Canon 350D ja 16-gigainen Transcend CF-kortti (ongelmia ja ratkaisu)

5 katselukertaa

M. Brunberg

Tässä muutama havainto otsikon yhdistelmästä, jos vaikka joku muukin
hyötyisi. Ostin taannoin tuon ISON kortin (82,9e verkkokauppa.com:sta, tuote
24829), olen lähdössä matkalle enkä halua ottaa mitään kuvapankkeja/läjää
pikkukortteja mukaan. Tiedän mainiosti että 4x4GT on oikeasti parempi;
"kaikki munat samassa korissa" jne, mutta nyt halusin nimenomaan yhden
kortin jonka tilaa ei vähään aikaan tarvitse miettiä. Oletin että nuo
toimisivat ongelmitta, mutta eihän se tietenkään niin ollutkaan.

Minulla on aina tapana formatoida kortti kamerassa ennen ensimmäistä
käyttöönottoa (kuten sekä kameran että useiden muistikorttien ohje
suosittelee). Canon tunnisti kortin, sanoi että tilaa on 14,9 formatoitua
gigatavua ja sitten formattia peliin. Toimenpiteen jälkeen käytössä olikin
vain 7,3 gigatavua eikä mitään tietoa syystä... Canon tukee FAT32:sta,
firmis on uusin mahdollinen ja ohjekirjan neuvot olivat ongelman suhteen
olemattomia.

Sama toimenpide uudelleen Windowsissa (kokeilin sekä XP:llä, 64-bit Vistalla
että Windows Server 2008:lla ja parillakin eri kortinlukijalla). Sama tulos,
kaikki formatoivat tuon vain 8-gigaiseksi vaikka mitä teki. Eivät edes
tunnistaneet kortin suurempaa kapasiteettia.

Ratkaisu:
Muutamaa verkkohakua myöhemmin päädyin seuraavalle sivustolle:

How to partition a Compact Flash (CF) card into multiple drives
http://www.pscience5.net/CFPartition.htm

Tuolla oli linkki H-P:n apuohjelmaan jolla voi formatoida usb-levyn
boottaavaksi:
http://www.pscience5.net/downloads/CFP/SP27213.exe

Tuo ohjelma tunnisti oikein kortin alustamattoman koon ja formatoi sen taas
14,6 gigatavun alustettuun kokoonsa. Kamerakin tunnisti kortin oikein tämän
jälkeen, kuten myös eri Windowsit.

Mietityttää hieman mistä tuo johtuu? Onko tämä Canonin hienotunteinen tapa
sanoa että on aika päivittää minua erittäin hyvin edelleen palveleva 350D
johonkin uudempaan (kun ei muuten olisi mitään päivityspaineita rungon
suhteen), vai onko tämä itse kortista johtuva asia? Onko muilla täällä ollut
ongelmia vastaavilla kombinaatioilla (nettihakujen perusteella en löytänyt
mitään oikein johonmukaista syytä ongelmiin)?

/MarcusB

Matti Vuori

"M. Brunberg" <mar...@remove.the.obvious.kolumbus.fi.invalid> wrote in
> [...]
> tapa sanoa että on aika päivittää minua erittäin hyvin edelleen
> palveleva 350D johonkin uudempaan (kun ei muuten olisi mitään

Mitenkäs tämä Canoniin liittyy, jos Windowskaan ei osaa formatoida korttia
oikeankokoiseksi.

--
Matti Vuori, <http://sivut.koti.soon.fi/mvuori>

M. Brunberg

"Matti Vuori" <mvu...@koti.soon.fi> wrote in message

> "M. Brunberg" <mar...@remove.the.obvious.kolumbus.fi.invalid> wrote in
>
> Mitenkäs tämä Canoniin liittyy, jos Windowskaan ei osaa formatoida korttia
> oikeankokoiseksi.

Ehkä olin epäselvä; Windows ei enään tunnistanut korttia oikeankokoiseksi
*sen jälkeen* kun olin sen ensimmäisen kerran formatoinut Canonissa ja se
sen seurauksena muuttui 8-gigaiseksi (en kokeillut korttia Windowsissa ennen
ensimmäistä alustusta). Kun olin H-P:n apuohjelmalla (joka siis tunnisti
kaikki 16 gigaa) formatoinut sen niin Windowseissakin se formatoitui oikein
sen jälkeen.

Kun sitten kameralla taas formatoin sen niin oltiin takaisin siinä 8:ssa
gigassa. Joten kyllä se alkuperäinen ongelma on joko kamerassa tai kortissa.

/MarcusB

LM

> Kun sitten kameralla taas formatoin sen niin oltiin takaisin siinä 8:ssa
> gigassa. Joten kyllä se alkuperäinen ongelma on joko kamerassa tai kortissa.

Miten kamerasi firmwaret on? En tunne D350:aa mutta omassa kamerassa
täysi tuki isoille korteille tuli vasta firmwarepäivityksen jälkeen.
Ja muistaakseni isoista korteista sanottiin ennen, että niitä ei
kannattanut formatoida kamerassa koska kamera osasi ottaa käyttöön
vain osan. Eli muualla täyteen kokoon formatoituna kaikki tila oli
käytettävissä.

M. Brunberg

"LM" <sala...@mail.com> wrote in message

> Miten kamerasi firmwaret on? En tunne D350:aa mutta omassa kamerassa
> täysi tuki isoille korteille tuli vasta firmwarepäivityksen jälkeen.

Kuten alkuperäisessä postauksessa mainitsinkin, firmis on uusin mahdollinen
(1.0.3) joka tuohon kameraan on julkaistu. (350:seen ei koskaan tullut isoa
liutaa päivityksiä, eikä juuri lainkaan niitä epävirallisia virityksiä jota
edeltäjässään 300D:ssä harrastettiin.)

> [...]
> kannattanut formatoida kamerassa koska kamera osasi ottaa käyttöön
> vain osan. Eli muualla täyteen kokoon formatoituna kaikki tila oli

Ny kun tuon sanot niin minustakin siinä on jotakin perin tuttua, mutta
kuvittelin että ongelmista oltiin päästy kun laitteet alkovat tukemaan
fat32:sta. Oli miten oli, kortti kuitenkin toimii kunhan vaan muistan olla
formatoimasta sitä kamerassa.

/MarcusB

Buster

"M. Brunberg" <mar...@remove.the.obvious.kolumbus.fi.invalid> kirjoitti
viestissä news:UG%Lj.180$YA2...@read4.inet.fi...

Jos sulla on aikaa ja viitseliäisyyttä, niin kokeile toistaa tilanne uusiksi
ja yritä kokeilla korjata se kapasiteetti windowsin diskpart.exe:n avulla.
Olisi mielenkiintoista tietää osaako se ottaa alkup. tilan käyttöönsä. Olisi
se ainakin heplompi tapa kuin metsästää netistä HP:n ohjelmia.. :-)

--
Buster

M. Brunberg

"Buster" <fl...@bait.com> wrote in message

> [...]
> avulla. Olisi mielenkiintoista tietää osaako se ottaa alkup. tilan
> käyttöönsä. Olisi se ainakin heplompi tapa kuin metsästää netistä HP:n

Kokeilin pikaisesti, en saa tuota korttia mounttaamaan levynä (pelkästään
removable drivenä = volumena) joten diskpartin disk -komennot eivät ole
käytettävissä. Näinollen en pääse sillä muuttamaan partitiotietoja kortille.
(Viitteenä http://support.microsoft.com/kb/300415 niille jotka haluavat
tietää diskpartista enemmänkin.)

Tämä oli tosi pikainen testi, ja diskpart on ihan hyvä lähtökohta
jatkotesteille joten kiitos vinkistä. Kertoilen lisää jos/kun edistystä
tapahtuu.

/MarcusB

LM

> [...]
> kuvittelin että ongelmista oltiin päästy kun laitteet alkovat tukemaan
> fat32:sta. Oli miten oli, kortti kuitenkin toimii kunhan vaan muistan olla

Mulla tämä päivitys tuli nyt keväällä, että toivoa on vieläkin.

0 uutta viestiä