Tietokoneen monitorin säätäminen (Adobe Gamma)

Katja

Olisi pieni ongelma tietokoneeni kanssa, käytössä on kannettava Compaq
Presario 2105ea. Käytän Photoshop Elements kakkosta, ja pitäisi säätää
näyttö Adobe Gamman avulla. Ongelma onkin se, että kontrastia ei pysty
säätämään ollenkaan. Otin yhteyttä valmistajan tekniseen tukeen, eivät
pystyneet auttaamaan sen enemmän kuin sanoa että kontrastia tässä mallissa
ei voida muuttaa ollenkaan. En kuitenkaan usko tähän - onko mitään tapaa
millä voisi "korjata" tämän (muu kuin hankkia uusi tietokone/monitori)?

Oiva Hakala

"Katja" <katjavi...@pp.inet.fi> wrote in message

Krhm, tuota, sen verran mitä minä olen katsellut tuossa muutamia kannettavia
(HP:n peruskannettavia parin vuoden takaa), niin huonoa on. Näytön
ominaisuuksia klikkaamalla pääsi jostakin rukkaamaan käyriä sen verran, että
sai yletöntä sinisyyttä vähän kammettua lämpimpään suuntaan, mutta eeei
noita ole edes toivoa saada minkäänlaiseen kuvankäsittelykuntoon. Lisäksi
katselukulma tekee temput.

Käytä ulkoista kuvaputkinäyttöä, jos haluat tuolla kuvia käsitellä!
Kontrasti säädetään siitä monitorista.

Oiva

Antti Mäkelä

Katja <katjavi...@pp.inet.fi> wrote:
> ei voida muuttaa ollenkaan. En kuitenkaan usko tähän - onko mitään tapaa
> millä voisi "korjata" tämän (muu kuin hankkia uusi tietokone/monitori)?

LCD/TFT-näytöissä säädettävissä on yleisesti ottaen vain taustavalon
kirkkaus. Normaalistihan kontrastisäätö tarkoittaa valkoisen tason säätöä
ja kirkkaus mustan tason säätöä. Jos nyt sitten taustavalon kirkkautta
muutetaan niin kirkkaamassa päässä jos valkoinen onkin valkoista niin
mustasta tulee harmaata, ja tummassa päässä päinvastoin..

Eli hanki kuvaputkinäyttö tai odota SED-monitoreita.

--
- Antti Mäkelä - http://www.cs.tut.fi/~zarhan -
There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly

Jani Mäkipää

On Fri, 16 Jun 2006 10:39:49 +0000, Katja wrote:

> [...]
> kuitenkaan usko tähän - onko mitään tapaa millä voisi "korjata"
> tämän (muu kuin hankkia uusi tietokone/monitori)?

En oikein usko minäkään. Mutta jos näytössä sopivia nappuloita ei
kertakaikkiaan ole, niin oletko tsekannut josko näytönajurista voisi
säätää gammaa? Eli "Display properties->settings->advanced->joku
vipu".

t. jani

Markus Lehto

Katja wrote:
> Olisi pieni ongelma tietokoneeni kanssa, käytössä on kannettava Compaq
> Presario 2105ea. Käytän Photoshop Elements kakkosta, ja pitäisi säätää
> näyttö Adobe Gamman avulla.

Eikös se niin ollut, että AdobeGamma on vain CRT:n säätämistä varten?

--
-Markus Lehto

durac...@suomi24.fi

Ymmärtääkseni AG ei sovellu litteille lcd yms. näytöille lainkaan

olli Rinne

> Olisi pieni ongelma tietokoneeni kanssa, käytössä on kannettava Compaq
> Presario 2105ea.

Minulla on tismalleen sama kone. Näyttöä ei pysty säätämään
värihallituksi oikein edes erillisellä kalibrointilaitteella.

Ulkoisen näytön käyttö sen sijaan on ihan mukavaa. Photarin
kuva ulkoisella näytöllä ja pikkuikkunat läppärin näytöllä.

olli Rinne

http://www.pikseli.fi/digifaq/