Voi ***tanan olympus

Jani

Patikoitiin tuossa 130km hetta ylläs ja eikö viimeisenä päivänä olympuksen
kamera ruvennut herjaan että pitää formatoida kortti ja nyt ei saada kuvia
ulos.. Oli yli 200 huvaa otettuna. Onkohan itään toivoa pelastaa niitä
kuvia? Onnksi oli toinenkin kamera mukana, mutta yriteltiin ottaa eri
paikoista tietenkin kuvia :( Oliskohan joku henkilö/firma sellainen joka ne
saisi ehkä pelastettua? Tällä hetkelle kortti on valokuvausliikkeessä, mutta
eivät pahemmin toivoa antaneet.

M. Brunberg

"Jani" <xxx...@xxx.yyy> wrote in message

> paikoista tietenkin kuvia :( Oliskohan joku henkilö/firma sellainen joka
> ne saisi ehkä pelastettua? Tällä hetkelle kortti on valokuvausliikkeessä,
> mutta eivät pahemmin toivoa antaneet.

http://www.ibas.fi/photorecovery

Hinnoista ei mitään tietoa, mutta asiantuntevuutta lienee Ibasilla jonkin
verran tavallista fotoliikettä enemmän. Onhan noita muitakin vastaavia,
mutta toi Ibas tuli ensimmäisenä mieleen.

/MarcusB

Oiva Hakala

"Jani" <xxx...@xxx.yyy> wrote in message

Kortti on nyt väärässä paikassa. Asiantunteva atk-immeinen olisi ollut se
oikea paikka. Kortille ei misssään tapauksessa "saa tehdä mitään", ennenkuin
kaikki konstit pelastusohjelmilla on kokeiltu. Patarautakameraa ja filmiä
käyttämällä olisivat nekin kuvat nyt tallessa :) O.

Toni Nikkanen

"Oiva Hakala" <nob...@thisgalaksy.net> writes:

> Kortti on nyt väärässä paikassa. Asiantunteva atk-immeinen olisi ollut se
> oikea paikka. Kortille ei misssään tapauksessa "saa tehdä mitään", ennenkuin
> kaikki konstit pelastusohjelmilla on kokeiltu.

Pelastusohjelmiakaan ei saa koittaa ennenkuin kortista on varmuuden vuoksi
tehty bitti bitiltä-identtinen varmuuskopio johonkin talteen.

Jomppa Koskinen

"Jani" <xxx...@xxx.yyy> writes:

Netissähän kyllä on olemassa noita kuvanpelastusohjelmia
(esim. CardRecovery tai eImage Recovery, google auttanee lisää), mutta
tapauksesta riippuen ainakin osa kuvista taitaa olla
mennyttä. Ulkoinen kortinlukija taitaa olla tässä tapauksessa kameraa
parempi pelastusyrityksessä.

Mikäköhän noita muistikortteja oikein vaivaa? Itselläni on yksi SD
mennyt takuuvaihtoon (ei suostunut edes formatoitumaan kahdessa eri
kamerassa saati sitten luovuttamaan juuri otettuja retkikuvia) ja
ainakin kerran on tullut vastaan kuva, jota ei voinut avata. Kortin
takuu ei paljonkaan lohduta, jos "juuri se tärkein kuva" on hävinnyt
bittitaivaaseen jonkun vian tai epäyhteensopivuuden takia.

--
Eteenpäin, oi rokkaavat punajuuret!

T. Koivula

Oiva Hakala wrote:
> [...]
> kaikki konstit pelastusohjelmilla on kokeiltu. Patarautakameraa ja filmiä
> käyttämällä olisivat nekin kuvat nyt tallessa :) O.

Toisaalta, jos filmille tapahtuu jotain taitaa pelastaminen olla vielä
epätoivoisempaa kuin muistikortilta...

--
T. Koivula

Jani

"M. Brunberg" <mar...@remove.the.obvious.kolumbus.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:71Qlg.6717$SK2....@reader1.news.jippii.net...

Kiitos paljon tästä linkistä. Huomenna otetaan tuonne yhteyttä ja viedään
kortti sinne. Vaikka se maksaakin niin ei viitsi patikoida 130km 8 päivää
reittiä uudestaan että saisi uudet kuvat.

M. Brunberg

"Jani" <jk...@jk.com> wrote in message

> Kiitos paljon tästä linkistä. Huomenna otetaan tuonne yhteyttä ja viedään
> kortti sinne. Vaikka se maksaakin niin ei viitsi patikoida 130km 8 päivää
> reittiä uudestaan että saisi uudet kuvat.

Hyvä juttu. Kerrotko sitten kokemuksiasi tännekkin? Jos vaikka tulisi
disaster-recoverylle joskus tarvetta (toistaiseksi kortit toimineet minulla
suht moitteetta, kop kop).

/MarcusB

Marko

In article <hrPlg.79$hr4...@read3.inet.fi>, xxx...@xxx.yyy says...

Helppo juttu omin voimin - muistikortti kiinni USB muistikorttilukijaan ja
Zero Assumption Digital Image Recovery -ohjelmalla mustikortin kimppuun.

Kokeilin ohjelmaa muistikortille jolta olin deletoimalla poistanut kuvat ja
näkyi softa kaivavan kuvat esiin (tosin aikaa kuluu minuuttitolkulla)

Data Recovery with ZAR

Sometimes disaster strikes. Data can be lost due to many different reasons.
Accidental reformatting, power spikes, virus attacks and hardware malfunction
are some of the scenarios where you will find yourself looking for a data
recovery solution.

Zero Assumption Recovery provides a suite of highly effective and thorough
data recovery software for Microsoft® Windows™ operating systems. We pride
ourselves on having created tools that stand out from the crowd - our do it
yourself data recovery software is far more persistent than many of the other
solutions on the market. Even when you think your hard drive is beyond
salvation, ZAR carries on crawling - and ultimately achieves the result.

ZAR is suitable for home users and small businesses who need a powerful data
recovery solution for FAT16/FAT32/NTFS file systems. The default settings are
reliable and thorough, but more technical users can benefit from a wealth of
optional configurations.

Simo Salanne

Marko wrote:

> Kokeilin ohjelmaa muistikortille jolta olin deletoimalla poistanut kuvat ja
> näkyi softa kaivavan kuvat esiin (tosin aikaa kuluu minuuttitolkulla)

Tuollainen kortti on "ehjä", FAT:ssa on vaan merkitty sektorit
"deletoiduksi".

Simo S.

Mikko J

"Jani" <jk...@jk.com> wrote in message

Ei ole tarkoitus lannistaa, mutta muistaakseni läppärini 60Gb kiintolevyn
tietojen palautus maksoi nelinumeroisen summan vajaa pari vuotta sitten...
Eli kokeilisin oikeasti ensin mahdollisia kotikonsteja, recovery-softia yms,
mutta _vasta sen jälkeen kun kortista on otettu bitintarkka kopio_.

Mikko

Jani

"Mikko J" <mikko.j...@hut.fiX> kirjoitti
viestissä:4PZlg.7089$5Y....@reader1.news.jippii.net...

Näyttäs tuolla sivuilla lukevan et jos onnistuu maksaa n.190?

Milan Kolarovic

> [...]
> tapauksesta riippuen ainakin osa kuvista taitaa olla
> mennyttä. Ulkoinen kortinlukija taitaa olla tässä tapauksessa kameraa

Ainakin Sandiskin Extreme III -korttien mukana tulee "rescue" -softa jolla
voi tiedostoja kaivella vahingoittuneelta kortilta. Kokemusta ei ole kuinka
kortin kuvien palautus toimii, mutta softa on ulkoista (ei Sandiskin) tekoa
ja vaikuttaa aika pätevältä ja monipuoliselta, joten toivoa palautuksen
suhteen varmasti ainakin jonkin verran olisi.

Ko. softaan linkki on http://www.lc-tech.com/rescuepro.htm

Minulta löytyisi noita ohjelmia kaksi kappaletta ja voisin harkita toisesta
luopuvani pientä korvausta vastaan.

--
Milan Kolarovic
http://milan.1g.fi

Mikko J

"Jani" <xxx...@xxx.yyy> wrote in message

Ok, no tuo on sen verran inhimillinen hinta reissukuvista, että vedän sanani
takaisin ja älä sörki sitä korttia mitenkään :) Toivottavasti
valokuvausliike ei ole vielä tehnyt mitään peruuttamatonta.

Mikko

Petri Kekkonen

"Jomppa Koskinen" <jom...@iki.fi> wrote:
> Mikäköhän noita muistikortteja oikein vaivaa?

En tiedä, minusta toimivat kuitenkin melko ongelmitta.

Töissä tässä mun porukassa noin 10 ihmistä käyttää muistikortteja
päivittäin, käyttänyt jo ainakin pari-kolme vuotta. Ongelmia on ollut hyvin
vähän, siis sellaisia joista ei omin avuin selviäisi tai joissa dataa
häviää. Omissa kameroissani ei ole ollut ainuttakaan häikkää muistikorttien
suhteen, reilu 30000 kuvaa olen niillä ottanut. Ainoat kerrat kun olen itse
saanut kortin sekaisin on kun olen poistanut kortin PC:n lukijasta liian
nopeasti kirjoituksen jälkeen.

Paria MiniSD:tä olin jo kerran viemässä takuuvaihtoon kun oma kamerani eikä
PC suostunut enää mitään tekemään. Kaupassa formatoivat jollain kameralla
kortit ja heti taas toimii. Tuonkin ongelman aiheutti viallinen softa
laitteessa jolla korttia käytettiin.

- Petri

Jomppa Koskinen

"Petri Kekkonen" <etunimi....@mail.suomi.net> writes:

> [...]

> PC suostunut enää mitään tekemään. Kaupassa formatoivat jollain kameralla
> kortit ja heti taas toimii. Tuonkin ongelman aiheutti viallinen softa

Tästä voisi päätellä, että kameroidenkin muistikorttiongelmat johtuvat
joko bugisista firmwareista, epäyhteensopivuudesta (tästähän on ollut
kameravalmistajienkin varoituksia) tai olosuhteista (akun jännite notkahtaa
kesken kirjoituksen).

Jani

> [...]
> sanani takaisin ja älä sörki sitä korttia mitenkään :) Toivottavasti
> valokuvausliike ei ole vielä tehnyt mitään peruuttamatonta.

Niitä eritoteen kiellettiin tekemästä mitään mikä voisi johtaa kuvien
tuhoutumiseen :) Ei sorkita myöskään itse ollenkaan. Itse asiassa kamera ja
kortti on kaverin ja 2 viikkoa vanhat. Olympuksen maahantuoja levitteli
käsiään ja lupasi antaa tuon tilalle uuden kortin ja olis ottanut vanhan
pois, mutta siihen ei yllättäin vielä suostuttu.. Muuten jos olis
vähäpätöisemmät kuvat kyseessä kokeilisin itse ilman muuta jo
mielenkiinnosta pelastaa kuvat, mutta näitten kuvien kohdalla ei oteta
riskiä.

Akseli Mäki

Mikko J wrote:

>Eli kokeilisin oikeasti ensin mahdollisia kotikonsteja, recovery-softia yms,
>mutta _vasta sen jälkeen kun kortista on otettu bitintarkka kopio_.

Jos kortti on *rikki* ei siitä saa välttämättä mitään irti tavallisella
kortinlukijalla ja yritys voi rikkoa korttia vielä enemmän. Ja jos saa
datan irti, silloin ainoastaan kortin tiedostojärjestelmä on sekaisin, ja
kannattaa ottaa kopio siitä kopiosta ja operoida sillä. FAT16 ja FAT32
tiedostojärjestelmiä ymmärtäviä ohjelmia on paljon, hyviä, ilmaisia ja
helppokäyttöisiä.

On myös olemassa ohjelmia jotka parsivat tiedostoja kokoon ilman mitään
tiedostojärjestelmän rippeitäkään, riittää kun kyseinen ohjelma ymmärtää
tallennettujen tiedostojen muodon(JPEG). Myöskin erilaisille RAW
formaateille luulisin olevan suhteellisen helppo kirjoittaa ohjelma joka
tunnistaa kyseisiä tiedostoja, tälläisiä ohjelmia luulisin jo olevan
olemassa.

Niin kauan kuin kortti ei ole rikki, ei ole mitään hätää, kunhan nyt ei ala
palauttamaan niitä tiedostoja sinne kortille suoraan. Ja sitten jos se
kortti on rikki, puhutaan käsityöstä joka maksaa jotain muuta kuin kymppejä
tai satasia, eli käytännössä peli on menetetty. Kiintolevyjä on pantu
pakkaseen fyysisen vian jälkeen ja monasti temppu kuulemma toimii, mutta se
ei taida auttaa muistikorteilla.

Marko

In article <5NYlg.7047$Mc....@reader1.news.jippii.net>,
etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid says...
Valitettavasti käytössä ei ollut rikkinäistä muistikorttia mutta formatoin
kortin kamerassa otin kaksi kuvaa ja softalla sai kaivettua muistikortilta 19
kuvaa.
Jos softa toimii Janilla niin minulle voipi laittaa puolet säästyneista ibasin
kustannuksista :-)

Simo Salanne

Marko wrote:

> [...]
> kortin kamerassa otin kaksi kuvaa ja softalla sai kaivettua muistikortilta 19

"Ehjän" kortin formatointi ei tee siitä "viallista". Se että softa osaa
kaivaa kuvat ilman FAT-infoa oikeuttaa (?) "recovery" nimikkeeseen.
Ilmeisesti aikaa kuluu juuri siksi, että softa joutuu etsimään
yhteensopivia palasia kuvan sisällön perusteella kun FAT ei enää kerro
mitkä palat kuuluvat yhteen ja missä järjestyksessä.

Simo S.

Akseli Mäki

Simo Salanne wrote:

>Ilmeisesti aikaa kuluu juuri siksi, että softa joutuu etsimään
>yhteensopivia palasia kuvan sisällön perusteella kun FAT ei enää kerro
>mitkä palat kuuluvat yhteen ja missä järjestyksessä.

Kyllä ne tiedostot on varmaan tallennettu 'fyysisesti' peräkkäin sinne
kortille. Kiintolevyillehän tallennetaan tiedostoja pirstottuna vain
silloin kun ei ole tarpeeksi isoa yhtenäistä palaa vapaana tai kun
tiedostoa muokataan. Ei tule mieleen miksi muistikorttilla ne tiedostot
pirstottaisiin.

Pirstoutuneiden tiedostojen parsiminen on käytännössä mahdotonta.
Edellyttää että tiedostomuodon yksittäisistä paloista voi päätellä
yksiselitteisesti mihin ne kuuluvat. Jossain 1 Gt korttissa on muistaakseni
klusterikoko on 16 tai 32 kt, ei sen kokoisesta JPEG kuvan palasesta voi
juurikaan edes ihminen päätellä mitään.

Toni Nikkanen

Akseli Mäki <newsg...@akseli.net> writes:

> tiedostoa muokataan. Ei tule mieleen miksi muistikorttilla ne tiedostot
> pirstottaisiin.

Kun kuvia poistetaan kortilta väleistä, tulee "aukkoja".

erkki

Akseli Mäki wrote:
> [...]

DOS ajoilta muistelen, että FAT'ssa on tieto mistä ko. tiedosto (kuva)
*alkaa* ei sitä missä palaset on! Tietysti FAT sisältää koko levyn
varaustaulukon myös, ettei päällekkäistä kirjoitusta tule.

> [...]
> silloin kun ei ole tarpeeksi isoa yhtenäistä palaa vapaana tai kun
> tiedostoa muokataan. Ei tule mieleen miksi muistikorttilla ne tiedostot

Levyn/muistikortin systeemi lienee vähän moninaisempi kuin jono, jossa
tiedot on peräkanaa, tutkailin 1GB:n CF-kortin "ominaisuuksia" jossa
kortti näkyi siirrettävänä levynä ja siinä väitettiin olevan mm. 255
lukupäätä, jolloin se vastaisi 128 levyistä kiintolevyä!
Varmaan kortti täyttyy kohtuullisen järjestelmällisesti, kun sitä
yleensä aloitetaan täyttää tyhjästä. Mutta kerrankos sitä selaillaan
kuvia ja poistetaan sieltä täältä kuva, jolloin niitä aukkoja tulee
"jonoon" ja pirstoutumista uusien kuvien myötä.

> Pirstoutuneiden tiedostojen parsiminen on käytännössä mahdotonta.
> Edellyttää että tiedostomuodon yksittäisistä paloista voi päätellä
> yksiselitteisesti mihin ne kuuluvat.

Niin voikin! FAT ylläpitää tietoa mistä ko. tiedosto alkaa ( ja
varastaulukkoa levystä ylipäätään) ja sitten luku tapahtuu itse
tiedoston osien sisältämän informaation perusteella eli kunkin osan
lopussa on tieto mihin luku seuraavaksi siirtyy. Periaatteessa luulisi
noista "ketjuista" olevan mahdollista kasata ehjiäkin kokonaisuuksia
edellyttäen, että luku tapahtuu älykkäällä ohjelmalla, joka osaa ehkä
ohjata suoraa lukua levyltä/kortilta.

Akseli Mäki

erkki wrote:

>DOS ajoilta muistelen, että FAT'ssa on tieto mistä ko. tiedosto (kuva)
>*alkaa* ei sitä missä palaset on!

Jos tiedosto on useammassa palassa eli ei peräkkäin, on siellä kyllä tieto
jokaiseisen palan aloituskohdasta sekä viimeisen palan pituudesta.

>Levyn/muistikortin systeemi lienee vähän moninaisempi kuin jono, jossa
>tiedot on peräkanaa,

Fyysisesti toki, mutta tiedostojärjestelmä on ihan sama.

> tutkailin 1GB:n CF-kortin "ominaisuuksia" jossa
>kortti näkyi siirrettävänä levynä ja siinä väitettiin olevan mm. 255
>lukupäätä, jolloin se vastaisi 128 levyistä kiintolevyä!

Siinä ei kuitenkaan taida olla yhtään lukupäätä, joten luvun arvo on tyhjä.
255 on yllättäen suurin arvo minkä 8 bitillä voi ilmoittaa kun nollasta
lähdetään liikeelle.

> [...]
>kuvia ja poistetaan sieltä täältä kuva, jolloin niitä aukkoja tulee
>"jonoon" ja pirstoutumista uusien kuvien myötä.

Aukkoja tulee, mutta ainakin kiintolevyillä käyttöjärjestelmät tallentavat
tietoa ensin kohtaan johon koko tiedosto mahtuu, ja vasta sitten kun ei
mistään enää löydy tarpeeksi isoa yhtenäistä tilaa, tiedostoa aletaan
tallentamaan paloissa. En tiedä miksi kortti ja kamera tallentaisi
tiedoston paloina jos yhtenäistä vapaata tilaa on koko tiedostolle,
tuskinpa tallentaa ellei sitten kortti saa nopeusetua siitä kun se
tallentaa useampaan kohtaan.

En tiedä miten omaan korttiini vaikuttaa se että harvoin sitä formatoin,
vaan ainoastaan poistan kaikki tiedostot kerralla lataamisen jälkeen.

> Periaatteessa luulisi
>noista "ketjuista" olevan mahdollista kasata ehjiäkin kokonaisuuksia
>edellyttäen, että luku tapahtuu älykkäällä ohjelmalla, joka osaa ehkä
>ohjata suoraa lukua levyltä/kortilta.

Kyllä pystyy, mutta jos koko FAT on täysin sekaisin tai pyyhitty, täytyy
tiedostot parsia kokoon ohjelmalla joka ymmärtää palautettavaa
tiedostoformaattia ja tällöin yleensä vaatimus on se että tiedostot ovat
tallennettu peräkkäin.

Formatointi sun muut normaalit operaatiot eivät juurikaan pyyhi mitään,
merkitsevät vain tilan käyttämättömäksi.

helge.e...@pp.inet.fi

Moi. Enpä tiedä olenko aivan jälkijunassa vastaukseni kanssa. Mutta
kerronpa kuitenkin kokemukseni aiheesta. Huomasin nimittäin muutama
viikko sitten deletoineeni ja formatoineeni muistikortilta ( CF )
kaikki kuvat ennenkuin olin siirtänyt ne kovalevylle. Järkytys. Mutta
MB :n kotisivuilta löytyi ohjelma ( viikon ohjelma varsin kaukaa
sitten ) jota ryhdyin kokeilemaan. Muistikortti kortinlukijaan ja
ohjelma päälle. Noin neljäkymmentä viimeisintä kuvaa palautui noin
viikon kuluessa. Varmaan sieltä olisi löytynyt kaikki 126 kuvaa jos
olisin antanut koneen pyöriä. Kone pyöri siis yötä päivää.
Kuvat olivat virheettömiä ja todella mieluisia. En muista ohjelman
nimeä,mutta kyllä se sieltä MB :n arkoistoista löytyy. Helge