Jääkö USA:sta tilattu paketti aina tulliin?

PD

Kyselisin USA:sta tai muualta EU:n alueen ulkopuolelta tavaraa
tilanneiden kokemuksia; onko pakettinne joutunut aina tullattavaksi?
Onko mahiksia että sitä ei tullata?

Ajattelin tilata valokuvaustavaraa USAsta ja mietin vain, onko syytä jo
tilausvaiheessa laskea kustannuksiin alvit ja tulli.

PD

Matti Vuori

PD <spamk...@welho.com> wrote in news:spamkiller-2DA780.22293001042006
@nyytiset.pp.htv.fi:

> Kyselisin USA:sta tai muualta EU:n alueen ulkopuolelta tavaraa
> tilanneiden kokemuksia; onko pakettinne joutunut aina tullattavaksi?
> Onko mahiksia että sitä ei tullata?

On kiehtovaa, että kysyt julkisella foorumilla apua erilaisiin rikoksiin
tai laittomuuksiin. Toivottavasti kukaan ei auta sinua niiden
toteuttamisessa.

--
Matti Vuori, <http://sivut.koti.soon.fi/mvuori>

Markus Lehto

Matti Vuori wrote:
> On kiehtovaa, että kysyt julkisella foorumilla apua erilaisiin rikoksiin
> tai laittomuuksiin. Toivottavasti kukaan ei auta sinua niiden
> toteuttamisessa.

Onko laitonta tilata niin arvotonta tavaraa, että se ei "jää tulliin"?
Eli vastauksena alkuperäiselle kysyjälle, mikäli lähetyksen arvo on niin
pieni, että siitä ei maksuja peritä (postikuluineen noin 40e ja alle
muistaakseni), se tulee tullista läpi kuten mikä tahansa muukin paketti.

--
-Markus Lehto

Janne Saarijarvi

"Markus Lehto" <mal...@POISTAutu.fi> wrote in message

> pieni, että siitä ei maksuja peritä (postikuluineen noin 40e ja alle
> muistaakseni), se tulee tullista läpi kuten mikä tahansa muukin paketti.

Itselläni tullut parhaimmillaan noin $100+ paketti tullitta, tai siis
alvitta (EF50II+UV-filsa+rahti). "Tästä menis kyllä, mutta on niin lähellä
että antaa olla..". Tullissakin on ihmisiä, onneksi, ainakin suorittavassa
portaassa. Oli kiva yllätys kun isyysloman takia oli silloin vähän
tavallista kuukausibudjettia pienempi budjetti.

Käytännössä kaikki yhteisön ylkopuolelta tulevat postipaketit ja
kuriirirahti kulkevat tullin läpi, ja miksipä eivät kulkisi... Taalan kurssi
on viima aikoina Yrjö Tuplaveen hallinnosta huolimatta viime aikoina
pikkuhiljaa vahvistunut, joten vähänkään tavallisemmassa kamassa kannattaa
tutkailla myös keskieuroopan suuntaan.

Ja ajatuksettomuuden virtaa aiheesta:

Mielenkiintoista on se että ymmärtääkseni esim digikameroista ei tullia mene
(alvi toki menee.. Ymmärtääkseni siksi että luetaan tietokonetarvikkeeksi
tms?) ja taasen perinteisistä kameroista menee? Entäs sitten kun ostaa
linssin, pitääkö ottaa runko mukaan ja näyttää että "Digikameraan se
tulee...".

Noissa tullisäännöissä on joitakin muitakin ihmeellisyyksiä, joiden
tuntemisesta on apua, ja joka esim yrityksissä on ihan normaalia laillista
optimointitoimintaa. Jos tilaat renkaat ja vanteet, menee niistä tullia n%.
Jos renkaat on laitettu vanteille, ovat ne käytetyt, ja silloin mene tullia
pienemmän prosentin mukaan. Näin ainakin noin 10v sitten...

Janne

-=Tinke=-

"Matti Vuori" <mvu...@koti.soon.fi> kirjoitti
viestissä:Xns9799133DAAF9F...@193.229.4.246...

> [...]
>
> On kiehtovaa, että kysyt julkisella foorumilla apua erilaisiin rikoksiin
> tai laittomuuksiin. Toivottavasti kukaan ei auta sinua niiden

Onko muka rikollista tilata tavaraa postin välityksellä USA:.sta...

Tinke

Katsele sinäkin kuvia joiden aiheet ovat Suomesta

http://www.la1ne.com/

Lauri Uusitalo

-=Tinke=- wrote:
> Onko muka rikollista tilata tavaraa postin välityksellä USA:.sta...

Alkuperäisen viestin kysymys "Onko mahiksia että sitä ei tullata?" on
ehkä mahdollista tulkita sisältämään kysymyksen "Onko keinoja välttää
tullaus?".

Lauri

Tapani Tarvainen

PD <spamk...@welho.com> writes:

On syytä, käytännössä aina menevät tulliin, ellei arvo jää
niin pieneksi, että maksut jäisivät selvästi alle 10 euron
perintärajan. Rajatapaukset yleensä menevät tulliin, ja
siellä saattavat joustaa jos raja ylittyy niukasti.

Muuten tällä hetkellä näyttää, että USA:n kamerahinnat
ovat enimmäkseen korkeampia kuin esim. Saksan - katselin
juuri muutamaa ja osoittautuivat kalliimmiksi USA:sta
tuotuina jo ennen veroja... (vaihtelee toki tuotteittain,
ja jotakin kamaa ei Euroopasta saa lainkaan).

--
Tapani Tarvainen

Markus Lappi

"PD" <spamk...@welho.com> wrote in message

Jos käyttää UPSia niin tullataan automaattisesti eli UPS laskuttaa tullin ja
alvin myöhemmin (jos hinta yli 45e). Tämä on helppoa ja vaivatonta
tullausta. Normaalina postina voi jotakin livahtaa läpi. Joskus tullut vähän
isompaakin ilman tullia kun ollu lähetyslistassa lahjasälää lisänä... Eikös
Hong Kongissa ole vähän halvemmat hinnat kuin USA:ssa jos kerran EU:n
ulkopuolelta pitää tilata. eBaysta löytyy myös muutamien verkkokauppojen
suoraan myytäviä tuotteita... ainakin digijärkkärien runkoja (+joku kitti)
ja pokkareita löytyy melko hyvin.

Ari Suntioinen

PD <spamk...@welho.com> writes:

Tämä on itse kehittämäni teoria, joten se voi olla puhtaasti
taikauskoa. Olen ajatellut niin, että tuo tullausraja on henkilöä
kohti. Jos perheessä on enemmän väkeä, kannattaa järjestää niin, että
paketissa on useamman kuin yhden vastaanottajan tiedot. Vaikkapa
"Virtanen Matti, Maija, Musti ja Mirri". Kuvittelen neljän vastaanottajan
nelinkertaistavan tullausrajan.

Perustelen tätä olettamusta sillä, että olen joskus saanut tullilta heidän
omia infoläpysköitään, jossa esimerkiksi joululahjapaketin tullauksessa
ja verottamisessa käytetään samankaltaista logiikkaa: jos lähetyksessä
olevat lahjapaketit on selkeästi osoitettu eri henkilöille, ne ovat
tulauksen kannalta erillisiä yksiköitä. Kun tähän yhdistetään valtion
virkamiesten luontainen laiskuus, pidän todennäköisenä että sadan dollarin
paketti, johon on merkitty 4 vastaanottajaa, tulee suoraan postikonttoriin
"tullivapaa"-leimalla varustettuna.

//aps

Jussi Paju

In sfnet.harrastus.valokuvaus.digi, Janne Saarijarvi <allu_ite@_poista_hotmail.com> wrote:

> [...]
> tulee...".
>
> Noissa tullisäännöissä on joitakin muitakin ihmeellisyyksiä, joiden

Nimenomaan, TARIC-tietokannasta on usein paljonkin apua ihan tavan
pulliaisellekin kun sitä vain osaa käyttää tarpeen mukaan. Sieltä
selviää mm. se, että objektiivien suhteen ei ole merkitystä sillä,
käytetäänkö sitä digi- vai perinteisessä kamerassa.

--clip--
9002 11 00 50

objektiivi, jonka polttoväli on vähintään 25 mm, mutta
enintään 150 mm, ja joka koostuu läpimitaltaan 60 - 190 mm:n lasi- tai
muovilinsseistä
--clip--

ja jos objektiivi ei mahdu tuohon määritelmään, se on silloin luokassa

--clip--
9002 11 00 90

muut
--clip--

Molemmista menee kuitenkin 6,7% tullia kun lähetys tulee jenkeistä.

--
Jussi

:: Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
:: I can't hear you. I have a banana in my ear.

Vinski

Ari Suntioinen wrote:
> pidän todennäköisenä että sadan dollarin paketti, johon on merkitty 4
> vastaanottajaa, tulee suoraan postikonttoriin "tullivapaa"-leimalla
> varustettuna.

Ne on tullut suoraan yhdellekkin vastaanottajalle ja hintakin on ollut
merkattuna pakettikorttiin. Arvokkaammista lähetyksistä on pitänyt
_poikkeuksetta_ suorittaa tullit ja verot siten kuin laissa on määrätty.

UPS on ollut mukavin, kuten Markus tuossa edellä mainitsi. Yhtä
kätevää (ajankäyttövarauksin) on ollut käydä itse tullauttamassa, kun
on itse viitsinyt (osannut) katsella TARIC-koodit valmiiksi.

Vinski

Janne Saarijarvi

"Jussi Paju" <Jussi.Paj...@iki.fi> wrote in message

> objektiivi, jonka polttoväli on vähintään 25 mm, mutta
> enintään 150 mm, ja joka koostuu läpimitaltaan 60 - 190 mm:n lasi- tai
> muovilinsseistä

Oh-hoh, aika vaatimattomat vaatimukset. LinssIEN läpimitat pitää olla
VÄHINTÄÄN 60mm. Aika rankkaa optiikkaa pitää olla että esim takalinssi on
tuota luokkaa. Ja mitenkökähän todennetaan sisempien linssiryhmien
halkaisijat?

"Hei Pertsa, käys hakees ruuvari, pitäis kattoo kumpaan luokkaan tää
menee..." 8)

Sarjassamme "älykästä" lainsäädäntöä, jota on käytännössä mahdoton
toteuttaa....

Janne

Mika Rasanen

On 2006-04-01, PD <spamk...@welho.com> wrote:
> Kyselisin USA:sta tai muualta EU:n alueen ulkopuolelta tavaraa
> tilanneiden kokemuksia; onko pakettinne joutunut aina tullattavaksi?
> Onko mahiksia että sitä ei tullata?

Postipaketit jenkeistä ja muualta ovat toistaiseksi joko tulleet suoraan
kotiin (käsittääkseni kenenkään availematta) tai sitten ne on pitänyt
käydä hakemassa tullista, jossa ne on avattu ja sisältöä ja sen arvoa
ihmetelty.

Itse en ole alveja ja tulleja koskaan laskeskellut, vaan olen tilannut
mistä vaan tavaraa on sattunut löytymään ja ovat suostuneet Suomeen
lähettämään.

Vinski

Vinski wrote:
> kun on itse viitsinyt (osannut) katsella TARIC-koodit valmiiksi.

Täsmennettäköön kuitenkin, että heidän virkamiesten toimenkuvaan
tuo tietysti kuuluu. Sillä vaan, että jos joutuisasti haluaa homman hoitaa.

Vinski

Jussi Paju

Täsmennä vain, mutta oman kokemukseni mukaan sen toimenkuvan
toteuttaminen tuossa mielessä johtaa milloin mihinkin tulokseen - jos
haluaa että asiat menevät oikein, TARIC-koodit on todellakin syytä olla
mukana omasta takaa. :)

Vinski

Jussi Paju wrote:
> Täsmennä vain, mutta oman kokemukseni mukaan sen toimenkuvan
> toteuttaminen tuossa mielessä johtaa milloin mihinkin tulokseen

Itseasiassa minullakin tuli mieleen eräs kerta, kun olin hakemassa
Kanadasta tilattua kamerareppua. Joku ehkä olisi saattanut epäonnekseen
hyväksyä tullivirkailijan ehdottaman 12% tullin, mutta minä lompakkoni
hyväksi tiesin valistaa ettei tällä repulla taideta viedä leipää euroopan
_nahkatyöläisten_ suusta. 2,7% taisi olla se luku, josta laki säätää.

Vinski

etosha

Heippa,

En tiedä jääkö kaikki kama tulliin, mutta ainakin vähänkin
arvokkaampi. Ostin eBaystä soft boxin salamaan, ei jäänyt (n. 20
euroa), mutta 130:n euron telekonvertteri tuli maksamaan tulleineen ja
alveineen 176 egee. Et joo kannattaa miettiä, kannattaako ostaa. Osta
mieluiten saksan markkinoilta, ei tule alvia eikä tullia.

terv. marko

Ilkka Haapavirta

"Jussi Paju" wrote

> [...]
> toteuttaminen tuossa mielessä johtaa milloin mihinkin tulokseen - jos
> haluaa että asiat menevät oikein, TARIC-koodit on todellakin syytä olla

Ainakin Oulun tullin virkailija laittoi laitteet, joita ei osannut muuten
sijoittaa, kaikista pienimmän maksun kategoriaan.

Ilkka

Harri Sirola

Sun, 02 Apr 2006 14:07:49 +0300, Jussi Paju kirjoitti:

> [...]
> selviää mm. se, että objektiivien suhteen ei ole merkitystä sillä,
> käytetäänkö sitä digi- vai perinteisessä kamerassa.

Toisaalta... jos objektiivi taas tullataan digikameran osana koodilla:

8529904000 alanimikkeiden 8525 10 20, 8525 20 20, 8525 20 80, 8525 40 11
ja 8527 90 20 laitteiden osat.

Niin silloinhan tulli on 0%.

-Harri

Matti Grönroos

"Ilkka Haapavirta" <ilkka.ha...@POIS.nokia.com> wrote in
message news:A35Yf.25496$Nb2.4...@news1.nokia.com...

Paha virkavirhe.

Matti

--
Matti Grönroos -- http://www.iki.fi/mjg

pete

Älähän nyt heti tuomitse kysyjää?

pete

Siis Vuori!

"pete" <jpr...@mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:4431652d$0$7484$9b53...@news.fv.fi...

PH

"Harri Sirola" <oso...@jrabbit.net> wrote in message

Aiemmin kyselin tuota ja tullin vastaus oli, että jos objektiivi on ns.
kit-paketissa, eli kamera ja objektiivi ovat "samassa laatikossa" (esim.
EOS300Dkit ja EOS350Dkit), niin silloin tulli on 0%, mutta jos kamera ja
objektiivi ovat selkeästi kaksi eri tuotetta (esim. EOS 20D ja joku muu
objektiivi), niin silloin kameran tulli olisi ollut 0% ja objektiivin 6,7%
(vai mikä se nyt sitten olikaan...)

-ph

Jack

"PH" <roskapos...@gmail.com> wrote in message

Joo, kokemusta on. Joskus oli niin, että rengas ja vanne kun tulivat
erikseen niin olivat tarvike-> kalliilla tullilla, ja jos sama rengas oli
asennettuna vanteelle oli kyseessä varaosa ja halvempi tulli ;-)

JMK