Littunäyttö kuvien katseluun ja muokkaamiseen

Jukkis

Nyt taidan liikkua topicin reunamilla mutta täällä tästä taitaa
olla iloa kenties muillekin kuin minulle.Tuo näyttö kun on aika
tärkeä digikuvaamisessa!
Tietokoneen vanha putkinäyttö sano poks ja nyt olisi tarvetta
kohtullisen hyvälle ja hyväksi todetulle littu näytölle.
Mitä pitäisi vaatia näytöltä kun sen käyttö tulee olemaan
lähinnä kuvan katselua ja kevyttä muokkaamista.
Mihin kannattaa vähät roposensa laittaa?

Message has been deleted

Pasi Annala

"Jukkis" <scorpi...@suomi24.fi> kirjoitti viestissä

Jos kuvia käsittelet, hommaa laadukas 19" CRT näyttö.
Konttorihommissa littunäyttö on paikallaan.

PA

osi

Jukkis wrote:
> [...]
> Mitä pitäisi vaatia näytöltä kun sen käyttö tulee olemaan
> lähinnä kuvan katselua ja kevyttä muokkaamista.
> Mihin kannattaa vähät roposensa laittaa?

Varmaan tulee useampi kehoitus pitäytyä CRT:ssä (muka parempien värien
toivossa). No, kaikkea ei kannata uskoa mitä netissä sanotaan.

Itse olen tyytyväinen TFT:n käyttäjä ja nykyinen Dell 2405fpw hakkaa
mennentullen aikaisemmat CRT joita olen omistanut.

Pasi Annala

"osi" <ei.r...@mailia.fi> kirjoitti viestissä

Kuka nyt on tyytyväinen mihinkin, ja millaisia ovat vanhat näytöt olleet.
Vaan edelleen on TFT näytön ongelma, vaalean ja tumman pään toisto.
Kokeilkaapa rinnan.
Kaikkea ei kannata uskoa mitä netissä sanotaan.
-
-
-

Mihin kannattaa vähät roposensa laittaa?

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=24051&tyyppi=1

PA

Nimi

osi <ei.r...@mailia.fi> wrote:
> [...]
>
> Itse olen tyytyväinen TFT:n käyttäjä ja nykyinen Dell 2405fpw hakkaa
> mennentullen aikaisemmat CRT joita olen omistanut.

Minä en tiedä näytöistä paljoakaan, mutta olisit voinut perustella
väitteesi jotenkin. Mitä "hakkaa mennentullen" meinaa tarkemmin?

Ville Syrjälä

> Varmaan tulee useampi kehoitus pitäytyä CRT:ssä (muka parempien värien
> toivossa). No, kaikkea ei kannata uskoa mitä netissä sanotaan.

Ja syystä.

> Itse olen tyytyväinen TFT:n käyttäjä ja nykyinen Dell 2405fpw hakkaa
> mennentullen aikaisemmat CRT joita olen omistanut.

TFT:n väritoisto on aika julmetun rajoittunut. Sen näkee ihan normaalissa
työpöytäkäytössäkin, mutta siinä se ei häiritse muutakuin siinä mielessä
että se on TFT:n hankinnan jälkeen hieman oudon näköistä.

Kuvan käsittelyyn kuitenkaan en mitään värirajoitteista peliä ostaisi. Tosin
en mitään halpaa geometria ties mitä vikaista halppis CRT:täkään.

Itselläni Samsung 1200NF oli tätä nykyistä TFT:ni parempi jokaisessa
suhteessa poislukien koko. Jollei tilani olisi niin kokorajoitteinen, olisi
kyseisenlainen monitori yhtä käytössä. Ikävä kyllä näin ei ole. Onneksi en
kuitenkaan monitoria käytä kuvan käsittelyyn, koska sitten olisin kyllä
muuttanut tilaa, koska siihen käyttöön en TFT:tä ostaisi missään
tapauksessa. En tiedä sitte soveltuisiko tuollaiset pirun kalliit TFT:t
paremmin. Voi olla, mutta et sellaisia selvästi tarkoittanutkaan.

terveisin
Ville Syrjälä

ps. tätä nyt ei todellakaan kannata käsittää niin että TFT:t olisi surkeita.
Ihan hyviä ne perusvärkit on, kunhan vaatimustaso ei ole kovin korkealla.
Perus TFT on varmasti parempi vaihtoehto kuin perus CRT, mutta hinnassakin
on puolet eroa. Saman hintaisina saa kyllä kuvankäsittelyyn paremmin
soveltuvan CRT:n. Itse pitää vain osata päättää että onko se sen
tilantarpeen ja sen tuomien ongelmien arvoista.

Message has been deleted

osi

Janne Pa wrote:
> Osi varmaankin tarkoittaa "hakkaa mennentullen"-argumentillaan sitä, että
> hän maksoi pirusti littunäytöstään ja nyt siihen pitää olla tyytyväinen.

Itse asiassa tuo hintahan on suhteellinen käsite, joten itse en maksanut
siitä juuri mitään (€1290). Halvimmillaan sitä sai kait alle tonnin.

simppa

Hinta on absoluuttinen käsite.
1290€ on sen, ei yhtään enempää eikä vähempää.
Se että onko se sen arvoista, on taas varsin subjektiivinen asia.

simppa

Jos teet kuvia nettiin tyyliin 'tässä on iskä ja äiskä pikkujouluissa'
tai 'kaverit kännissä baarissa' , niin näytöllä ei kai ole niin väliä.
Jos teet kuvia siten että tarkka sävytoisto on oleellista, vaikkapa
vedostusta ajatellen, niin kannattaa hankkia CRT.

Eli omat tarpeet ratkaisee.

Jukkis

Mun kuvaaminen on perhoset,hyönteiset ja veden eri elementit.
Kuvien käsittelyni on hyvinkin pientä eikä missään nimessä
ammattimaista. Värisävyjä joutuu joskus hiukan fiksaamaan,mutta
sekin aika harvoin. Tavoite olisi muokkaamattomat kuvat pois lukien
uudelleen rajaus.
Tarkka sävyjen toisto ja kirkkaat värit ovat lähellä sydäntä.
Tila on aika iso tekijä kun tarkoitus olisi hankkia 19" näyttö.
Nuo vähät roposet liikkuu haarukassa n.300e

Pasi Annala

"Jukkis" <scorpi...@suomi24.fi> kirjoitti viestissä

Samsung SyncMaster 959NF

Tuota uskallan suositella, hintaa nykyään n. 200 E

PA

Rodo

"Pasi Annala" <pasi....@dnainternet.net> wrote in message

Löytyy ko. näyttöjä pari kappaletta tästä omaltakin pöydältä enkä vaihda
mihinkään vielä.

pygmatix

"Jukkis" <scorpi...@suomi24.fi> kirjoitti
viestissä:1124723517....@g47g2000cwa.googlegroups.com...

Oletko lukenut testejä esim. Tom's Hardware guidesta?
Ko. saitilla testattiin melko äskettäin noita 3 kpl 8ms TFT
monitoreja, joista Hyundai L90D+ sai arvostelussa positiivisia
kommentteja nimenomaan värientostosta jne. ja sen todettiin
olevan täysin verrattavissa huippu- putkinäyttöön kuvan laadun
osalta. Itsellä on noita pari, enkä voi kuin todeta että TFT:ksi
näissä on kyllä pahuksen hyvä kuva. Samaa asiaa pohtii
lisäksesi varmaan tuhannet valo/digikuvaajat, ja uskoisin että
googlella löytyy tietoa kunhan jaksaa väännellä hakusanoja.

Marko Poutiainen

pygmatix <eh...@hohohtmail.com> wrote:

> [...]
> lisäksesi varmaan tuhannet valo/digikuvaajat, ja uskoisin että
> googlella löytyy tietoa kunhan jaksaa väännellä hakusanoja.

Itselläni on samainen näyttö, mutta en uskalla kehua sen kuvanlaatua,
koska joukko kiukkuisia asiantuntijoita saattaa muuten hyökätä kimppuun ja
kertoa, että littunäytössä ei kerta kaikkiaan voi olla hyvä kuva...

--
Marko Poutiainen | These are my principles.
m...@paju.oulu.fi | If you don't like them, I have others.

Ilkka Salmi

"pygmatix" <eh...@hohohtmail.com> kirjoitti
viestissä:7twPe.12805$UL4....@reader1.news.jippii.net...

> monitoreja, joista Hyundai L90D+ sai arvostelussa positiivisia
> kommentteja nimenomaan värientostosta jne.

Toinen mielipide:

Upshot: The Hyundai ImageQuest L90D+ has a bargain price and a graceful
design, but we weren't impressed with its image quality.
http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,119780,00.asp

Ilkka

pygmatix

"Ilkka Salmi" <ilkkapi...@ikipistefi.invalid> kirjoitti
viestissä:LMCPe.210$VF2...@read3.inet.fi...

kannattaisi lukea nuo artikkelit:
Most jurors found text adequate, but not especially crisp, on our text
screens.
The L90D+ showed pleasing balance in our group photo screen, but the colors
of small images on our Web page seemed slightly off. Overall, the L90D+ eked
out ratings of Good in both text and graphics.

Ellei englanninkielen taitoni petä, niin tuossa todetaan että texti ja web
sivustojen pikkukuvat ei näytä hirveän hyvältä; lienee sivuseikka jos haluaa
käyttää ko. monitoria kuvankäsittelyvälineenä? Tom's Hardwaren testissä
oli arvoista myös mittaustuloksia siellä mainittujen mielipiteitten tueksi,
ja
niitten perusteella valitsin ainakin itse ko. monitorin. En väitä että se
olisi
paras, tai ainoa oikea; se nyt vaan sattuu olemaan pirun hyvä monitori
niille,
jotka eivät halua sijoittaa tuhansia euroja saadakseen hyvän kuvan.

Marko Poutiainen

Tom Pylkk?nen <to...@utu.fi> wrote:

> Editoin valokuvia huvikseni TFT:ll?, ja jos tarvitsen parempaa toistoa, teen
> ty?n CRT:ll?. Kenties t?m? soveltuu parhaiten my?s sinun tapauksessa. Ja
> ennen kuin v?h?isi? ropposia tuhlaa, kannattaa tutustua johonkin
> 'ammattilaisen' artikkeliin koskien TFT-tekniikan terminologiaa. Mit?
> tarkoittaa 8 ms vasteaika ja niin edelleen. Mainoslauseet tekee
> duunaristakin miljon??rin jos oikein uskoo.

Itselläni TFT-näytöllä on myös yksi aivan ylivoimainen piirre CRT:hen
verrattuna: silmät väsyy paljon vähemmän. Ja ihan riippumatta siitä, miten
korkeaksi CRT:n virkistystaajuuden asettaa.

Minusta tämä 8ms:n paneeli sopii jo oikein mainiosti pelaamiseen, olen
pelaillut mm. Far Crytä, Deus Ex: Invisible Waria ja World of Warcraftia,
ja ainakaan minua ei häntiminen ole haitannut.

Message has been deleted

Raparperi

Heitänpä itse lisäkysymystä keskusteluun, olen itse tässä myös katsellut
uutta monitoria ja halutut speksit olisivat jotain tällaista:
-natiiviresoluutio 1600x1200, tuumia siis se ~20"
-hyvät/ok värit
-myös pelaaminen onnistuu (eli vasteajat varmaankin luokkaa 16ms tai alle)
-hinta alle 1000e

Tällä hetkellä käytössä on Samsungin 172X, eli 17", 1280x1024 ja 12ms
litteä. Ihan kiva näyttö, mutta hieman liian pieni ja tämän suunnitellun
vaihdon seurauksena saisi tämän nykyisen vaihdettua vaimokkeen koneeseen
jolloin saisi kantaa tuon hänen käyttämänsä vanhan putkirotiskon pois.
Muutamaa mallia olen jo katsellut, niistä kai lähinnä Viewsonicin VP201b
vaikuttaisi kelpo vaihtoehdolta. Myös muutama muu ehdokas on, joku uusi
iiyaman malli (H511S-B) ja yksi Sony (SDM-S204E/B). En ole todellakaan
mikään ammattilainen kuvankäsittelyn osalta, harrastelija lähinnä, siksi
etsinkin lähinnä kompromissinäyttöä enkä mitään ultimate-parasta. Noista on
vaan todella vaikeaa löytää minkäänlaista vertailua, kaikki tuntuvat
testaavan joko 17" tai sitten 19" litteitä. Niin tai sitten niitä vielä
isompia, esim. Dellin jättiruutuja. Jotenkin tuo "väliluokka" on unohtunut.

Jotta niin, saa kertoilla jos noista kolmesta tai muista vastaavista löytyy
kokemuksia, saa myös viskata linkillä jos tietää jostain arvostelusta joka
noita 20" ruutuja käsittelisi. Viewsonicista on löytynyt jokunen
yksittäisarvostelu mutta nekin ovat jo yli vuoden takaa ja kehityshän
kehittyy...

A Stellberg

Itselläni rinnakkain samassa koneessa Samsung 957mb ja tft 910T , molemmat
toimivat varsin hyvin, olen calibroinut molemmat .

yksi asia mihin kannattaa kanssa siirtää hieman huomiota on näytönohjain

-As
"Rodo" <vel...@welho.com> kirjoitti
viestissä:OyIOe.11899$9O6....@reader1.news.jippii.net...

Markus Lehto

A Stellberg wrote:

Jos et viittsisi top-postata?

> yksi asia mihin kannattaa kanssa siirtää hieman huomiota on näytönohjain

Mutta vain hieman! TFT:llä tuon osan ketjua voi melkeinpä unohtaa, se
kun ei tee (jollei niin erikseen säädä) signaaliin mitään muutoksia. Kun
nyt lituista puhe oli...

Mutta CRT:llä näyttikseen pitääkin satsata, koska siitä riippuu kuvan
laatu niin värien kuin terävyydenkin osalta. Hyvä monitorikin on täyttä
kuraa huonolla näytönohjaimella.

--
-Markus Lehto

sulka...@gmail.com

Vilkaisepa Applen näyttöjä (http://www.apple.com/fi/displays/).
Meillä on näitä töissä ja kuvan laatu todella miellyttää
silmää. 20" wide-näyttö 1680x1050 resoluutiolla, DVI liitännällä
sekä USB 2 ja Firewire-hubilla maksaa näköjään Suomessa 834 euroa.
Vasteaika on 16ms.

Etenkin kun noiden muotoilu on todella kaunis (lue: ei mitään turhaa
näkyvissä), olen miettinyt tälläisen hankkimista kotiin jo jonkin
aikaa. Viimeksi kun asian tarkistin, hintakin oli aika kilpailukykyinen.

Teemu M

> Viewsonicista on löytynyt jokunen
> yksittäisarvostelu mutta nekin ovat jo yli vuoden takaa ja kehityshän
> kehittyy...

ViewSonicista on tullut/tulossa uusi malli VP211b.

Raparperi

"Teemu M" <t.m@l.c> wrote in message

> ViewSonicista on tullut/tulossa uusi malli VP211b.

Hmm, näyttäisi Viewsonicin sivujen mukaan menevän yli hintahaitarin ja on
reilusti tuota VP201b:tä hitaampi, vasteaika 25ms.

Marko Poutiainen

Teemu M <t.m@l.c> wrote:

> ViewSonicista on tullut/tulossa uusi malli VP211b.

Toivottavasti korjaavat valovuodon.