Paspisleikkuri

Ola Forsström

Mistä löytyisi kohtuuhintainen mutta
tukeva paspisleikkuri max. 40x50 cm
paspiksille (Suomesta tai EU:n alueelta)?
Kartonkia myyviä liikkeitä saa myös
mainostaa.

--
Ola

Juha Lehtinen

"Ola Forsström" <olafor...@hotmail.com.invalid> kirjoitti
viestissä:alr0f.32867$gx7....@reader1.news.jippii.net...

> Mistä löytyisi kohtuuhintainen mutta
> tukeva paspisleikkuri max. 40x50 cm

Täällä ei moni taida edes tietää, mitä "paspis" tarkoittaa...

Juha

juice

In article <di1ajk$qkk$1...@phys-news1.kolumbus.fi>, juha lehtinen says...

>Täällä ei moni taida edes tietää, mitä "paspis" tarkoittaa...

No pitäis kyllä tietää.
Onhan tämä kuitenkin valokuvausryhmä.

- Juice -

Ola Forsström

juice wrote:

> No pitäis kyllä tietää.
> Onhan tämä kuitenkin valokuvausryhmä.

Väliraporttina että sopiva malli on löytynyt, enää
odotan tietoa paljonko laite maksaa.

http://www.logangraphic.com/products/boardmounted/simplexstudio.shtml

--
Ola

Simo Veikkolainen

Löytyikö tälle Suomesta edustaja vai ostatko ulkomailta?

Simo V.

Ola Forsström

Simo Veikkolainen wrote:

> Löytyikö tälle Suomesta edustaja vai ostatko ulkomailta?

Tiedustelin asiaa valmistajalta ja vastaus oli
että Raamarit Oy http://raamarit.fi/ edustaa heitä Suomessa.

--
Ola

Harri Ahola

In article <qo41f.34083$oY3....@reader1.news.jippii.net>,
"Ola Forsström" <olafor...@hotmail.com.invalid> wrote:

> Tiedustelin asiaa valmistajalta ja vastaus oli
> että Raamarit Oy http://raamarit.fi/ edustaa heitä Suomessa.

Ilmoitatko vielä tännekin hinnan, kun sen saat.
Ja missä sitä jälleenmyydään.
Ei tarvitse jokaisen erikseen noita sieltä kysellä.

-Harri, valokuvaaja
--
http://www.harriahola.net/photos

Ola Forsström

Harri Ahola wrote:

> Ilmoitatko vielä tännekin hinnan, kun sen saat.
> Ja missä sitä jälleenmyydään.
> Ei tarvitse jokaisen erikseen noita sieltä kysellä.

Näin teen, kun/jos heidän myyntiosastonsa reagoi kyselyyni...

--
Ola

Mika Iisakkila

"Juha Lehtinen" <juha.lehtine...@kolumbus.fi> writes:
> Täällä ei moni taida edes tietää, mitä "paspis" tarkoittaa...

Ja ryhmän henkeen sopii oikein hyvin, ettei sitä myöskään täältä opi.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Ola Forsström

Mika Iisakkila wrote:

> Ja ryhmän henkeen sopii oikein hyvin, ettei sitä myöskään täältä opi.

"Passepartout tai paspa = Aukkopahvi, joka laitetaan työn ympärille tai
sen päälle. Paspalla on kaksi tarkoitusta. Se suojelee työtä erottamalla
sen lasista. Paspa toimii myös sisustuksellisena elementtinä korostamalla
teosta suhteessa sen ympäristöön. Se lisää joissakin tapauksissa
rauhallisuutta teoksen ympärille. Värivaihtoehtoja on useita ja niitä
löytyy myös eri paksuuksina."
http://www.sevenart.fi/kehystys.htm

--
Ola

Eero Ahonen

Ola Forsström wrote:

> [...]
> teosta suhteessa sen ympäristöön. Se lisää joissakin tapauksissa
> rauhallisuutta teoksen ympärille. Värivaihtoehtoja on useita ja niitä

Lisäksi auttaa pirusti, jos on sattunut vahingossa ostamaan
vääränkokoiset kehykset.

Nimim 20x30cm kuva A4:n (21x29,7cm) kehyksessä...

--
Eero "Aero" Ahonen, ae...@removethis.imnetti.fi

Lahti Markku

oliskos tossa vaihtoehtoja sulle

http://cgi.ebay.com/LOGAN-40-Intermediate-Mat-Cutter-450-FREE-SHIPPING_W0QQitemZ8224353969QQcategoryZ37574QQrdZ1QQcmdZViewItem

ihan vaan nopeella etsimisellä

Ola Forsström

Lahti Markku wrote:

Täytynee harkita ulkomailta tilaamista jos haluaa leikkurin
vielä tällä vuosikymmenellä :(

--
Ola

Matti Kaki

In article <alr0f.32867$gx7....@reader1.news.jippii.net>,
olafor...@hotmail.com.invalid says...

Helpoimmin teet sen itse. Sahaat puupalikan sopivassa kulmassa
diagonaalisesti halki ja laitat väliin partaterän. Sitten vaan
viivottimen kanssa vetelet.

Ammattilaiset muuten tekevät paspartuut vapalla kädellä.
Tosin taitavat yleisesti kyllä käyttää sentään viivotinta. :-)

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

Antti Ahomäki

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:diikr1$rje$3...@phys-news1.kolumbus.fi...

> [...]
> =========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========
> Navigare Necesse Est - Vivere Non Est Necesse

Kameralehdessä oli muistaakseni täällä vuosisadalla teko-ohjeet
"puukalikkaleikkurista".
En löytänyt ensi selaamalla artikkelia.

Tein silloin kokeeksi moisen, mutta lopullinen trimmaus jäi tekemättä.
Periaatteessa vehje kyllä toimi, mutta terän laatu ja oikea leikkuukulma jäi
vaiheeseen.

Antti

Oiva Hakala

"Antti Ahomäki" <antti....@pp.inet.fi> wrote in message

> Tein silloin kokeeksi moisen, mutta lopullinen trimmaus jäi tekemättä.
> Periaatteessa vehje kyllä toimi, mutta terän laatu ja oikea leikkuukulma
> [...]

En ole itse kokeillut, mutta olisiko teräsviivoitin ja mattoveitsi mitään.
Apteekista saanee myös kirurgiveitsiä, mutta voi olla terä liian hentoinen,
mene ja tiedä. Kulma pahviin nähden ainakkin 45 astetta, kun tuossa katselen
kehystäjän tekemää. Menee silleen yli kulmista takapuolella. Oiva

Antti Ahomäki

"Oiva Hakala" <nob...@thisgalaksy.net> kirjoitti
viestissä:ubH3f.22$kH6...@read3.inet.fi...

> [...]
> katselen
> kehystäjän tekemää. Menee silleen yli kulmista takapuolella. Oiva

Viskasin kuvan Kameralehden ohjeen mukaan värkkäämästäni protosta
finet.binaries.kuvat palstalle

Vehje on tehty n. 45 x 45 mm kokoisesta pulikasta, pituus n. 200 mm.

Keskellä oleva loveus on 45 asteen kulmassa ja sen pituus on 60 mm. Pois
leikattua osaa on käytetty terän kiinnityskappaleena.

Kuvassa on asennettuna kapeamman mattoveitsityypin terä. Tuntuu toimivan
paremmin kuin leveämpi (ja paksumpi)

Terän asentoa on hiukan haettava asentamalla kiilaa sen alle.
Kokeilin myös pelkkää teräsviivainta.
Harjaantumattomalta kulman pitäminen oikeana on hiukan pulmallista, mutta
leikkauksen suoruus kyllä tyydyttää.
Leikkaus kartongin takaa sujuu ehkä helpommin kuin kuvapuolelta.

Antti

Antti Ahomäki

"Ola Forsström" <olafor...@hotmail.com.invalid> kirjoitti
viestissä:alr0f.32867$gx7....@reader1.news.jippii.net...

Olan kartonkikysymykseen ei toistaiseksi ole tullut yhtään vastausta.
Taide- ja kehysliikeissä kartonki on melko arvokasta.
Käytetäänkö kirjapainoissa tai kotelon valmistuksessa jotain kelvollista
pahvia?

Antti

Matti Kaki

In article <K5R3f.347$kH6...@read3.inet.fi>, antti....@pp.inet.fi says...

> [...]
>paremmin kuin leveämpi (ja paksumpi)
>
>Terän asentoa on hiukan haettava asentamalla kiilaa sen alle.

Tuohan onkin oikein hieno sellainen. Terä on vaan kaamean näköinen
kun se tulee yläpuoleta ulos. Kannattaa katkaksita ettei riko kättä.
Se muuten ei ole mattoveitsen terä vaan paperiveitsen.

Juhani Aaltonen

Ostin aikanaan Hesasta Wulfffilta paspisleikkurin, jossa terä on 45 ast.
kulmassa. Hieman hentoinen peli, sopii kyllä muutaman millin töihin, kulmat
"harjoiteltava", mattopuukkojen kanssa kannattaa olla varovainen, menee pian
sormet. Jussi.
"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:diqcn5$mlf$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Hake

"Antti Ahomäki" <antti....@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:pQ14f.43$d%1....@read3.inet.fi...

Minä käytän vain hyvälaatusia happovapaita Larsson Juhlinin myymiä
paspsipahveja. Pidemmänpäälle kuitankin parempi ratkaisu.

Antti Ahomäki

"Hake" <hoo...@luukku.com> kirjoitti
viestissä:dirfme$ph2$1...@plaza.suomi.net...

> Minä käytän vain hyvälaatusia happovapaita Larsson Juhlinin myymiä
> paspsipahveja. Pidemmänpäälle kuitankin parempi ratkaisu.

Tosi on, jos haluaa ja on tarve säilyttää kuvat pidemmän aikaa, on
happovapaa laatukartonki tarpeen.

Minulla eivät kuvat näytä pysyvän seinällä vuottakaan, joten säilyvyys on
toisarvoista.
Toinen käyttökohde ovat kilpailukuvat, jossa paspis helposti on
kertakäyttötavaraa.

Niin että halvempia vaihtoehtoja.

Antti

Hep

Tilasin parisen vuotta sitten http://www.bhphotovideo.com/ :lta.
Ainakin silloin sai tavaran nopeammin postimyynnistä, kuin kauppaan
tilaamalla.
Hintakin oli noin puolet.

Ola Forsström

> [...]

No niin, sain tällaisen vastauksen:

"Olemme Loganin maahantuoja. Suosittelen sinulle Loganin
Intermediate leikkuria leikkauspituus 100cm hinta sis alv
250 euroa. Sisältää 10kpl varateriä ja opetus videon."

Lienee tämä:
http://www.logangraphic.com/products/boardmounted/intermediate.shtml

--
Ola