Sony DSRL-A100

1 view

Jukina

Nyt on otettu ensinmäiset 600 kuvaa kameralla.

Tuntuu kädessä hyvältä. Kitti linssien piirto ihan mukiinmenevää.
Varmasti paranee marraskuussa Zeissien myötä. Kuvanvakain toimi
hienosti, samoin prossu. Ihan mukava peli. Hyvä jatko vanhalle 717:selle
lisäputkineen.

Pekka

"Jukina" <mounta...@hotmail.com> wrote in message

Olenkin odotellut tämän kameran kohdalla keskustelun avausta. Kiitos siitä
J:lle. Laittele lisäkokemuksia sitä mukaa kun niitä vaan kertyy.

Pekka

Pekka

Sony UK:n Product Manager Paul Genge sanoo elokuun Photography Monthly
lehdessä että: "We aim to be number two in DSLRs by 2008". Tossa on kyllä
todella paljon tekemistä, kun tiedetään mitkä ne nykyiset ykkönen ja
kakkonen ovat (vaikka itse henkilökohtaisesti en sitä kakkosta juuri minään
pidäkkään). Selvyydeksi vielä, että lainaamassani jutussa Paul puhuu
kameramerkkien markkinaosuuksista. Toisaalta onhan Sony kyllä aikaisemminkin
menestynyt myymällä kuluttajille huonoja tai keskinkertaisia tuotteita
kovalla katteella.

Pekka2

"Pekka" <pe...@friikki.net> kirjoitti
viestissä:NYjCg.5364$lH5....@reader1.news.jippii.net...

Mikko J

"Pekka" <jp_ko...@TAMAPOIShotmail.com> wrote in message

> [...]
> aikaisemminkin menestynyt myymällä kuluttajille huonoja tai
> keskinkertaisia tuotteita kovalla katteella.

Täytyy nyt kysyä, kun näin provokatiivisesti kirjoitat, että miksi et
kakkosta pidä minään? Itse kuvaan ykkösellä, mutta väitän että tämä porukka
jotka kiistelevät ykkösen ja kakkosen paremmuudesta, ovat niitä joiden
kuvien sisältö on niin mitätöntä, että harrastuksen vaihto olisi paikallaan.

Mutta hyvä että saamme kilpailua markkinoille, se on aina tervetullutta.

Mikko

Matti Rintala

Mikko J wrote:
> Mutta hyvä että saamme kilpailua markkinoille, se on aina tervetullutta.

Totta. Parin viime vuoden aikana kilpailu on selvästi pakottanut sekä
"ykkösen" että "kakkosen" tekemään ominaisuuksiltaan monipuolisempia
harrastajajärkkäreitä. Veikkaan että jos markkinoilla olisi vain yksi
varteenotettava tekijä, niin tuolla firmalla (olisi se sitten mikä tahansa)
ei olisi suurta syytä tuoda ammattimalliensa ominaisuuksia
harrastajalaitteisiin (koska siinä on pelko, että harrastajalaite syö
ammattilaitteen myyntiä).

Ja kuten niin monessa paikassa on todettu, ilman exif-tietoja hyvästä
valokuvasta ei pysty sanomaan, minkä merkkisellä masiinalla se on otettu.

--
------------- Matti Rintala ------------ matti....@tut.fi ------------
Painting is the art of inclusion. Photography is an art of exclusion.

Mika Yrjola

Matti Rintala <matti....@tut.fi> writes:

> Ja kuten niin monessa paikassa on todettu, ilman exif-tietoja hyvästä
> valokuvasta ei pysty sanomaan, minkä merkkisellä masiinalla se on otettu.

Niinpä. Enemmänkin satunnaisen ihmisen kannalta lienee väliä
kapistusten muotoilun/käyttöliittymän ylipäänsä sopivuudelta omaan
makuun kuin kuvanlaadulla...

jth

"Pekka" <jp_ko...@TAMAPOIShotmail.com> wrote in message
> ...(vaikka itse henkilökohtaisesti en sitä kakkosta juuri minään
> pidäkkään). ....> Pekka2

Niin onko tässä nyt puhe myyntivolyymin kakkosesta (vissiin Nikon), vaiko
laadullisesti kakkosesta (takuuvarmasti Canon) ?

:-)

Pertti Heikkinen

jth wrote:

> Niin onko tässä nyt puhe myyntivolyymin kakkosesta (vissiin Nikon), vaiko
> laadullisesti kakkosesta (takuuvarmasti Canon) ?

Kuinka korvaat takuusi pettämisen?

Pekka

No tarkoituksenahan oli tietysti vaan provosoida lukijaa. (onnistuessaan
hyvin se tuottaa tyydytystä :) Mutta pointti (joka jäi provokaation varjoon)
oli se, että mielestäni vaaditaan todella hyviä tuotteita ja monipuolinen
järjestelmä että päästään DLSR markkinoilla sen nykyisen kakkosen ohi
kahdessa vuodessa. Eihän mikään muukaan yrittäjä ole päässyt edes lähelle
vaikka kaikki varmaan parhaansa tekee. Ja ei varmaan KM olisi luopunut
leikistä, jos se helppoa olisi ollut ja markkinat varsinainen kultakaivos.
En mä ainakaan ole vielä oivaltanut mikä on se Sonyn salainen ase jolla se
temppu tehdään. Tästä oikeastaan joku voisi kirjoittaa jos on oivaltanut
mikä se on. Ja jos ihan rehellinen olen niin kyllä itse nykytilanteessa
valitsisin sen kakkosen jos olisin ihan ensimmäistä kamerapakettiani
ostamassa, enemmän se antaa rahoille vastinetta alle 1000e hintaluokassa
kuin ykkönen.

Pekka

ps. Viihdyttävimpiä viestiketjuja ovat kautta historian olleet nämä mun on
isompi/parempi jne. kuin sun keskustelut.

"Mikko J" <mikko.j...@hut.fiX> kirjoitti
viestissä:8TACg.5967$oS6....@reader1.news.jippii.net...

heikkis

Pekka wrote:

> En mä ainakaan ole vielä oivaltanut mikä on se Sonyn salainen
> ase jolla se temppu tehdään. Tästä oikeastaan joku voisi kirjoittaa jos on
> oivaltanut mikä se on.

Markkinointi.
Ja luulisin että Sony tulee ilmestymään jokaiseen "sekatavarakauppaankin"
Canonin digijärkkäreiden (muitahan monessakaan ei ole) rinnalle.

-Heikki

Jukina

>Toisaalta onhan Sony kyllä aikaisemminkin
>menestynyt myymällä kuluttajille huonoja tai keskinkertaisia tuotteita
>kovalla katteella.

Voi, voi! Kyllä Sony katetta antaa! Vanha Sonyni on DSC-F717, jonka
Zeissin Vario-Sonnar on erittäin valovoimainen ja silmiähivelevää jälkeä
tekevä putki. Siinä on minulla lisäksi Sonyn laadukkaat lisälinssit
VCL-HGD0758 (0,7) ja VCL-HGD1758 (1,7x), jotka maksoivat kunnolla
aikoinaan. Näyttäs olevan yli 300 e vieläkin jossain kaupoissa kappale.
Piirto myös erittäin hyvä.

Ei ne Canoninkaan pienet Powershotit tai Ixukset niin kummosia ole.

Sonyn ongelma on nimi. "Eihän nyt stereofirma osaa kameroita tehdä."
Canon tai Nikon sen olla pitää. Ja hyviä kameroitahan nämä kumpikin
tekee, ilman muuta. Canonin 350D/Rebel XT/KissN tekee hyvää jälkeä
samoin Nikon D50. Ei ne muuten myös ammattipuolella menesty. Mutta
ennakkoluuloton saa samalla rahalla enenmän aina joskus.

Sonyn DSLR-A100:n ongelma ettei se osu oikein mihinkään segmenttiin. Se
on vähän kallis ryhmälle "ensinmäistä digijärkkäriä ostava." Taas
toisaalta se tarjoaa paljon "vakaville harrastajille" suunnattuja
ominaisuuksia. Siitä näkökulmasta se on edullinen.

Ollan vähän samassa kuin aikoinaan 717:n kanssa. "Eihän se edes näytä
kameralta". Mitä sillä on väliä kun kumma ulkomuoto itseasiassa antaa
mukavan kuvausasennon ja kamera piirtää hyviä kuvia?

Ongelma on että uuden merkin tulee olla huomattavasti parempi kuin tutut
ja turvalliset merkit ennenkuin se noteerataan jotenkin. Onneksi sony on
minulle tuttu. ainakin minun käteeni Sonyn uusi sopi paremmin kuin Canon
tai Nikon. Saman segmentin kameroita tulee verrata keskenään. Ei pidä
ottaa Canonin puoliammattilaismallia ja verrata sitä sitten Sonyn
aloittelijoille suunnattuun. Samoin kannattaisi laittaa testiin
molempien kittilasit ja sitten toisaalta ammattilaislasit.

Kovat on Sonylla tavoitteet, jos aikoo horjuttaa Canonin tai Nikonin
valta-asemaa. Niin vahva brändit niillä on.

______________________________________
Sony DSC-F717
Sony DSLR-A100

heikkis

heikkis wrote:
> Ja luulisin että Sony tulee ilmestymään jokaiseen "sekatavarakauppaankin"
> Canonin digijärkkäreiden (muitahan monessakaan ei ole) rinnalle.

Kävin tänään Anttilassa, ja siellähän se A100 oli 350D:n ja D50:n
vieressä :) Eipä näkynyt Anttilassa ikinä KM digijärkkäreitä.

Hinta oli kyllä aika suolainen, 1149 € kittiputken kanssa (vai olikohan
tuossa sittenkin kaksi kittiputkea?).
No pääsinpä kuitenkin ensikertaa näpelöimään moista.

-Heikki

Heikki Kantola

Jukina <mounta...@hotmail.com> kirjoitti seuraavaa:

> Sonyn DSLR-A100:n ongelma ettei se osu oikein mihinkään segmenttiin.

Totta.

> Se on vähän kallis ryhmälle "ensinmäistä digijärkkäriä ostava." Taas
> toisaalta se tarjoaa paljon "vakaville harrastajille" suunnattuja
> ominaisuuksia. Siitä näkökulmasta se on edullinen.

Ja jälkimmäisessä identtiteettikriisiä korostaa sekin, että käyttö-
liittymä on enemmän aloittelijaa silmällä pitäen eli esimerkiksi
säätökiekkoja on vain yksi. Jos Sony oikeasti haluaa vallata markkina-
osuuksia olisi mielestäni toivottavaa, että suhteellisen pian (vaikkapa
syksyn Photokina-messuilla) julkistaisivat seuraavan, hieman järeämmän
Alpha-mallin eli mieluiten jotakin ulkomuodoltaan Konica Minolta Dynax
7D:n tapaista.

--
* H e i k k i K a n t o l a * | Ihmiselämä ei ole ollenkaan
IRC: Hezu | niin monimutkaista kuin miltä

Timo Tuominen

Menee semantiikaksi, mutta sinua edeltänyt kirjoittaja tarkoitti tietysti
säätöpyörällä pelkästää numeroa 3. Ainakin 7D:ssä on säätöpyörä sekä
etusormelle että peukalolle. 1 ja 2 voisivat olla vaikka valintakiekkoja ja
nelonen nyt ei ainakaan mikään säätöpyörä ole.

Rajallisen budjetin - ensisijainen syy - lisäksi ergonomia-asiat saivat
minut valitsemaan Konica-Minolta 7D:n tuon Sonyn sijaan. 7D lienee
ergonomialtaan yksi markkinoiden parhaista digijärkkäreistä nykyisessä
hintaluokassaan, jos ei tykkää menuvalkoissa seikkailuista.

TT

----

Hans Lehtinen

> [...]
> VCL-HGD0758 (0,7) ja VCL-HGD1758 (1,7x), jotka maksoivat kunnolla
> aikoinaan. Näyttäs olevan yli 300 e vieläkin jossain kaupoissa kappale.

Tässä ollaan myös itse "pitkän linjan Sony -käyttäjiä", F505V, F717, F828,
R1... on myös merkin videokameraa ja pikkupokkaria jne. Hyvin on pärjätty ja
hyviä kuvia on tullut, ainakin joku niin on kehunut. Nythän voisi aika olla
pian kypsä järkkäriin kun sitä Sonylta saa... :)) Hah hah, en nyt sitä ole
mitenkään odottanut että ostaisin juuri Sonyn valmistaman järkkärin mutta
katsotaan nyt kun sellainen tuli markkinoille. Kyllä sitä tässä piakkoin
ainakin testata pitää... :)

- Hans

riku

Nyt vuoden verran järkkäriä käytettyäni olen havainnut kaksi
etua tällaiselle itselleen muistoja ja niillä kavereita ja
sukulaisia kiusaamattomalle harrastelijalle: tukevampi ote ja
mahdollisuus vaihtaa objektiiveja ennen kaikkea laajakulmaisempaan
ja valovoimaisempaan suuntaan. Tai oikeastaan kolme sillä olen
pikkuhiljaa tykästynyt etimen käyttöön vaikka se ei kuulemma
Canonin 350D:ssä niin tasokas olekaan.

Jos valokuvauksesta ihan harrastuksen itselleen hankkii etuja
on varmaan muitakin?

riku

Maru

Itse olen kuvannut Sonyn DSC-F828:lla siitä asti kun se markkinoille
tuli ja nyt kyllä kovasti harkitsen tuon uuden A100 järkkärin ostoa
;)
Ainakaan minulla ei ole "edeltäjistä" mitään pahaa sanottavaa.
Asiansa on ajanut juuri niinkuin pitääkin!
Ensin mietin ostavani Canonin D30 mallin mutta mutta....
Saattaa olla että tosiaan tuo A100 löytyy kohta minultakin!

Repe Ruutikallo

Nimeä "Maru" nöyrästi totteleva henkilö, jonka tavoittaa osoitteesta
<marika....@kolumbus.fi>, virkahti pitkänlaisen fundeerauksen
päätteeksi:

Jo pelkästään runkoon pantu kuvanvakaaja tekee a100:n hankinnan arvoiseksi,
ellei voi sijoittaa pieniä omaisuuksia vakaajaobjektiiveihin.
Käyttökelpoista (Minolta AF -kiinnitteistä) lasia löytyy mukavasti
käytettynäkin, ja "kaikissa on vakaaja".

Esim. Canoniin näkyy verkkokauppa.comista löytyvän kokonaista yksi
vakaajalla varustettu telezoom, jonka hinnassa on kolminumeroinen määrä
euroja. Lopuissa numeroita on neljä.

--
"Austraalian neekeri on tylsämielinen ja ruma."
­ Maantieto, 1907

Mika Yrjola

Repe Ruutikallo <asiant...@surfeu.fi> writes:

> Esim. Canoniin näkyy verkkokauppa.comista löytyvän kokonaista yksi
> vakaajalla varustettu telezoom, jonka hinnassa on kolminumeroinen määrä
> euroja. Lopuissa numeroita on neljä.

Tämä menee äärimmäisen olennaisten pilkunviilausten sarjaan, mutta
onhan noita ko. lafkan hinnastossa yli yksi:

- 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM (494.9 euroa)
- 70-300mm f/4-5.6 IS USM (611.9 euroa)

Rajatapauksena sitten 17-85mm putki, joka alkaa polttovälin toisessa
päästä olla teleksi kutsuttavissa. Vanhempaa 75-300 mm putkeakin
löytynee maailmalta vielä myynnistä edulliseen hintaan,
kuvanvakaajallinen sekin, vaikkei sitä verkkokauppa.comin valikoimassa
olekaan enää.

riku

In article <yh6fyf8...@lakka.kapsi.fi>, Mika Yrjola <myr...@kapsi.fi> writes:

> Tämä menee äärimmäisen olennaisten pilkunviilausten sarjaan, mutta
> onhan noita ko. lafkan hinnastossa yli yksi:
>
> - 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM (494.9 euroa)
> - 70-300mm f/4-5.6 IS USM (611.9 euroa)

Tuon vakaajallisen 70-300 putken hankinta on harkinnassa vaikka
toisaalta olen pärjännyt varsin hyvin Tamronin "pimellä" 28-300
putkella (taisi olla telepäässä f/6.5 tai lähellä tuota). En tuota
telepäätä juuri ole tullut tarvinneeksi hämärissä olosuhteissa ja
toisaalta olen laiska vaihtamaan putkea yhtenään. Kirkkaalla
säällä onnistuu Tamronilla lentävän linnun tai lentokoneen kuvaaminen
pienellä harjoituksella.

Hämärissä olosuhteissa käytän joko Canonin 50 f/1.8 tai Sigman
20 f/1.8:a. Jos noilla ei pärjää, tulee jo kohteen liike ongelmaksi
ja jos ei tule niin voi käyttää jalustaa. Itse asiassa harkitsin
ostanko Canonin vakaajallisen 70-300 putken vaiko tuon Sigman
ja Sigma voitti... ehkä sitten vuoden tai parin päästä... tai sitten
EFS 10-20? :)

Totta puhuen valtaosa kuvista tulee otettua Canonin 350D:n
kittilinssillä.

Vielä en siis ole vakaajaa oikeastaan tarvinnut.

Suunnitelmissa on pienen pokkarin hankinta ja siihen sitten
vakaajaa tarvitaan. Toistaiseksi pokkarin osto on jäänyt kun
eivät tahdo oikein olla kyllin laajakulmaisia. Toisaalta alan
tottua kameralaukun raahaamiseen.

riku

Repe Ruutikallo

Nimeä "Mika Yrjola" nöyrästi totteleva henkilö, jonka tavoittaa osoitteesta
<myr...@kapsi.fi>, virkahti pitkänlaisen fundeerauksen päätteeksi:

> Tämä menee äärimmäisen olennaisten pilkunviilausten sarjaan, mutta
> onhan noita ko. lafkan hinnastossa yli yksi:
>
> - 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM (494.9 euroa)
> - 70-300mm f/4-5.6 IS USM (611.9 euroa)

Meni kinomuistista normaalizoomeihin tuo 28-135. Useimmissa Canoneissahan se
on paremminkin telezoomi, jos croppikerroin on 1,6. Viilasit siis aiheesta.

--
"Windowsin kanssa kannattaakin varata siihen viereen Raamattu, moni on
kuulemma saanut siitä hyvän avun ahdistukseen ja epätoivoon."