eikä edes mitään suodattimia.
Otin siis joitain kuvia vain täydellisen vaiheen aikana ja sitten
kuvailin muuta.
Mutta oikeastaan olisi voinut enemmänkin vain ihailla omin silmin itse
tapahtumaa.
Tuntuu että ns tavallisia pimennysturisteja on aina vaan enemmän ja
ymmärtäähän sen kun tietää millainen upea luonnonelämys täydellinen
auringonpimennys on.
Einari
(poista spamjarru jos vastaat sähköpostilla)

Simo Salanne

Einari wrote:

> Tuntuu että ns tavallisia pimennysturisteja on aina vaan enemmän ja
> ymmärtäähän sen kun tietää millainen upea luonnonelämys täydellinen
> auringonpimennys on.

TV-uutisissa näyttivät *salamavalolla* pimennystä (aurinkoa) kuvanneita
turisteja...

Simo S.

Matti Rintala

Simo Salanne wrote:
> TV-uutisissa näyttivät *salamavalolla* pimennystä (aurinkoa) kuvanneita
> turisteja...

Mitäpäs ihmeellistä tuossa on, noinhan se perusräpsyilijällä toimii?
Veikkaan että todella suuri prosenttiosuus pokkareista on sellaisessa
käytössä, että automaattisalama on jatkuvasti päällä. Ei sen vuoksi, että se
olisi helpompaa, vaan sen vuoksi että kameran omistaja ei edes tiedä eikä
halua tietää, mikä on automaattisalama. Virtakytkin, zoomi ja
"kuvanottonappi" ovat riittävän monimutkainen yhdistelmä (puhumattakaan
siitä, että edes välittäisi tietää mitä esitarkennuksella tarkoitetaan).
Eikä siinä ole minusta mitään pahaa, ymmärrän hyvin ihmisiä jotka haluavat
ottaa kuvan vain yhtä nappia painamalla sen enempää miettimättä.

Tajusin kuinka vähän digipokkarit ovat asiaan vaikuttaneet, kun eräs
tuttavani (nuori-ihminen ja tietokoneen käyttötaitoinen) sanoi kehittävänsä
kaikki digipokkariotoksensa kymppikuviksi (vie muistikortin liikkeeseen) ja
heittävänsä sitten huonot pois. Kuvien selailu kameran näytöltä tai
tietokoneelta oli kuulemma liian työlästä.

--
------------- Matti Rintala ------------ matti....@tut.fi ------------
Painting is the art of inclusion. Photography is an art of exclusion.

Simo Salanne

Matti Rintala wrote:

> Mitäpäs ihmeellistä tuossa on, noinhan se perusräpsyilijällä toimii?

... klip...

> Eikä siinä ole minusta mitään pahaa, ymmärrän hyvin ihmisiä jotka haluavat
> ottaa kuvan vain yhtä nappia painamalla sen enempää miettimättä.

En minä mitään "ihmeellistä" tai "pahaa" yrittänytkään löytää.
TV-uutisointi antoi saman käsityksen kuin Einarin toteamus: "Tuntuu että

Simo Salanne wrote:
> TV-uutisointi antoi saman käsityksen kuin Einarin toteamus: "Tuntuu että
> ns tavallisia pimennysturisteja on aina vaan enemmän".

Ok, tuo on varmasti totta. Varsinkin kun pimennys nyt sattui sopivasti
turistialueelle.

Emma Herranen

In article <44317a4f$0$7475$39db...@news.song.fi>, jaakko wrote:
> [...]
>
> Onneksi tuli otettua edes muutama kuva mäen rinteeltä alas pimenevään
> Antalyan kaupunkiin. Niissä kuvissa on näkyi, mitä juuri tämä pimennys

Juu mahdoton stressaaminen ja optiikkavirittely auringonpimennystä varten
saattaa helposti koitua turmioksi. Siinä käy tavattoman helposti niin ettei
ehdi itse katsoa mitään ennenkuin homma on jo ohi.

Varsinkin jos pimennys on ensimmäinen, kannattaa jättää suuret kaukoputki- ja
kamera-arsenaalit kotiin. Aina Joku Muu hoitaa kyllä sen kuvaamispuolen.
Sitäpaitsi kuvat osittaisesta pimennyksestä tuppaavat suotinem läpi olemaan
tavattoman tylsiä. Varsin monet suuntasivatkin tällä kertaa kameroita _pois_
Auringosta saaden paljon mielenkiintoisempia kuvia. Jos saat omasi webiin,
niin niitä olisi kiva katsella.

- Emma, joka piti pitkän katselutauon kesken kuvaushäslingin

Viesti on poistettu

jaakko

Janne Pa wrote:

> Kuvittelenko minä vaan, vai tulevatko ihmiset vuosi vuodelta yhä
> laiskemmiksi. Ehkä minä olen vain niin pirun saita ihminen, että ei tulisi
> kuuloonkaan maksaa turhasta (ellei ole pakko). :)

Laiskuus on vakio. Tietotekniikka vaan antaa mahdollisuuden toteuttaa
sitä tai ahkeruutta. Nippeleitä riittää loputtomiin. SAmahan se on
tietokoneohjelmien kanssa, niistä opettelee ja käyttää niitä
ominaisuuksia, joilla pärjää.

Jos veistää kirveenvarsia ei tarvitse viuluntekijän taitoja tai
työkaluja. Kameran valmistaja ohjelmoi ja nipelöittää työkalun molempien
tarpeisiin.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

Palkitse itsesi, soita täältä hyvä mieli.
http://www.redcross.fi/ajankohtaista/aasia2005/fi_FI/index/

Akseli Mäki

Matti Rintala wrote:

>Virtakytkin, zoomi ja
>"kuvanottonappi" ovat riittävän monimutkainen yhdistelmä (puhumattakaan
>siitä, että edes välittäisi tietää mitä esitarkennuksella tarkoitetaan).

Tiedän erään henkilön joka on kuvannut useamman vuosikymmenen ajan ja vasta
hiljattain oppi zoomaamaan APS kamerallaan, vaikka on ollut pitkään
erilaisia zoom-kameroita käytössä. Mutta ihan hyviä ovat aikaisemmatkin
kuvat olleet.

Huonointa mielestäni on salaman automaattinen käyttö tilanteessa jossa se
vaan valaisee etualan olottumatta varsinaiseen kohteeseen, jolloin kuva on
joko täysin pimeä tai tärähtänyt. Joissain kameroissa salaman
poiskytkeminen on hankalaa ja usein automaattisesti päälle menevä salama
unohtuu kytkeä pois. Ainakin digikamerassa olen tähän törmännyt.

Matti Rintala

Akseli Mäki wrote:
> [...]
> poiskytkeminen on hankalaa ja usein automaattisesti päälle menevä salama
> unohtuu kytkeä pois. Ainakin digikamerassa olen tähän törmännyt.

Jep. Ja esim. uusissa kuvanvakaajalla varustetuissa digipokkareissa
salaman päälle unohtaminen on usein kohtalokasta, koska kamerat (sinänsä
järkevästi) rajoittavat suljinajan jonnekin 1/60 s tienoille salamaa
käytettäessä. Ilman salamaa taas jokin 1/8 s saattaisi olla mahdollinen
vakaajalla ja kunnollisen kuvan saisi ilman salamaakin.

Pertti Paalanen

"> > TV-uutisissa näyttivät *salamavalolla* pimennystä (aurinkoa) kuvanneita

> Mitäpäs ihmeellistä tuossa on

Mitä isompi info naapurissa, 10 sek jutussa on 3 sek kuvaa kameroista ja
niiden
takana seisovista reikäisistä farkuista tai pelkistä kameroista joiden
putket sojottavat
tyhjälle alttarille. Tärkeää sisältöä uutisiin.
"meni vähän ohi"

Pertti

jaakko

täällä ennen-jälkeen ja aurinko:
http://www.avokanootti.info/html/turkissa_melomassa_52.html

Kuvista ei voi päätellä, paljonko ne opettivat.
2008 pitää hakeutua joko Kanadaan jäämeren rannalle tai Siperiaan.
Kanadassa saisi aamukuvia, pimentynyt aurinko matalalla.

Täällä on hieno aamukuva pimentyneen auringon noususta Brasiliassa,
kuvan ottaja, Janne, minutkin tähän on höynäyttänyt.
http://lencois.vuodatus.net/

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

In article <443b658a$0$7482$39db...@news.song.fi>, jaakko wrote:
> täällä ennen-jälkeen ja aurinko:
> http://www.avokanootti.info/html/turkissa_melomassa_52.html

Havainnollisia nuo kuvat ennen pimennystä kaupungin suuntaan.

> Kuvista ei voi päätellä, paljonko ne opettivat.
> 2008 pitää hakeutua joko Kanadaan jäämeren rannalle tai Siperiaan.
> Kanadassa saisi aamukuvia, pimentynyt aurinko matalalla.

Sellaista se on kun antaa pikkusormen mennä. ;-)

> Täällä on hieno aamukuva pimentyneen auringon noususta Brasiliassa,
> kuvan ottaja, Janne, minutkin tähän on höynäyttänyt.

Keräsin linkkisivu kaikista tähän saakka vastaantulleista
2006-auringonpimennyssivuista:
http://www.ursa.fi/~mellon/2006pimennyslinkit.html

Tuolla on suomalaisten ottamiin tarinoihin ja kuviin linkkejä -missä
ikinä ovat sattuneet tapahtumaa katsomaankaan. Sivu alkaa olla jo
hieman massiivinen, sillä linkkejä on tullut muutama.

Vaikka onnistuinkin änkeämään samaan kuvaan pimennyksen ja
siitepälykehän, on tuo Jannen auringonnousukuva silti mielestäni
pimennyksen parhain. Kerrassaan loistava asetelma ja tunnelma!

- Emma

Janne Pyykkö

Emma Herranen <mellon@poista_tämä.iki.fi> wrote:

> [...]

> siitepälykehän, on tuo Jannen auringonnousukuva silti mielestäni
> pimennyksen parhain. Kerrassaan loistava asetelma ja tunnelma!

Nyt on jo niin monta kertaa minua kehuttu, että rupean epäilemään onko
tässä joku jekku, jota en vaan hoksaa hidas kun olen?

-Janne

PS. On siellä muutakin kiintoisaa, Veikko Mäkelän valaistussarja, Kari
Kuuren pohdinnat muutamien termien määrittelyistä, onpa löydetty
luntakin Turkista (eipä löytynyt Brasiliasta).

jaakko

Kiitos Emma - teit hienon työn.
Olisipa tuollainen kokonaisuus ollut selattavissa ennen Turkin matkaa...

toisaalta - Turkissa olisi ihan hyvin voinut olla paksu pilvikerros ja
sataa kaatamalla. No - pimeys tulee pilviselläkin kelillä.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

jaakko

Janne Pyykkö wrote:

> Nyt on jo niin monta kertaa minua kehuttu, että rupean epäilemään onko
> tässä joku jekku, jota en vaan hoksaa hidas kun olen?
>
> -Janne

Ei ole jekku, ei. Sen huomaa siitä, että gurut on hiljaa. Ottamasi kuva
on harkitun toiminnan tulos, jossa onnen osuus on minimoitu, mutta jossa
silti onnikin oli mukana.

> PS. On siellä muutakin kiintoisaa, Veikko Mäkelän valaistussarja, Kari
> Kuuren pohdinnat muutamien termien määrittelyistä, onpa löydetty
> luntakin Turkista (eipä löytynyt Brasiliasta).

Paljon noissa linkeissä on sulateltavaa.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Emma Herranen

In article <444111a8$0$7474$39db...@news.song.fi>, jaakko wrote:
> [...]
>
> toisaalta - Turkissa olisi ihan hyvin voinut olla paksu pilvikerros ja
> sataa kaatamalla. No - pimeys tulee pilviselläkin kelillä.

Jos joku nyt pimennystä katsonut ei ole huomannut muisteloa menneiltä vuosilta:
http://www.ursa.fi/ursa/historia/pimennys99/

Tuolla on vuoden 1999 pimennyksestä yhtälailla laaja linkkikokoelma
tarinoihin ja auringonpimennyskuviin.

- Emma, joka miettii optimaalisinta matkareittiä Mongolian ja Kiinan rajalle

Janne Pyykkö

> [...]

> Ei ole jekku, ei. Sen huomaa siitä, että gurut on hiljaa. Ottamasi kuva
> on harkitun toiminnan tulos, jossa onnen osuus on minimoitu, mutta jossa

Guruista... tähtitieteen harrastajissa sellaisia (negatiivisessa
mielessä) en ole tavannut Suomessa kaiketi koskaan. Me kaikki jollain
tapaa humallumme luonnon jylhästä estetiikasta, siksi hakeudumme näiden
tapahtumien ääreen. Tavallaan olemme jonkinlaisen panteistisen
luonnonuskon harjoittajia, ihminen pieni, luonto suuri. Niinpä on
luontevaa kokea muut harrastajat veljiksi ja sisariksi, jossa
valta-asemia ei ole tarvetta hakea.

-Janne

Viesti on poistettu
Viesti on poistettu