Fotonetti, uudet profiilit

timo.au...@aim-dtp.net

Fotonetin saitti on uudistunut, siellä on nyt tarjolla uudet ICC
profiilit ja upload sivulle pääsee nyt ilman javascriptiä tms
aktiivi-virus-kilkettä.

Muutamia huomioita profiilit sivulta:

"ICC-profiilit ovat ammattilaisluokan värinhallintaan käytetyt
näyttöprofiilit." Mitähän tällä yritetään sanoa.

Kolme erilaista profiilia:

-Kiiltäväpintaiset kuvat koot 10x13 - 20x30
-Mattapintaiset kuvat koot 10x13 - 20x30
-Suurennokset 20x60 - 30x90

Eli eli, eri profiili 30x45cm koolle, hitusen kiusallista mutta
menetteleehän tuokin, lienee siis eri tulostin. Millaista paperia tuo
30x45 on, glossy vaiko matta?

Timo Autiokari

Matti Lukkanen

timo.au...@aim-dtp.net kirjoitti:

> [...]
>
> "ICC-profiilit ovat ammattilaisluokan värinhallintaan käytetyt
> näyttöprofiilit." Mitähän tällä yritetään sanoa.

Jep.. tuota samaa itsekin ihmettelin.. lienee kyseessä ajatusvirhe
eikä niinkään asiavirhe.

Ifi:n poistuttua pian "pröö"-kuvioista luulisi Fotonetin nyt ottavan
kaiken irti tilaisuudesta ja panostavan kaikin tavoin tähän markkinarakoon.

Kolme eri profiilia eri kokoisille tulosteille, toivottavasti tämä ei
jää pysyväksi tilaksi vaan lähinnä kokeiluluontoista.

-Matti Lukkanen-

timo.au...@aim-dtp.net

Matti Lukkanen wrote:

> tuota samaa itsekin ihmettelin.. lienee kyseessä ajatusvirhe
> eikä niinkään asiavirhe.

Se onkin jo uudelleen formuloitu.

> Ifi:n poistuttua pian "pröö"-kuvioista luulisi Fotonetin nyt ottavan
> kaiken irti tilaisuudesta ja panostavan kaikin tavoin tähän markkinarakoon.

Toivottavasti asianlaita on tämänsuuntainen. IFI näki
taloudellisesti parhaaksi ratkaisuksi siivota asiaskunnastaan pois koko
sen joukon joka käyttää värinhallintaa. Tästä voi ainakin vetää
sen täysin selvän johtopäätöksen että ko asiakaskunta on IFI:n
kannalta erittäin pieni, merkityksetön. Minkähän kokoista kakun
siivua me sitten edustamme Fotonetille?

> Kolme eri profiilia eri kokoisille tulosteille, toivottavasti tämä ei
> jää pysyväksi tilaksi vaan lähinnä kokeiluluontoista.

Sain eilen Fotonetistä tiedon että 30x45 tehdään eri koneella kuin
pienemmät koot. No, tämä ei ole kovin suuri pulma kun noita
suurempikokoisia tulee kuitenkin teetettyä aika harvoin,
nykyhinnoitelulla.

Paljon enemmän kiusaa se että 10x15 postimerkkikoon ja 20x30 koon
välillä ei ole mitään 3:2 vaihtoehtoa. Perinteinen 5x7 tuumaa jo
näyttää/tuntuu oikealta valokuvalta.

Timo Autiokari

Harri Toivonen

Tästä muuten lähetin kyssärin Fotonettiin ja he eivät pitäneet ensin tätä
minään ongemana eikä kuulemma ole ollut kysyntää lainkaan. Yritin ehdottaa
jotain kuvakokoa jonka pidempi sivu olisi noin 18-20 cm eli olisiko se
sitten 13x20 tms. Mutta ei saanut kannatusta ja IFI:ssä tuo kuvakoko oli,
joten silloin tilasin sieltä. Jatkossa kiinnostaa kuitenkin Fotonetti että
saa itse asetella väri niin kuin haluaa (kuinka muuten esimekiksi yökuvia
voisi edes saada paperille)

Laittakaa ihmeessä postia Fotonettiin että saataisiin sinnekin joku 2/3
kuvasuhteen välikoko.

Harri Toivonen

<timo.au...@aim-dtp.net> wrote in message
Matti Lukkanen wrote:
:

Timo Autiokari

Harri Toivonen wrote:

> Tästä muuten lähetin kyssärin Fotonettiin ja he eivät pitäneet ensin
> tätä minään ongemana eikä kuulemma ole ollut kysyntää lainkaan.

Niin, tämä on niin kovin ominaista meille Suomalaisille, tyydymme aina
siihen mitä on tarjolla, sovitamme kaiken sen mukaan.

> Yritin ehdottaa jotain kuvakokoa jonka pidempi sivu olisi noin
> 18-20 cm eli olisiko se sitten 13x20 tms. Mutta ei saanut kannatusta

Sepä merkillistä, käsittääkseni siinä pienemmässä masiinassa on 20cm
leveä paperirulla joten mitään käytännön ongelmaa (kuten hukkapaperia)
ei tuosta pitäsi tulla. Eli, jos Fotonetiltä haluaa 5x7 tuuman kuvia
niin on käytettävä kokoa 15x20cm hintaan 0,99e ja leikattava ne sitten
itse oikeaan kokoon. Tuplahinta siihen mitä 5x7 tuuman pro kuva oli IFI:llä.

Tuo 5x7 tuuman koko todella antaa paljon paremman
vaikutuksen/vaikutelman kuin 10x15cm. Onhan siinä on 50% enemmän
pinta-alaa kun 10x15:ssä.

Timo Autiokari

Matti Rintala

Timo Autiokari wrote:

> [...]

> Sepä merkillistä, käsittääkseni siinä pienemmässä masiinassa on 20cm
> leveä paperirulla joten mitään käytännön ongelmaa (kuten hukkapaperia)

Tähän on nyt *aivan* pakko vastata, että sori vaan Timo, olet väliinputoaja. ;-)

P.S. Pitäisin itsekin tuota välikokoa tervetulleena.

--
------------- Matti Rintala ------------ matti....@tut.fi ------------
Painting is the art of inclusion. Photography is an art of exclusion.

Pasi Annala

"Timo Autiokari" <timo.au...@aim-dtp.net> kirjoitti
viestissä:rMAjg.2440$a86....@reader1.news.jippii.net...

> Tuo 5x7 tuuman koko todella antaa paljon paremman vaikutuksen/vaikutelman
> kuin 10x15cm. Onhan siinä on 50% enemmän pinta-alaa kun 10x15:ssä.

Olen Ifiltä tilannut melkein pelkästään tuota 13x19 kokoa, kun olen
kansiokuvia halunnut.
Tulen esittämään toivomuksen tuon kokoluokan kuvan ottamisesta valikoimiin.
Onko kannatusta? se kannattaa ilmaista suoraan esim. Fotonettiin.

PA

Sami Sundell

Timo Autiokari wrote:

> [...]
> niin on käytettävä kokoa 15x20cm hintaan 0,99e ja leikattava ne
> sitten itse oikeaan kokoon. Tuplahinta siihen mitä 5x7 tuuman pro

Itse tuossa noita pajoja vilkuilin jonkin verran, täytyy ilmeisesti
kokeilla muutamaa. eFotosta löytyy 13x20-koko 60 sentillä, muuten
vaihtoehtoja on vähemmän kuin Fotonetillä ja isommissa koissa hinnatkin
korkeampia. eFoto tarjoaa profiilia.

Toinen varmaankin kokeiluun menevä on DigiExpress, jossa on muutamaa
eri paperilaatua. Väriprofiili löytyy tuoltakin.

Fastlabilla on noita keskikokoja tarjolla 13x17-13x19 ja hinta sangen
edullinen. Profiiliksi on speksattu sRGB.

Jos jollakulla on kokemusta noista eri firmoista, niin saa kaikin
mokomin kertoa.

--
Sami Sundell
ssun...@iki.fi

Timo Autiokari

Pasi Annala wrote:

> Olen Ifiltä tilannut melkein pelkästään tuota
> 13x19 kokoa, kun olen kansiokuvia halunnut.

Minä olen käyttänyt vuosikausia ainoastaan 5x7 tuumaa ja sitä suurempia
kokoja. 10x15 tuntuu todella pikkuriikkiseltä.

> Tulen esittämään toivomuksen tuon kokoluokan kuvan ottamisesta
>valikoimiin. Onko kannatusta? se kannattaa ilmaista suoraan esim.
>Fotonettiin.

Toki kannatan. Lukevat kyllä tätä palstaa siellä Fotonetissä eli
täälläkin voi toiveensa hyvin esittää.

Timo Autiokari

Markku V.

Sami Sundell wrote:

> Fastlabilla on noita keskikokoja tarjolla 13x17-13x19 ja hinta sangen
> edullinen. Profiiliksi on speksattu sRGB.
>
> Jos jollakulla on kokemusta noista eri firmoista, niin saa kaikin
> mokomin kertoa.

Olen tähän asti ollut varsin tyytyväinen Fotonetin asiakas mutta
koemielessä laitoin viime viikolla (keskiviikkoiltana) kahdeksan kuvaa
tilaukseen tuolta Fastlabilta. Tänään (tiistaina) kuvat kopsahtivat
postilaatikkooni ja ovat laadultaan oikein hyviä.

Joitakin hajahuomioita Fastlabin palvelusta verrattuna Fotonetin
vastaavaan:

- Kummankaan firman palvelua käyttääkseen asiakkaan ei tarvitse asentaa
koneelleen mitään kuviensiirto-ohjelmaa tms.
- Toimitusaika Fastlabilla oli pidempi kuin Fotonetillä.
- Kuvissa käytetty paperi on hieman Fotonetin vastaavaa paksumpaa ja
siten mielestäni "oikeampaa" valokuvissa.
- Tilasin kuvakokoa 13x17cm joiden hinta oli 0,29€ / kpl joten hinta on
mielestäni edullinen tuonkokoisesta kuvasta. (Fotonetiltähän nämä
"välikoot" puuttuvat tykkänään joten hintoja ei voi oikein verrata.)
- Fastlabin postimaksu oli vain 2,59€, mikä on hieman halvempi kuin
Fotonetillä (2,90€) vaikka ensin mainitun kuvat tulevat Saksasta asti.
- Kuvat oli asianmukaisesti pakattu pahvikuoreen. Fotonetillä on myös
mainiot pakkaukset.

Ehdoton plussa vielä Fastlabille siitä että heillä on käytössään sRGB
-väriprofiili, näin ollen minun ei tarvitse lisäillä koneelle mitään
lisäprofiileja.

Markku Virtanen

Timo Autiokari

Markku V. wrote:

> [...]

Ja ainakin uploaderisoftassa on ruksi jolla voi estää automaattikorjailut.

Timo Autiokari

Jani

"Markku V." <osoit...@luukku.com> wrote in message

> [...]

> Ehdoton plussa vielä Fastlabille siitä että heillä on käytössään sRGB
> -väriprofiili, näin ollen minun ei tarvitse lisäillä koneelle mitään

Tuolla Fastlabin sivuilla mainitaan valokuvapaperin olevan laadukasta
kiiltävää paperia. Saakohan sieltä kuvia mattana ollenkaan? Itse ja suurin
osa tuntemistani ihmisistä pitää mattakuvista enemmän kuin kiiltävistä.

t: jani