Monitoria vaihtamassa

M. Brunberg

Minulla on tällä hetkellä näyttönä kohta 5 vuotta vanha 19" Samsung CRT.
Putki pystyy maksimissaan 1600x1200x32 resoon 75Hz virkistystaajuudella, eli
ei mikään huippulaite vaikkakin "ihan OK" yleiskäyttöön kotona. Mutta, laite
ei loista ominaisuuksillaan varsinkaan kuvankäsittelyssä joten pienoista
vaihtotarvetta on alkanut esiintymään.

Olen alkanut katselemaan näitä natiiviresoluutioltaan 1600x1200 pixelin
litteitä näyttöjä mutta vaikuttaisi siltä että valikoima ei vieläkään ole
kovin suuri. Tarjolla oleva koko on vähintään 19-20" ja hinnat alkaen ~750e,
en tiedä saako tällä vielä laatua.

Jos siis sinä arvoisa digikuvaaja/kuvankäsittelijä olisit valitsemassa uutta
LCD/TFT-näyttöä itsellesi niin minkä valitsisit ja millä perusteilla? Onko
tuo 1600x1200 mielestäsi vähimmäisvaatimus ja mitä muita ehtoja laitteen
tulisi täyttää? Lieneekö tilanne muuttunut sitten toukokuun-04 jolloin tästä
viimeksi täällä keskusteltiin? (news:zpDpc.18$bO2...@read3.inet.fi) Vai
ostanko veronpalautuksilla kaljaa ja ihmettelen nykynäytön näin parantunutta
väritoistoa...

/MarcusB
http://www.kolumbus.fi/marcusb

Jukka Juvankoski

"M. Brunberg" <mar...@remove.the.obvious.kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:cp48tt$s1j$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> [...]
> (news:zpDpc.18$bO2...@read3.inet.fi) Vai ostanko veronpalautuksilla kaljaa
> ja ihmettelen nykynäytön näin parantunutta väritoistoa...

Itse käytän vielä CRT-näyttöjä trinitron putkilla, mutta jotenkin itseäni on
ihan vaan kiinnostuksesta kiinnostanut nämä tft-lättyjen kehitys.

Nyt kun puhut 1600X1200 natiiviresosta, niin itselleni heti tulee mieleen
se, että eikö kuvat näytä pirun pieneltä, jos käsittelet kuvia nettiin? Noh
tietysti kaiikki voi aina käsitellä alkuperäsillä resoilla niin ongelmaa ei
ole, mutta useesti olen ikäväkseni huomannut, että kuvia täytyy myös välillä
käsitellä "netti koolla" tällöin itsestäni äkkiseltään pieneltä nuo kuvat
silloin, vaikka monitori olisikin kokoluokkaa 20".

Toinen asia vaivaa, eli kun surffaat ja katselet nettikallerioita, niin eikö
kuvat ole tuolla resolla pirun pieniä?

Olenko ongelmieni kanssa tässä asiassa yksin, vai saisiko kuvia mitenkään
isonnettua noissa resoissa, niin kuin esim fontteja voi mukavasti suurentaa
(itse en ole päässyt laadukkaaseen lopputulokseen)?

Muu kuin natiivireso ei tule kysymykseen, koska kuvan tarkkuus huononee
kuraksi, noissa TFT-näytöissä.

Onko kukaan nähnyt ongelmana TFT-näyttöjen värimailmaa? Niin mustan kuin
pienemmän (24-bit) väriavaruuden takia?

Itse myös mielenkiinnosta seuraan tätä "puuta", jos täällä tulisi vinkkejä
miten saisit laadukkaan ja ison (pienet 19" kelpaavat) TFT-näytön.

Toinen asia myös kiinnostaa paljon, eli jos nämä tft näytöt yleistyvät
sillävauhdilla kuin nyt ovat yleistyneet, ihan tavallisille
sukankuluttajille, niin tulevaisuudessa tai ehkäpä jo nyt, olisi
rakennettava www-sivut näitä 1280x1024 (taimikäseoliseyleisinreso) varten,
eli kuvat äkkiseltään tulisi isommiksi ja raskaammaksi, joskin jos
liittymädopeuden suositukset (viestintäviraston tulevaisuuden suositukset)
pitävät mitenkään paikkaansa, niin ongelmaa ei tule.

Mukaan ja matkaan sfnet.viestinta.www

--
- Jukka Juvankoski -
http://www.juvankoski.com

Henri Vettenranta

Jukka Juvankoski <ju...@juvankoski.com> näppäili näppäimistönsä
näppäimiä tuottaen seuraavaa:

> Onko kukaan nähnyt ongelmana TFT-näyttöjen värimailmaa? Niin mustan kuin
> pienemmän (24-bit) väriavaruuden takia?

Öh, miten niin pienemmän väriavaruuden takia? Sama 24 bittiähän
kuluttajaluokan laitteissa on tähänkin mennessä ollut. (Näytönohjaimissa
on tosin välillä käytetty yhtä hukkatavua per pikseli suorituskyvyn
parantamiseksi; prosessoreiden on "helpompi" käsitellä kaksoissanoja
kuin kolmea tavua.)

Jakeluun lisätty sfnet.atk.laitteet, jonne jatkot.

--
"Aparaattia haittaa rapa."
--Alivaltiosihteeri

Jukka Juvankoski

"Henri Vettenranta" <henr...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:cp4t0l$2hj$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Jukka Juvankoski <ju...@juvankoski.com> näppäili näppäimistönsä
> näppäimiä tuottaen seuraavaa:
>
> Öh, miten niin pienemmän väriavaruuden takia? Sama 24 bittiähän
> kuluttajaluokan laitteissa on tähänkin mennessä ollut.

Jaaa.... eikö monessa CRT-näytössä ole ollutkaan 32 bitin värejä??? Noh...
itselläni ei ole kyllä mitään perus crt-putkia, mutta luulin, että
kuluttajaluokan crt-putkissa olisi järjestään ollut.... noh aina sitä oppii.

> Jakeluun lisätty sfnet.atk.laitteet, jonne jatkot.

Mihin v*ttuun sä noi oikeen laitoit? Poistit tärkeät ryhmät mitkä ovat
olleet mukana :(!

mukaan ja matkaan ne "alkuperäset" -- Stana!

P. Lindgren

"Jukka Juvankoski" <ju...@juvankoski.com> wrote in message

> [...]
> itselläni ei ole kyllä mitään perus crt-putkia, mutta luulin, että
> kuluttajaluokan crt-putkissa olisi järjestään ollut.... noh aina sitä

No ei. CRT-näytöt ovat yleensä analogisia, joten niissä on rajaton määrä
kirkkaustasoja. CRT pystyy siis näyttämään kuvan aivan niin monella bitillä
kuin näytönohjain sen antaa ulos.

Kuten Henri jo totesikin, 32-bittinen moodi näytönohjaimissa tarkoittaa
vain sitä, että 24-bittinen pikseli vie muistissa tilaa 32-bittiä, koska
prossun
on nopeampi käsitellä kokonaisia 32-bittisiä sanoja.

Uudemmissa näytönohjaimissa voi kuitenkin olla enemmän bittejä.
Esim. Matrox Parheliassa on 10 bittiä / kanava (eli yht. 30 bittiä).
Tiedä sitten, osaavatko mitkään sovellusohjelmat sitä hyödyntää.

TFT-näytöissä sen sijaan on yleensä vähemmän kuin 24 bittiä.

--
Pauli Lindgren

P. Lindgren

> [...]
suurentaa
> (itse en ole päässyt laadukkaaseen lopputulokseen)?

Käytä selaimena Operaa, niin saat zoomattua koko sivun haluamaasi kokoon.

> Muu kuin natiivireso ei tule kysymykseen, koska kuvan tarkkuus huononee
> kuraksi, noissa TFT-näytöissä.

Kun käytät kokonaislukukerrointa, niin kuvan laatu ei huonone.
1600x1200 näytön resoluutioksi voit valita 800x600. Jos se on suttuinen,
niin monitorissa on jotain tosi pahasti vialla.

> Onko kukaan nähnyt ongelmana TFT-näyttöjen värimailmaa? Niin mustan kuin
> pienemmän (24-bit) väriavaruuden takia?

TFT näytön värien toisto ei vedä vertoja kuvaputkelle. Lisäksi värit
yleensä muuttuvat eri suunnista katsottaessa. Kalliimmissa malleissa haitta
tosin on pienempi.

Yksi TFT:n ongelma on vähäinen kontrastisuhde. Tyypillisesti 1:200
(pimeässä).
Kuvaputkinäytöillä kontrastisuhde lienee muutamia tuhansia.

Varsinkaan kuvankäsittelyyn ei TFT:tä voi suositella, ellei tilasta todella
ole huutava pula. Hanki CRT-monitori, niin saat huomattavasti paremman
kuvanlaadun huomattavasti halvemmalla.

TFT-muotivillityksen myötä CRT-näyttöjen saatavuus tosin koko ajan heikenee.
Toivottavasti OLED-näytöt tulevat saataville ennen kuin CRT:t katoavat
kokonaan.
OLED yltää ominaisuuksiltaan jo CRT:n tasolle, ellei ylikin. (Joissain
Kodakin
digikameroissa on jo OLED-näyttö.)

--
Pauli Lindgren

Jukka Juvankoski

"P. Lindgren" <no.e...@at.usenet.invalid> kirjoitti
viestissä:eGFtd.31916$g4.5...@news2.nokia.com...

> [...]
>
> No ei. CRT-näytöt ovat yleensä analogisia, joten niissä on rajaton määrä
> kirkkaustasoja. CRT pystyy siis näyttämään kuvan aivan niin monella

No näin olinkin asian käsittänyt. Ehkäpä asiani ymmärrettiin väärin ja
yritettiin verrata _vain_ tft-näyttöjä.

Jukka Juvankoski

"P. Lindgren" <no.e...@at.usenet.invalid> kirjoitti
viestissä:cEGtd.31920$g4.5...@news2.nokia.com...

> "Jukka Juvankoski" <ju...@juvankoski.com> wrote in message

> eikö

> suurentaa
>
> Käytä selaimena Operaa, niin saat zoomattua koko sivun haluamaasi kokoon.

Hmmm.. käytän netscapea 7,2, jossa on myös zoomi, mutta enpä liioin ole
käyttänyt (no eipä olekkaan tarvinnut, kun crt-putkia käyttelen). Kun
zoomaat, niin onko nettikuvien laatu kuitenkin hyvä, vaikka ovatkin
zoomattuna isompia, kuin niiden alkuperäinen reso?

> Kun käytät kokonaislukukerrointa, niin kuvan laatu ei huonone.
> 1600x1200 näytön resoluutioksi voit valita 800x600. Jos se on suttuinen,
> niin monitorissa on jotain tosi pahasti vialla.

Hmmm... eli tft-näytöissä voi käyttää "kerronnallisia/jaollisia" resoja, eli
oikeestaan käytännössä kahta?

> Varsinkaan kuvankäsittelyyn ei TFT:tä voi suositella, ellei tilasta
> todella
> ole huutava pula. Hanki CRT-monitori, niin saat huomattavasti paremman
> kuvanlaadun huomattavasti halvemmalla.

Tähän tulokseen olen itsekkin tullut, siksi käytän näitä putkia, elimöhköjä
vielä ja kait näillä on järkevä vielä työskennellä, kunnes tft paranee.

> [...]
> kokonaan.
> OLED yltää ominaisuuksiltaan jo CRT:n tasolle, ellei ylikin.

Hienoa! Hyvä, että laatuakin löytyy... enään vain varmaankin pitäis saada
hinta "järkevämmäksi", mutta hyvä tietää, että muutakin kuin kuraa on
tarjolla.

Jukka Aho

P. Lindgren wrote:

> [...]
> Esim. Matrox Parheliassa on 10 bittiä / kanava (eli yht. 30
> bittiä). Tiedä sitten, osaavatko mitkään sovellusohjelmat sitä

Mahtaisiko noita "ylimääräisiä" bittejä voida hyödyntää näytönohjaimen
RAMDACin gammaramppien säädöissä?

Jos RAMDACin kukin kanava on vain 8-bittinen, näytönohjaimen ajurien
gamma-säätö käytännössä hävittää käytöstä värejä: säädön jälkeen enää
olekaan käytössä 16 miljoonaa erilaista, toisistaan erottuvaa väriä
(vaikka sovellusohjelmat yhä niin luulevat), vaan osa RGB-väriarvoista
mäppäytyy näytönohjaimessa samaksi väriksi.

Jos taas bittejä on RAMDACissa tarjolla enemmän kuin vain 8 per
värikanava - esimerkiksi edellämainitut 10 - niin täysi 24-bittinen, 16
miljoonan toisistaan eroavan värin paletti voidaan ainakin tietyissä
kohtuuden rajoissa pitää käytössä, vaikka näytönohjaimen gammasäätöjä
rukattaisiinkin.

* * *

Windows-maailmassa mm. PowerStrip-työkalu [1] antaa säätää
näytönohjaimen RAMDACin gammaramppeja, ja myös laskee ja näyttää lukuna,
kuinka monta toisistaan erottuvaa väriä milläkin asetuksilla käyttöön
jää.

(Ei valokuvaus- eikä www-asiaa tässä, jatkot ohjattu pelkästään
sfnet.atk.laitteisiin.)
_____

[1] <http://entechtaiwan.net/util/ps.shtm>

--
znark

Fixx

In article <cEGtd.31920$g4.5...@news2.nokia.com>,
"P. Lindgren" <no.e...@at.usenet.invalid> wrote:

> [...]
> ole huutava pula. Hanki CRT-monitori, niin saat huomattavasti paremman

Applen littunäytöt ovat kyllä riittävän hyviä kuvankäsittelyyn. Mutta
totta jos haluaa kohtuuhinnalla kelvollisen niin CRT vie voiton. -F

Sami Kuhmonen

On 2004-12-07, Jukka Juvankoski <ju...@juvankoski.com> wrote:

> [...]
> huomannut, että kuvia täytyy myös välillä käsitellä "netti koolla"
> tällöin itsestäni äkkiseltään pieneltä nuo kuvat silloin, vaikka

Ei natiiviresoluutio paljoa vaikuta, ruudun koko on isompi asia. Ja
1600x1200 on kyllä aika pieni resoluutio sinänsä kun ottaa huomioon että
sen saa pöytänäytöissä vasta 20" malleissa. Itselläni on nyt edessä 15"
1920x1200 ja en pidä resoluutiota mitenkään hurjana, enkä kuvia pienenä.
Tietysti kun käyttö on kuvankäsittelyä, voi tilanne olla eri. Silti 20"
ja 1600x1200 lienee vain mukava, ei ollenkaan liian pientä. Onhan 19"
1600x1200:kin ihan normaalia ja 19" CRT on aika paljon pienempi alaltaan
kuin 20" TFT.

> Onko kukaan nähnyt ongelmana TFT-näyttöjen värimailmaa? Niin mustan
> kuin pienemmän (24-bit) väriavaruuden takia?

Itse en ainakaan ole kärsinyt tämän kannettavan TFT:stä yhtään, musta on
hyvinkin tumma ja väreissä en ole vikoja huomannut. En kyllä ole
yrittänyt etsiäkään, mutta kuvat ja videot näyttävät mukavilta.

> Itse myös mielenkiinnosta seuraan tätä "puuta", jos täällä tulisi
> vinkkejä miten saisit laadukkaan ja ison (pienet 19" kelpaavat)
> TFT-näytön.

On uskomatonta miten pöytänäyttöjä ei saa järkevään hintaan isommalla
resoluutiolla, 1280x1024 -> 1600x1200 maksaa 600e extraa kun
kannettaviin saa 1280x1024 -> 1920x1200 70 euron lisärahalla. Enkä kyllä
ole huomannut tämän olevan huonompi kuin myymiössä katselemani 20-30 eri
pöytä-TFT-näyttöä.

> [...]
> jos liittymädopeuden suositukset (viestintäviraston tulevaisuuden
> suositukset) pitävät mitenkään paikkaansa, niin ongelmaa ei tule.

Ehkä tulevaisuudessa jo osataan käyttää skaalautuvia tekniikoita hyväksi
(lue: selaimet alkavat tukea niitä), eihän sivuja muutenkaan tehdä
tiettyjä resoluutioita varten. Puhumattakaan siitä, että harvemmin tulee
selailtua koko ruudun kokoisella selaimella, joskus kylläkin sivu on
niin huonosti tehty että on pakko.

--
Sami Kuhmonen

toke lahti

P. Lindgren wrote:
> [...]
> kokonaan.
> OLED yltää ominaisuuksiltaan jo CRT:n tasolle, ellei ylikin. (Joissain

Toinen mielenkiintoinen uusi tekniikka on sonyn SED.
Siinä on periaatteessa oma kuvaputki joka pikselillä.

Ilmeisesti ekaks pitää myydä jokaiselle planeetan kansalaiselle lcd,
ennen kuin aloitetaan seuraava kierros paremmalla kontrastilla.

--
___ / ` . Palkkatilankatu 9 G 74
_ _/______ | ` ` . ten.epa FIN-00240 Helsinki Finl

toke lahti

toke lahti wrote:
> Toinen mielenkiintoinen uusi tekniikka on sonyn SED.
> Siinä on periaatteessa oma kuvaputki joka pikselillä.

Eikä välttämättä mene kauaa:
http://www.nwfusion.com/net.worker/news/2004/1206toshiplans.html