Canon EOS 350D käyttöohje

Tomi Vesaharju

Terve vaan kaikille!

Tulipa ostettua tällainen kamera eikä mukana tullut suomenkielistä
käyttistä joten nyt jo hetken aikaa canonin kanssa taistelleessa (siis
ihan sen firman) eikä sieltä näy heltyvän mulle käyttöohjetta niin nyt jos
jollain sattuisi löytymään vaikkapa pdf muodossa niin olisin kiitollinen.
60 euroa nimittäin on mielestäni liikaa monistetusta kopiosta
käyttöohjeesta, tähän hintaan sitä jas-tekniikka myy nimittäin.
--
*kirjoita sigusi tähän*

Ilkka Poutanen

On 2006-03-24, Tomi Vesaharju <tomi.ve...@virpi.net> wrote:

> [...]
> 60 euroa nimittäin on mielestäni liikaa monistetusta kopiosta
> käyttöohjeesta, tähän hintaan sitä jas-tekniikka myy nimittäin.

Vertaisverkot saattaisivat palkita. Joku voisi vaikka hakata googleensa
sanat "canon eos 350d finnish manual pdf torrent".

--
Ilkka Poutanen -- http://ipo.iki.fi/
"Matters of great concern should be treated lightly."

kyris

https://self-service.canon-europe.com/fi/pages/ tuota pitäisi saada
tilattua manuaali järkevämällä hinnalla.

Manuaalin kopioiminen toiselle on tekijänoikeusrikkomus, eli manuaalin
skannaaminen pdf:ksi toiselle on lainvastaista :-(

Tietty sellainen porsaanreikä ainakin viime buonna oli, että saat
kopioida, vaikkapa pdf:ksi itsellesi oman kirjasi (vaikkapa juuri
laitteen manuaalin), ja sitten myydä (tai lahjoittaa) alkuperäisen.
Tämä oli ainakin Kopioston kanta asiaa kysyessäni noin vuosi
sitten...

VeSa

350d finnish hakusanalla "muulista"

"Tomi Vesaharju" <tomi.ve...@virpi.net> kirjoitti
viestissä:sfnet.harrastus.valokuvaus.digi!1143180...@sfnet.fi...

Juha Lehtinen

"Tomi Vesaharju" <tomi.ve...@virpi.net> kirjoitti
viestissä:sfnet.harrastus.valokuvaus.digi!1143180...@sfnet.fi...

Joku juuri eilen tai toissapäivänä kaupitteli huuto.netissä pariakin 350D:n
manuskaa A4-formaatissa, eli nähtävästi pdf:stä tulostettua, lähtöhinta oli
muistaakseni 29e. Ylläpito kyllä poisti ko. ilmoitukset hyvin nopeasti,
kuten oikein olikin,

Juha

lars

>Ylläpito kyllä poisti ko. ilmoitukset hyvin nopeasti,
> kuten oikein olikin,

Kytllä, sillä todennäköisesti Canon olisi kaatunut tähän merkittävään
tekijänoikeusrikkomukseen. Onneksi olit valppaana, ja oikeus voitti!

- L

Juha Lehtinen

"lars" <korp...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:44244800$0$25349$9b53...@news.fv.fi...

> Kytllä, sillä todennäköisesti Canon olisi kaatunut tähän merkittävään
> tekijänoikeusrikkomukseen. Onneksi olit valppaana, ja oikeus voitti!

Ou jesh!

Juha

lars

> Ou jesh!

Fiksusti vastattu ;-)
Nyt taisi hyvä juupas- eipäs, pitkä thread jäädä syntymättä.

- L

Pasi Annala

"lars" <korp...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:4424616b$0$25357$9b53...@news.fv.fi...

> Fiksusti vastattu ;-)
> Nyt taisi hyvä juupas- eipäs, pitkä thread jäädä syntymättä.

Ja voi hertsileijaa, eilen tutkistelin tota, joidenkin taannoin kehumaa
Canon 350D kaameraa, voi surkimus - kyllä paaljon mieluummin valitsisin,
esim Samsung Pro815 pokkarin, joka sopii lähes kaikkeen, ja myös
ammattitasolla, kun kuvakoko ei kasva julistekokoon.

Canon on 350D muovinen piiiäni rimpula.

PA

lars

> esim Samsung Pro815 pokkarin, joka sopii lähes kaikkeen, ja myös

Taitaa se thread sittenkin syntyä...

Ostin juuri viikko sitten tuon Canonin mallin. Negatiivista -mitä nyt
toistaiseksi olen löytänyt- on se, että:
- kameraa on hiukkasen vaikea saada sopimaan vähänkään isompiin kouriin
- pistetarkennus ei ole paras mahdollinen (7 pistettä)
- jossain tilanteissa väritoisto tuppaa olemaan himpun verran vaisua

Mutta muutoin kaikin puolin ok, etenkin ulkoisen salaman kanssa. Ja
miinuksena tienkin se, että jo ostotilanteessa syntyi kova hinku saada
kameraan kunnon putkia. Ja se vasta maksaa...

Kokeilin panoraamakuvausta Panorama Factoryn v4 kera, hyvin pelittää.

-L

Carpe Diem

Suomesta ostavat maksavat suomenkielisten käsikirjojen teon. Miksi
meidän pitäisi sallia vapaamatkustajia? Lukekoot sitä saksaansa.

VeSa

Harvinaisen typerä pointti

Mikko J.

"VeSa" <ves...@gmail.com> wrote in message

> Harvinaisen typerä pointti

Pieni perustelu voisi olla paikallaan (mieluusti tekstin alapuolelle),
näinhän se menee ja ymmärrän maahantuojan näkemyksen täysin. Manuaali ei
käänny ilmaiseksi Suomen kielelle ja miksi ihmeessä he kannustaisivat
ihmisiä tilaamaan kameroita ulkomailta, tarjoamalla suomenkieliset manuaalit
kenelle tahansa.

Mikko

VeSa

"Mikko J." <mikko.j...@invalid.hut.fi> kirjoitti
viestissä:e044ts$6h2$1...@phys-news4.kolumbus.fi...
Nettikauppa on tullut jäädäkseen ja viisaat hintatietoiset ihmiset osaa
niitä myös käyttää, se on totta että ei ne ilmaiseksi Suomeksi käänny mutta,
käännösten taso on useasti melkoisen kehnoa ja sitten 30-60 euroa on
mielestäni mielipuolinen hinta mokomasta, ahneutta sanon minä.

Juha Lehtinen

"VeSa" <ves...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:DRhVf.306$N72...@read3.inet.fi...

> käännösten taso on useasti melkoisen kehnoa ja sitten 30-60 euroa on
> mielestäni mielipuolinen hinta mokomasta, ahneutta sanon minä.

Kaikkien Canon-kuvausvälineitteni suomenkieliset manuaalit ovat olleet kyllä
kielellisesti moitteettomia.

Juha

erkki

VeSa wrote:

> [...]
> käännösten taso on useasti melkoisen kehnoa ja sitten 30-60 euroa on
> mielestäni mielipuolinen hinta mokomasta, ahneutta sanon minä.

Niin, asian voisi lähtökohtaisesti hoitaa myös toisin; valmistaja
vastaisi manuaaleista!?
Oman suomenkielisen manuaalin (ei Canon) sain lähettämällä
saksankielisen valmistajalle. Parin, kolmen viikon kulutta kopsahti
suomenkielinen opus postilaatikkoon ilmaiseksi, lisukkeena
suomenkielinen kuvausopas - ainoat kulut oli oman lähetyksen postimaksu.
Lähetykseni meni Japaniin, mutta manuaali oli lopuksi postitettu
Hollannista, sisältäen kuitenkin itse kirjoittamani osoitelapun eli eipä
juuri voi parempaa palvelua juuri toivoa!! Netistä olin jo hakenut
englanninkielisen, jolla olisi toki kohtuullisesti pärjännyt.

Ostava väki äänestäköön jaloillaan ja päättäköön mistä haluaa maksaa -
siihen sisältyy myös asiana esim. paikallisen kameraliikkeen
asiantunteva palvelu. Aika näyttää mistä tulevaisuudessa kameramme
ostamme. Nyt on vielä ostajan markkinat, voi käydä käpistelemässä
lähikaupassa värkit ja tilata sitten mistä halvimmalla saa - jos moraali
antaa myöten!

erkki

Pertti Heikkinen

lars wrote:

> Ostin juuri viikko sitten tuon Canonin mallin. Negatiivista -mitä nyt
> toistaiseksi olen löytänyt- on se, että:
> - kameraa on hiukkasen vaikea saada sopimaan vähänkään isompiin kouriin

Onneksi mulla on sitten pienet kourat.

> - pistetarkennus ei ole paras mahdollinen (7 pistettä)

Pistetarkennuksen puute on todella harmillinen. Joutuu temppuilemaan
niiden pisteiden valinnalla.

> - jossain tilanteissa väritoisto tuppaa olemaan himpun verran vaisua

Osta kunnon optiikka, vika ei ole rungossa.

> Mutta muutoin kaikin puolin ok, etenkin ulkoisen salaman kanssa. Ja
> miinuksena tienkin se, että jo ostotilanteessa syntyi kova hinku saada
> kameraan kunnon putkia. Ja se vasta maksaa...

Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Siis sitä kittilinssiä.

Panasonicit ovat ihan ok. Nimittäin halvemman keskitason videonauhureina.

Janne Saarijarvi

"Pertti Heikkinen" <p...@iki.fi> wrote in message

> Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Siis sitä kittilinssiä.

Mä en oikein ymmärrä mikä ihmeen innostus väellä on parjata tuota
kittilinssiä. Sillä olen nähnyt otettavan aivan loistavia kuvia muiden
käsissä, ja täydellä aukolla se on jopa yllättävän hyvä, jostain syystä
tilanne muuttuu toisin päin aukkoa pienennettäessä, toisin kuin muilla
laseilla yleensä. OK, pitää ymmärtää ettei se mikään ällä ole, mutta
hintansa haukkuu 100-0, vaikka hinnan tuplaisi niin ei saa edes
minkäänlaista saman tason laajakulmaan pystyvää AF-lasia. Ihan loistava lasi
perusasioiden opiskeluun ja esim ahtaissa tiloissa.

Ennemmin ihmettelen sitä että esimerkiksi miksi pirun paljon kalliimmalla
EF-S17-85IS:llä kauppakeskuksessa otetussa kuvassa katon luonnossa suora
betonipalkki on kuvassa kuin käärmeen kxxi erämaassa... Ja se sentään maksaa
aika lailla eri summan.

Janne

Pertti Heikkinen

Janne Saarijarvi wrote:

> [...]
> käsissä, ja täydellä aukolla se on jopa yllättävän hyvä, jostain syystä
> tilanne muuttuu toisin päin aukkoa pienennettäessä, toisin kuin muilla

Hyvä jos olet tyytyväinen.

> [...]
> betonipalkki on kuvassa kuin käärmeen kxxi erämaassa... Ja se sentään maksaa

Niin, eihän sekään mikään ällä ole, mutta minä taas olen siihen
tyytyväinen. Olkaamme molemmat onnellisia.

- = J I M I = -

Janne Saarijarvi wrote:
> [...]
> käsissä, ja täydellä aukolla se on jopa yllättävän hyvä, jostain
> syystä tilanne muuttuu toisin päin aukkoa pienennettäessä, toisin

Jep. Tämä kittilinssin parjaus on ihan kehittynyt taiteeksi. Kas kun ei se
linssi kuvan hyvyyttä (pelkästään) ratkaise.

t: Kittilinssin omistaja. Repussa myös 10-22mm, 60mm macro, 100-400IS USM ja
50mm (se halpa).

Hannu Hietalahti

"- = J I M I = -" <jimi...@gmail.dotcom> kirjoitti
viestissä:442d9420$0$7478$39db...@news.song.fi...

> Jep. Tämä kittilinssin parjaus on ihan kehittynyt taiteeksi. Kas kun ei se
> linssi kuvan hyvyyttä (pelkästään) ratkaise.

Jotkut ovat silti toistakin mieltä, kuten Popular Photography:

http://www.popphoto.com/article.asp?section_id=2&article_id=1423

Vaikka testi ihasteleekin optista laatua, niin se on tietysti jossain
suhteessa hintaluokkaan (=halvin mahdollinen). Omasta mielestäni laajan pään
tynnyrivääristymä on häiritsevin asia. Ja tietysti valovoima, ks. alla.

> t: Kittilinssin omistaja. Repussa myös 10-22mm, 60mm macro, 100-400IS USM
> ja 50mm (se halpa).

Jo vanhan kino-EOS:n kanssa hankkimani 50 mm (myöskin se halpa 1.8
valovoimainen) on ollut myös hyvä ostos. Harmi että siitä tuli
vajaakennoisen digirungon kanssa käyttökelvoton alkuperäiseen
tarkoitukseensa.

Mistähän 28 mm kiinteäpolttovälinen hyvällä valovoimalla ja
hinta-laatusuhteella?

Hannu

Akseli Mäki

Pertti Heikkinen wrote:

>Pistetarkennuksen puute on todella harmillinen. Joutuu temppuilemaan
>niiden pisteiden valinnalla.

Minä en oikein ole ymmärtänyt miksi täytyisi tarkentaa usemmaman pisteen
mukaan tai jonkin tietyssä kohtaa olevan yksittäisen pisteen mukaan? Itse
käytän vaan keskimmäistä pistettä ja jos tarvitsee kohdistan sitten muualle
tarkennuksen jälkeen. En ole huomannut että kaikkia pisteitä käyttäessä
tarkentuisi paremmin kohteeseen mihin on muutenkin hankala tarkentaa.

Pasi Savolainen

Akseli Mäki <newsg...@akseli.net> writes:

Ainakin minä valitsen eri kuin keskipisteen silloin kun kuvaan jotain
mihin rajaus ei ole 'keskellä ruutua' ja haluan kuvata nopeahkoa mutta
hallittua sarjaa (ts. ei nappi pohjassa vaan laukaisen
sormella yksittäisiä ruutuja). Normaalistihan siinä kamera tarkentaa
uudelleen ja jos käytetään keskipistettä, se tarkentaa väärin tai siinä
hukkaa aikaa uudelleenrajatessaan.

--
Psi -- <http://www.iki.fi/pasi.savolainen>
Vivake -- Virtuaalinen valokuvauskerho <http://members.lycos.co.uk/vivake/>

"..läksimme Irinan kanssa Gramexin talvikauden avajaisiin saamaan kehuja
tekijänoikeuslaista. Se olikin tosi terapeuttista, sillä niin paljon tuli
asiasta aikanaan negatiivista palautetta. Nyt sai paistatella ihanien
miesten vuolaissa kehuissa."
kansanedustaja Rosa Meriläinen blogissaan 22.11.2005

Petri Lopia

On 2006-04-02, Pasi Savolainen <ps...@iki.fi> wrote:

> [...]
> sormella yksittäisiä ruutuja). Normaalistihan siinä kamera tarkentaa
> uudelleen ja jos käytetään keskipistettä, se tarkentaa väärin tai siinä

Mulla on 20D:ssä siirretty tarkennus pois laukasimesta jolloin on varsin
helppoa ensin tarkentaa johonkin käyttäen keskimmäistä pistettä ja sitten kohdistaa
muualle jos haluaa. Eikä tarkennus muutu mihinkään vaikka kaukaisinta kuinka
painelisi.

Tosin tulee yleensä käytettyä manuaalitarkennusta joten eipä tuosta paljoa
ole päässyt nauttimaan =)

--
Petri Lopia :: petri.RE...@iki.fi.invalid
Firework, Lightning, sun, moon, nature etc. photos

A Stellberg

http://www.canon.com.au/products/cameras/digital_slr/eos350dblackbody_support.aspx

tuolta ainakin englanniksi jos joku kaipaa

-as
"erkki" <kirje...@POIShukassa.com> wrote in message

Pertti Heikkinen

Akseli Mäki wrote:

> Minä en oikein ole ymmärtänyt miksi täytyisi tarkentaa usemmaman pisteen
> mukaan tai jonkin tietyssä kohtaa olevan yksittäisen pisteen mukaan?

Voi ei se mitään, en lue sitä sinulle viaksi.

Akseli Mäki

Pertti Heikkinen wrote:

>Voi ei se mitään, en lue sitä sinulle viaksi.

Kivaa, et ilmeisesti huomannut tuota kysymysmerkkiä? Tosin miksi sanaa
ennen olisi pitänyt tulla pilkku, lisäsin sen sinne, selventää varmasti
virkettä?

Joitain selvityksiä sain jo.

Pertti Heikkinen

Akseli Mäki wrote:

> Kivaa, et ilmeisesti huomannut tuota kysymysmerkkiä? Tosin miksi sanaa
> ennen olisi pitänyt tulla pilkku, lisäsin sen sinne, selventää varmasti
> virkettä?

Kyllä sen tarkoitus aika selvä oli pilkuttakin.

> Joitain selvityksiä sain jo.

Niin sait. Vastaan vastakysymyksellä: minkä mukaan sitten pitäisi
tarkentaa ellei jonkin/joidenkin kuva-alan pisteen/pisteiden (kohdan)
mukaan?

--
"Ammutaanhan navetassakin!"
- P.Pärla

Akseli Mäki

Pertti Heikkinen wrote:

>Niin sait. Vastaan vastakysymyksellä: minkä mukaan sitten pitäisi
>tarkentaa ellei jonkin/joidenkin kuva-alan pisteen/pisteiden (kohdan)
>mukaan?

Useamman pisteen mukaan tarkentaessa etua ei taida olla, haittaa on jos
pisteet ovat eri etäisyydellä. Ja sitten se että mikä se yksi piste on ja
miten se pitäisi valita, kai se voi olla mikä tahansa. Sitä yksittäistä
pistettä voi toki myös vaihtaa, mutta kun se ei ole kovin kätevää kuten
olet huomannut.

Miten sitten pitäisi tarkentaa, valita piste/et?

Simo Salanne

Akseli Mäki wrote:

> Useamman pisteen mukaan tarkentaessa etua ei taida olla, haittaa on jos
> pisteet ovat eri etäisyydellä.

Tarkennus "tapahtuu" tasoon. Jos tarkennustason määrittävät pisteet (3
kpl) ovat "eri" etäisyyksillä, pitäisi kennon taso voida kääntää sen
suuntaiseksi.

Simo S.

Pertti Heikkinen

Akseli Mäki wrote:

> Useamman pisteen mukaan tarkentaessa etua ei taida olla, haittaa on jos
> pisteet ovat eri etäisyydellä.

Päinvastoin. 350D:ssahan on automaattimoodi, jossa se yrittää asettaa
_terävyysalueen_ useamman tarkennuspisteen mukaan. Jotkut eivät suurin
surminkaan halua käyttää automatiikkaa, en juuri minäkään jos on aikaa
ja mahdollisuuksia säädellä ja mittailla kaikessa rauhassa, mutta
läheskään aina ei ole. Useamman pisteen AIAF on kanssa joissain
tapauksissa oikein kätevä.

> [...]
> miten se pitäisi valita, kai se voi olla mikä tahansa. Sitä yksittäistä
> pistettä voi toki myös vaihtaa, mutta kun se ei ole kovin kätevää kuten

Miten minä olen semmoista huomannut? Harvoin tosin ominaisuutta käytän,
mutta käytän kuitenkin.

> Miten sitten pitäisi tarkentaa, valita piste/et?

No, minä valitsen tarkennuskohda[n|t] sen mukaan, minkä haluan olevan
kuvassa tarkaa. Miten sinä?