Muistikortin testaus?

Matti Kettunen

Iltaa,

Kuinkahan saisi selville onko vika kamerassa vai
muistikortissa? Ongelmana Canon G6 ja Sandiskin CF 512Mb
muistikortti, jonne silloin tällöin tulee "muistikortti
häiriöitä". Tähän saakka tätä on sattunut vain
yksittäisille kuville ja muut kuvat on voinut kopioida
normaalisti kortilta tietokoneelle.
Tänään kuitenkin n. 10 peräkkäistä kuvaa menivät pilalle
(eivät siis tallettuneet kunnolla kortille), jonka jälkeen
kamera ei enää suostunut näyttämään tai tallettamaan
kuvia ko. kortille ollenkaan.
Kotona kortti kortinlukijaan ja linuxin lokitiedosto
näyttää seuraavaa:

May 16 21:35:51 kernel: SCSI error : <1 0 0 0> return code = 0x10070000
May 16 21:35:51 kernel: end_request: I/O error, dev sda, sector 491304
May 16 21:35:51 kernel: printk: 2 messages suppressed.
May 16 21:35:51 kernel: Buffer I/O error on device sda1, logical block
491241

jne.
Ja kuten arvata saattaa, kortti on sekaisin ja lukukelvoton.

Kokeilin samoissa olosuhteissa toista muistikorttia, eikä
sen kanssa ainakaan heti ilmennyt ongelmia.
Ainakin siinä mielessä vika vaikuttaisi siis olevan muistikortissa.

Onko olemassa jotain konstia, millä muistikortin voisi tarkistaa
mahdollisten virheiden varalta? Ja löytyykö jotain keinoa
valokuvien pelastamiseksi sekaisin olevalta muistikortilta?

- MAtti

Oiva Hakala

"Matti Kettunen" <kettumat...@surfeu.fi> wrote in message

> [...]
> muistikortissa? Ongelmana Canon G6 ja Sandiskin CF 512Mb
> muistikortti, jonne silloin tällöin tulee "muistikortti

Koetahan kaikkein ensimmäiseksi formatoida se kortti _kamerassa_.

Jos vielä virheitä, heitä kortti mäkeen, edellyttäen, että toiset kortit
toimivat kamerassa moitteetta. Oiva

Matti Kettunen

Oiva Hakala wrote:

> Koetahan kaikkein ensimmäiseksi formatoida se kortti _kamerassa_.
>
> Jos vielä virheitä, heitä kortti mäkeen, edellyttäen, että toiset kortit
> toimivat kamerassa moitteetta.

Ei formatoitunut kamerassa eikä kompuutterilla.
Taisi korttiparka pimahtaa lopullisesti...

Uusi toimii moitteetta (ainakin toistaiseksi :-)

- MAtti

IL

"Matti Kettunen" <kettumat...@surfeu.fi> kirjoitti
viestissä:Ti_ag.120$m75...@read3.inet.fi...

Kokeile pelastaa kuvat sivulta http://www.pcinspector.de/ löytyvällä
File recovery -ohjelmalla (download-sivulta freewarena ladattavissa)

t. IL

Matti Kettunen

IL wrote:

> Kokeile pelastaa kuvat sivulta http://www.pcinspector.de/ löytyvällä
> File recovery -ohjelmalla (download-sivulta freewarena ladattavissa)

Ei auttanut... Toisaalta mitään korvaamatonta
vahinkoa ei päässyt syntymään. Kuvat oli juuri
ennen sekoamista siirretty koneelle.

- MAtti

Pete

> [...]

MK> Ei auttanut... Toisaalta mitään korvaamatonta
MK> vahinkoa ei päässyt syntymään. Kuvat oli juuri

Itselläni on pari Sandiskin korttia jotka sekolievat Konica G sarajan
kameroissa niin ettei kameraa saa käyntiin ko. kortilla ja windows
formatointi ei auta. Formatoituvat onneksi vielä Panasonicin videokamerassa.

Olen tehnyt tyhjästä toimivasta kortista Ghost imagen jonka voin
tarvittaessa palauttaa seonneelle kortille ja sillä ne saa taas henkiin myös
Konicassa seuraavaan sekoamiseen asti.

Kerran jo ennätin tiedustella Sandiskilta kortin vaihdosta ennen kuin löysin
tuon Panasonic formatoinnin.

Nykyään käytän Kingstonia ja Sandiskit on säästetty videokameraan.

Pete