Metzin SCA-salama ja digi-EOSit?

kikkomies

Minulla on ollut jo kohta 20 vuotta yksi ja sama Metz 32CT-2
-salamalaite käytössä, ensin Canonin FD-ympäristössä (T70 ja AE1)
ja sittemmin EOS-ympäristössä (EOS50e).

SCA-adapterin vain päivitin kun EOSin hommasin, edelliselläkin olisi
ilmeisesti muuten pärjännyt mutta uusi adapteri antoi mahdollisuuden
myös TTL:n käyttöön.

Nyt olen punnitsemassa vaihtoehtoja digijärkkärimaailmaan siirtymisen
suhteen, ja mietin että niinköhän tuosta ystävästä pitää jo luopua:)

Onko esim. EOS350D:ssä tai 20D:ssä tapahtunut jotain olennaista
salamainterfacen suhteen sitten 90-luvun EOSien, joka estäisi
tuon salaman käytön?

EOSia varten aikanaan hankittu adapteri SCA312/AF ei taida enää olla
Metzillä tuotannossa, sen sijaan FD-adapteri 311 on vielä olemassa,
sitä itse asiassa tarjotaan EOSinkin kanssa käytettäväksi.. ota tästä
sitten selvää.

No yksi vaihtoa puolustava seikka tietystikin voisi olla se että tuo
salama painaa patterien kanssa enemmän kuin uusi digirunko:)

--
kikkomies

http://kikkomies.dy.fi/

salone

Taru kertoo että kamera tai salama voi mennä rikki, mutta minä olen
teipannut piiloon ne ylimääräiset kontaktit. Hyvin pelaa.

kikkomies

salone kirjoitti:

> Taru kertoo että kamera tai salama voi mennä rikki, mutta minä olen
> teipannut piiloon ne ylimääräiset kontaktit. Hyvin pelaa.

Mitkä kontakteista ovat ylimääräisiä?

Kaikissa näissä kameroissa on ainakin fyysisesti täsmälleen
samanlainen kuumakenkä:

20D: http://dy.fi/o4
350D: http://dy.fi/7om
50E: http://kikkomies.dy.fi/uploads/eos50e_ylhaalta.jpg

Lisäksi löysin kaapin periltä Canonin viime vuoden tuote-
luettelon, jossa luvataan kaikkien siinä mainittujen
salamalaitteiden (220EX, 380EX, 420EX, 550EX, 580EX)
toimivan kaikkien EOS-mallien kanssa..

Toiveajattelijana tahtoisin tulkita tätä niin että
3rd party -salamatkin toimisivat kaikkien EOS-mallien
kanssa :)

.. vai onko noissa *EX -salamoissa jotain mitä vanhempi
tai erimerkkinen salama ei osaa tai tekee väärin?

Sen tiedän että E-TTL on kai Canonin omien salamien
(salamoiden? salamojen??) feature, 'tavallinen' TTL
kuitenkin toimii ainakin tämän 50E:n kanssa.

--

http://kikkomies.dy.fi/