Digi Saksasta

Ari Österholm

Mielessä kangertelee digijärkkärin osto. Nyt on tullut selailtua niin
suomen kuin saksan sivuja. Kyseessä Minolta Dynax 5D. Tuolla on hyvä
tarjous. Plussana suomenkieli kun ei muut kielet taivu.
http://www.digitalwonderworld.de/index.php?language=fi
Tuolta tilaaminen ja maksaminen onnistuu ihan ilman luottokortteja.
Toinen.
http://www.ac-foto.de/ger/produkte.php
Onko tietoa kuinka tuolta tilaaminen onnistuu. Tarvitaanko luottokorttia
vai käykö ihan tilisiirtona tai mitä niitä nyt on. Visa electron on.
Entä nuo takuuasiat.

--
Ari
arijoutsi ät pp piste inet piste fi

Toni Nikkanen

Itse tilasin ac-fotosta Zenitarin M42->FD sovitteen kera, maksoin
tilisiirrolla (EU-maksu) ja tavara tuli aika äkkiä.

Antti

Ari Österholm wrote:

> http://www.ac-foto.de/ger/produkte.php
> Onko tietoa kuinka tuolta tilaaminen onnistuu. Tarvitaanko luottokorttia
> vai käykö ihan tilisiirtona tai mitä niitä nyt on. Visa electron on.

Oma kamera on tilattu AC-Fotosta, maksutapana oli COD eli
cash-on-delivery, mikä näytti edelleen olevan firman kelpuuttama
maksutapa. Se on simppeli ja nopea maksutapa, sillä maksu (tasaraha
käteisenä) annetaan kuriirille kouraan samalla kun hän luovuttaa
tilauksen sinulle. Takuuehdot vaihtelevat varmaan jonkin verran
valmistajan mukaan, mutta ainakin minulla asiointi AC-Foton kanssa on
sujunut mukavasti.

Antti

--
PS. meiliosoitteessa ensimmäinen osa on cc ja toinen hut ja loppuun
tulee piste fi

Topi Kuusinen

Antti wrote:

> [...]
> maksutapa. Se on simppeli ja nopea maksutapa, sillä maksu (tasaraha
> käteisenä) annetaan kuriirille kouraan samalla kun hän luovuttaa

Maakuntaan toimitettaessa saattaa tosin olla siten, että kuriiri ei voi
ottaa rahaa vastaan, vaan summa pitää ensin maksaa UPS:n tilille. Kun
kuitin sitten faksaa tai lähettää sähköpostitse, UPS käskee kuriirin
tuoda paketin.

Yhden positiivisen kokemuksen perusteella minäkin tuota AC-Fotoa
suosittelisin ja toimitustapana COD (jälkivaatimus) UPSin kautta on
nopea. Ennakkomaksun kanssa AC-Fotokin haluaa ensin nähdä rahat
tilillään, ennen kuin lähettää mitään.

-Topi Kuusinen

lasarus

"Toni Nikkanen" <to...@tuug.fi> kirjoitti
viestissä:rlpy7zr...@morgoth.tuug.fi...

> Itse tilasin ac-fotosta Zenitarin M42->FD sovitteen kera, maksoin
> tilisiirrolla (EU-maksu) ja tavara tuli aika äkkiä.

Itse ostin kameran Rajalasta jotta mahdollisimman paljon rahaa jäisi
Suomeen.
Tämä tietenkin vain oma mielipiteeni asiasta.
Mutta ottaen huomioon kameran vaihtovälin (n.1-3v) ei 50-100euron
hintaerolla ole
mitään käytännön merkitystä hankintahinnassa.
Pääasia ettei sakemannit tai muut ulkomaanpellet saa rahojani senttiäkään
mikäli
mahdollista.

Toni Nikkanen

Myykö Rajala nykyään Zenitaria? Vai jääkö herra trolli ilman jotakin
jos sitä ei myydä Rajalassa ennemmin kuin ostaa sen ulkomailta
(jossa se on tehtykin sitäpaitsi).

Aki Honkasuo

lasarus <reun...@suomi24.fi> wrote:

> Itse ostin kameran Rajalasta jotta mahdollisimman paljon rahaa jäisi
> Suomeen.

Jos suomalainen kuluttaja ostaa harvinaisempaa tuotetta lähes samaan
hintaan ulkomailta, kuin suomalainen jälleenmyyjä. Eikö silloin lähes sama
määrä rahaa jää myös Suomeen?

> Tämä tietenkin vain oma mielipiteeni asiasta.

Jep jep.

Itse ostan laitteiston sieltä mistä saan edullisesti ja helposti. Sama
koskee myös palveluita. Kamerakalusto on tullut pääsääntöisesti Saksasta.
Kehitys (dia + värinega) ja paperivedokset (skannattu materiaali + digi)
Suomessa. Tästä syystä valokuvausalalla kannattaa panostaa hyvään ja
luotettavaan palveluun.

--
Aki "Aksu" Honkasuo Peace, Love E-Mail: honkasuo lut fi
Punkkerikatu 1 B 30 and Voice: +358 (0)50 533 5336

Aki Honkasuo

Toni Nikkanen <to...@tuug.fi> wrote:

> Itse tilasin ac-fotosta Zenitarin M42->FD sovitteen kera, maksoin
> tilisiirrolla (EU-maksu) ja tavara tuli aika äkkiä.

Ilmeisesti ostit Zenitar-M 16mm f/2.8 -objektiivin? Olen ajatellun ostaa
tuon Canon A1:seen (FD-bajonetti). Olen vain hieman kriittinen siihen,
että piirtääkö tuo oikeesti riittävän hyvää kuvaa. Halpa kun harvoin on
hyvää :(

Toni Nikkanen

Aki Honkasuo <honk...@lut.fish.invalid> writes:

> [...]
> tuon Canon A1:seen (FD-bajonetti). Olen vain hieman kriittinen siihen,
> että piirtääkö tuo oikeesti riittävän hyvää kuvaa. Halpa kun harvoin on

Itse käytän sitä A-1:ssä ja T90:ssä ja kyllä olen ihan tyytyväinen
piirtoon ollut. esim.
http://delphine.org/~toni/photo/zenitarturku/?filename=01-11-tuomiokirkko_zenitar.jpg&size=small

lasarus

"Toni Nikkanen" <to...@tuug.fi> kirjoitti
viestissä:rlpu0af...@morgoth.tuug.fi...

> Myykö Rajala nykyään Zenitaria? Vai jääkö herra trolli ilman jotakin
> jos sitä ei myydä Rajalassa ennemmin kuin ostaa sen ulkomailta
> (jossa se on tehtykin sitäpaitsi).

Missä väitin että olen ostanut "zenitarin".
Rajala ei ole ainoa kamerakauppa Suomessa.
Anteeksi herra toni nikkanen, jos pahoitin mielesi...

herra trolli

lasarus

"Aki Honkasuo" <honk...@lut.fish.invalid> kirjoitti
viestissä:du9rdl$al3$1...@juuri.cc.lut.fi...

> Jos suomalainen kuluttaja ostaa harvinaisempaa tuotetta lähes samaan
> hintaan ulkomailta, kuin suomalainen jälleenmyyjä. Eikö silloin lähes sama
> määrä rahaa jää myös Suomeen?

???

> Itse ostan laitteiston sieltä mistä saan edullisesti ja helposti. Sama
> koskee myös palveluita.

Osta mistä huvittaa, ei voisi vähenpää kiinnostaa.

Pertti Heikkinen

lasarus wrote:

> ???

No toki, jos ostat Suomessa valmistettuja kameroita & objektiiveja...

> Osta mistä huvittaa, ei voisi vähenpää kiinnostaa.

Mutta kiinnostaa kommentoida?

--
"Ammutaanhan navetassakin!"
- P.Pärla

lasarus

"Pertti Heikkinen" <p...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:dua39p$flj$1...@nyytiset.pp.htv.fi...

> No toki, jos ostat Suomessa valmistettuja kameroita & objektiiveja...

???

> Mutta kiinnostaa kommentoida?

Niinpä.

Simo Salanne

Aki Honkasuo wrote:

> Jos suomalainen kuluttaja ostaa harvinaisempaa tuotetta lähes samaan
> hintaan ulkomailta, kuin suomalainen jälleenmyyjä. Eikö silloin lähes sama
> määrä rahaa jää myös Suomeen?

Riipuu siitä minne ALV:t jää.
Simo S.

Message has been deleted

John Smith

Itseäni kiinnostaisi tietää onko kukaan ostanut digitalwonderlandista
koska siellä hinnat tosiaan ovat huimaavan halvat?

Siis ei kiinnostaisi nyt jutella mistään helvetin zenitarin romusta kun
sitä ei threadin aloittajakaan kysynyt!!

John Smith

No ostit kuitenkin kameran joka on tehty ulkomailla, ruojake!!! :-)

Juha Lehtinen

"Simo Salanne" <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:IW0Of.848$c57...@reader1.news.jippii.net...

No vaikka sen suomalaisen ostajan lompakkoon. Suomeen siis.

Juha

Pertti Heikkinen

lasarus wrote:
> "Pertti Heikkinen" <p...@iki.fi> kirjoitti
> ???

Hmpf. Jos ostat Canonin objektiivin suomalaisesta kamerakaupasta, sen on
joku tuonut maahan ja rahat menevät - maahantuojan katetta ja tullia
lukuunottamatta - joka tapauksessa jonnekin ulukomuanpellelle.

Yrjö O. Mäkinen

Ari Österholm wrote:

> http://www.ac-foto.de/ger/produkte.php
> Onko tietoa kuinka tuolta tilaaminen onnistuu. Tarvitaanko luottokorttia
> vai käykö ihan tilisiirtona tai mitä niitä nyt on. Visa electron on.
> Entä nuo takuuasiat.

Ac-fotosta olen ostanut ja maksanut tavallisella Visalla.
Tavara oli kotiovalla noin viikon päästä tilauksesta.

Takuuasioihin en ole vielä joutunut tutustumaan.

Ehkä jotain kertoo se että ostan jatkossakin sieltä.

Mutta käyttöohjeiden kieli ei luonnollisesti ole suomea, hyvä jos englantia.
--
yom

Ari Österholm

Fri, 03 Mar 2006 14:15:56 +0000, Ari Österholm kirjoitti:

> Mielessä kangertelee digijärkkärin osto. Nyt on tullut selailtua niin
> suomen kuin saksan sivuja. Kyseessä Minolta Dynax 5D. Tuolla on hyvä

Kiitos kaikille selvennyksistä. Lasarukselle sanoisin että sinulla on
oikeus tehdä kuten haluat, mutta niin myös minulla, joten äänestän
lompakollani.

poista_ja_toimii_paremmin

John Smith wrote:
> Itseäni kiinnostaisi tietää onko kukaan ostanut digitalwonderlandista
> koska siellä hinnat tosiaan ovat huimaavan halvat?

Ei mitään maailman parhaita kokemuksia: D70s:n ja Nikkorin 18-70mm:n
kanssa tuli ensin (ilmeisen automaattinen) vastausviesti että tavaraa
löytyy varastosta ja lähtevät pian postiin. Rojuja ei kuitenkaan alkanut
kuulua, ja mailikyselyn jälkeen kertoivat että objektiivia ei ole
varastossa ja odottelevat sitä...
No, paketti tuli sitten pienen venailun jälkeen (mitähän siihen meni,
joku kuukauden päivät muistaakseni), mutta setistä puuttui samalla
tilattu Ixus, joka tosin pistettiin hyvinkin pikaisesti valitusmailin
jälkeen tulemaan ilman postikuluja (se siitä nyt olisikin puuttunut...).

(Ja kaiken lisäksi se kuriirifirma joka noita Suomessa kuskaa perille ei
ollut löytänyt osoitetta - joka oli paketissa täysin oikein - ja oli jo
pistämässä pakettia takaisin Saksaan... onneksi huomasin katsoa netistä
seurannasta missä menee X)).

Simo Salanne

Jos ostat Saksasta niin ALVit menee Saksan verottajan lompakkoon. Jos
ostat USA:sta niin ALVit menee Suomen verottajan lompakkoon.
"Isänmaallisempaa" ostaa EUn ulkopuolelta?

Simo S.

Mikko

> Itseäni kiinnostaisi tietää onko kukaan ostanut digitalwonderlandista
> koska siellä hinnat tosiaan ovat huimaavan halvat?

Tilasin Canon Powershot S2:n joulukuussa Digitalwonderlandista. Maksoin
tilauksen etukäteen IBAN tilinumerolla. Tavaran saamiseen meni n. 10
päivää. Suurin osa ajasta meni siihen, että tilimaksu näkyi myyjän
tilillä. Rahdin tulemiseen (kotiovelle) kului pari päivää.
Luottokortilla olisi myös voinut maksaa, mutta sivuilla taisi jossain
lukea, että haluavat paperikopion luottokortista maksajan
varmistamiseksi. En tiedä olisiko skannattu kuva käynyt tms.

Digitalwonderlandista sai melko hyvin vastauksen maileihin. Varastosaldo
piti paikkaansa tai ainakin sain kamera suht nopeasti. Ainoa pikku
miinus siitä, että kun kysyin että tuleeko kameran mukana myös
englanninkielinen manuaali niin sain vastauksen että pitäisi tulla.
Arvelin kyllä että mukana on vain saksankielinen ja niin lopulta kävikin.

Mikko

Matti Kaikkonen

"Simo Salanne" <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> wrote in message

> Jos ostat Saksasta niin ALVit menee Saksan verottajan lompakkoon. Jos
> ostat USA:sta niin ALVit menee Suomen verottajan lompakkoon.
> "Isänmaallisempaa" ostaa EUn ulkopuolelta?

Ei välttämättä. Esimerkiksi Computeruniversen hinnat ovat maakohtaisia,
joten ilmeisesti he maksavat ALV:n tilausmaahan.

http://www.computeruniverse.net/default.asp

Sama pätee Pixmaniaan (Ranska) ja Topvisioniin (Luxemburg).

Reijo Kaunissalo

Aki Honkasuo wrote:

> [...]
> tuon Canon A1:seen (FD-bajonetti). Olen vain hieman kriittinen siihen,
> että piirtääkö tuo oikeesti riittävän hyvää kuvaa. Halpa kun harvoin on

Minä myös olen hankkinut kyseisen Zenitar kalansilmän ja olen tyytyväinen.
Maksoi vain noin 120 euroa sovitteineen. Vaikka olisi maksanut puolet lisää
niin vieläkin olisi ollut hintansa väärti. Yleenskin Venäläinen optiikka
on laadukasta, sanokoon Soni boi mitä tahansa. Tilasin sen Venäjältä
(Rugift) ja hyvin toimi kaupan teko. Netistä löytyy testejä tuosta
obiskasta.
Terv. Repa

Jasoni

> [...]
> mitään käytännön merkitystä hankintahinnassa.
> Pääasia ettei sakemannit tai muut ulkomaanpellet saa rahojani senttiäkään

Kyllä ne Rajalan vehkeetkin viimekädessä tulee ulkomailta ja LÄHES yhtä
paljon rahaa virtaa sitä kauttakin ulkomaiseen kassaan.
Jonkun euron saat kyllä tuolla periaatteellasi enemmän jäämään Suomeen mutta
niillä roposilla ei ole tuon taivaan merkitystä.
Mutta jatka vaan hyvää periaatettasi, voi Rajalan isäntä ainakin vaihtaa
isompaa mersuun.
Ai mutta sittenhän taas sun rahasi virtaa ulos Suomesta, no .....

Jasoni

> Jos ostat Saksasta niin ALVit menee Saksan verottajan lompakkoon. Jos
> ostat USA:sta niin ALVit menee Suomen verottajan lompakkoon.
> "Isänmaallisempaa" ostaa EUn ulkopuolelta?
> Simo S.

Ellei saksalaisen kauppiaan vuosimyynti Suomeen ole ylittynyt (olikohan
35000 eken paikkeilla), siinä tapauksessa Alvit menee Suomen mukaan.

Toni Nikkanen

Minäkin harkitsin rugiftistä tilaamista mutta sitten älysin, että Foto-Walserista
hinta on sama (niin, nyt tuli mieleen että en minä ac-fotosta tilannutkaan vaan
Foto-Walserista; meinasin ac-fotosta tilata jotain muuta joskus ja sotkin - äh),
toimitusaika todennäköisesti parempi ja ennenkaikkea ei tarvitse käydä tullissa
sähläämässä..

Ilkka Rytkönen

Minä olen tilannut kameroita ja tarvikkeita Technikdirektiltä, AC-Fotosta ja
Top-Fotosta. Top-foton arvio 20D:n saatavuudesta piti hyvin kutinsa.
Soittivat sieltä, kun kamera oli tullut sinne hyllyyn, mutta suotimia yms.
ei ollut vielä saatavilla. Kysyivät, että laitetaanko kamera postiin ilman
suotimia, vai odotellaanko niitä vielä mukaan lähetykseen. Saksa ei minulta
taivu, mutta jutustelu onnistui hyvin Englanniksi. Eli sitä putiikkia voin
suositella, kuten AC-Fotoakin, josta tilasin kesällä objektiivin.

Technikdirektistä olen tilannut vähän pienempää sälää ja salaman. Jos
tavaraa on hyllyssä, niin viikon päästä paketti tulee kotiin. Eivät
kuitenkaan kovin aktiivisesti ole ilmoitelleet, jos tavaraa ei hyllyssä
olekaan ja lähetys viivästyy kuukausitolkulla. Nykyäänhän siellä näkyy
varastotilanne, mikä on hyvä asia tilausta suunnitellessa. Technikdirektin
kanssa on tullut kokeiltua myös takuiden toimivuutta. Huomenna lähtee 2GB
SanDisk Extreme III toisen kerran takaisin, kun se ei meinaa suostua
yhteistyöhön millään 20D:n kanssa.

Simo Salanne

Se että hinnoittelevat tuotteen kohdemaakohtaisesti ei vielä kerro että
verot olisi maksettu kohdemaahan. Kysyin puolisen vuotta sitten
Eurooppatiedotuksesta, että tuloutetaanko kaukomyynnin veroja
kohdemaahan. Lainaus vastauksesta:

"Olin yhteydessä Uudenmaan verovirastoon, joka
hoitaa rekisteröitymistä arvonlisäverovelvolliseksi Suomessa. He eivät
kuitenkaan pidä tilastoja tällaisista verotuloista. Seuraavaksi otin
yhteyttä verohallinnon tietopalveluyksikköön. Henkilö jonka kanssa
puhuin ei osannut sanoa mistä kysymiänne tilastotietoja voisi saada."

Simo S.

Matti Kaikkonen

> Se että hinnoittelevat tuotteen kohdemaakohtaisesti ei vielä kerro että
> verot olisi maksettu kohdemaahan.

Voihan asian itse kukin tarkistaa katsomalla laskusta ALV:n osuuden. Itse
tilasin joulun kieppeillä digivideokameran Pixmanialta. ALV-veroton hinta
oli 334,61 ? (josta toimituskulut 12,3 ?) ja veron määräksi kerrottiin 73,39
?. Stemmaa nähdäkseni melkoisen hyvin Suomen ALV-%:n kanssa. Samoin
myöhemmässä Computeruniversen laskussa oli ALV:ksi merkitty 22 %.

En oikein usko, että isot ja etabloituneet firmat valehtelisivat kuitin
tyyppisissä dokumenteissa keräämistään veroista. Enkä oikein usko, että
firmat huvikseen keräävät kotimaidensa valtioille enemmän veroja kuin lait
edellyttävät.

Teknisesti veron maksaminen eri maihin asiakkaan osoitteen mukaisesti ei
nettikaupassa varmasti ole ongelma. Syy siihen, että monet saksalaiset
nettifirmat tilittävät kaikki keräämänsä ALV:t Saksaan johtuu kenties siitä,
että absoluuttista pakkoa tilittää muihin maihin ei ilmeisesti ole, jolloin
alhaisemmaksi jäävä kokonaishinta on kilpailuetu.

Simo Salanne

Matti Kaikkonen wrote:
> [...]
> firmat huvikseen keräävät kotimaidensa valtioille enemmän veroja kuin lait

Ei kai siinä valehtelua ole jos saksalainen kauppias kerää 22% ALVia,
siltä varalta, että kaukomyynnin vuotuinen raja-arvo, jonka jälkeen
ALVit maksetaan kohdemaahan, ylittyy. Jos myynti ei ylitä raja-arvoa,
niin mihinköhän ne ALVit maksetaan, ja minkä prosentin mukaan?

Simo S.

Matti Kaikkonen

> [...]
> maksetaan kohdemaahan, ylittyy. Jos myynti ei ylitä raja-arvoa, niin
> mihinköhän ne ALVit maksetaan, ja minkä prosentin mukaan?

Kyllä se taitaa maassa kuin maassa olla rikos, jos kauppias ilmoittaa
asiakirjassa keräävänsä tietyn määrän veroa, ja tilittääkin tästä eteenpäin
vain osan. En oikein jaksa uskoa, että etabloituneet firmat viitisisivät
tehdä filunkia suhteessa pienten summien takia. Eli tuo 22 % maksetaan
jollekin valtiolliselle taholle. Mikä intressi firmalla olisi kerätä
monimutkaisen maakohtaisen hinnottelun avulla Saksan valtiolle, jos
vähempikin riittää sinne? Byrokratia olisi myös vähäisempää ja artikkelien
kilpailukykyä muunmaalaisten silmissä olisi parempi.

On varsin oletettavaa, että liikkeet, joiden tilaussivuille on rakennettu
maakohtainen hinnoittelu, tietävät kokemuksesta, että suhteellisen matala
raja-arvo ylittyy roimasti joka vuosi. Mikään laki tai säädös ei estä
maksamasta ALV:tä kohdemaahan pienemmästäkin kokonaismyynnistä. Eiköhän
noiden nettikauppojen kirjanpito tapahdu reaaliajassa tilausten yhteydessä,
jolloin eri valtioille tilitettävä summa on jatkuvasti tiedossa.

On myös luonnollista, että liikkeillä, jotka eivät juurikaan myy paljoa
Saksan ulkopuolelle, ei ole kovin kummoista intressiä maakohtaiseen
hinnotteluun. Yksinkertaisuuden vuoksi ne maksavat verotkin ainoastaan
Saksaan. Tuo raja-arvo lieneekin asetettu sen vuoksi, ettei maakohtainen
ALV-byrokratia olisi kaupankäynnin esteenä.

Erikoisena pidän sitä, että Techikdirektin tapaisilla suurilla firmoilla,
joiden vuosittainen myynti Suomeen pyörii varmasti miljoonissa euroissa, ei
ole maakohtaista hinnottelua. Siksi veikkaukseni on, että tilanne ei ole
ikuinen. Nettifirmojen kilpailun kasvaessa sääntöjä noudattavat firmat
tulevat varmasti muistuttamaan eri maiden verottajia ja EU-komissiota siitä,
että EU-säännöt ovat kaikkia varten.

Oli miten oli, pian veroerot eivät enää ole kovin merkittävä syy suosia
liikkeitä, jotka maksavat ALV::n saksaan. Saksan ALV nousee nimittäin v.
2007 alussa 19 %:iin, jonka jälkeen erotus Suomen vastaavaan on enää 3 %.

Simo Salanne

Matti Kaikkonen wrote:
> Mikä intressi firmalla olisi kerätä
> monimutkaisen maakohtaisen hinnottelun avulla Saksan valtiolle, jos
> vähempikin riittää sinne?

Ettei firma joudu maksamaan "omistaan", jos kaukomyynnin veroraja ylitetään.

Simo S.

Kari Anttonen

"Ilkka Rytkönen" <il...@rytkoset.net> kirjoitti
viestissä:fUBOf.239$Hw1...@read3.inet.fi...

> [...]
> olekaan ja lähetys viivästyy kuukausitolkulla. Nykyäänhän siellä näkyy
> varastotilanne, mikä on hyvä asia tilausta suunnitellessa. >

Eipä ainakaan minun kohdallani pitänyt paikkaansa tuo varastotilanteen
näkyminen. Sigman optiikkaa tilailin kun oli vihreällä neliöllä luettelossa
merkitty eli piti olla varastossa.
Parin viikon päästä tilauksesta sitten (viime perjantaina) tuli
valitteluviesti, että toimituspäivä tavarantoimittajalta tuntematon.

kari

Matti Kaikkonen

> Matti Kaikkonen wrote:

Miksei sitten saman tien unohda koko maakohtaista hinnottelua (a la
Technikdirekt)? Sehän on kaikkein yksinkertaisinta. Vai epäiletkö, ettei
Technikdirektillä veroraja ylity?

V!lle

> Kiitos kaikille selvennyksistä. Lasarukselle sanoisin että sinulla on
> oikeus tehdä kuten haluat, mutta niin myös minulla, joten äänestän
> lompakollani.

Minusta tässä on aivan turha hurskastella suomalaisten fotokauppojen puolesta. Muutama vuosi sitten ero suomalaisten ja
saksalaisten kauppojen hintojen välillä oli vielä paljon suurempi. Onneksi ihmiset tajusivat tilata kameransa Saksasta
joten kauppiaat Suomessa joutuivat tinkimään katteistaan. Markkinatalouskin toimii joskus.

Vinski

"Matti Kaikkonen" <mattti.k...@jhelsinki.finvalid> kirjoitti
viestissä:IkFOf.1413$d71...@reader1.news.jippii.net...

> Erikoisena pidän sitä, että Techikdirektin tapaisilla suurilla firmoilla,
> joiden vuosittainen myynti Suomeen pyörii varmasti miljoonissa euroissa,
> ei ole maakohtaista hinnottelua.

Tästä on joskus aiemminkin keskusteltu. En tiedä, kiertävätkö
pykäliä jotenkin kolmannen osapuolen kautta, joka hoitaisi
huolinnan eli myisivät periaatteessa vain "lastauslaiturille". Pykäläthän
ymmärtävät kaukomyyntinä sellaisen myynnin, jossa _myyjä_
huolehtii tavaroiden kuljettamisesta määränpäämaahan.

Enkä menisi takuuseen (totaalisesti mutu) vaikka alvit ainakin
joillain liikkeillä jäisivät kotimaahan huolimatta kaiken maailman
EU-pykälistä. Kelpasivathan Soneran käyttämättä jääneet
lupamaksutkin Saksan rautateiden saneeraukseen.

Vinski

Ilkka Haapavirta

"Vinski" wrote
> [...]

> ymmärtävät kaukomyyntinä sellaisen myynnin, jossa _myyjä_
> huolehtii tavaroiden kuljettamisesta määränpäämaahan.

En tiedä, onko pykälien kiertoa vai mitä, mutta TechikDirekt tosiaan käyttää
"pickup & shipping serviceen" toista firmaa, joka laskuttaa palvelustaan
loppuasiakasta erikseen.

Ilkka

Tuukka L.

> Pääasia ettei sakemannit tai muut ulkomaanpellet saa rahojani senttiäkään
> mikäli mahdollista.

Me ollaan nykyään samoja Euroopan Unionin kansalaisia kaikki, joten eipä
lietsota vihaa kansanryhmiä vastaan.

Lauri Uusitalo

Saako lietsoa vihaa EU:n ulkopuolisia vastaan?

Lauri

Mika Yrjola

"lasarus" <reun...@suomi24.fi> writes:

> Pääasia ettei sakemannit tai muut ulkomaanpellet saa rahojani
> senttiäkään mikäli mahdollista.

Sitten kannattaa varmaan muuttaa johonkin metsään, tehdä itse
vaatteensa (käsin) kaatamistaan riistaeläimistä ja kasvikunnan
tuotteista jne. Muuten saattaa erehtyä vähintään epäsuorasti
rahoittamaan niitä "ulkomaanpellejä".

Ari Österholm

Tulihan rahoitettua noita "ulkomaanpellejä" 700 ecun edestä. Nyt vaan
odotetaan pakettia kuin Outi joulua. Kärsinkö moraalisesti, no en.
Kiinaanhan noi firmat menee ostan mitä tahansa. Olisko toi jo 60 luvulla
tai aikaisemmin alkanut "suosi suomalaista, osta kotimaista" ja missäs
nyt mennään.

Reijo

Takuun kanssa voi tulla ongelmia...itse kannatan suomesta ostamista.

--------
http://www.tulostin-muste.com

Petri Lopia

On 2006-03-16, Reijo <jani....@googlemail.com> wrote:
> Takuun kanssa voi tulla ongelmia...itse kannatan suomesta ostamista.

Eikös noissa ole euroopanlaajuinen/maanosalaajuinen takuu?
Tai joissain jopa maailmanlaajuinen joten ei kai tuossa
pitäisi ongelmia tulla?

--
Petri Lopia :: petri.RE...@iki.fi.invalid
Firework, Lightning, sun, moon, nature etc. photos

Ari Österholm

Fri, 17 Mar 2006 06:21:17 +0000, Petri Lopia kirjoitti:

> Eikös noissa ole euroopanlaajuinen/maanosalaajuinen takuu?
> Tai joissain jopa maailmanlaajuinen joten ei kai tuossa
> pitäisi ongelmia tulla?

AC-foton sivulla kyllä taisi jotain takuuseen liittyvää löytyä, mutta
kun vieras kieli ei taivu, niin jäi lukematta. Tosin kamera on jo
Helsingissä ja nyt jännätään ehtiikö Tampereelle ja minulle tänään.

Ari Österholm

Ehtihän se. Tuli joulu ennen juhannusta:-)

Yrjö O. Mäkinen

Ari Österholm wrote:

> Ehtihän se. Tuli joulu ennen juhannusta:-)

Saanen toivottaa Hyvää "Joulua" :-)
--
yom

Ari Österholm

Kiitos vaan:-) Jokusia testikuvia tullut jo otettua ja mm. sisällä
kuvanvakaaja käytössä. Wanhan kädet kun ei ole enää niin vakaat kuin
nuorempana, niin jopa perinteisella arvolla 1/30 voi sanoa kuvan olevan
terävä.