Digikuvien DVD polton ja indeksoinnin apuohjelma?

2 katselukertaa

2N305...@gmail.com

Olisiko digikameran käyttähän apuohjelmaa, joka auttaa kuvien DVD
poltossa siten, että esim. 10 Mpix suuret kuvat poltetaan DVD:lle, ja
sitten niistä olisi koneella vain pikkukuvat, jotka eivät veisi niin
paljon tilaa, ja ko. ohjelma osaisi löytää kuvat DVD:tä, kun niitä
haluaa katsoa tai tehdä jotakin pikkukuvien perusteella. Tämä saisi
olla freewarea, tulee harrastuskäyttöön.

Osmo R

Hanki isompi kovalevy! Kuvien pitää kuitenkin olla tallennettu
tallennettu kahteen paikkaan, joten DVD-kopio toimii lähinnä
varmuuskopiona. Kuvien etsiminen kymmeniltä DVD:iltä on hankalaa
ihan levyjen käsittelyn takia,l

Osmo

2N305...@gmail.com

On 1 Juni, 16:01, Osmo R <ok...@hotmail.com> wrote:

Pakko se on levy hankkia. Miten hyviä mahtavat olla ulkopuoliset 500
GB hardiskit? Sujuuko käyttö, vai muodostaako USB 2.0 siirtonopeus
pullonkaulan käytännössä. Koneessani on kyllä tilaa yhdelle sisäiselle
levylle, mutta hinnat on melkein samoja.

2N305...@gmail.com

Täytyy tarkentaa että asun ulkomailla, joten en puhu suomen hinnoista.
Mutta suomi on nettikieli.

Pertti Heikkinen

Voi kun sellainen olisikin!

--
"Älä sano: 'Olen löytänyt totuuden', vaan
'Olen löytänyt yhden totuuden'."

Petrik Salovaara

2N305...@gmail.com wrote:

> Miten hyviä mahtavat olla ulkopuoliset 500 GB hardiskit?

Ihan kuten kaikessa muussakin, markkinoilla on varmasti sekä
hyviä että huonoja toteutuksia.

> Sujuuko käyttö, vai muodostaako USB 2.0 siirtonopeus
> pullonkaulan käytännössä.

Riippuu pitkälti käyttötarkoituksesta. Valokuvien kanssa
pulaamiseen USB2:n vauhti (480 Mbit/s) todennäköisesti riittää
enemmän kuin hyvin (olettaen että valmistajan toteutus on
kelvollinen), vaikka teoreettinen siirtonopeus jääkin reilusti
jälkeen tyypillisten 7200 rpm SATA-kiintolevyjen vauhdista.
USB2-väylää pitkin siirtyy käytännössä 40-50 megatavua
sekunnissa.

> Koneessani on kyllä tilaa yhdelle sisäiselle
> levylle, mutta hinnat on melkein samoja.

Miksi haluat nimenomaan ulkoisen kiintolevyn?

Kannattaa myös muistaa, että kaikki kiintolevyt menevät rikki
ennemmin tai myöhemmin. Varmuuskopiointi kannattaa järjestää
jollain tavalla, mieluiten täysautomaattisesti. Ja RAID ei
sitten ole backup.

Jouko Holopainen

2N305...@gmail.com wrote:
> Pakko se on levy hankkia. Miten hyviä mahtavat olla ulkopuoliset 500
> GB hardiskit?

Erittäin näppäriä. Noita ssa nykyään 2.5 tuumaisina eli mahtuu povariin.
Isompi (3.5 tuumainen) on kyllä halvempi.

> Sujuuko käyttö, vai muodostaako USB 2.0 siirtonopeus
> pullonkaulan käytännössä.

Ei muodosta. Tuskin sinä editoit sillä ulkoisella vaan kopioit sinne
turvaan (ja vaikka niin tekisit en usko että tuo muodostuisi
pullonkaulaksi).

> Koneessani on kyllä tilaa yhdelle sisäiselle
> levylle, mutta hinnat on melkein samoja.

Suosittelen ulkoistaKIN. Sen ulkoisen saa vietyä fyysisesti eri paikkaan
(palo, varkaus, ym suoja).

--
@jhol

http://iki.fi/jhol

Jouko Holopainen

Petrik Salovaara wrote:
> Ja RAID ei
> sitten ole backup.

Miten sen ottaa, on helppoa tehdä RAIDista backup: kaikki kopiot siellä
ovat read-only eikä RAIDia käytetä muuhun.

--
@jhol

http://iki.fi/jhol

Petrik Salovaara

Jouko Holopainen wrote:

> Miten sen ottaa, on helppoa tehdä RAIDista backup: kaikki kopiot
> siellä ovat read-only eikä RAIDia käytetä muuhun.

Suosittelen ainakin vähintään kokeilemaan mitä tapahtuu, kun
RAID-pakasta laukeaa levy. Osaako ohjain todella rakentaa tilanteen
takaisin ehjäksi, kun rikkinäinen levy vaihdetaan uuteen?

Skeptisyyteni kumpuaa omasta kokemuksesta. Koneessa oli 4x250GB RAID5
emolevyn Intel ICHR8-piirin hallinnoimana. Kun yksi levyistä petti,
piirisarjan ilmeinen bugisuus aiheutti kaiken tiedon menetyksen. Rakkine
ei kerta kaikkiaan osannut rakentaa tilannetta ehjäksi, vaikka mitä
yritettiin.

Erillisillä RAID-korteilla kokemukset ovat hieman paremmat. 3waren
ohjain on toiminut tähän asti moitteetta, mutta sitäkin kohtaan
kytee pieni epäluuloisuus. RAID-toteutukseen kun liittyy aina enemmän
monimutkaisuutta kuin yksittäisiin levyihin.

RAIDin sijaan käytän työkoneessa nykyisin ihan yksittäisiä levyjä,
jotka peilataan päikseen ajastetusti joka yö. Lisäksi on tietenkin
backupit ulkoiselle välineelle.

Jouko Holopainen

Petrik Salovaara wrote:
> Suosittelen ainakin vähintään kokeilemaan mitä tapahtuu, kun
> RAID-pakasta laukeaa levy. Osaako ohjain todella rakentaa tilanteen
> takaisin ehjäksi, kun rikkinäinen levy vaihdetaan uuteen?

SoftaRAIDit on keksitty.

SoftaRAIDilla on myös se etu, että jos ohjain kosahtaa niin ei tarvitse
etsiä identtistä ohjainta. Ehkäpä sinulle oli käynyt näin?

Ei tietenkään vähennä kokeilun järkevyyttä yhtään (eli kannattaa silti
kokeilla).

--
@jhol

http://iki.fi/jhol

Petrik Salovaara

Jouko Holopainen wrote:

> SoftaRAIDilla on myös se etu, että jos ohjain kosahtaa niin ei
> tarvitse etsiä identtistä ohjainta. Ehkäpä sinulle oli käynyt näin?

Ei. Sattumoisin kaverilla oli sama emo ja sama konfiguraatio. Pystyimme
sulkemaan ohjaimen kosahtamisen pois kokeilemalla levyjä ristiin
molemmissa emoissa. Vääjäämättä tultiin siihen johtopäätökseen, että
emolle integroidut RAID-toteutukset tulee kiertää kaukaa.

-Tomi-

Petrik Salovaara kirjoitti:

> USB2-väylää pitkin siirtyy käytännössä 40-50 megatavua
> sekunnissa.

Ei taida tuohon nopeuteen päästä. Maksimissaan n. 30 megatavuun
sekunnissa, joka vastaa 200x cd-polttotermein ilmaistuna
(30MBps/150kbps). Ehtii silläkin.

Toki USB on yhteensopivuutensa puolesta juurikin se suositeltava
liityntä ulkoisella levyllä. eSata ja ieee1394b (firewire 800) sopivat
sitten nopeusfriikeille.

http://tinyurl.com/4bqyo2

Noita 2,5" levyille olevia ulkoisia USB-koteloita saa melko edullisesti.
Niihin voi vaihtaa itse isompaa levyä, kun vanha (pieni) tulee täyteen.
Myöskään levyrikon sattuessa kotelo ei mene hukkaan. Eikä tarvitse
erillistä virransyöttöä, eli on lähes yhtä kätevä käyttöinen kuin
muistitikku. Tilaa vain on "vähän" enemmän.

-Tomi-

-Tomi-

-Tomi- kirjoitti:

> Ei taida tuohon nopeuteen päästä. Maksimissaan n. 30 megatavuun
> sekunnissa, joka vastaa 200x cd-polttotermein ilmaistuna
> (30MBps/150kbps). Ehtii silläkin.

Siis 30megatavuasekunnissa/150kilotavuasekunnissa. Ei 150 kilobittiä/s :-)

Pertti Heikkinen

Jouko Holopainen wrote:

> Ei muodosta. Tuskin sinä editoit sillä ulkoisella vaan kopioit sinne
> turvaan (ja vaikka niin tekisit en usko että tuo muodostuisi
> pullonkaulaksi).

Ei muodostu. Minä editoin jonkin verran ulkoisella kiinotlevylläkin
olevia kuvia.

> Suosittelen ulkoistaKIN. Sen ulkoisen saa vietyä fyysisesti eri paikkaan
> (palo, varkaus, ym suoja).

Ja otettua mukaan matkalle läppärin kaveriksi (siihen kyllä suosittelen
2,5" levyä).

--
"Uuden sukupolven on vaikeaa ymmärtää Thoreauta joka asui lam-
men rannalla mutta ei omistanut vesisuksia eikä snorkkelia."

Simo Salanne

Pertti Heikkinen kirjoitti:

> Ja otettua mukaan matkalle läppärin kaveriksi (siihen kyllä suosittelen
> 2,5" levyä).

Kuinkas pitkiä reissuja sitä oikein tehrään?

Simo S.

Pertti Heikkinen

Kuinka niin? Kahden viikon, esimerkiksi. Iltaisin on aikaa sortata
läppärillä päivän kuvasaalis ja heittää varmuuskopiot ulkoiselle
levylle. Sitten ne jo uskaltaa poistaa muistikorteilta. Ei mulla ole
yhteensä kuin 8M kortteja plakkarissa.

--
"Ihmisen todellisen luonteen mitta on se, mitä hän tekisi,
jos tietäisi ettei kukaan saa sitä koskaan selville."

Tuukka L.

"Petrik Salovaara" <eipost...@example.invalid> wrote in message

> [...]
> molemmissa emoissa. Vääjäämättä tultiin siihen johtopäätökseen, että
> emolle integroidut RAID-toteutukset tulee kiertää kaukaa.

Olit tietysti laittanut RAID-0 toteutuksen käyttöön ja sitten ihmettelit,
kun levy ei ehjää. Heh :)

Osmo R

Petrik Salovaara wrote:

> Miksi haluat nimenomaan ulkoisen kiintolevyn?
>
> Kannattaa myös muistaa, että kaikki kiintolevyt menevät rikki
> ennemmin tai myöhemmin.

Eivät mene! Minulla noin 20 % kovalevyistä on mennyt rikki. Muut
ovat vaihdettu muista syistä (esim. niiden tultua liian pieniksi)

> Varmuuskopiointi kannattaa järjestää
> jollain tavalla, mieluiten täysautomaattisesti. Ja RAID ei
> sitten ole backup.

Jos backup on täysautomaattinen voi sopiva troijalainen tuhota
backupit täysautomaattisesti.

Osmo

Osmo R

Jouko Holopainen wrote:

> Miten sen ottaa, on helppoa tehdä RAIDista backup: kaikki kopiot siellä
> ovat read-only eikä RAIDia käytetä muuhun.

Niin ja sitten tulee sopiva virtapiikki, joka tuhoaa levyt.

Osmo

Tuomas Yrjövuori

"Osmo R" <ok...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:z8b1k.11538$_03...@reader1.news.saunalahti.fi...

> Eivät mene! Minulla noin 20 % kovalevyistä on mennyt rikki. Muut ovat
> vaihdettu muista syistä (esim. niiden tultua liian pieniksi)

Eivät menekään. Minulla on joskus vuosia sitten mennyt rikki vain ja
ainoastaan yksi Quantum Fireball. Ensimmäinen kovalevyni, 500-megainen
Maxtor, vuodelta 1995 on edelleen ehjä ja täysin toimintakuntoinen. Ei
siihen käyttötuntejakaan enää ole tullut vuosiin, mutta joskus aikanaan se
kovassakin käytössä, kun silloisessa PC:ssäni oli vain 8 megaa rammia, ja
silti siihen piti aivan välttämättä asennella milloin mitäkin
käyttöjärjestelmiä.

Paljon uudempi 15-gigainen Maxtor kuulostaa siltä, että se voisi hajota
koska tahansa, mutta tuokin levy tulee hyljättyä pienen koon vuoksi eikä
siksi, että se ehkä koskaan todellisuudessa hajoaisi.

--
Tuomas Yrjövuori

> [...]

> läppärillä päivän kuvasaalis ja heittää varmuuskopiot ulkoiselle
> levylle. Sitten ne jo uskaltaa poistaa muistikorteilta. Ei mulla ole

Hankin äskettäin miniläppärin, jossa on 120 GB levyä. Levyn tuumakoosta
en niinkään ole kiinnostunut.

Simo S.

Pertti Heikkinen

Simo Salanne wrote:

> Hankin äskettäin miniläppärin, jossa on 120 GB levyä. Levyn tuumakoosta
> en niinkään ole kiinnostunut.

Erittäin kiinnostavaa <haukotus>. Kuinka kommenttisi liittyi aiheeseen?

--
"Mielipide ei välttämättä ole oikea vaikka joku olisi
valmis kuolemaan sen puolesta."

Simo Salanne

Pertti Heikkinen kirjoitti:

> Erittäin kiinnostavaa <haukotus>. Kuinka kommenttisi liittyi aiheeseen?

Miten suosittelemasi levyn tuumakoko: 'siihen kyllä suosittelen 2,5"
levyä' liittyi aiheeseen?

Simo S.

Jouko Holopainen

Simo Salanne wrote:
> Miten suosittelemasi levyn tuumakoko: 'siihen kyllä suosittelen 2,5"
> levyä' liittyi aiheeseen?

Olisikohan ollut koska kyse oli ulkoisesta kiintolevystä?

--
@jhol

http://iki.fi/jhol

Pertti Heikkinen

Simo Salanne wrote:

> Miten suosittelemasi levyn tuumakoko: 'siihen kyllä suosittelen 2,5"
> levyä' liittyi aiheeseen?

Se liittyi siihen ulkoisen backup-levyn kokoon, on nääs pal mukavampi
tunkea läppärin laukkuun semmoinen. Kato.

--
"Kun me puhumme jumalalle, sitä sanotaan rukoilemiseksi.
Kun jumala puhuu meille, sitä sanotaan skitsofreniaksi."

Toni Nikkanen

Pertti Heikkinen <p...@iki.fi> writes:

> Se liittyi siihen ulkoisen backup-levyn kokoon, on nääs pal mukavampi
> tunkea läppärin laukkuun semmoinen. Kato.

Niin ja pärjää läppäristä saatavalla virralla eikä vaadi omaa tiiliskiveänsä mukaan.

Simo Salanne

Toni Nikkanen kirjoitti:

Anteeksi hitauteni, "ulkoisen levyn" suhteen.

Simo S.

Sami Nordlund

[menee off-topic]

Osmo R kirjoitti 3.6.2008 15:53:

> Eivät mene!

Vastalause :)

Tietääkseni kaikki tekniset vempaimet hajoavat ennemmin tai myöhemmin,
yleensä silloin kun vahinko on suurin. Se, että levy on pyörinyt 15
vuotta moiteetta, ei vielä tee siitä rikkoutumatonta.

Mulla toistaiseksi kaikki levyt ovat menneet rikki, yhtäkään ei ole
vaihdettu sen vuoksi, että olisivat liian hitaita tms. Toi viimeksi
poksahtanut IBM taisi kestää kymmenkunta vuotta, joka on oma ennätykseni
levyjen iän suhteen.

Että otetaan vain niitä varm.kopioita edelleen oli sitten se media mikä
vaan.

Sami
--
http://www.kolumbus.fi/sami.nordlund/
mailto:sami.n...@kolumbus.fi

Osmo R

Sami Nordlund wrote:
> [...]
> yleensä silloin kun vahinko on suurin. Se, että levy on pyörinyt 15
> vuotta moiteetta, ei vielä tee siitä rikkoutumatonta.

Tämä on teoriaa. Käytännössä kovalevyt yleensä jäävät pieniksi
tms. eivätkä hajoa.

> [...]
> vaihdettu sen vuoksi, että olisivat liian hitaita tms. Toi viimeksi
> poksahtanut IBM taisi kestää kymmenkunta vuotta, joka on oma ennätykseni

Mihin ihmeeseen käytät 10 vuotta vanhoja levyjä?

> Että otetaan vain niitä varm.kopioita edelleen oli sitten se media mikä
> vaan.

Varmuuskopiot toki pitää ottaa ja vähiontään kahtena esim.
ulkoiselle kovalevylle ja DVD:lle.

Osmo

Petri Lopia

Tuomas Yrjövuori wrote:
> [...]
> kovassakin käytössä, kun silloisessa PC:ssäni oli vain 8 megaa rammia, ja
> silti siihen piti aivan välttämättä asennella milloin mitäkin

Jep oma 230MB levy lähti pois käytöstä toimivana (jäi yllättäen hieman
pieneksi) mutta näitä uudempia levyjä onkin sitten hajonnut enempi.

--
Jonkunhan ne huonotkin kuvat täytyy ottaa:
http://www.petrilopia.net/

> [...]

> tallennettu kahteen paikkaan, joten DVD-kopio toimii lähinnä
> varmuuskopiona. Kuvien etsiminen kymmeniltä DVD:iltä on hankalaa

Ostin ja laitoin sitten 500 MB sisäisen lisäkovalevyn, hyvä tuli.

2N305...@gmail.com

Oh, tuli painovirhe. 500 GB tietenkin.

Jomppa Koskinen

"2N305...@gmail.com" <2N305...@gmail.com> writes:

> [...]
> haluaa katsoa tai tehdä jotakin pikkukuvien perusteella. Tämä saisi
> olla freewarea, tulee harrastuskäyttöön.

Ulkoista asemaa (tai vähemmän hätäiselle verkkolevyä) täällä jo
suositeltiinkin, mutta ainakin adoben photoshop elements osaa
suurinpiirtein tuon kuvaamasi tempun. Eli koneelle jätetään vain vähän
tilaa vievät pikkukuvat ja alkuperäiset kuvat ovat sitten joko
CD/DVD:llä tai ulkoisella asemalla. Ohjelma taisi jopa muistaa kuvan
sisältävän levyn nimen. Alkuperäisiä kuvia tarvitaan vain
editointiin ja sellaiseen (toki noita pikkukuviakin voi käyttää, mutta
resoluutio on aika pieni).

Ilmainen tuo ei ole, mutta kohtuuhintainen kuitenkin ominaisuuksiinsa
nähden.

--
Synnin palkka on raidallinen aasi.

Mikael Willberg

In article <45966180-b5fe-4664...@z66g2000hsc.googlegroups.com>,

2N305...@gmail.com <2N305...@gmail.com> wrote:

> [...]
>haluaa katsoa tai tehdä jotakin pikkukuvien perusteella. Tämä saisi
>olla freewarea, tulee harrastuskäyttöön.

Ilmaisesta en tiedä, mutta rahalla saa jo kunnon työkalun:

http://www.microsoft.com/expression/products/Overview.aspx?key=media

Sen mitä tuota joskus kokeilin niin Tagien määritykset, jotka voidaan
myös upottaa kuvatietoihin takaisin olivat toteutettu aikas
näppärästi. Tämä versio vielä nojaa vahvasti QuickTimeen, mutta kunhan
Mac-juuret saadaan kitkettyä pois niin toivottavasti alkaa slideshow
yms. jutut pyörimään paremmin.

Mig

--
**** Mikael Willberg ********************************************************
* * Sekalaista taravaa myytävänä *

Simo Salanne

Mikael Willberg kirjoitti:

> [...]
> näppärästi. Tämä versio vielä nojaa vahvasti QuickTimeen, mutta kunhan
> Mac-juuret saadaan kitkettyä pois niin toivottavasti alkaa slideshow

Ilmaisia ja tehokkaita ohjelmia, jotka osaavat IPTC-metatiedot on esim.
Irfanview ja Picasa. Extensis Portfolio niille joille ei ilmaissoftat riitä.

Offline-poltto DVD:lle alkaa olla "kustannustehotonta", joten ei siitä
sen enempää. Ulkoinen USB-kovalevy on halvempi, luotettavampi ja "helpompi".

Simo S.

0 uutta viestiä