Käytätkö Adobe Gammaa?

Simo Salanne

Jos olet Photoshopin käyttäjä, niin:

1. Tiedätkö mikä on Adoben Gamma?

2. Oletko käyttänyt sitä joskus, esim. Photoshopin asennuksen yhteydessä?

3. Tallensitko Adoben Gammalla tehdyn profiilin?

4. Onko tuo profiili käytössäsi, a) oletuksena b) joskus muulloin?

Nämä kysymykset heräsivät eräässä toisessa keskustelussa poukkoilleista
arvailuista.

Simo S.

Markus Lehto

Simo Salanne wrote:
> 1. Tiedätkö mikä on Adoben Gamma?

Tiedän.

> 2. Oletko käyttänyt sitä joskus, esim. Photoshopin asennuksen yhteydessä?

Olen kokeillut joskus vuosia sitten, mutten käynyt loppuun asti. Pariin
vuoteen en ole edes kokeillut, koska käytössä on TFT-näyttö.

> 3. Tallensitko Adoben Gammalla tehdyn profiilin?

En.

> 4. Onko tuo profiili käytössäsi, a) oletuksena b) joskus muulloin?

Ei.

Toisaalta TFT-näyttöni mukana tuli vastaava (?) softa, jota kyllä olen
käyttänyt.

--
-Markus Lehto

Jukka Marttinen

Simo Salanne kirjoitti:

> Jos olet Photoshopin käyttäjä, niin:
>
> 1. Tiedätkö mikä on Adoben Gamma?

Juu.

> [...]

Juu.

> 4. Onko tuo profiili käytössäsi, a) oletuksena b) joskus muulloin?

Juu, a.

> Nämä kysymykset heräsivät eräässä toisessa keskustelussa poukkoilleista
> arvailuista.

Minäkin tykkään kallupeista...

durac...@suomi24.fi

Tässä kyselyssä vois olla myös yksi lisäkohta:

5. Jos käytät Adobe Gammaa,

a) käytätkö sitä sellaisena kun se on asentunut ja ohjelman
alkuperäisellä ohjeella,

b) oletko parannellut ohjelmaa esim. ylimääräisillä targeteilla,
tai käytätkö jotain muuta paranneltua metodia/ohjeistusta

Antti Mäkelä

Simo Salanne <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> wrote:
> Nämä kysymykset heräsivät eräässä toisessa keskustelussa poukkoilleista
> arvailuista.

Mulle siitä toisesta keskustelusta tuli lähinnä mieleen että onneksi
olen tulostellut valokuvia todella harvoin (lähinnä julistekoossa) niin
ei tartte välittää koko säädöstä ja tunaamisesta.
Kun on kasvanut diakuvaajan&projektorin taloudessa niin valokuvia
katselee ihan mielellään olohuoneen telkkarin ruudulta, eikä tartte
miettiä tulostinprofiileista ja ties mistä, DVD vain soittimeen ja hyvin
pelaa. Telkkarissani on jopa värilämpötilan säätönamiskat jos omituisen
sävyinen kuva tulee vastaan :)

--
- Antti Mäkelä - http://www.cs.tut.fi/~zarhan -
There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly

Pasi Annala

"Antti Mäkelä" <zar...@modeemi.fi> kirjoitti
viestissä:e6n7qb$1b0$1...@news2.cc.tut.fi...

> [...]
> miettiä tulostinprofiileista ja ties mistä, DVD vain soittimeen ja hyvin
> pelaa. Telkkarissani on jopa värilämpötilan säätönamiskat jos omituisen

Vai että ihan telkkarista :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) varmaan
nautinto :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

PA

durac...@suomi24.fi

Pasi Annala wrote:

> Vai että ihan telkkarista :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) varmaan
> nautinto :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Älkää nyt hyvät ihmiset unohtako, että suurimmalle osalle kuvien
katsojista merkityksellistä on vain se kuvan sisältö. Tummasta ja
vaaleasta päästä, neutraalista harmaasta jne. on kiinnostunut vain
todella pieni ja kapea ryhmä kuvan käyttäjiä, heistäkin aika monet
ammattinsa puolesta. Ja ammatti-immeisistäkin osa antaa piupaut
moiselle hapatukselle omien kotikuviensa kanssa.

Telkkari on ihan hyvä ja nautinnollinen katselualusta suurimmalle
osalle väestöä, vaikka väri olis vähän vinksallaankin... ainakin
jos kuvat ovat sisällöltään hyviä.

Mika Iisakkila

"Pasi Annala" <pasi....@dnainternet.net> writes:
> Vai että ihan telkkarista :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) varmaan
> nautinto :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Telkkarista voi oikein hyvin katsella valokuvia. Tätä voi demonstroida
itselleen vaikkapa tuuppaamalla reeveeree-soittimeen se joidenkin
Canonin älpäkkeiden mukana tuleva esittelylätty.

Se on kyllä totta, että jos valokuvien päätarkoitus on esimerkiksi
kohinoiden etsimisestä ja vertailusta saatava nautinto, kannattaa
katsella niitä jostain muualta.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Antti Mäkelä

Mika Iisakkila <mika...@pingrid.fi.invalid> wrote:
> Telkkarista voi oikein hyvin katsella valokuvia. Tätä voi demonstroida
> itselleen vaikkapa tuuppaamalla reeveeree-soittimeen se joidenkin

Yep. En varsinaisesti näe eroa 36" telkkaristani vs. diaprojektorin
kankaalta katsomisen välillä (paitsi että telkkarissa on parempi
kontrasti). Ihmisten naamoista saa yleensä aivan hyvin selvän, ja jos
haluaa zoomailla esim. näyttääkseen jonkun pienen yksityiskohdan niin
sekin onnistuu DVD-soittimellani.

Toimii erinomaisesti kun haluaa vain katsella kuvia, ei siis nysväillä
niitä esityskuntoon tätä telkkariesitystä varten :)

Toki näkymät paranisivat jonkin verran HDTV-tasoisella töllöttimellä.

Timo Autiokari

Simo Salanne wrote:
> Nämä kysymykset heräsivät eräässä toisessa keskustelussa
> poukkoilleista arvailuista.

Töissä olen vastuussa 7 masiinan värinhallinnasta ja kotona kaksi
masiinaa on värihallittu, kaikki AdobeGammalla kalibroituja ja
profiloituja. Kaikissa niissä tehdään pääasiassa värihallittua työtä.

Timo Autiokari