Pikkupokkari väh. 25mm laajakulmalla

1 katselukerta

Tarttisi saada Dimage Xg:n tilalle vastaavan kokoinen ja painoinen (saa
olla pienempikin) pikkupokkari jossa objektiivista löytyisi hieman
enemmän tuota laajakulmapäätä. Ovat vaan aika harvassa, joten kokemuksia
ja löydöksiä kuunnellaan ilolla.

Xg siis on tuollainen kotelon sisässä pystysuunnassa liikkuvalla
objektiivilla ja prismalla käyttökunnossakin 2cm paksu malli. Saa tuossa
uudessa olla "perinteinenkin" objektiiviratkaisu, kunhan se on
käyttökunnossa noin sekunnissa virtojen kytkemisestä. Kosteussuojaus ja
kuvanvakain olisivat plussaa.

Onko tuollaisia?

-S-

RamiR

"S" <kysy...@kiinnostaa.com.invalid> kirjoitti
viestissä:ZuT4k.1313$5x5....@read4.inet.fi...

Tiukkaa voi tehdä tuon 25 mm laajakulman kanssa. Mutta Olympukselta löytyy
28 millin laajakulmalla, vettä kestävä, iskunkestävä ja pölynkestävä myy
1030 SW. Ittelläni on 770 SW ja olen ollut tyytyväinen aparaatin
säänkestävyyteen.

RR

Tuomas Yrjövuori

> [...]
> olla pienempikin) pikkupokkari jossa objektiivista löytyisi hieman enemmän
> tuota laajakulmapäätä. Ovat vaan aika harvassa, joten kokemuksia ja

Nilon CP8400 on mukiinmenevän kokoinen erittäin hyvä kamera 24 mm
laajakulmalla, mutta ei taida olla aivan niin kompakti kuin tuo Dimage Xg.
Se on jo muutaman vuoden vanha malli, jota ei uutena taida saada enää
mistään. Ylipäätään tuollaisia kameroita valmistetaan aika vähän, kun
ihmiset eivät osaa arvostaa niitä.

Eräs varteenotettava kamera on Ricoh Caplio GX100:

En tiedä onko tarpeeksi pienikokoinen sinulle. Pölyn- ja vedenkestävyydestä
en osaa sanoa mitään.

--
Tuomas Yrjövuori

Tuomas Yrjövuori

Panasonicilla näkyy olevan myös pienikokoisia uutuusmalleja 25 mm
laajakulmalla:

--
Tuomas Yrjövuori

Matti Vuori

"Tuomas Yrjövuori" <tuomas.y...@hut.fi> wrote in
> Nilon CP8400 on mukiinmenevän kokoinen erittäin hyvä kamera 24 mm
> laajakulmalla, mutta ei taida olla aivan niin kompakti kuin tuo Dimage
> Xg.

Kun vertailukohtana on tuo mainittu malli, niin 8400 ei ole
"mukiinmenevä", vaan vaatii isohkon ämpärin. Se on siis ihan eri
kokoluokkaa eikä alkuukaan vastaa kysyjän tarpeita. Puhumattakaan, että
sitä olisi ylipäätään saatavilla tai että se vastaisi nykypäivän
vaatimuksia esimerkiksi korkeiden herkkyyksien, nopeuden tai
automaattitarkennuksen osalta.

Nykyään on 28 mm se, mistä laajakulmaiset pokkarit alkavat. Niitä löytyy
lähes joka valmistajalta. Tsekkaa vaikka <www.dpreview.com>:sta
tarjontaa. Joihinkin malleihin saa ruuvattua kiinni laajakulmalisäkkeen,
mutta sellaisia ei taida löytä kooltaan pienimmästä pääsä.

Satunnaiseen ja ei-niin-laadukkaaseen tarpeeseen sopii kuitenkin avuksi
Cokinin magneettikiinnikkeinen Magnefix-laajakulmalisäke.

--
Matti Vuori, <http://sivut.koti.soon.fi/mvuori>

Tuomas Yrjövuori

"Matti Vuori" <mvu...@koti.soon.fi> kirjoitti
viestissä:Xns9ABE174332552...@195.197.54.116...

> Kun vertailukohtana on tuo mainittu malli, niin 8400 ei ole
> "mukiinmenevä", vaan vaatii isohkon ämpärin. Se on siis ihan eri
> kokoluokkaa eikä alkuukaan vastaa kysyjän tarpeita.

No joo. Tuo 8400 on kuitenkin yllättävän pieni, ja todellisuudessa paljon
pienempi kuin miltä se kuvissa näyttää. Se on karkeasti ottaen samaa luokkaa
kuin Canon G9 eli kyllähän sitä jo taskukamerana voi pitää. Kysyjä tosiaan
kylläkin haki vielä pienempää.

Mainitsemasi laajakulmasovittimet vaikuttavat mielenkiintoisilta, sillä
laajakulmakuvauksen tarpeet ovat kuitenkin aika marginaalisia, joskin
joissain tilanteissa aivan välttämättömiä.

--
Tuomas Yrjövuori

Tuomas Yrjövuori kirjoitti :

> Panasonicilla näkyy olevan myös pienikokoisia uutuusmalleja 25 mm
> laajakulmalla:

Kiitos vinkistä, FX-35 vaikuttaa tähänastisista tarjokkaista pätevimmältä.
http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=3389&review=panasonic+lumix+fx35

Ei taida kosteudenkestoa löytyä, mutta muut ominaisuudet vakuuttavat.
Käynnitysaika 2,9sek ainoa selkeä miinus.

-S-

0 uutta viestiä