Kuvakirjat

2 katselukertaa

Pinokkio

Millaisia kokemuksia teillä on kuvakirjoista? IFI ja muut sellaisia tekevät.
Haaveena olisi saada jokin pikkuisen erilainen kirja. Kuvamäärä olisi
joitakin kymmeniä. Ei tarkempaa suunnitelmaa vielä. Ei nyt välttämättä
tarvitse olla nahkakannet, mutta jotain erilaista massasta poikkeavaa :-)

Leibovits

Hehe, se tarkempi suunnitelma noissa albumeissa onkin se kaikista
veemäisin homma :) Nimi. 3-4 albumia tehtynä. Eli aikaa saa kyllä
kulumaan jos haluaa "erilaisen" ts. ei automaatti layouteilla tehtyä.
Olin ehkä ensimmäisiä jotka teki ifin softalla albumin, en tiedä onko
se muuttunut sen jälkeen mutta ei jotenkin iskenyt. Toisaalta ei ollut
oikein hinkua silloin tehdä mitää isompaa vaan vaan vähän testata
albumintekoa.

Sitten tein pari "vihkoa" Fastlabilla halpa ja yksinkertainen (1 kuva/
sivu), mutta tuotetta ei ole enää saatavilla. (kansainvälisillä
sivuilla on kyllä albumeista tietoa, mutta suomenkielisessä klientissa
ei ole mahdollisuutta niitä tilata?)

Viimeisin (ja työmäärältään suurin ja "kunnianhimoisin") oli
Colormailerilta tilaamani Deluxe aluminium albumi, mutta kyllä
kannatti... Mulla on se käsitys että lähes samoja tuotteita on jollain
toisellakin suomalaisella toimittajalla? Nimi vaan ei nyt muistu
mieleen.

Se mikä noissa albumeissa on huonompaa on kuvanlaatu, mikä ei pärjää
kiiltävälle valokuvapaperille. Mutta jos albumiin tulevat kuvat on
hyviä niin kyllä ne albumissakin näyttää hyviltä. Jos ne ei ole
priimaa niin näyttää aika paljonkin huonommilta kuin valokuvapaperilla
samat kuvat.

Laihanen

"Pinokkio" <x...@y.zz> wrote in

Eirikuvalla saa ison kuvakirjan alk. 39,90e.
Kuvien koko kirjassa melko iso 30x22,5cm, joten tuo 50-sivuinenkin kirja
vaatii jo parinsadan megan tiedostoryöpyn parhaan laadun varmistamiseksi.

Laadusta en osaa vielä sanoa kun omaani olen odottanut lähemmäs kaksi
viikkoa vaikka toimitusajaksi luvattiin optimistinen 3-5 työpäivää.
Eirikuvalta tilaamani iso juliste sen sijaan oli laadukas, tosin ehkä
aavistuksen tummempi kun mitä odotin. Toimitus oli nopea.

kuvake.net/laihanen

Matti Grönroos

Itse olen tuottanut muutaman IFIn ja sen seuraajan Ifolorin
kuvakirjaa. Lopputulos on laadukas, mutta työtä kirjan tekemiseen
saa kyllä kulumaan aivan riittävästi.

Ifin palvelu oli aika joustava ennen, koska kirjan sivumäärä oli
neljän portaissa valittavissa aina 96 sivuun asti. Sitten firma
myytiin ja sille kävi danskebankit, eli hyvä tuote korvattiin
uuden isännän selvästi heikommalla tekeleellä. Nyttemmin sentään
on taas saatavilla vanhaa muistuttava ohjelma kirjan tekemiseen,
mutta sen käyttöliittymää on kehuisi aivan maasta taivaaseen.
Kirjoja on Ifolorilta valittavissa muutamaa tyyppiä ja
isoimmissakin maksimi sivumäärä on 60 ja sivumäärävaihtoehtoja on
vähän.

Matti

--
Matti Grönroos -- http://www.mattigronroos.fi

Laihanen

Laihanen <sp...@spam.com> wrote in news:LmR5k.2022$5x5....@read4.inet.fi:

> [...]
>
> Laadusta en osaa vielä sanoa kun omaani olen odottanut lähemmäs kaksi
> viikkoa vaikka toimitusajaksi luvattiin optimistinen 3-5 työpäivää.

Vastaan itse omaan postiini nyt kun kuvakirja vihdoin tuli:

Eirikuvan kuvakirja oli väärin tehty. Sivunumerointi meni niin, että kannen
jälkeen sivut 2,3 ja 4 oli tyhjänä ja kuvat alkoivat juoksemaan sivulta 5.
Tilausohjelmassa näkyneet parilliset sivut olivatkin parittomia ja
päinvastoin. Tämä luonnollisesti aiheutti sen että kaikki aukeaman
kuvakokonaisuudet menivät päin sitä rumempaa reikää. Lisäksi toimitusaika
oli lähes kuukausi. Hauskinta asiassa oli kuitenkin se, että tuote tuli
kotiin 24.6. ja laskun eräpäivä oli merkitty 19.6.

Laatu ei päätä huimannut. Paperi oli melko huonolaatuista.

Katsotaan nyt mitä Eirikuvan asiakaspalvelu vastailee kun kirjoitin hieman
epämukavaa palautetta...

kuvake.net/laihanen

0 uutta viestiä