Kokemuksia uudesta Canonista

0 katselukertaa

TeroL

Pistänpä kirjoittaen pienen tarinan viikonlopun retkestäni:

Olin juuri saanut myytyä pois vanhan luotettavan Canon EOS300Deeni, joka
oli palvellut minua neljän vuoden ajan ilman mitään ongelmia.
Matkasin lähes samalta istumalta myyntioperaationi jälkeen Tampereen
verkkokauppa.comiin ostamaan uuden rotiskon tilalle. Käteen jäi EOS 400D ja
siihen 18-55mm IS mukaan.

Kotiin ja kamera lataukseen. Tuli ilta, ja päätin lähteä kuvailemaan
uudella kalustolla. Alle 20 kuvaa otettuani näytölle tuli ERROR 99. Sen
jälkeen tapahtui asioita joita on vaikea uskoa. Kamera alkoi ottamaan
itsestään kuvia (tai se suljinääni raksutti, kuvia ei tallentunut) vaikka
virrankin katkaisi. Mitä tahansa nappia kamerassa painoi, niin kuului
*kliks* ikään kuin kuvan olisi ottanut. Kun kuvaa yritti ottaa sillä
normaalilla tavalla niin tämä ääni kuului ainakin kuusi kertaa peräkkäin
sellaisella nopeudella mihin kameran sarjakuvaus ei pysty. Akun ja patterin
poisto ei paljoa ongelmaan auttanut. Manuaalinen pölyputsaus -optio sai
peilin hakkaamaan itseään turpaan *nax-nax-nax-nax-nax-nax-nax* niin kauan
että poisti akun kamerasta. Melko hupaisa efekti kun kamera tikitti kuin
isompikin vekkari.

Nojoo, kamera oli siis mennyt sököksi ennätysajassa eikä nettifoorumeilla
olleen vinkit err99 ehkäisemiseksi auttaneet. Ei muuta kuin soittoa heti
verkkokauppaan. Koska seuraavana viikonloppuna on lähtö kesälomamatkalle,
olin luonnollisesti hyvin vittuuntunut siitä että kameraa en mukaan saa.
Verkkokauppa.com ei uutta antanut tilalle vaan lähetti sen korjaukseen joka
kestää määrittelemättömän ajan. Kauppaakaan en saanut purettua vaikka sitä
vaadin enkä saanut edes mitään korvaavaa vehjettä lainaan lomani ajaksi.

Että semmoista. Go Canon Go ja haistakaa verkkokauppa.com pitkät!
Ja hyvää kesää kaikille muille.

kuvake.net/laihanen

Tassu

TeroL kirjoitti:

Googlettamalla löytyi tämmöistä:
http://www.richardsnotes.org/archives/2005/04/29/50mm-lens-contact-points/

Tulipa itsellenikin samanlainen herja viikonloppuna (vanha kamera). Ei
luulisi uudella tulevan moista????

Voi voi noiden canonin kuluttajatuotteiden laatu. Akkukahva hapettui
vuodessa kelvottomaksi. Takuu EI koske korroosiota :-)

Tassu
www.photorgasm.com

Väinö Louekari

Maalaisjärjen perusteella kyseessä on ns. olennainen virhe, kamerahan on
käyttötarkoitukseensa täysin kelpaamaton. Ja vielä pakasta vedetty
kamera. Sikäli (lakia paremmin tuntevat varmaan korjaavat) olen
hämmästynyt siitä, ettei myyjä suostunut kaupan purkuun. Osasiko myyjä
mitenkään kieltäytymistään perustella?

Väinö Louekari

Pekka Lindholm

Seppo Loisa

Väinö Louekari <vaino.l...@pp.inet.fi> kirjoitti:

> [...]
>kamera. Sikäli (lakia paremmin tuntevat varmaan korjaavat) olen
>hämmästynyt siitä, ettei myyjä suostunut kaupan purkuun. Osasiko myyjä

Ensin kannattaa tarkistaa mikä on valmistajan DOA-policy eli
tulkitaanko esim. viikon kuluessa käyttöönotosta havaittu vika
DOA-tapaukseksi (Dead_On_Arrival eli valmiiksi rikki) jolloin sitä ei
edes yritetä korjata vaan se aina vaihdetaan suoraan.

Sama myös myyjän suhteen.

Juha Lindblom

Myyjällä on tietääkseni oikeus korjata tai vaihtaa tuote... tässä
tapauksessa myyjä kuitenkin on välikäsi ja korjauksen tekee maahantuoja
tai jokin firma...
Tosin voisi kuvitella että antaa hyllystä uuden kameran ja korjauttaa
vanhan mutta korjattua ei voi myydä uutena... Nää on aina ikäviä mutta
oliko se 2 viikkoa jos korjaus aika ylittää tuon niin sitten voi purkaa
kaupan.

Matti Vuori

Juha Lindblom kirjoitti:

> Myyjällä on tietääkseni oikeus korjata tai vaihtaa tuote... tässä
> tapauksessa myyjä kuitenkin on välikäsi ja korjauksen tekee maahantuoja
> tai jokin firma...

Tämä on yllättävää - yleensähän myyjillä on kaupan takahuoneessa täysin
varustettu Canon-korjaamo...

> Nää on aina ikäviä mutta oliko se 2 viikkoa jos korjaus aika ylittää
> tuon niin sitten voi purkaa kaupan.

Ei ollut.

Väinö Louekari

"Myyjällä on oikeus korjata virhe ennen tuotteen vaihtamista jos
korjauksen voi tehdä kohtuullisessa ajassa ja siten ettei ostajalle
aiheudu olennaista haittaa eikä tuotteen arvo alene."

Sanoo teksti tuossa aiemman viestin osoittamassa kuluttajaviraston
artikkelissa.

Väinö Louekari

Juha Lindblom

> Tämä on yllättävää - yleensähän myyjillä on kaupan takahuoneessa täysin
> varustettu Canon-korjaamo...

Onko ? Eli jos ostan kodinkone liikeestä kameran niin heillä on
korjaamo siinä kanssa? Vähän epäilen.
Mutta tuolla asenteella voikin joutua odottelemaan... Itse olen
selvinnyt lyhyellä odotuksella tai suoraan vaihdettu uuteen...
Mutta yleensä typerät ja tyhmät voivat joutua odottamaan pisempään.

> Ei ollut.

Muistelin vain että jos takuukorjaus aika venyy pitkäksi niin se oli
yksi syy saada purkaa kauppa.

TjA

Seppo Loisa kirjoitti:

> [...]
> DOA-tapaukseksi (Dead_On_Arrival eli valmiiksi rikki) jolloin sitä ei
> edes yritetä korjata vaan se aina vaihdetaan suoraan.

Ainakin minun tapauksessa Verkkokauppa.com kieltäytyi vaihtamasta
kameraa DOA-tyylillä uuteen vastaavaan, vaikka otin yhteyttä samana
päivänä kun kameran sain postipaketista käteeni.

Värkistä oli heti paketista nostaessa yksi painike rikki, eli nappi
toimii epävarmasti ja vaatii voimakasta painamista, ennenkuin reagoi.
Olin silti ehtinyt räpsäyttää kokeilumielessä kameralla 19 kuvaa, sillä
tuo yksi painike ei kuvaamista sinänsä estänyt.

Verkkokauppa.comin mukaan DOA-vaihto ei tullut kyseeseen, mikäli
kameralla on otettu yli 5 kuvaa (nykyään raja näyttää olevan 10 kuvaa).
Eli kun olisin arvannut jättää ne muutamat kokeilukuvat ottamatta, niin
olisin saanut samantien uuden ehjän kameran rikkinäisen tilalle ilman
tuskastuttavan pitkää takuuhuoltorumbaa postituksineen. Mutta enpä ollut
lukenut sitä "pienellä kirjoitettua sopimustekstiä".

Muutenkin ko. firmasta postimyynnillä ostetun kameran 14 päivän
palautusoikeus (joka käsittääkseni on lakisääteinen) näyttää
mitätöityvän välittömästi, mikäli kameralla on otettu yli 10 kuvaa.
Kuulostaa kovin oudolta minun mielestä...

--
TjA

Väinö Louekari

Etämyynnissä kuluttaja saa (ilman palautusoikeuden mitätöitymistä)
kokeilla ja tutkia tuotetta samalla tavoin kuin hän tekisi myymälässä.
Siis saa tutkia muttei käyttää.
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/70c44d29-c546-4ba3-a56d-600ed679b0a3.aspx
Missä sitten kokeilun ja käytön raja on, näköjään tuossa kymmenessä
kuvassa. Aika kitsasta jos minulta kysytään. Nykykamerat on sen verran
komplisoituneita värkkejä ettei kymmenessä laukaisussa paljoa ehdi
testata. Sen tiedän kokemuksesta että vakiomyymälässäni saan kyllä
hyllytuotetta kokeilla varmasti enemmän kuin tuon kymmenen laukaisua.

Väinö Louekari

Igor

"TjA" <tja...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:gFz3k.15594$_03...@reader1.news.saunalahti.fi...

Hah hahhaa
Täyttä soopaa mitään tollaisia rajoja ei ole.
Johan ite sanovat että 14 päivää.

Osmo R

TeroL wrote:

> Että semmoista. Go Canon Go ja haistakaa verkkokauppa.com pitkät!
> Ja hyvää kesää kaikille muille.

Tilasitko vai ostitko hyllystä? Jos tilasit kyse on etämyynnistä
ja siinä on palautusoikeus.

Osmo

Osmo R

Väinö Louekari wrote:

> [...]
>
> Missä sitten kokeilun ja käytön raja on, näköjään tuossa kymmenessä
> kuvassa. Aika kitsasta jos minulta kysytään.

Ei myyjä saa määritellä tuota rajaa. Minä olen ottanut enemmän
kuvia Verkkokauppa.com:ssa hyllyssä olevillakin kameroilla.

Osmo

Simo Salanne

Osmo R kirjoitti:

Juuri tuosta syystä tilaan verkkokaupan ostokset netistä vaikka niitä
olisikin myymälän hyllyssä. Vaikka tavaran sitten noutaisi myymälästä se
on silti "postimyyntiä" ja palautusoikeus pätee. Koskaan verkkokaupan
kanssa ei ole ollut ongelmia palautusten suhteen -- kokemuksia jo siitä
asti kun verkkokauppa oli "narikka" Kilon perukoilla. Esim. olen
vaihtanut bluetooth handsfreen koska se ei sopinut korvaani -- ei voi
tietää ennenkuin sovittaa.

Simo S.

Mika Ristolainen

Simo Salanne wrote:

> Juuri tuosta syystä tilaan verkkokaupan ostokset netistä vaikka niitä
> olisikin myymälän hyllyssä.

Ainakin ennen heillä oli myös sama palautusoikeus myymälästä suoraan
ostetuilla tuotteillakin. Tosin itsekkin olen noin toiminut, mutta...

> Vaikka tavaran sitten noutaisi myymälästä se
> on silti "postimyyntiä" ja palautusoikeus pätee. Koskaan verkkokaupan
> kanssa ei ole ollut ongelmia palautusten suhteen

... lopetin asikkuden siihen, kun reilut vuosi sitten alkoivat
v*******maan. Ostin kameraa, varasin netistä, hain ja kamera tiskillä
vielä varmistin "onhan tässä nämä toiminnot..., joo hetkinen (jotain
selaili)... joo noin toimii." Kotin parit testikuvat koneeseen kiinni ja
testalemaan ja kas eipä toiminutkaan kuten piti. Seuraavana päivä
takaisin ja kasvaaan, paketti ei olisi saanut avata, puhumattakaan että
sitä olisi ollenkaan koekäytetty. Erittäin suuri rikos olise että olin
oikein laittanut kameran mukanatulleen muistikortin kameraan. Ei
kuulemma olisi saanut niin toimia! Lisäksi nimittilivät huijariksi ja
vedättäjäksi. Lisäksi panttasivat rahoija - joita en edes alkujaan olisi
halunnut, vaan kameran joka toimii kuten omaan tarpeeseen haluan ja
olisin sen samalla reissulla sieltä ostanut - vaan ei käynyt kun olis
huijari!

"palautusvastaava" sentään soitti takaisin, kun pyysin, mutta hänelläkin
oli asenne vamma, kun minä olin se syyllinen edelleen, eikä muusta
voinut edes puhuakkaan.

En empä ole sen firma kassalla sittemin asioinut ja aika hyvä syy pitää
olla että edes sitä harkitsen. No, ovat lisäksi hinnoitelleen lähes
kaikessa jo itsensä ulos, että ei muuttenkaan sinne juuri kiinnosta mennä.

Osmo R

Mika Ristolainen wrote:

> Ainakin ennen heillä oli myös sama palautusoikeus myymälästä suoraan
> ostetuilla tuotteillakin. Tosin itsekkin olen noin toiminut, mutta...

Niin onkin, mutta omaan oikeuteen voi tehdä sopivia rajauksia.
lakisääteiseen ei voi.

> [...]
> testalemaan ja kas eipä toiminutkaan kuten piti. Seuraavana päivä
> takaisin ja kasvaaan, paketti ei olisi saanut avata, puhumattakaan että

Paketin nimenomaan saa avata ja sitä saa koekäyttää. Ainoa
tulkinta tuossa on se onko kyseessä etäkauppa ja käsittääkseni
Verkkokauppa.com sanoo, että tilaus on sitova, jolloin kyse on
etäkaupasta eikä siitä, että tuote tilattaisiin kauppaan, jossa
ostos tehtäisiin.

Osmo

TeroL

Osmo R <ok...@hotmail.com> wrote in news:VqA3k.15638$_03.6642
@reader1.news.saunalahti.fi:

Kävin ihan paikan päällä hakemassa, eli en tehnyt tilausta netissä.
Tuskimpa sekään olisi asiaan paljoa auttanut kun asenne liikkeellä on
noinkin tyly upouusien viallisten laitteiden kohdalla.

kuvake.net/laihanen

Matti Rintala

Osmo R wrote:
> [...]
> sanoo, että tilaus on sitova, jolloin kyse on etäkaupasta eikä siitä,
> että tuote tilattaisiin kauppaan, jossa ostos tehtäisiin.

Eikös verkkokaupan tilauksen voi perua koska vaan, ja säännöissä vielä
erikseen lukee, kauanko tavaraa säilytetään kaupassa ennen kuin kauppa
automaattisesti purkautuu. Ei kuulosta kovin sitovalta tilaukselta minusta...

Nimim. juuri viime viikolla yhden tilauksen peruuttanut.

--
------------- Matti Rintala ------------ bi...@cs.tut.fi ------------
Painting is the art of inclusion. Photography is an art of exclusion.

Yrjö O. Mäkinen

Matti Rintala wrote:

> [...]
> minusta...
>
> Nimim. juuri viime viikolla yhden tilauksen peruuttanut.

Minä olen monta verkkokauppa.com tilausta peruttanut, viimeksi noin kuukausi
sitten.

Yleensä johtunut siitä että toimitus kestää ja kestää.

--
yom

Matti Rintala

Yrjö O. Mäkinen wrote:

> Minä olen monta verkkokauppa.com tilausta peruttanut, viimeksi noin kuukausi
> sitten.
>
> Yleensä johtunut siitä että toimitus kestää ja kestää.

Minulla johtui siitä, että kun tilasin, tavara oli hyllystä loppu ja
tilaajia oli jo ennen minua yli 25. Sitten kahden päivän päästä tavaraa
tulikin hyllyyn. ;)

M. Brunberg

"TeroL" <taet...@aagagagagaegaegaega.com> wrote in message

> Ja hyvää kesää kaikille muille.

Minun ensimmäinen ikinä ostamani digijärkkäri oli Canon 300D, ja sekin oli
DOA. Kennon pinnoituksessa oli vika jonka seurauksena jokaiseen kuvaan tuli
vinottaisia viivoja. Heti ongelman huomattuani (viikonlopun testailun
jälkeen) vein kameran takaisin liikkeeseen jossa vielä demosin vian
myyjälle. 10 minuuttia myöhemmin kävelin ulos liikkeestä täysin uusi 300D
mukanani. Se kamera sitten toimikin mainioisti (kunnes katosi auenneesta
repusta prätkän kyydistä reitillä Porvoo-H:ki kesällä 2005).

Vaikka Rajala ehkä onkin Verkkokauppaa joskus hieman kalliimpi, niin heidän
minulle tavalliselle perusharrastajallekkin antamastaan palvelusta minulla
ei koskaan ole ollut kerrassaan mitään valittamista, mistä myös y.o. episodi
kertoo.

Mitä kameran mukaansaamiseen tulee, oletko harkinnut vuokrata runkoa reissun
ajaksi (jos ei nuo korjausarpajaiset palauta kameraa ennen matkaa)? Jossakin
muistan nähneeni k.o. palvelua, mutta en enään muista missä...

/MarcusB

KA

Osmo R kirjoitti:

Esittelykamera ja myyntikappale on eri asia.
Jos liikkeessäkin käy sitä kameraa ostamassa niin ei niillä
myyntikappaleilla anneta räpsytellä, vaan sillä esittelykappaleella.

Myyntikappaleella saa räpsyttää sitten kun sen on ostanut.
Oston jälkeen tietysti kokeillaan toimiiko ja jos ei, niin pitäisi mennä
vaihtoon ilman mitään huoltotarkistuksia.

Petri Lopia

M. Brunberg wrote:
> Minun ensimmäinen ikinä ostamani digijärkkäri oli Canon 300D, ja sekin
> oli DOA.

Olen ostanut neljä digikameraa joista järkkäreitä kaksi ja kaikki neljä
Canoneita eikä yhdessäkään vieläkään mitään vikaa.
Kolme näistä omistan yhä ja yksi näistä sukulaisella ja kovassa käytössä.

--
Jonkunhan ne huonotkin kuvat täytyy ottaa:
http://www.petrilopia.net/

Osmo R

Matti Rintala wrote:

> [...]
> erikseen lukee, kauanko tavaraa säilytetään kaupassa ennen kuin kauppa
> automaattisesti purkautuu. Ei kuulosta kovin sitovalta tilaukselta

Se, että se on sitova ei mitenkään poissulje palautusoikeutta ja
palautuksen voi tehdä eri tavoin, mm. peruuttamalla tilaus, jos
sitä ei ole toimitettu.

Verkkokauppa.com:n ehdoissa sanotaan:

"1.6 Sitova kauppasopimus tulee voimaan kun asiakas on jättänyt
tilauksen. Järjestelmä vahvistaa tilauksen automaattisesti
sähköpostilla ja gsm-tekstiviestinä."

Toisaalta muualla puhutaan epämääräisesti postimyynnistä ja
myymälämyynnistä ja niiden eroista palautusoikeuden kannalta. Jos
em. kohta koskee myös noutomyyntiä, ei sen palautusoikeuteen saa
tehdä omia rajoituksia, koska se silloin on etämyyntiä. Muutenkin
ajatus, että asiakas noutotiskillä tutustuisi tuotteeseen on
hieman outo.

Ehto:

"5.3 Palautusoikeus ei koske koskaan mm. avattua
tietokoneohjelmaa tai peliä, muste- tai värikasettia/patruunaa
tai muuta tuotetta joka on sinetöity. Palautusoikeus ei myöskään
koske ns. hygieniatuotteita, kuten esim. korva- tai
nappikuulokkeita."

On selkeän laiton. Tuosta on oikein mainittu kuluttajaviraston
sivuilla. Myyjä ei saa rajata tuotteita etämyynnin
palautusoikeuden ulkopuolelle määrittelemällä niitä
hygieniatuotteiksi. Tämä tosin koski alusvaatteita, mutta
periaate on sama. Hygieniatuote on steriilisti pakattu tuote.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/etamyynti/

Samoin

"5.17 Digikameroissa tai -videokameroissa rajoitamme kokeilun
maks. 10 kuvaan tai 10 minuutin videoon, jonka jälkeen
postimyynnissä ostetuilla ei ollenkaan palautusoikeutta.
Myymälämyynnissä digikameroilla tai digivideokameroilla ei ole
koskaan palautusoikeutta."

on ilmeisen laiton. Verkkokauppa.com:lla ei ole oikeutta
määritellä lakisääteisen palautusoikeuden rajoja.

Osmo

Yrjö O. Mäkinen

Osmo R wrote:

> Verkkokauppa.com:n ehdoissa sanotaan:
>
> "1.6 Sitova kauppasopimus tulee voimaan kun asiakas on jättänyt
> tilauksen. Järjestelmä vahvistaa tilauksen automaattisesti
> sähköpostilla ja gsm-tekstiviestinä."

Ketä sitova?
Ei se ainakaan minua ole sitonut.

--