Näytön kalibrointi

2 katselukertaa

Antti Valtokari

Terve!

Uusi tietokone Windows 64-bit Vistalla ja emolevylle integroidulla Intel
GMA 3100 näytönohjaimella tuli hankittua.

Olen aikaisemmin käyttänyt QuickGammaa näytön kalibrointiin
silmämääräisesti ja ollut siihen suht tyytyväinen -- teetetyissä
valokuvatulosteissa on vähän ollut keltaista liikaa mutta muuten
lopputulos hyvin linjassa näytössä olevan kuvan kanssa. Uudessa koneessa
se ei näyttänyt tuottavan luotettavan oloista lopputulosta. En tiedä
onko syy Vistassa, Intelin näytönohjaimen ajurissa (siellä on
värikorjaus myös vakiovarusteena vai missä.

Otan kaikki kuvat RAW:na ja sen jälkeen prosessoin Canon DPP:llä. Tästä
syystä olisi suotavaa että näyttö on suht koht oikeissa säädöissä.

Onko kellään kokemuksia:
1) Vistassa toimivista silmämääräisistä kalibrointisoftista kuten
QuickGamma on/oli?
2) Kuinka toimia kalibrointilaitteet kuten ColorVision Spyderit ovat kun
johdon päässä on halba LCD-näyttö? Onko käytännössä eroa minkä verran
halvalla Spyder2 Expressillä ja vähän kalliimalla Spyder3 Pro:lla?

Vähän pelottaa että erityisesti lapsista otetut kuvat menee piloille jos
on värit väärin joten jonkinlainen ratkaisu kalibrointiin tarvitaan.

Antti

Petri Kekkonen

"Antti Valtokari" <an...@valtokari.com> wrote:
> [...]
> lopputulos hyvin linjassa näytössä olevan kuvan kanssa. Uudessa koneessa
> se ei näyttänyt tuottavan luotettavan oloista lopputulosta.

Vilkaise vaikka aluksi näyttääkö tämä kuva koneessasi täysin harmaalta:
http://www.aim-dtp.net/aim/evaluation/cdg/cdg-beta-v17.png

En muista mikä oli tuon tehneen Timo Autiokarin nykyinen näkemys ko. kuvan
käyttökelpoisuudesta, mutta ainakin minulle tuo on ollut ylivoimaisesti
selkein ja helppokäyttöisin saatavilla ollut apuväline silmämääräiseen
gamman tarkistukseen. Olen käyttänyt kuvaa myös tarkistamaan mun muinaisen
Pantone Colorvision ColorPlus -kalibraattorin tuottaman tuloksen.

Samoin tuolla kuvalla paljastuu armotta läppäreiden ja useimpien nykyisten
TFT-näyttöjen voimakas katselukulmarajoittuneisuus.

- Petri

Ari K

Se uusin Spyder (oliko se kolmonen?) ainakin toimii ok.
Itse kalibroin oman Samsungini (24") sillä ja kaiketi parempi kuitenkin,
kuin ilman kalibrointia....

Ja siihen löytyy 64-bittinen tuki.

Timo Autiokari

Petri Kekkonen wrote:

> [...]
>
> Samoin tuolla kuvalla paljastuu armotta läppäreiden ja useimpien nykyisten
> TFT-näyttöjen voimakas katselukulmarajoittuneisuus.

Kiitän ja kumarran (aivan pakko oli lainata koko teksti).

Se vain on jäänyt betaksi, sitä minäkin käytän koska se näyttää myös
joitakin littujen mahdollisia look-up-table pulmia, siis etenkin
vaaleassa päässä saattaa jokin väri (sarake) näyttääkin harmaalta tai
siellä on värivirhe. Tai jotakin saraketta ei millään saa harmaaksi
vaikka kuinka vääntelee.

Se on toisinaan vähän liiankin armoton, siksi tein tämän
http://www.aim-dtp.net/aim/download/monitor_gamma/250.png
siinä on aivan sama periaate mutta kohdistaa huomion paremmin
harmaa-balanssiin sekä R, G ja B kanavakohtaiseen gammaan, ja
mustapisteen arviointikin on On/Off tyyppinen. Tämän kun saa
siedettävällä tavalla harmaaksi niin sitten systeemi on gamma 2.5:ssä.
Oikeassa reunassa olevat mustapisteen arviointi-stripit tulisi silloin
nähdä siten että ylemmässä mustan palkin ruutukuvio juuri ja juuri
erottuu ja alemmassa ei erotu _kun_ huone on heikosti valaistu.

Tämän tyyppisillä targeteilla ei ole mahdollista arvoida gamuttia (mutta
look-up-table tyyppisten kalibrointien hyppäykset saattavat näkyä).
Kaikilla nykyisillä CRT:llä gamut jonka nimi on "Trinitron" on erittäin
hyvä/tarkka arvaus/likiarvo, mutta lituilla gamutti on "mitä sattuu"
niille ei ole muodostunut mitään erityistä standardia.

Timo Autiokari

Simo Salanne

Ari K kirjoitti:

OHO!

Simo S.

Antti Valtokari

Rohkaisin itseni ja sijoitin 149 EUR tuohon Spyder3Pro:hon. Asiallinen
vehje kaikin puolin. Yllätyin miten noin 4v vanha periaatteella halvin
17" ostettu LCD asettui säätöihin kunhan ympäristö on riittävän hämärä.
Musta luonnollisesti ei ole ihan mustaa ja katselukulma hyvin rajallinen.

Mutta nyt on luottamus prosessin lopputulokseen on parempi -- ja
valitettavasti muutamat hyvät otetut paljastui liian vaaleiksi,
valitettavasti jo RAW:sta JPG:ksi käännettyjä.

Timo Autiokarin tekemiä kaavioita olen myös aikaisemmin yrittänyt
soveltaa, pitääpä nyt tutkia miten hyvin näyttö on asettunut niiden
perusteella.

> [...]

> valitettavasti muutamat hyvät otetut paljastui liian vaaleiksi,
> valitettavasti jo RAW:sta JPG:ksi käännettyjä.

Siis etkö säästänyt RAW-kuvia käännöksen jälkeen?

- Petri

Antti Valtokari

Valitettavasti vain parhaat otokset, rajoitettu tallennuskapasiteetti...

Antti

het...@netti.fi

Moi!
Minulla on vastaus kysymykseen 1.
Eli Vistassa voi silmämääräisesti kalibroida näyttöä menemällä
ohjauspaneeliin: Vaihtoehto 1) Adobe Gamma näkyy heti ensimmäisenä
(Perinteinen näkymä) TAI vaihtoehto 2) Valitse ulkoasu ja
mukauttaminen ja sieltä avautuu Adobe Gamma -kohde viimeisenä listassa
(Ohjauspaneelin pääikkuna -valinta).

T. Hetuska

0 uutta viestiä