kuvissa olevien henkilöiden suostus

digi

Jos julkaisen web-galleriassa kuvia jotka olen ottanut, niin milloin
tarvitsee kysyä lupa kuvan julkaisemiseen

1. joku rakennus, ei ihmisiä
2. auto jossa näkyy rekisteritunnus, ei ihmisiä
3. näkymä kadulta, paljon ihmisiä

digimies

"digi" kirjoitti:

Jos ne on otettu ihan julkisella paikalla, niin ei niiden mitään lupia
vaadita. Yksityisalueet on asia erikseen.

-S-

Joakim Mutka

hemppa

"digi" <di...@ei.toimi.invalid> kirjoitti
viestissä:2neosr...@uni-berlin.de...

Näissä tapauksissa ei lupaa tarvita missään

digi

"hemppa" <heimo.p...@pp.inet.fi> wrote in message
Tuo kameralehden kirjoitus oli hyvä, mutta sekään ei antanut vastausta tähän
mikä jäi kysymättä.
Entäs museo jossa ei ole kielletty kuvaamista ja ei ole henkilöitä ja ottaa
sieltä sisäkuvan

digimies

"digi" kirjoitti:

No sehän on julkinen paikka, jossa siis saanee kuvata.

-S-

Simo Salanne

digi wrote:

> [...]
> mikä jäi kysymättä.
> Entäs museo jossa ei ole kielletty kuvaamista ja ei ole henkilöitä ja ottaa

Jos kyseessä on _taide_museo tai kohteena on muuten teoskynnyksen
ylittävä tekele, niin tekijänoikeuslaki kieltää kappaleiden
valmistamisen muilta kuin teoksen tekijältä.

Simo S.

Ville

Lisätäämpä tähän sellainen asia mikä kiinnostaa itseäni, nimittäin baarit /
ravintolat.
Baareilla on nykysin muotia että laitetaan bilekuvia nettisivuilleen, jossa
ihmiset bailaavat, suutelevat, juovat kaljaa ym.

Mikähän tässä on käytäntö, yksityishenkilö ei baarissa saa kuvata (tämän on
sanonut moni baarin pitäjä), mutta.. henkilökunta saa muka kuvata.
Mielestäni tässä täyttyy tilanne siittä, että kuva voi olla kohdetta
kuvatessa jotenkin loukkaava tai häiritseva..

Mikä tähän on virallinen kanta, eli saako baarit julkaista näitä kuvia
vapaasti.

-Ville

"digi" <di...@ei.toimi.invalid> kirjoitti viestissä

Harri Sirola

Tietosuojavaltuutettu on sitä mieltä, että autojen kuvista koottu
aineisto täyttää henkilörekisterin määritelmän.

Tarkemmin asiasta osoitteessa http://parkkiruutu.evvk.com/

-Harri

KA

"Ville" <ville.h...@nettikuva.com> wrote in message

> [...]
> kuvatessa jotenkin loukkaava tai häiritseva..
>
> Mikä tähän on virallinen kanta, eli saako baarit julkaista näitä kuvia

Baarin omistajia ja työntekijöitä koskee rajoitukset intimiteettisuojan
rikkomisesta aivan samoin kuin ihmisiäkin.
Eli ison yleiskuvan jossa paljon ihmisiä saa ottaa, mikäli kenelläkään ei
kuvassa näy mitään jonka vuoksi joutuisi yleisen paheksunnan tai naurun
alaiseksi.
Yksittäisten ihmisten kuvaaminen on kielletty ilman asianomaisen lupaa,
samoin kaikki mikä voi aiheuttaa haittaa.
Esim suutelukuvien ottaminen on kielletty ilman lupaa ja erityisesti
sellaisen julkaisu.
Kyseessähän voi olla henkilö(t) joilla on kumppani, mutta pussaileekin
jonkun muun kanssa, ravintolan julkaistua kuvan siitä aiheutuu haittaa
henkilö(i)lle ja ravintola on tällöin rikkonut lakia.
Anniskeluluvat pois :)

KA

"Harri Sirola" kirjoitti:

Tuollainen systemaattinen autojen kuvaus lienee jo eri kastia kuin
satunnainen autojen kuvailu. Tässä lienee kyse tien varresta tai kaupungista
otetuista kuvista joissa sattuu näkymään autoja. Noitahan on sanomalehdissä
lähes joka päivä. Tai jopa TV-uutisissa.

-S-

tätä_vesa.kuusava@pp.inet.fi Vesa Kuusava

"KA" <calvin....@pp.inet.fi> wrote:

>Baarin omistajia ja työntekijöitä koskee rajoitukset intimiteettisuojan
>rikkomisesta aivan samoin kuin ihmisiäkin.

;-D

Hyvin pantu.

Harri Sirola

Fri, 06 Aug 2004 15:29:03 +0000, S kirjoitti:

> [...]
> kaupungista otetuista kuvista joissa sattuu näkymään autoja. Noitahan
> on sanomalehdissä lähes joka päivä. Tai jopa TV-uutisissa.

Palataanpa taas aiheeseen kun sain virallisen lausunnon
tietosuojavaltuutetulta.

Aikomukseni oli kuvata Raumalla vanhoja taloja ja portteja, sekä
julkaista noista valokuvanäyttely netissä. Kysyin asiasta
tietosuojavaltuutetun kantaa ja sain seuraavan vastauksen:

<lainaus>

Rikoslain 24 luku (531/2000) sisältää yksityisyyden suojaa turvaavia
säädöksiä, joiden perusteella esim. henkilötiedon julkaisu teoksessa
voi olla rangaistavaa.
Käsitykseni mukaan valokuva henkilön talosta ja portista muodostaa
henkilötietolain mukaisen henkilötiedon ja näin ollen tällaisista
valokuvista muodostuu myös henkilörekisteri.

</lainaus>

Asia siis näin pikaisesti luettuna, pitää tutustua tuohon kolmen sivun
byrokraatti vuodatukseen tarkemmin.

-Harri

Matti Vuori

Harri Sirola <jra...@jrabbit.poista.net> wrote in

> [...]
> henkilötietolain mukaisen henkilötiedon ja näin ollen tällaisista
> valokuvista muodostuu myös henkilörekisteri.

Avainsana lienee "henkilön", eli jos kuviin liitetään tieto siitä, kenen
henkilön talo on kyseessä, on luotu henkilörekisteri. Anonyymien talojen
kuvaamisessa ei _luulisi_ olevan ongelmaa.

--
Matti Vuori
http://sivut.koti.soon.fi/mvuori

Harri Sirola

Tue, 17 Aug 2004 10:40:53 +0000, Matti Vuori kirjoitti:

> Avainsana lienee "henkilön", eli jos kuviin liitetään tieto siitä,
> kenen henkilön talo on kyseessä, on luotu henkilörekisteri.
> Anonyymien talojen kuvaamisessa ei _luulisi_ olevan ongelmaa.

Siis kysymykseni tarkka asettelu oli:

Aikomukseni on kuvata Rauman vanhassa kaupungiosassa sijaitsevia taloja ja
portteja, sekä julkaista näistä näyttely internetissä. Kysynkin nyt
tietosuojavaltuutetun kantaa, että muodostavatko nämä kuvat
henkilörekisterin, koska kuvissa näkyy selvästi talon seinässä oleva
talon nimi, sekä kadunnimikyltti, joista voi selvittää talon omistajan.

Tähän kysymykseen sain edellä mainitun vastauksen.

Harri Ahola

In article <pan.2004.08.17....@jrabbit.poista.net>,
> [...]

> talon nimi, sekä kadunnimikyltti, joista voi selvittää talon omistajan.
>
> Tähän kysymykseen sain edellä mainitun vastauksen.

Virhe tapahtui jo siinä vaiheessa kun aloit tuollaisia kyselemään.
Suomalainen virkamiesbyrokraattihan kieltää aina kaiken minkä vaan voi
ja yrittää kieltää vaikkei voisikaan :-)
Olisit vaan kuvannut ne ja kukaan ei olisi todennäköisesti tullut perään
kysymään.

-Harri, valokuvaaja
--
http://valokuva.net
-portti suomalaiseen valokuvaukseen

Pertti Heikkinen

Harri Sirola wrote:

> <lainaus>

> Käsitykseni mukaan valokuva henkilön talosta ja portista muodostaa
> henkilötietolain mukaisen henkilötiedon ja näin ollen tällaisista
> valokuvista muodostuu myös henkilörekisteri.

Ei perk.... ei ole enää totta. Seuraavan kerran kun näen naapurin villen
kivittämässä rikki ikkunoita, soitan poliisille ja kerron tapauksen ynnä
mainitsen, että henkilörekisterilain vuoksi en voi kertoa kuka on tekijä.

Harri Sirola

Tue, 17 Aug 2004 20:27:21 +0300, Harri Ahola kirjoitti:

> [...]
> voi ja yrittää kieltää vaikkei voisikaan :-) Olisit vaan kuvannut ne
> ja kukaan ei olisi todennäköisesti tullut perään kysymään.

Tuskinpa tulee tämän jälkeenkään ja vaikka tulisi, niin korkeintaan
ilmoittavat, että kuvat pitää poistaa. Ja kyllä näin naurettavan
asian vuoksi pari päivää linnassakin istuu :)

Kyselyn tarkoituksena olikin vain kokeilla, että onko joku virkahenkilö
todellakin niin yksinkertainen, jotta kieltää yleisellä paikalla otetun
rakennuksenkuvan esittämisen internetissä, vedoten
henkilörekisterilakiin. Kyllä näemmä on ;)

-Harri

Henrik Ahlgren

to Harri Sirola
Harri Sirola wrote:

> Tuskinpa tulee tämän jälkeenkään ja vaikka tulisi, niin korkeintaan
> ilmoittavat, että kuvat pitää poistaa. Ja kyllä näin naurettavan
> asian vuoksi pari päivää linnassakin istuu :)

Tekisi mieleni ehdottaa, että mitäpä jos kävisit soittamassa niiden
mielenkiintoisen portin omistavien ihmisten ovikelloa ja tiedustelisit,
jos vaikka koko perhe haluaisi poseerata valokuvassa. Samalla voitte
sopia, mihin kuvaa sopii käyttää.

Ei välttämättä tarvitse hirveästi pynttäytyä, vaan tulee sellaisena kuin
on ja asettuu portille sopivaan sommitelmaan. Jos talossa on koira, niin
ehdottomasti siihen kaikkien eteen istumaan. Sitten vaan kadun toiselle
puolelle kuvaamaan; kamera tripodilla, olisiko 85 mm hyvä linssi.
Vallitsevalla valolla!

Tuo laintulkinta, jonka mukaan rakennus nauttii yksityisyyden suojaa, on
kyllä mielestäni jossain määrin päätön. Jos kuitenkin aiot tyytyä
pelkkien porttien kuvaamiseen, niin mitä jos ne nimet muuttaisi
photarissa joksikin toiseksi (names changed to protect the innocent).

Henrik Ahlgren

Harri Sirola wrote:

> [...]
> asian vuoksi pari päivää linnassakin istuu :)

Tekisi mieleni ehdottaa, että mitäpä jos kävisit soittamassa niiden

pa...@iki.fi

This message was cancelled from within Mozilla.

Simo Salanne

Harri Sirola wrote:

> [...]
> henkilötietolain mukaisen henkilötiedon ja näin ollen tällaisista
> valokuvista muodostuu myös henkilörekisteri.

Eikö silloin myös itse kaupunginosa rakennuksineen muodosta
henkilörekisterin? Valokuvakokoelmahan on oikeastaan "vain" backup
tuosta rekisteristä?

Simo S.

Follarit asetettu lakiryhmään

Simo Salanne

Vesa Kuusava wrote:

Tulee ihan Helismaan 3-sormi smite mieleen.

Simo S.

Harri Sirola

Tue, 17 Aug 2004 22:19:16 +0300, Henrik Ahlgren kirjoitti:

> [...]
> mielenkiintoisen portin omistavien ihmisten ovikelloa ja tiedustelisit,
> jos vaikka koko perhe haluaisi poseerata valokuvassa. Samalla voitte

On muuten erinomainen ajatus. Itselläkin tuo on käynyt mielessä, mutta
vain synnynnäinen laiskuus on estänyt toteuttamasta. Tässä nurkilla
kun on elänyt jo parikymmentä vuotta, niin on nuo asukkaatkin senverran
tuttuja, että voisivat jopa suostua poseeramaan.

> [...]
> tyytyä pelkkien porttien kuvaamiseen, niin mitä jos ne nimet muuttaisi
> photarissa joksikin toiseksi (names changed to protect the innocent).

Tuollainen kuvan muuttaminen tai sotkeminen jotenkin romuttaa koko
kuvakokoelman tekemisen idean, mutta kyllä nuo kuvat tulevat otettua,
sanoi viranomainen mitä tahansa :)

Luettuani uudelleen ajatuksella tuon annetun lausunnon, paistoi siitä
läpi juurikin se, mitä kaimakin sanoi, että kun ei oikein tiedetä
vastausta, niin kielletään varmuudenvuoksi. Joku lausunto kun on pakko
antaa.

Skannasin kyseisen lausunnon kiinnostuneille luettavaksi.

http://www.jrabbit.net/tietosuoja/tieto1.gif
http://www.jrabbit.net/tietosuoja/tieto2.gif
http://www.jrabbit.net/tietosuoja/tieto3.gif

-Harri

Hans Lehtinen

"Harri Sirola" <jra...@jrabbit.poista.net> wrote in message

> Aikomukseni oli kuvata Raumalla vanhoja taloja ja portteja, sekä
> julkaista noista valokuvanäyttely netissä. Kysyin asiasta
> tietosuojavaltuutetun kantaa ja sain seuraavan vastauksen:

Heh, no Vanhassa Raumassa (jota varmaan tarkoitat noilla vanhoilla taloilla
ja porteilla?) kuvataan turistien toimesta kuin viimeistä päivää koko kesä,
joten eipä toimintasi varmaan suurempaa huomiota tuolla herättäisi... :)
Puhumattakaan siitä että esittelisit ko. kuvia nettisivuilla...

Lisäksi kannattaa muistaa, että "perinteen" mukaan jos Vanhassa Raumassa
jokin porteista on päivällä auki, niin pihalle voi mennä kävelemään ja
katselemaan (ja samalla yleensä valokuvaamaan), ja mahdollisesti jututtamaan
talossa asuvaa perhettä jos siinä pihapiirissä liikkuvat. Ovat siellä asuvat
tottuneet näihinkin juttuihin... :)

Itse asun n. 15km päässä ko. paikasta, mutta usea tuttavapariskunta tuolla
asuu. Lisäksi tuolla on tullut käytyä itsekin kuvailemassa silloin tällöin.

- Hans

Risto Nyholm

Pakkokeinolain 5a:4a§:n mukaan optinen valvonta ei ole sallittua epäillyn
vakinaiseen asuntoon. Mikäli taloa voisi kuvata Ahlgrenin tulkinnan
mukaisesti, olisi tuota pakkokeinolain pykälää helppo kiertää.