Kuvaamisesta Lassila & Tikanojan kaatopaikalla

38 katselukertaa

Matti Kaki

Halusin ottaa kuvia Keravan kaatopaikalla olevista elektroniikkaromun
kierrätyshäkeistä. Kopista kuitenkin tuli henkilö, joka kertoi
valokuvaamisen olevan kiellettyä. Hän kertoi, että L&T haluaa
varjella liikesalaisuuksiaan.

Otin yhteyttä Lassila & Tikanojaan ja sieltä tulikin vastaus:

- - -

Hei!

Avustava lakimies Johanna Perälä vastaa tiedusteluunne:

Saimme kysymyksenne koskien valokuvaamista Keravan kaatopaikalla
sekä siellä otettujen kuvien mahdollista julkaisemista.

Kyseessä oleva Keravan kaatopaikka ei täytä julkisen paikan
määritelmää ja näin ollen valokuvaaminen on siellä ilman
nimenomaista lupaa kielletty. Keravan yksityinen kaatopaikka
ei täytä esimerkiksi järjestyslain (27.6.2003/612 2§) mukaista
määritelmää yleisestä paikasta, joka olisi yleisön käytettävissä,
eikä ole myöskään esimerkiksi kunnan ylläpitämä yleinen kaatopaikka,
jossa valokuvaaminen olisi julkisena paikkana sallittua.

Keravan kaatopaikka on yksityinen alue, joka on Lassila & Tikanoja
Oyj:n hallinnassa yksityisenä (eikä julkisena) tahona ja Lassila &
Tikanoja Oyj:llä on oikeus estää ja/tai rajoittaa alueelle pääsy
haluamallaan tavalla. Alueen yksityisen luonteen ja liikesalaisuuksien
vuoksi Lassila & Tikanoja Oyj:n Keravan kaatopaikan laitokselle
asettamat säännöt kieltävät valokuvauksen.

Kun sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain
mukaan (22.12.1978/1061) mukaan kukaan ei saa oikeudettomasti hankkia
tai yrittää hankkia tietoa liikesalaisuudesta eikä käyttää tai ilmaista
näin hankkimaansa tietoa, Lassila & Tikanoja Oyj katsoo valokuvaamisen
Keravan kaatopaikalla myös näin ollen kielletyksi, sillä yhtiö ei pysty
varmistamaan kuvien käyttötarkoitusta.

Hyvää juhannusta toivottaen

Heidi Ala-Ilomäki
palveluneuvoja

- - -

Keskustelu on vapaa.

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:
> Keskustelu on vapaa.

No mitä? Tuliko Lassila & Tikanojalta sellaiset perustelut,
ettet enää itse osannut niihin mitään vastata?

TaaviUntamo

Matti Kaki kirjoitti:

> [...]
> kierrätyshäkeistä. Kopista kuitenkin tuli henkilö, joka kertoi
> valokuvaamisen olevan kiellettyä. Hän kertoi, että L&T haluaa

Käytä pidempää teleobjektiivia.

Turo Juurakko

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:6vsei.181462$Cb4.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

> Keskustelu on vapaa.

Onks nyt menossa jotku "kuka keksii jännimmän paikan missä ei saa
kuvata"-viikot?

Marko Koivuniemi

Matti Kaki wrote:
> Keskustelu on vapaa.

Ihmekolmikko iski *Pow* jälleen - Viherahon rinnalle saapui *tömps
tömps* toinen supersankari. *Kaboom*

Jaahas - nyt meni sivuraiteille, ohjaan itseni oikeaan paikkaan häpeämään.
--
T:pi Marko, ~~~ http://marko.koivuniemi.info/ ~~~

TaaviUntamo

Marko Koivuniemi kirjoitti:

> Ihmekolmikko iski *Pow* jälleen - Viherahon rinnalle saapui *tömps
> tömps* toinen supersankari. *Kaboom*

Ehkä joudun ilmoittautumaan samojen "yllytyshullujen" ryhmään kuin Käki
ja Viheraho.

Muistatteko, kun vuosi pari sitten keskusteltiin, saako Hesan
Asematunnelissa kuvata? Minun piti ihan yrittää. Olen käynyt siellä
kymmenkunta kertaa kuvaamassa. Olen kuvannut myös vartijoita. Kukaan ei
ole kieltänyt. Samaten keskusteltiin lentoasemalla kuvaamisesta.
Vantaalla olen kuvannut muutaman kerran matkustajia. Kukaan ei ole
kieltänyt. Olen myös julkaissut torilla kuvattujen yksittäisten ihmisten
kuvia netissä ja kokeillut, tuleeko tietosuojavaltuutettu kyselemään. Ei
ole tullut.

Olen myös valittanut lääninhallitukseen kotikaupunkini nettisivuista,
joilla rikotaan tietosuojalakia vähän väliä. Viime syksynä sain
kaupunginkanslian ymmärtämään, mistä on kysymys ja terveydentilaa
kuvaavat sanat ovat hävinneet netissä esitettävistä päätöksistä.

Jukka Pakkanen

"TaaviUntamo" <ros...@gmail.com> wrote in message

> [...]
> kymmenkunta kertaa kuvaamassa. Olen kuvannut myös vartijoita. Kukaan ei
> ole kieltänyt. Samaten keskusteltiin lentoasemalla kuvaamisesta.

Mitä tekemistä sillä onko kukaan kieltänyt on sen kanssa onko oikeus kieltää
kuvaamasta?

Se että jossain yksityisessä tilassa on saanut kuvata, ei tarkoita sitä että
yksityisessä tilassa ei saisi kieltää kuvaamasta.

Kaitsu

> [...]
> myös julkaissut torilla kuvattujen yksittäisten ihmisten kuvia netissä ja
> kokeillut, tuleeko tietosuojavaltuutettu kyselemään. Ei ole tullut.

Ei tällä ole mitään tekemistä kiellon oikeutuksen kanssa.
Onko kaikki logiikkasi yhtä kevyellä pohjalla?

TaaviUntamo

Kaitsu kirjoitti:
Missä minä olen sanonut jotain kiellon oikeutuksesta? Minun puolestani
saa tulla kieltämään, jos haluaa. Saavathan he kieltää aivan samalla
lailla kuin minä saan valokuvata.

Simo Salanne

Matti Kaki wrote:

> Halusin ottaa kuvia Keravan kaatopaikalla olevista elektroniikkaromun
> kierrätyshäkeistä.

... klip...

> [...]
> näin hankkimaansa tietoa, Lassila & Tikanoja Oyj katsoo valokuvaamisen
> Keravan kaatopaikalla myös näin ollen kielletyksi, sillä yhtiö ei pysty

Miksi Lassila & Tikanoja kieltäisi ongelmajätteiden käsittelyketjun osan
valokuvaamisen, jos... ?

Simo S.

Reijo Liljedahl

Matti Kaki wrote:
> Halusin ottaa kuvia Keravan kaatopaikalla olevista elektroniikkaromun
> kierrätyshäkeistä.

Varmaankin taas kerran oli vilpittömänä vaikuttimena vähäväkisten
kansalaisten turvallisuuden takaaminen.

Jotenkin säälittää nämä surkeat yritykset testata kansalaisoikeuksia jossain
HongKongissa, Tarjoustalossa, Lidlissä ja nyt kaatopaikalla. Taso senkun
laskee. Tosimies menisi kuvaamaan Stockmannille, Tillanderille, Venäjän
tulliin Vaalimaalle tai SUPON toimitaloon. Eikös nämä kaikki ole julkisia
paikkoja kun kuka tahansa voi mennä niihin asioimaan. Vähän nössömpi voisi
kokeilla ihan mitä tahansa poliisiasemaa, tai vaikka Pohjois Korean
lähetystöä. Että kaatopaikka, huhhuh..

-Reijo-

samiv...@lycos.com

On 21 kesä, 19:40, "Reijo Liljedahl"

Ei taida masalla olla asiaa mennä ehdottamaasi paikkoihin
kuvailemaan.;)
Onneksi Vantaalla ei asu masan kaltaisia tyyppejä koska yksi "tapa
valittaja" riittää jo!

Turo Juurakko

<samiv...@lycos.com> kirjoitti
viestissä:1182446432.8...@u2g2000hsc.googlegroups.com...

-------------------

Tapa valittaja vai tapavalittaja?

Lu-lu

"Matti Kaki" < kirjoitti
> Keskustelu on vapaa.

no pakkoko sun on aivan sinne kaatopaikalle asti mennä
kamerasi kaa hääräämään
sillä

mikäänhän ei estä sua kuvaamasta kyseistä kaatopaikkAA
sekä siellä näkösällä sijaitsevia liike"salaisuuksia"

vaikkapa tuon huippu-salaisen? yksityisen
kaatopaikan tiukasti vartioidun portin takaa
YLEISELTÄ tieltä (ellei se sitten ole yksityinen tiekin)

yksityisiä talojakin saa valokuvata yleiseltä kadulta
... aivan vapaasti

vilmauksen harrastaja

PS:

ja kun noiden nykyisten (salailija)sössijöiden jäljet ovat jo
haihtuneet ja (kaatopaikka)maa on vaihtanut (ainakin kerran)
omistajaa, niin noin

parinkymmenen vuoden kuluttua Kunta (= veronmaksajat)
sitten makselevat tuon elekroniikkaromun saastuttaman maan
ylöskaivamisen, poiskuljetuksen ja polton Ekokem:in uunissa

eli vahvat

ns. perusteet tollasen tuotannollista toimintaa häiriköivän
valokuvamisen (täys)kiellolle ovat toki olemassa

Matti Kaki

In article <6vsei.181462$Cb4.1...@reader1.news.saunalahti.fi>, oh2bio...@sci.fi.invalid says...

> [...]
>eikä ole myöskään esimerkiksi kunnan ylläpitämä yleinen kaatopaikka,
>jossa valokuvaaminen olisi julkisena paikkana sallittua.

Noniin. Kukaan ei siis huomannut, että tuohon Lassila & Tikanojan
mailiin sisältyy määritelmä julkisesta paikasta. Kerrotaan nyt
sitten, mitä järjestyslain 27.6.2003/612 2§ kertoo:

- - -

2 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) yleisellä paikalla:

a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa,
urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa
aluetta, joka on yleisön käytettävissä;

b) rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa ja muuta vastaavaa
paikkaa, kuten virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta,
liikehuoneistoa tai ravintolaa, joka on yleisön käytettävissä joko
jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin;

2) taajamalla taajaan rakennettua aluetta, joka on osoitettu
taajama-liikennemerkillä.

- - -

LIIKEHUONEITO ON YLEINEN PAIKKA.

> [...]

jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin;

2) taajamalla taajaan rakennettua aluetta, joka on osoitettu

LIIKEHUONEISTO ON YLEINEN PAIKKA.

Jukka Pakkanen

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:y9Lei.181756$XK1....@reader1.news.saunalahti.fi...

> Noniin. Kukaan ei siis huomannut, että tuohon Lassila & Tikanojan
> mailiin sisältyy määritelmä julkisesta paikasta. Kerrotaan nyt
> sitten, mitä järjestyslain 27.6.2003/612 2§ kertoo:

Ei varmaankaan huomannut, kun ei siinä sellaista ollut.

> [...]
> jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin;
>
> 2) taajamalla taajaan rakennettua aluetta, joka on osoitettu

Huutamisen sijaan kerro missä tuossa määriteltiin julkinen paikka. Ja
luuletko että tuo yleisen paikan määritelmä tarkoittaa että kaupat ja
toimistot eivät olekaan yksityisiä tiloja?

Karu-Selli

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> kirjoitti
viestissä:467a554d$0$15303$9b53...@news.fv.fi...

PAHVI

Tuohon vastaukseen -ei- ole mitään lisättävää PISTE

Karu-Selli

"Reijo Liljedahl" <reijo.poist...@pp1.poista.inet.fi> kirjoitti
viestissä:1Sxei.203$e95...@read3.inet.fi...

Jotenkin säälittävää, että ylipäätään vaivauduit vastaamaan. Pysy vaan
poissa ja anna poikien harrastaa!

Kaitsu

> LIIKEHUONEISTO ON YLEINEN PAIKKA.

No ei takuulla ole, katso ja lue ajatuksella pykälä 3 alla olevasta
linkistä.
Sitten mieti miksi julkiselle paikalle oikeudettomasti tunkeutuminen on
säädetty rangaistavaksi.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000531

Liikehuoneisto ei sinällään yksiselitteisesti määrittele paikka, tulkitaan
käyttötarkoituksen mukaan.

Osmo R

Reijo Liljedahl wrote:

Tosimies menisi kuvaamaan Stockmannille, Tillanderille, Venäjän
> tulliin Vaalimaalle tai SUPON toimitaloon.

Ehkä minä olen tosimies, koska olen kuvannut Stockmannilla.
Stockmannilla muuten saa kuvata.

Osmo

Matti Kaki

In article <tLSei.253$Cp5...@read3.inet.fi>, kai...@luukku.com says...

- - -

3 § Julkisrauhan rikkominen

Joka oikeudettomasti

1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen virastoon,
liikehuoneistoon.....

- - -

"oikeudettomasti". Siinä se tärkeä sana. Kun menen liikehuoneistoon
oikeutetusti myymälän aukioloaikana, tuo ei päde.

Matti Kaki

In article <HuVei.181968$8K4.1...@reader1.news.saunalahti.fi>, ok...@hotmail.com says...

Juu niin saa vaikka LIDL minulle kivenkovaan muuta väittikin.
LIDL perusteli valokuvauskieltoaan sillä, että Stockmann on
kieltänyt myös valokuvaamisen tiloissaan. Soitinpa sitten
Stockan jollekin dirikalle ja hän kertoi, että Stockmann
päinvastoin pitää ns. turistikuvausta hyvänä asiana. Mikäli
liikkessä halutaan kuvata ammattimaiseen tarkoitukseen, he
pyytävät ottamaan yhteyden asioiden sopimiseksi.

No, nythän LIDL on minulle tunnustanut, että heidän liikkeensä
kuuluu julkisiin paikkoihin eikä laki estä valoikuvaamista.
Voisin olettaa LIDLissä asiaa tutkitun hyvin tarkkaan monen
lakimiehen voimin ennen kuin tuollaisen mailin lähettävät.

Teppo Oranne

Matti Kaki wrote:
> [...]
>
> "oikeudettomasti". Siinä se tärkeä sana. Kun menen liikehuoneistoon
> oikeutetusti myymälän aukioloaikana, tuo ei päde.

Ja kun liikehuoneiston haltija pyytää sinua poistumaan, olet siellä
oikeudettomasti jos et häivy.

Uskoisin, että liikehuoneiston haltija voi antaa pysyvästikin kiellon
esimerkiksi sinulle tulla liikehuoneistoonsa jolloin sinulla ei ole
oikeutta sinne mennä.

Valokuvaajaa tuskin luokitellaan etniseksi tms. vähemmistöksi kuten ei
rullaluistelijoitakaan joten kauppias voi mielestäni ihan hyvin kieltää
heiltä liikehuoneistoonsa tulon. Sen ihmeemmin asiaa perustelematta.

Mutta kun halut noita extreme-kokemuksia harrastaa niin seuraavaksi
voisit mennä naisten kuntosalille tai jonkun urheiluseuran tyttöjen
voimistelutunnille kuvaamaan kun tuollaisetkin tilat sinun mielestäsi
ovat niin julkisia.

äfbeekoo

> [...]
> mennä naisten kuntosalille tai jonkun urheiluseuran tyttöjen
> voimistelutunnille kuvaamaan kun tuollaisetkin tilat sinun mielestäsi ovat

Hei tuossahan on ideaa ! Masan ylimääräinen energia hyötykäyttöön :)

Simo Salanne

Teppo Oranne wrote:

> Valokuvaajaa tuskin luokitellaan etniseksi tms. vähemmistöksi

Varustelaukussa pitäisikin olla neljäntuulenlakki ja city-saamelaisten
jäsenkortti.

;)

Simo S.

Börje Rundqvist

Reijo Liljedahl kirjoitti:
Minust mielenkiintoisin paikka kuvata olis VR:N lähijunassa videoida
lipuntarkastajien ajoittain hyvinkin rasistista käytöstä matkustajia
kohtaan. Siitä voisi seurata jotain hyötyäkin.

Reijo Liljedahl

Karu-Selli wrote:

> Jotenkin säälittävää, että ylipäätään vaivauduit vastaamaan. Pysy vaan
> poissa ja anna poikien harrastaa!

Vaikka emme Matin kanssa aina ole samaa mieltä kunnioitan kuitenkin hänen
mielipidettään koska hän kirjoittaa omalla nimellään. Toista ovat nämä
nimimerkin takaa laukovat äidin mammanpoikasurkimukset joilla ei ole kanttia
esiintyä omana itsenään.

-Reijo-

Heikki Heinonen

On Sat, 23 Jun 2007 13:53:14 GMT, Börje Rundqvist <sivuraide*poista*@pp.inet.fi>
höpisi että:

>Minust mielenkiintoisin paikka kuvata olis VR:N lähijunassa videoida
>lipuntarkastajien ajoittain hyvinkin rasistista käytöstä matkustajia
>kohtaan. Siitä voisi seurata jotain hyötyäkin.

YouTubessa ei ole yhtään pätkää näistä kuuluisista natsi-lipuntarkastajista.
Ehkä tässä olisi sosiaalinen tilaus.

Erkki Norrman

samiv...@lycos.com wrote:
> Ei taida masalla olla asiaa mennä ehdottamaasi paikkoihin
> kuvailemaan.;)
> Onneksi Vantaalla ei asu masan kaltaisia tyyppejä koska yksi "tapa
> valittaja" riittää jo!

Miksi valittaja pitäisi tappaa? Nimimerkkisi kannattaisi kenties muuttaa
joksikin toiseksi.

pa...@ebaana.net

On 23 kesä, 13:59, Teppo Oranne <t...@mpoli.fi> wrote:

> [...]
> voisit mennä naisten kuntosalille tai jonkun urheiluseuran tyttöjen
> voimistelutunnille kuvaamaan kun tuollaisetkin tilat sinun mielestäsi

Eikös kannattaisi mennä saman tien kunnalliseen uimahalliin -joka
lienee julkinen paikka- naisten saunaosastolle?

Harri Huikuri

pa...@ebaana.net kirjoitti:

> Eikös kannattaisi mennä saman tien kunnalliseen uimahalliin -joka
> lienee julkinen paikka- naisten saunaosastolle?

Mahtaakohan sitä mikään laki kieltää?

Heikki Heinonen

On Mon, 25 Jun 2007 15:45:34 +0300, Harri Huikuri <hhui...@welho.com> höpisi
että:

Turpaan vois tulla.

Viesti on poistettu

Harri Huikuri

Heikki Heinonen kirjoitti:

Jaa, ei kai niitä Keski-Espooon uimahallin naisten pesu- ja saunatilojen
miessiivoojiakaan ole nuijittu vielä hengiltä.

Heikki Heinonen

On Tue, 26 Jun 2007 20:37:11 +0300, Harri Huikuri <hhui...@welho.com> höpisi

että:

>Jaa, ei kai niitä Keski-Espooon uimahallin naisten pesu- ja saunatilojen
>miessiivoojiakaan ole nuijittu vielä hengiltä.

Espoossa naiset on niin puutteessa.

Mikko T

Harri Huikuri kirjoitti:

Onkos niillä kamerat mukana ja kuvaileekos ne siellä siivoillessaan?

Mikko

NN

"Simo Salanne" <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:F_wei.181564$vK5.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

> ... klip...

> Miksi Lassila & Tikanoja kieltäisi ongelmajätteiden käsittelyketjun osan
> valokuvaamisen, jos... ?
>
> Simo S.

Yhden liikesalaisuuden nimi oli lautturi Ojaharju.

Markku Vainio

NN wrote:
> "Simo Salanne" <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> kirjoitti
> viestissä:F_wei.181564$vK5.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

> Yhden liikesalaisuuden nimi oli lautturi Ojaharju.

Toinen voisi olla laivuri Jukka Ojaranta.

MTV

Jouni Nordlund

In article <newscache$1tg9kj$p9e$1...@news.kase.fi>,
mik...@kase.SPAMMITPOIS.fi says...

Henkilökohtaisessa puhelimessaan voi olla. Vaimon marketista lähettämän
kuvaviestin tiirailu voi sivullisesta näyttää kuvaamiselta.

Ellei sitä saa pukuhuoneeseen tuoda, mihin se pitäisi ennen työpaikalle
saapumista jättää (henkilökunnallakin on _pukuhuone_).
Bussikuskilleko?

--
Jouni Nordlund
Nimellistä trollausta vuodesta 1999.

Mikko T

Jouni Nordlund kirjoitti:
Satuitkos ollenkaan lukemaan, mihin kommentoit? Jospa himmailet hetkeksi
ja luet, mistä oli puhe. Oletko oikeasti sitä mieltä, että uimahallin
pesu- ja saunatilojen siivoojat kulkee kamerat tanassa siellä
pukuhuoneissa?
Saksalaisista en tiedä, mutta Suomessa kyllä lempataan ulos heti eka
paljastuneesta yrityksestä. Mahdollisten tuomoiden kera.

Mikko

Pertti Heikkinen

Jukka Pakkanen wrote:
> [...]

(klippeti-klappeti)

> Se että jossain yksityisessä tilassa on saanut kuvata, ei tarkoita sitä että
> yksityisessä tilassa ei saisi kieltää kuvaamasta.

Mikä TaaviUntamon luettelemista tiloista on yksityinen?

Pertti Heikkinen

Jukka Pakkanen wrote:

> Huutamisen sijaan kerro missä tuossa määriteltiin julkinen paikka.

Jatkuvan typerän näykkimisen sijaan kerro missä määritellään julkinen
paikka ja miten.

Kuluttajaryhmä poistettu tarpeettomana.

Pertti Heikkinen

Mahtaa. Kuten kieltää kaupan vessassa ja sovituskopissakin kuvaamisen.

Jukka Pakkanen

"Pertti Heikkinen" <p...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:f60oje$jal$4...@nyytiset.pp.htv.fi...

Opettele lukemaan/lainaamaan.