Filmin skannaus

12 katselukertaa

Janne Nummi

Morjens.

Ostin tuossa jokin aika sitten Epsonin V700 skannerin, aikomuksena
skannailla negatiiveja. Eipä aikaakaan kun havaitsin että lopputuloksen
tarkkuus riippuu varsin vahvasti siitä millä korkeudella nega on
skannerin tasosta, ja että mukana tulleet korkeudensäätöpalat olivat
täysin riittämättömät optimaalisen tarkkuuden saavuttamiseksi. No,
aikani väännettyäni löysin jokseenkin hyvän "sweet spotin" mutta sitten
törmäsin toiseen ongelmaan nimittäin siihen että suuri osa negoistani
eivät ole ollenkaan suoria. Negan käyryys taas johtaa siihen että ruudun
keskusta on pahimmillaan parikin milliä eri korkeudella kuin reunat,
mikä taas vaikuttaa ikävällä tavalla tarkkuuteen.

Nyt siis kiinnostaa että onko olemassa mitään keinoa suoristaa
negatiivia vahingoittamatta sitä? Toimiiko vanha konsti eli suoralle
pinnalle ja painoa (kirja tms) päälle? Tai onko olemassa firmaa joka
tekisi k.o. skannerille *laadukasta* filminpidintä 35mm filmille, ts.
sellaista jossa negatiivi pysyy suorana ja korkeudensäätö toimii
fiksusti? Keskikoon filmille näitä on olemassa.

- Janne Nummi

Toni Nikkanen

Janne Nummi <janne...@nospam.hotmail.com> writes:

> Nyt siis kiinnostaa että onko olemassa mitään keinoa suoristaa
> negatiivia vahingoittamatta sitä? Toimiiko vanha konsti eli suoralle
> pinnalle ja painoa (kirja tms) päälle?

Kyllä tuo jonkin verran filmi suoristaa. Voi myös koittaa auttaisiko
ns. "anti-newton"-lasinpalan ujuttaminen filmin mukaan
skannausvaiheessa. Sitten on vielä lisäsikahintainen wet scanning-
vaihtoehto..

Markku Kalima

Mulla on Epson 4180 skanneri, jolla olen skannannut sekä kino-, että
6x6-negoja. En ole kuitenkaan huomannut olennaista eroa laidan ja kuvan
keskustan välillä. Tosin en ole kovin suurella resoluutiolla
skannannut tai virheitä erikseen etsinyt. Eli olisikohan tuo uudempi
skanneri vaativampi filmitason suoruuden suhteen.

Eräs asia, mikä vaikuttaa filmin suoruuteen, on ilman kosteus.
Muistaakseni niin päin, että kosteus käyristää filmiä. Eli painon
lisäksi "kuivaus" voisi auttaa.

Ja yhtenä keinona on filmin puristaminen kahden lasin väliin, mutta
silloin voi hermo mennä pölyn ja naarmujen takia. Antistaattisella
liinalla ja puhtaalla paineilmalla päässee kohtuullisiin tuloksiin.

Markku

Toni Nikkanen

"Markku Kalima" <mka...@pp.nic.fi> writes:

> [...]
> skannannut tai virheitä erikseen etsinyt. Eli olisikohan tuo uudempi
> skanneri vaativampi filmitason suoruuden suhteen.

Jos filmi menee kuperaksi tai koveraksi sen kyllä huomaa skannatusta
kuvasta - yksi hyvä testi on ajaa kuvaan kuvankäsittelyssä unsharp
mask-filtteriä ja katsoa esiintyykö esim. sellaista, että reunat
terävöityvät paljon ja keskiosa ei paljoakaan, tai juuri
päinvastoin.. tällöin joko reunat tai keskiosa ovat
kupertumisen/kovertumisen takia liian kaukana optimaalisesta
skannausetäisyydestä.

Tuo efekti ei kyllä ole lainkaan niin paha kinofilmillä kuin mitä se
on keskikoon filmillä, mutta jotkut ongelmafilmit kyllä yrittävät
käpertyä kuka mitenkin päin (sisäänpäin tai rullalle) hyvinkin
voimallisesti.

Juha Kari

Moi,
satuin juuri lukemaan jutun, joka liippaa läheltä:

http://www.photo-i.co.uk/BB/viewtopic.php?t=3182

t. Juha

Toni Nikkanen

Juha Kari <jkari.t...@iki.fi> writes:

> Moi,
> satuin juuri lukemaan jutun, joka liippaa läheltä:
> http://www.photo-i.co.uk/BB/viewtopic.php?t=3182

Tuolla vaan puhutaan rullafilmeistä...
(Doug fisherin rullafilmiholderi on käytössä täällä ja se on selvästi
parempi kuin skannerin vakio rullafilmiholderi. Ehkä vastaava ratkaisu
kinofilmille hoitaisi homman, jos joku sellaisen vaan tekisi.)

Janne Nummi

Toni Nikkanen kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista. Sain muualtakin neuvoja, mm. yksi vanha
valokuvaaja neuvoi laittamaan joksikin aikaa veteen mihin on sekoitettu
vähän fairyä ja senjälkeen painoa päälle. Kuulemma käyryys voisi johtua
siitä että kehitysvaiheessa ei ole kunnolla kuivattu.
Mietin tuota märkäskannaustakin (esim. kanadalainen scanscience) mutta
tulleineen ja veroineen tuo on todellakin melko kallis vaihtoehto...
Taidan pysyä nykyisessä systeemissä ja pyrkiä vaan suoristamaan negat
jollain konstilla.

Seppo Murtomaa

Janne Nummi kirjoitti:

> Kiitoksia vastauksista. Sain muualtakin neuvoja, mm. yksi vanha
> valokuvaaja neuvoi laittamaan joksikin aikaa veteen mihin on sekoitettu
> vähän fairyä ja senjälkeen painoa päälle. Kuulemma käyryys voisi johtua

Tuleekohan sitten sateenkaarenvärejä sekaan ;-)

Tyhmä kysyy tässä kohdassa (minä)

että miten olisi lasinen diakehys?
sityksiä aikanaan pyöriteltyäni hankin projektorin, joka välittömästi
tarkensi kuperien pahvikehyksissä olevien filmien kupertumisia.
Lasisissa ei ongelmaa ollut.

Vaikuttaako tuo lasi ja kuinka paljon kuvan tekemiseen paperille?

yst.vast.nimim. "ei kokeillut sitäkään"

Seppo

---
avast! Antivirus: Lahetetty viesti. Viesti tarkistettu, ei virusta.
Virustietue: 000705-0, 22.01.2007
Tarkistettu: 23.1.2007 13:37:14

Lassi Hippeläinen

Seppo Murtomaa wrote:

> Vaikuttaako tuo lasi ja kuinka paljon kuvan tekemiseen paperille?

Anti-Newton-lasien kuviointi häiritsee skannausta vähänkään isommalla
resoluutiolla.

-- Lassi

simppa

Janne Nummi kirjoitti:

> Taidan pysyä nykyisessä systeemissä ja pyrkiä vaan suoristamaan negat
> jollain konstilla.

Kai ne suorenee ilman nesteitäkin, kun hautoo jonkun aikaa painon

0 uutta viestiä