Ixus 30:lle seuraaja, mutta onko se Nikon P5100 vai mikä?

Tero Risti

No ni,

Ixus on palvellut ja seuraaja on valittava. Eläköön IXUS!

Ostanko Nikon P5100:n vai jonkun muun.

Kamera sais olla parempi kuin Ixus 30, mutta kuitenkin mukana kulkevan
kokoinen eli Compact tai Ultra Compact luokkaa.

Kokeiltu jos Panan TZ3, joka ei ollut hyvä.
Seuraavaksi varmaan toi Nikon P5100. Kokemuksia siitä kaivataan?

Mikäli mikään muu ei auta on seuraava pokkari Ixus 860IS, mutta jotain
muutakin kun Canonia vois välillä kokeilla.
Nyt mulla on ton 30:n kaverina Nikon D40 ja toista järkkäriä en tarvi.

Voiko P5100:sta verrata käytettävyydeltään, valikot, toiminnot, yms.
D40:een?

Plusat joita haetaan:
+ Laaja laajakulma (28mm tms.)
+ Kohtalaisen pieni ja mukanakulkevan kokoinen
+ Manuaalisäädöt. Vähintään pitkän valotusajan säätö yökuviin, mutta
mielellään P5100:n kaltaiset manuaalisäädöt
+ Optinen kuvanvakain
+ Kunnollinen akku

Miinukset, joita vältetään
- Suttuiset kuvat ja liiallinen kohina
- AA akut
- ISO koko
- Sikahinta

Onko kenelläkään vaihtoehtoisia ideoita mietittäväksi?

Tero Risti

"Tero Risti" <tero....@gmail.com> wrote in message
> No ni,
>

> Onko kenelläkään vaihtoehtoisia ideoita mietittäväksi?

Itse itselleni vastaten.

Nikon P5100 on valittu ja ostettu hätäisesti.
Toivottavasti ei tarvitse katua ainakaan kovin paljoa.

Vaihtoehdot oli aika vähissä jos haluaa pienen melkein taskuun sopivan
kameran SD-kortilla, manuaalisäädöillä ja oikealla akulla eikä millään
AA-virityksellä.
Eri juttu sitten onko noista manuaalisäädöistä oikeasti mitään iloa
pokkarikamerassa? 12,1 Megapikseliäkin tuntuu kyllä hieman liioitellulta.

G7 ja P5100 tais olla ainoat varteenotettavat ja hintapolitiikka sekä G7:n
iso koko ja sairas paino käänsivät valinnan helposti Nikonin hyväksi.

Janne Kenttälä

Tero Risti wrote:
> "Tero Risti" <tero....@gmail.com> wrote in message

> Itse itselleni vastaten.

> Nikon P5100 on valittu ja ostettu hätäisesti.
> Toivottavasti ei tarvitse katua ainakaan kovin paljoa.

Saanko udella, että mikä syy tiputti Ixus 860 IS:n pois pelistä? Kun
aikaisemmin sen ainoa vika oli mielestäsi vain merkki, mutta kuitenkin
tuossa sitten harkitset myös G7:aa. Kyselen tätä siitä syystä, että
itselläni on jo jonkin aikaa ollut tuo 860 kiikarissa. Olisi siis mukava
tietää muiden perusteluja sille, miksi sitä EI kannata ostaa.

--
Janne K

Tero Risti

"Janne Kenttälä" <j.ken...@gmail.com> wrote in message

> [...]
> itselläni on jo jonkin aikaa ollut tuo 860 kiikarissa. Olisi siis mukava
> tietää muiden perusteluja sille, miksi sitä EI kannata ostaa.

Joo saa, oikeastaan pitää :-)

Toi on varmaan ollut sitten todella kauan aikaa sitten kun olen ollut sitä
mieltä, että Ixus on väärä merkki.
...pitää googlettaa jos löytyy tommonen kommentti...
Ei löydy, enkä muista moista sanoneeni, virkistäs mun mieltä vähän ton
osalta.

Mulla on ollut aiemmin Ixus v2 ja nyt Ixus 30. Molemmat on loistavia
kameroita ja mun valinta olis ollut juuri tuo Ixus860IS, mutta kun halusin
tällä erää niitä manuaaliasetuksiakin.
Ainoa syy miksi en ostanut 860IS:ää on manuaalisäätöjen puute.

Mikäli manuaalimahdollisuuksia ei tarvi, uskon, että mainittu Ixus on paras
valinta pokkariksi.
Siinä on kuitenkin 28mm laajakulma ja kaikki tarpeellinen. Hintakin on aika
kohdallaan.

Eräässä toisessa ryhmässä juuri hiljakkoin itsekin suosittelin tota 860IS:ää
jollekin henkilölle.

-TR

Janne Kenttälä

Tero Risti wrote:
> [...]
> ...pitää googlettaa jos löytyy tommonen kommentti..
> Ei löydy, enkä muista moista sanoneeni, virkistäs mun mieltä vähän ton

Niin, tarkoitin vain tuota ketjun aloitusviestiäsi, jossa sanoit:

"Mikäli mikään muu ei auta on seuraava pokkari Ixus 860IS, mutta jotain
muutakin kun Canonia vois välillä kokeilla."

Miltäs tuo Nikon P5100 on nyt tuntunut? Oman vähäisen pokkarikokemukseni
mukaan kaikki muun merkkiset pokkarit ovat tuntuneet jotenkin tahmaisen
hitailta verrattuna tuoreisiin Ixus-malleihin.

--
Janne K

Tero Risti

> [...]
> mukaan kaikki muun merkkiset pokkarit ovat tuntuneet jotenkin tahmaisen
> hitailta verrattuna tuoreisiin Ixus-malleihin.

No joo, niin mä vähän arvelinkin luettuani uudestaan nää viestit. Ei se
tpsiaan tarkoittanut sitä, että Canonissa mitään vikaa olis.

Nyt on tullut napsttua kuvia P5100:lla ihan kokeilumielessä varmaan yli 500.
Osa hyviä osa huonoja.

Ei se mun mielestä mitenkään kovin hidas ole. Pokkariksi siis. Tottakai on
hitaampi kuin järkkärit, mutta niin ne taitaa olla kaikki pikkukamerat.
Aluksi oli vähän ongelmia epämääräisen tarkennuksen suhteen, mutta se asia
korjaantui kun muutin asetuksista sekä tarkennuksen, että valotusmittauksen
mittaamaan spot modesa keskeltä.
Vieläkin joskus tuntuu siltä, että tarkennus lipsahtaa vähän sivuun.
Takkailen tilannetta ja annan lopullisen tuomion vasta myöhemmin.

Kuvat on hyviä sisällä ja ulkona. Varsinkin kun vertaan niitä vähän aikaa
omistamaani Panasonic DMC-TZ3:een, jonka kuvat oli melkoista suttua. Paitsi
pihalla hyvässä valossa.
Hitaus arvelutti kun kaikikissa testeissä muistettiin mainita siitä.
Juttujen testituloksiin nähden on nopea. Uusista Ixuksista ei ole
toistaiseksi niin paljoa kokemusta, että vois kunnola verrata niihin. Mutta
toisaalta Ixus 30:een verrattuna P5100 on nopeampi.
Valikot, joita monessa jutussa moitittiin, ovat ihan hyvät. En ole keksinyt
niistä mitään kummempaa moitittavaa.
Kuvasuhteista löytyy mm. 3:2 ja ultrajännittävä 1:1, itä en ole missään
ennen nähnyt. Tarpeeton varmaan, mutta kumma ominaisuus.
Ja mikä parasta, kaikki kuvauksessa tarvittavat säädöt voi tehdä helposti
ilman valikoita. Kuten esim. aukon ja valotusajan säädöt

Tämä oli jossain valittu Canon G9:n ohella parhaaksi pokkarikameraksi ja
pitää varmasti paikkansa.

Kaikenkaikkiaan P5100 on juuri sellainen kamera, jonka nyt halusin.
Kohtalaisen pieni, manuaalisäädöt ja hyvä kuvan laatu.