Finnmatkojen kuvankerjuu

Aarre

Sähköpostilla tuli spämmi jossa kertoiltiin seuraavaa:

"Suomen suurin lomakuva-albumi etsii kuvia

Kokoamme Suomen suurinta lomakuva-albumia ja ajattelimme, että sinulta voisi Finnmatkojen asiakkaana löytyä kuvia, joiden kuuluisi olla siinä mukana.
Haemme aitoja lomakuvia, emme täydellisyyttä. Eli ei haittaa, jos pää ei ehtinyt kuvaan tai salama ei ollut päällä, riittää että tunnelma välittyy.

Klikkaa alla olevasta linkistä, jätä sinne halutessasi kuvasi ja lyhyt tarina lomastasi. Toimenpide on varsin simppeli ja tukena on selkeät ohjeet.
Kiitokseksi teemme sinulle ohittamattoman lomatarjouksen, jonka saa halutessaan toki myös ohittaa."

No klikkasin huvikseni linkkiä ja kuvien lähettämisen yhteydessä lopuksi läväytettiin seuraava sopimusteksti hyväksyttäväksi:

"Voit osallistua Suomen suurimman lomakuva-albumin tekoon ainoastaan itse ottamallasi kuvalla, johon sinulla on kaikki oikeudet. Kuvassa näkyviltä tunnistettavilta henkilöiltä on oltava suostumus kuvan lähettämiseen ja julkaisemiseen kampanjan mukaisissa tarkoituksissa.

Lähettämällä kuvan annat Finnmatkoille oikeuden käyttää korvauksetta kuvaa internetissä, televisiossa, painetussa muodossa sekä markkinoinnissaan kaikissa medioissa.

Sinulla on oikeus pyytää Finnmatkoja poistamaan kuvasi internetalbumista jälkeenpäin. Finnmatkat poistaa kuvasi internetistä kohtuullisessa ajassa pyynnöstä. Pyyntösi jälkeen kuviasi ei käytetä myöskään uusissa, pyynnön jälkeen tehtävissä muissa markkinointimateriaaleissa.

Finnmatkat rekisteröi kuvan lähettäjästä ne tiedot, jotka lähettäjä itse ilmoittaa henkilötiedoille varatuilla paikoilla. Henkilötiedot rekisteröidään, jotta Finnmatkoilla on mahdollisuus tunnistaa kuvan lähettäjä ja olla yhteydessä kuvan lähettäjään kuvaan liittyvissä asioissa.

Kuvien lähettäjän henkilötietoja tai kuvia ei luovuteta kolmansille osapuolille eikä niitä käytetä muihin kuin edellä lueteltuihin tarkoituksiin. Finnmatkojen omaan markkinointiin tietoja käytetään vain, mikäli siihen on annettu lupa.

Kuvien käytön yhteydessä ei ilmoiteta kuvaajan tietoja. Kuvan lähettäjällä on mahdollisuus kuvan lähettämisen yhteydessä laittaa kuvateksti, joka voidaan Finnmatkojen harkinnan mukaan julkaista kuvan yhteydessä. Jos lähettäjä laittaa kuvatekstiin henkilötietoja, ne saatetaan julkaista.

Finnmatkoilla on oikeus vapaasti valita, mitä lähetetyistä kuvista otetaan käyttöön ja mitä ei. Lähetettyjä kuvia ei palauteta ja kuvat voidaan hävittää ilmoittamatta siitä kuvan lähettäjälle.

Näiden käyttöehtojen hyväksymisellä vahvistan seuraavaa:

- Vakuutan, että olen ottanut lähettämäni kuvan ja minulla on kaikki oikeudet kuvaan.
- Myönnän Finnmatkoille oikeuden käyttää kuvaa tuotteidensa ja palveluidensa markkinoinnissa kaikenlaisissa markkinointimateriaaleissa, kuten internetissä, painetussa muodossa esitteissä, mainoksissa, suoramarkkinointimateriaaleissa ja tv-mainonnassa sekä muuten saattaa se yleisön saataville.
- Kuvassa näkyvät tunnistettavat henkilöt ovat antaneet suostumuksensa kuvan lähettämiseen ja käyttöön yllä mainituissa tarkoituksissa.
- Finnmatkat ja sen alihankkijat voivat muokata kuvaa julkaisuvälineen edellyttämään julkaisukuntoon ja lisätä kuvaan mm. kampanjasuunnitelman mukaisia lisäelementtejä.
- Luovutan yllä mainitun kuvan käyttöoikeuden Finnmatkoille korvauksetta.
- Korvaan Finnmatkoille tai suoraan kolmannelle taholle lain tai näiden käyttöehtojen vastaisesta toiminnasta aiheutuneen vahingon.
"

Eli siis pitäisi lähettää kuvia, ilmaiseksi käytettäväksi, ilman kuvaajatietoja käytettäväksi, ja palkkioksi saa vastata oikeudellisesti "käyttöehtojen vastaisesta toiminnasta aiheutuneesta vahingosta".
Mikä tässä on pointtina, miksi kukaan lähettäisi tuonne yhtään mitään?

Markkinointikeinonakin tuo on jotenkin säälittävää ja ainakin minä sain ko. firmasta entistä huonomman vaikutelman.

T: Aarre

Jukka K. Korpela

"Aarre" <aarre.ri...@ipeka.com> wrote:

> [...]
> oikeudellisesti "käyttöehtojen vastaisesta toiminnasta
> aiheutuneesta vahingosta". Mikä tässä on pointtina, miksi

Ensinnäkin ajattelemattomuus (tai tyhmyys) on ehtymätön uusiutuva
luonnonvara.

Monilla ihmisillä on tarve saattaa tuotoksiaan julkisuuteen ja jopa maksaa
rahaa ja nähdä vaivaa sen takia (esimerkiksi tekemällä verkkosivuja).

Saattaapa joku haluta "ohittamattoman lomatarjouksen" eli todennäköisesti
jonkin tavanomaisen mainoksen (vaikka _saattaahan_ kyseessä oikeasti ollakin
jokin pienehkö lisäalennus, jota ei muuten saa).

Yleistymässä näyttää olevan linja, jonka mukaan yritykset ulkoistavat
sisällöntuotantoa asiakkailleen, jotka parhaimmillaan (yrityksen kannalta)
jopa maksavat tästä. Hesari laajensi yleisönosastoaan, keltaisemmissa
lehdissä on laajoja tekstiviestiosastoja ja moni verkon "portaali" perustaa
sisällöntuotantonsa käyttäjien lähettämään aineistoon. Onko siis outoa, että
tällaista ruvetaan harrastamaan myös valokuvien osalta?

Yllättävää viestissä oli oikeastaan vain se, että se oli muotoiltu
asiallisesti ja melko rehellisesti, ja lakipuolikin selitetään aika hyvin.
Vaikka koit sen spämmiksi, se ilmeisesti oli lähetetty laillisesti, jos
osoitelähde (yrityksen asiakasrekisteri) oli ilmoitettu.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Oiva Hakala

"Aarre" <aarre.ri...@ipeka.com> wrote in message

[...]

Täysin samaa mieltä. Muutoinkin tämä Thomsson (TUI) on kierretty kaukaa jo
pidemmän aikaa...

O.

Aarre

"Jukka K. Korpela"kirjoitti
> [...]
> Vaikka koit sen spämmiksi, se ilmeisesti oli lähetetty laillisesti, jos
> osoitelähde (yrityksen asiakasrekisteri) oli ilmoitettu.

Totta, mutta muistaakseni olen vain kerran ollut Finnmatkojen järjestämällä lomalla, taisi olla häämatka josta on kohta jo 8 vuotta...
Kaipa olen sitten myöhemmin rekisteröitynyt johonkin ko. firmaan liittyvälle sivulle ja unohtanut kieltää sen markkinointipostituksen.

Pitää nyt vielä huomauttaa, että ei minulla sinänsä ole mitään Finnmatkoja vastaan, mutta en vain ymmärrä markkinoinnin näkökulmasta ja valokuvaajan näkökulmasta tuollaista lähestymistapaa. Matkailijana nautin kovasti siitä loman itsenäisestä järjestelmisestä, joten siitä syystä ei enää tule juuri matkanjärjestäjiä suosittua.

T: Aarre

Hannu Koskenvaara

Aarre wrote:

> [...]
mutta en vain ymmärrä markkinoinnin näkökulmasta ja valokuvaajan

Monelle näppäilijälle on varmasti hieno asia, jos he näkevät itse
ottamansa kuvan jossain mainoksessa, vaikka heille ei siitä penniäkään
maksettaisi. Tuskin nuo kuviaan rahallisesti arvottavien vakavien
harrastajien kuvia uskovat saavansakaan.

Hannu Koskenvaara

Lassi Hippeläinen

Aarre wrote:
<...>

> mutta en vain ymmärrä markkinoinnin näkökulmasta ja valokuvaajan
näkökulmasta tuollaista lähestymistapaa.

Siinä säätetään rahaa. Kuvauspalkkioita ei tarvitse maksaa. Sitäpaitsi
kuvista tulee samantapaisia kuin mit'ä muutkin matkustajat ottavat,
joten heidän on helpompi samaistua kuvan kohteisiin, eli he ostavat
helpommin matkan, jne...

> Matkailijana nautin kovasti siitä loman itsenäisestä järjestelmisestä, joten siitä syystä ei enää tule juuri matkanjärjestäjiä suosittua.

Tein keväällä kuuden viikon reissun maailman ympäri. Etukäteen hankin
vain lentoliput ja opaskirjan. Loput yksityiskohdat improvisoin matkan
aikana. Sitä vapauden tunnetta ei voi olla järjestetyllä matkalla.
Saattaapi olla, että en enää koskaan osallistu pakettimatkalle...

Se opaskirja oli David Stanleyn "Moon Handbook South Pacific".
Amazonissa viisi tähteä viidestä, enkä yhtään ihmettele.
http://www.amazon.com/gp/product/1566914116/104-9036551-2205514?v=glance&n=283155&v=glance

-- Lassi

Juha Tyllinen

[...]

Minä ainakin lähetin muutaman. Sääli vaan, että lähetettyjen kuvien
resoluutio ei kelpaa kuin korkeintaan nettisivulle. :-)

JKT