ensisilmays: Tokina AT-X 116 PRO DX - jotain outoutta???

Latvis

Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm F2.8 For CANON putki saapui Ebayn kautta
tilattuna englannista 5 päivän sisällä. Varsin kilpailukykyinen hinta!
http://stores.ebay.co.uk/MAP-CAMERA-DIRECT-SHOP

Valitettavasti täällä satanut taas koko päivä eli en ehtinyt juurikaan
perehtyä linssin saloihin ts. melkein kaikki testikuvat menivät vituralleen
väreiltään... syntyi heti viha-rakkaussuhde tohon putkeen.

Kenties en vielä uutta kameraani taikka sitten vaan tollasessa superwide
putkessa on perin ikäviä ominaisuuksia... tai sitten siinä vikaa? Nimittäin
kameran valoautomatiikka ei ainakaan synkannut ton kanssa jos hivenenkin
vastavaloa... kuvat meni pimeiksi ja piti ruuvata pari aukkoa plussaa ulkona
tällä kelillä. Mahtaako olla normaalia??? Onko kokemuksia?

Aika ikävä ominaisuus jos johtuu muusta kuin kuvaajan turoilusta... Toisaalta
aivan käsittämätöntä se, että putkella kuvaa liki pimeässä huoneessa
järkevästi matalalla ISO arvolla. Kuvat kyllä melkoisen pehmeitä, mutta kuvaan
mahtuu perskeleesti tavaraa.... sitähän hainkin. Tulis nyt ilmat niin pääsis
kuvaan panoraamoja....

Pikagalleria: http://rockdata.org/tokina/

Latvis
rockdata.org

Petri Kekkonen

"Latvis" <y...@somehost.somedomain> wrote:
> [...]
> ulkona
> tällä kelillä. Mahtaako olla normaalia??? Onko kokemuksia?

Luulisin että normaalia, ainakin mun Nikon D300 tekee tuota samaa, selvästi
voimakkaammin kuin edellinen D70 teki. Valotuksenmittaus on nykyrungoissa
niin monilohkoinen että se ei ilmeisesti osaa oikein keskiarvoistaa
kuva-alalle sattuvaa aurinkoa, vaan pyrkii välttämään kuvan puhkipalamista
aivan liian voimakkaasti. Tämä päätelmä siis vain arvauksena.

> Pikagalleria: http://rockdata.org/tokina/

Kiitos mielenkiintoisesta testistä, itseänikin on tuo samainen putki hiukan
kiinnostanut. Viimeinen (?) kuvasi paljastaa ainakin melko suuren
geometriavääristymän, ilmeisesti zoomin laajimmassa päässä.

- Petri

Latvis

Kiitos palautteesta.

Pikkupäivitys eli heitin gallerian http://rockdata.org/tokina/
paneeleihin 7 ja 8 parit lisäkuvat

Ja jos jotakuta kiinnostaa katsoa 8 megan värillinen täyskuva ikävän harmaana
päivänä
niin sellainen löytyy täysin editoimattomana täältä
http://rockdata.org/tokina/pelastusrengas_korjaamaton_tokina_at-x116.jpg

Hokaatte siinä muutamia kuvaajastakin riippumattomia ominaisuuksia...

Näillä sivulla enempi asiaa ja testikuvia tosta Tokinan linssistä

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/lens_review/2008/03/03/8016.html
http://shashinki.com/blog/2008/03/01/review-tokina-11-16mm-f28-apherical-at-x
-116-pro-dx/
http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm

---------
Latvis
rockdata.org

simppa

Latvis kirjoitti:

> http://rockdata.org/tokina/pelastusrengas_korjaamaton_tokina_at-x116.jpg
>
> Hokaatte siinä muutamia kuvaajastakin riippumattomia ominaisuuksia...

Mukavan terävää piirtää ainakin.
tosin maapallon säde vaikuttaisi pienentyneen sit viimekerran aika
dramaattisesti :-)

Latvis

>kameran valoautomatiikka ei ainakaan synkannut ton kanssa jos hivenenkin
>vastavaloa... kuvat meni pimeiksi ja piti ruuvata pari aukkoa plussaa ulkona
>tällä kelillä. Mahtaako olla normaalia??? Onko kokemuksia?

joku heitti vinkiksi Canon D40 säätöihin tämän
Canon 40D Highlight Rendition asetuksen. Ohjetta mm.
http://www.kenrockwell.com/canon/40d/highlight-rendition.htm

Täytynee kokeilla

Petri Kekkonen

> [...]
> harmaana
> päivänä
> niin sellainen löytyy täysin editoimattomana täältä

CA:ta tuntuu olevan vähän liikaa mun makuun.

- Petri

Latvis

Yleisön pyynnöstä lisäsin testigalleriaan http://rockdata.org/tokina/
myös muutamia pikaisia väriotoksia - melkoisesti piti RAW asetuksia vääntää
(enkä edes osaa). Viimeinen värikuva kertoo mikä mulla suurin ongelma.
Valotusarvo otettu pistemittauksella puupinosta, silti menee päin honkia kuten
liki kaikki kuvat joissa vähäänkään taivasta. En tajua mistä Tokina oikein
antaa rungolle arvoja? kaikkia automaattisia valotusasetuksia kokeiltu eikä
nyt viitsisi koko aikaa sählätä manuaalisesti... Kirottu objektiivi, joskin
kuvat kertovat, että on siinä hyviäkin puolia. Vaan onkohan toi rikki? tai sit
yhtä äkkiväärä persoona kuin omistajansa...

-L
rockdata.org