Re: Kuvaaminen Helsinki-Vantaan lentoasemalla (Oli: Loomis ... EI SAA KUVATA!)

Matti Kaki

In article <469cd75c$0$9935$9b53...@news.fv.fi>, jukka.p...@qnet.xdomain.fi
says...

Kuvasin Helsinki-Vantaan lentoasemalla turvatarkastuksen suuntaan välissä
olevan reikälevyn läpi ja vartija kielsi kuvaamisen perustellen heidän
henkilökorttiensa kuvatuksi tulemisella. Otin yhteyttä Finaviaan ja sain
sieltä vastauksen.

>"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
>viestissä:zI0ni.193289$mM2....@reader1.news.saunalahti.fi...

Olin sitä mieltä, että valokuvauskielto olisi kerrottava reikälevyssä.

>Onko matti turvatarkastusalue sinusta "yleisölle avointa aluetta"?

Ei ole. Enkä siellä kuvannutkaan vaan ainoastaan siihen suuntaan.
Välissä oli reikälevy joka esti näkyvyyttä varsin tehokkaasti.
Sain kuvausohjeen koskien Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Annika Kåla
kertoo, että reikälevyn kautta kuvaaminen ei ole asiallista, mutta
ei kertonut sen olevan kiellettyä.

"Vaikka kuvaaminen turvatarkastustilassa on turvallisuussyistä
kielletty, on julkisista matkustajatiloista turvatarkastuksen
suuntaan kuvaaminen mahdollista. Sen sijaan turvatarkastuksen
ja turvatarkastajien kuvaaminen reikälevyn läpi ei ole asiallista.
Kohteliaisuussyistä olisi aina hyvä tiedustella, voiko henkilöitä
kuvata heidän työssään. Kaikki eivät halua olla kuvattavina, ja
heidän toiveitaan ja yksityisyyttään tulisikin kunnioittaa."

- - -

OHJE 1 (3) 1.8.2005

Laatija: Annika Kåla

Ilmailulaitos .. Helsinki-Vantaan lentoasema ..
Vaihde (09) 82 771 .. www.helsinki-vantaa.fi
Postiosoite Y-tunnus 0246812-5 Ohivalinta (09) 8277 3003
PL 29 Kotipaikka Vantaa Faksi (09) 8277 3296
01531 Vantaa ALV-numero FI02468125 Sähköposti annika.kala at fcaa.fi

KUVAAMINEN HELSINKI-VANTAALLA

Terminaalien lähtö ja tuloauloissa (landside) sekä porttialueella
(transit) saa kuvata matkustajia ja yleisötiloja. Käytännön työn
helpottamiseksi kuvaajia pyydetään ilmoittamaan tulostaan etukäteen
Ilmailulaitoksen matkustajaohjausesimiehille. Saavuttuaan lento-asemalle
kuvaaja saa matkustajaohjausesimieheltä kuvauskortin.

1. Kuvaaminen porttialueella edellyttää kulkulupaa. Porttialueelle
saavat mennä vain matkustajat ja työntekijät, joilla on Ilmailulaitoksen
myöntämä transit-oikeuksin merkitty henkilökortti. Muutoin porttialueelle
pääsee vain saatettuna vierailijaluvalla, jonka isäntä voi anoa etukäteen
Lupatoimistosta. Myös Ilmailulaitoksen matkustajaohjausesimiehet voivat
saattaa porttialueelle median edustajia. Saattaminen edellyttää, että
Ilmailulaitoksella on kyseisenä ajankohtana osoitettavissa henkilökuntaa
saattotehtäviin.

2. Kuvaaminen asematasoalueilla on rajoitettua Lentoturvallisuussyistä
asematasoalueilla kuvaaminen voidaan järjestää ainoastaan
poikkeustapauksissa. Ilmailulaitoksen PR-päällikkö sopii vieraiden
saattamisesta, kuljettamisesta ja muista asioista Ilmailulaitoksen
Asematasopalvelun kanssa.

3. Kuvaaminen lentoliikennealueella on kielletty Lentoliikennealueella
kuvaaminen on lentoturvallisuussyistä kielletty.

4. Kuvaaminen turvatarkastustiloissa on kielletty Matkustajien
ja matkatavaroiden turvatarkastustiloissa kuvaaminen on
lentoturvallisuussyistä kielletty.

5. Lentoasemalla toimivien organisaatioiden toiminnan, palvelujen
ja tilojen kuvaaminen Kuvauspyynnöt, jotka koskevat lentoasemalla
toimivien organisaatioiden toimintaa, palveluja tai tiloja, ohjataan
asianomaiseen organisaation viestin-täosastolle tai yhteyshenkilölle.
Kyseinen organisaatio huolehtii kuvauskortin antamisesta, anoo
tarvittaessa vierailijaluvat ja hoitaa saattotehtävät itse. Jos
organisaatio haluaa Ilmailulaitoksen henkilökunnalta saattoapua,
siitä on sovittava etukäteen matkustajaohjausesimiehen kanssa.

6. Ilmailulaitoksen toiminnan, palvelujen ja tilojen kuvaaminen
Kuvaaminen Ilmailulaitoksen toimisto- ja operatiivisissa tiloissa
on luvanva-raista. PR-päällikkö myöntää luvat ja hoitaa kuvaukset.

7. Terminaalitilojen käyttö kuvauksiin Lentoaseman tilojen käytöstä
kuvauksiin, jotka vaativat tilaa kuvauskalustolle, -henkilöstölle
tai -lavastukselle tai vaativat terminaalitoimintojen tai -tilojen
uudelleenjärjestelyjä, on sovittava etukäteen kirjallisesti
Ilmailulaitoksen kanssa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi
mainosten, tv-sarjojen, elokuvien ja musiikkivideoiden kuvaukset.
Matkustajaohjausesimiehet tarkistavat käsikirjoituksesta, että
kuvauksen ta-pahtumat lentoasemalla eivät haittaa matkustajien
turvallista ja joustavaa liikkumista ja oleilua lentoasemalla tai
lentoasemalla toimivien organisaatioiden, lentoyhtiöiden tai
Ilmailulaitoksen palvelutoimintaa. Tavanomaista suuremmista
kuvauksista päättää PR-päällikkö. Terminaalien tilavarauksia
ja niihin liittyvää laskutusta hoitavat matkustaja-ohjausesimiehet.
Muilta kuin lentoasemalla toimivilta yrityksiltä peritään tilojen
käytöstä aiheutuvista kustannuksista Ilmailulaitoksen hinnaston
mukai-nen maksu. Ilmailulaitos voi matkustaja- tai lentoliikenteen
turvallisuuteen tai sujuvuu-teen vaikuttavan syyn niin vaatiessa
keskeyttää kuvaukset.

YHTEYSTIEDOT Ilmailulaitos, Helsinki-Vantaan lentoasema Kuvaukset
lähtö- ja tuloauloissa ja porttialueella Kuvauskortit

Matkustajaohjausesimiehet, klo 6.00-21.00 p. (09) 8277 3105,
f. (09) 8277 3097, terminaalit at fcaa.fi Kuvaukset asematasolla
Ilmailulaitoksen toiminnan, tilojen, henkilöstön ja palveluiden
kuvaaminen PR-päällikkö, ma-pe klo 8.00-16.00 p. (09) 8277 3003
/Annika Kåla, annika.kala at fcaa.fi Vierailijaluvat Lupatoimisto,
ma-pe klo 8.00-16.00 p. (09) 8277 3007, f. (09) 8277 3098,
lupatoimisto at fcaa.fi

- - -

Lisätty myös valokuvausryhmä mukaan johon myös jatkot. Samoin lakiin.

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

SOS

> 3. Kuvaaminen lentoliikennealueella on kielletty Lentoliikennealueella
> kuvaaminen on lentoturvallisuussyistä kielletty.

Mikähän juttu tää on?
Miksen saisi kuvata esim laskeutuvaa lentokonetta?
Miten se turvallisuuden vaarantaa?

t:S

Karvinen

SOS wrote:

Kiitoradalla?

t: Karvinen

Matti Kaki

In article <E1kni.193671$zx1....@reader1.news.saunalahti.fi>, oh2bio...@sci.fi.invalid says...

> [...]
> sieltä vastauksen.

> Olin sitä mieltä, että valokuvauskielto olisi kerrottava reikälevyssä.

Kysyin vielä yksiselitteisesti, onko reikälevyn läpi kuvaaminen
kiellettyä. Kysyin asiaa koska ensimmäisessä mailissa minulle
kerrottiin, että kuvaaminen reikälevyn läpi ei ole asiallista
mutta ei suoraan kielletty sitä.

- - -

Hei!

Reikälevyn kautta tapahtuva turvatarkastustilojen, -laitteiden
ja -henkilöstön kuvaaminen on kielletty.

Hyvää kesän jatkoa!

Terveisin

Annika Kåla, PR-päällikkö/PR-chef/Public Relations Manager
Finavia Helsinki-Vantaa
p./tfn./Tel. +358 (0)9 8277 3003, mobile +358 40 702 898

- - -

Ilkka Haapavirta

"Matti Kaki" wrote

> [...]
> kiellettyä. Kysyin asiaa koska ensimmäisessä mailissa minulle
> kerrottiin, että kuvaaminen reikälevyn läpi ei ole asiallista

Sinulle ei siis riitä se, että sitä pidettiin asiattomana?

Ilkka

Matti Kaki

In article <1184836732.989574@xnews001>, ilkka.ha...@nokia.POISTA.com says...

Kyllä riittää. Nyt onkin kyse siitä, onko kuvaus laillista vai ei.
Koska minulle kerrottiin, etteivät turvatarkastusta tekevät henkilöt
halua kuviaan julkisuuteen, en kuvia aio julkaista.

Matti Kaki

> [...]

>4. Kuvaaminen turvatarkastustiloissa on kielletty Matkustajien

>ja matkatavaroiden turvatarkastustiloissa kuvaaminen on

Eikös tuossa ole ihan selvästi nyt sanottu, että turvatarkastustiloissa
ei saa kuvata. Sen sijaan ulkopuolelta kuvaamista siihen suuntaan ei ole
kielletty. Välissä on tarkoituksella näkyvyyttää runsaasti rajoittava
reikälevy, joten tarkkojen kuvien ottaminen on ulkopuolelta mahdotonta.

- = J I M I = -

"Ilkka Haapavirta" <ilkka.ha...@nokia.POISTA.com> kirjoitti
viestissä:1184836732.989574@xnews001

Olen ihmetellyt tätä joidenkin henkilöiden mieltymystä kuvata esim.
kaupoissa (makkarahyllyä), vartiointiliikkeiden autoja, työtään hoitamassa
olevia turvallisuushenkilöitä ja suurin piirtein kaikkea josta voi "olla
luvassa vähän jännitystä" ja "mukavaa postattavaa nyysseihin" periaatteella
"jos nyt joku tulee kieltämään, niin voin vedota perustuslakiin". Sit saa
taas päteä keskusteluryhmissä. Tuon enenrgian kun suuntaisi yhteiskunnan
oikeisiin epäkohtiin niin voisi ehkä oikeasti tehdä jotain järjellistä.

Mut meitä on moneen junaan, osa tulee resiinalla perässä, loput on vaan jo
pienenä hylätty asemalle.

- = J I M I = -

"- = J I M I = -" <bac...@basics.com> kirjoitti

typo, energian piti olla

Juha Lindblom

Miksi siellä pitäisi kuvata?

Matti Kaki

In article <w7Nni.163$r1....@read3.inet.fi>, juha.l...@pp.inet.fi says...

Sukulaisen matkaa sen läpi. Oli mielenkiintoinen tianne kun hän
jäi kiinni tarkastuksessa ja piti palata takaisin luovuttamaan
sakset jollekin. Erittäin kokeneena matkustajana hän tiesi toki
asian mutta oli vaan sakset unohtuneet kassiin. Olin kuvannut
hänen Suomessa olonsa varsin tarkasti ja tarkoituksena on tehdä
kuvista ja videoista DVD. Saanko muuten laittaa ne ottamani
kuvat sille DVD:lle? Levy menee yksityishenkilölle. Pitääkö
minun poistaa kuvasta alueella työskentelvät henkilöt ja ehkä
laitteetkin vai voinko laillisesti laittaa kuvat sellaisenaan?
Eihän niistä kuvista paljon selvää saa kun reikälevy on välissä.

Matti Kaki

> [...]

> olevan reikälevyn läpi ja vartija kielsi kuvaamisen perustellen heidän
> henkilökorttiensa kuvatuksi tulemisella.

Keskustelin Helsinki-Vantaan lentokentän kuvausluvat myöntävän
tahon kanssa ja he kertoivat, että _toivovat_, ettei kyseisen
reikälevyn läpi kuvattaisi koska alueella on turvatarkastuslaitteita
ja henkilöitä joosattu kertoa siitä onko kuvaaminen turvatarkastuksen
suuntaan nimenomaisesti kielletty. Pyysivät minua laitamaan mailia ja
ottavat tarkemmin asiasat selvää.

Finavian puhelinkeskus sanoi minulle, että lentokentällä kuvaamiseen
tarvitaan aina lupa eikä kyseinen henkilö siitä tinkinyt. Kertoi, että
sellaiset määräykset heille on annettu, eikä suostunut keskustelamaaan
asiasta sen enempää.

val...@europe.com

Ajat ovat muuttuneet. Kameroita myydään aina vain enemmän, ja samaan
aikaan on yhä enemmän paikkoja joissa ei saa kuvata ja kohteita joita
ei saa kuvata. Liikkeissä tai ravintoloissa tai yleensäkään julkisissa
sisätiloissa ei käytännössä enää nykyisin saa ottaa valokuvia, ja
muuallakin turistin on varottava, ettei hän suuntaa kameraansa
vahingossa ketään yksityistä henkilöä kohti. Vapaita aiheita ovat enää
maisemat, mutta niitäkin kuvatessa pitää olla varovainen, ettei vain
kuvaa jotain kiellettyä kohdetta. Kaukana ovat ne ajat, jolloin voi
kiivetä Helsingin lentoaseman ulkoterassille ja nappailla sieltä kuvia
lentokoneista. Jos nyt haluaa kuvan lentokoneista, joutuu
hiippailemaan kameran kanssa jossakin kaukana lentokenttäalueen
ulkopuolella, ja sielläkin saa olla varuillaan, ettei joku epäile
terroristiksi. No, onneksi on olemassa edullisia "zoom-kameroita".

http://aycu40.webshots.com/image/26119/2003147671334782280_rs.jpg
http://aycu40.webshots.com/image/26119/2003164460490209915_rs.jpg
http://aycu03.webshots.com/image/24002/2003175868458994933_rs.jpg

P.S. Tätäkään kuvaa ei olisi saanut ottaa, sillä heti kuvan ottamisen
jälkeen tuli joku "koppalakkinen" huomauttamaan, että kuvaaminen on
kielletty.

http://aycu17.webshots.com/image/24696/2003173515038449458_rs.jpg

Epäselvissä tapauksissa on kai viisainta pitää kamera laukussa - tai
kuvata salaa lupia kyselemättä, mihin tarkoitukseen jokin pieni
huomaamaton kamera - joka ei näytä kameralta - lienee paras väline.
Vähiten huomiota herättävä olisi sellainen kamera, joka ottaisi kuvan
aivan eri suuntaan kuin mihin linssi osoittaa - tai kamera, jolla ei
tarvitse tähtäillä mihinkään (kamera voisi olla jokin laukulta tai
kirjalta näyttävä esine, ja sen tähtäin olisi kuvaajan silmälasien
kehyksiin sijoitettu erillinen pienoismonitori).

Olli

- = J I M I = - kirjoitti:

> [...]
> luvassa vähän jännitystä" ja "mukavaa postattavaa nyysseihin" periaatteella

Pari päivää sitten lentoasemalla yksi virolainen kuvasi toista,
sisätiloissa mutta kohti parkkitaloja. Vartijat pitivät tätä outona
mieltymyksenä, ja pitivät jannuille puhuttelun.

On näköjään niin, että kuvauskieltoa voidaan julkisuudesa perustella
ties miten, mutta käytännössä nämä perustelut ovat aivan sivuseikka,
pääasia että kielletään.

Tämä lähtökohta on jo metrosta tuttu: kiellon peruste oli, että jos
sallitaan kuvaus Porthanian Opintoputkessa, niin se johtaa siihen että
joku ennenpitkää ampuu salamalla metronkuljettajaa silmään ja se ajaa
metron ojaan.

Olli

simppa

Olli kirjoitti:

> [...]
> sallitaan kuvaus Porthanian Opintoputkessa, niin se johtaa siihen että
> joku ennenpitkää ampuu salamalla metronkuljettajaa silmään ja se ajaa

Saispa vaikka ajaakkin...
Mielummin sit jossaa itä-helsingissä klo 22-2330 lauantai-iltana ;-)

Sami Nordlund

Olli kirjoitti 27.8.2007 14:48:

> [...]
> sallitaan kuvaus Porthanian Opintoputkessa, niin se johtaa siihen että
> joku ennenpitkää ampuu salamalla metronkuljettajaa silmään ja se ajaa

:-D
Se kuskin häikäistyminen salamasta taitaa olla tuolla hetkellä se pienin
murhe. Kiinnostaisi tuollainen uutinen minuakin muun muassa siinäkin
mielessä, että mistäs se oja sinne tupsahti? Ei tänään ainakaan ojaa
näkynyt Rautatientorin metroasemalla eikä Söörnäisissä.
:-D

Sami
--
http://www.kolumbus.fi/sami.nordlund/