Ei tarviste kuvata vähään aikaan...

Tero Kapanen

Nimittäin kameralaukkuni ryötettiin eilen keskellä päivää Tukholmassa,
Burger Kingssä ruokaillessamme. Uskomattoman taitavia ja röyhkeitä
paikalliset kriminaalit ovat kun onnistuivat meidän huomaamatta
ryöstämään laukun vaikka laukku oli pöydän vieressä ja meitä oli siinä
kuuden hengen porukka syömässä.

Laukussa oli sisällä:
- passi
- Canon EOS 20D
- Canon EF 70-200/2.8L
- Canon EF-s 17-85 IS USM
- Canon EF 100/2.8 Macro
- Canon EF 50/1.8 II
- 2GB Sandisk Extreme III
- Canon Speedlight 580EX
- plus muuta oheiskrääsää

Hieman kyllä vituttaa... Toivottavasti vakuutuksen maksamisesta on ollut
jotain hyötyä.

- tero

PS. Suomenkielinen 20D:n manuaali luovutetaan tarpeettomana

Jukka Ruotsalainen

Kerrassaaan sangen ikävä tapahtuma, sattuiko olemaan se sergelin (tms)
torin burger king?

Olihan sinulla kunnon dokumentit siitä mitä vietiin, esim. kuvat
laitteista ;).

Kuinka olette estäneet tai ennaltaehkäisseet vastaavia tapahtumia?
Yksi näppärä tapa on laukkuun liitettävät hälyttimet jotka aktivoituvat
kun ne viedään riittävän kauaksi vastainlähettimestä.

Elikkäs, pistät vastinlähettimen omaan taskuun, avaimenperäksi tms.

Kun kamera kähvelletään ja alkaa loittonemaan sinusta signaali katkeaa
ja hälytin aloittaa niin karmean mekkalan että se varmasti herättää
ainakin huomiota.

T: Jukka

Tero Kapanen

Jukka Ruotsalainen wrote:

> Kerrassaaan sangen ikävä tapahtuma, sattuiko olemaan se sergelin (tms)
> torin burger king?

oli

> Olihan sinulla kunnon dokumentit siitä mitä vietiin, esim. kuvat
> laitteista ;).

Kuvia ei mutta kuitit löytyi kaikista. 6 todistajaa ja rikosilmoitukset
tehty sekä ruotsissa että suomessa.

> Kuinka olette estäneet tai ennaltaehkäisseet vastaavia tapahtumia?
> Yksi näppärä tapa on laukkuun liitettävät hälyttimet jotka aktivoituvat
> kun ne viedään riittävän kauaksi vastainlähettimestä.

Mistä tuollaisia saa?

- tero

-=kukka=-

"Jukka Ruotsalainen" <jug...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:cpyue.8343$hW1....@reader1.news.jippii.net...

> [...]
> Yksi näppärä tapa on laukkuun liitettävät hälyttimet jotka aktivoituvat
> kun ne viedään riittävän kauaksi vastainlähettimestä.

Itselläni kun on valokuvausreppu mukana ja olan jossain esim mäkkärissä
syömässä, niin teen aina niin, että laitan toisen olkaimen menemään mun
jalkaan, eli jos joku yrittää pölliä mun reppua, niin jalka lähtee mukana ja
näinollen huomaan tilanteen jne...

> [...]
> hälytin aloittaa niin karmean mekkalan että se varmasti herättää ainakin

Totta, mutta silloin joudutaan melkeenpä aina juoksukilpaan jne...

--
- Kukka -

---------------------------------
Lentäjien verkkoloki:
http://www.x-pilot.info/blog/
---------------------------------

R.J.

> [...]
> näinollen huomaan tilanteen jne...

> Totta, mutta silloin joudutaan melkeenpä aina juoksukilpaan jne...

Tuolin jalka on varmempi tapa....

r.j.

John Smith

> Totta, mutta silloin joudutaan melkeenpä aina juoksukilpaan jne...

Paitsi, että varkaalla on 4 kilon paketti, joka huutaa täysteen ääneen.
Luultavasti varas tipauttaa laukun heti kun se alkaa huutamaan, ja
juoksee karkuun.

J-P

Tero Kapanen <tero.kapanen#POISTA#@kolumbus.fi> wrote in

> Mistä tuollaisia saa?

Kerro, kerro, kerro mistä noita saa. Ei tosiaan estä sen viemistä,
mutta taatusti hankaloittaa varkaan hommia.

- J-P

--
http://www.piirtopinta.net/

"My spelling is Wobbly. It's good spelling, but it Wobbles,
and the letters get in the wrong places."

Juhani Aaltonen

Jalan ympäri, vähän tiukallevielä, lienee hyvä konsti. Ja prameat laukut
kotiin esim.ulkomailla.
"-=kukka=-" <kukka...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:28zue.250$4U1...@read3.inet.fi...

Immu Reisiharja

"John Smith" <Jonnyboy@maildeli_dv.org> kirjoitti viestissä:

> Paitsi, että varkaalla on 4 kilon paketti, joka huutaa täysteen ääneen.
> Luultavasti varas tipauttaa laukun heti kun se alkaa huutamaan, ja juoksee
> karkuun.

Todennäköisesti, mutta _tietääkö_ kukaan mistä niitä saa ??
immu

tätä_vesa.kuusava@pp.inet.fi Vesa Kuusava

John Smith <Jonnyboy@maildeli_dv.org> wrote:

Eikä tiputa, miksi tiputtaisi? Et itsekään tiputtaisi kun siihen hälyttimeesi
tulisi häiriö ;-) Itse asiassa esim. autohälyyttimiin ei kukaan kiinitä mitään
huomiota ulkomailla, niitä vinkunoitahan saa kuunnella vartin välein.

-=kukka=-

"Juhani Aaltonen" <juhani....@kanetti.fi> kirjoitti
viestissä:b7Aue.8368$_x2....@reader1.news.jippii.net...

> Jalan ympäri, vähän tiukallevielä, lienee hyvä konsti. Ja prameat laukut
> kotiin esim.ulkomailla.

Kuvausvehkeissä on se ongelma, että ainakin minulla on vain yksi ja ainoa
valokuvausreppu, jossa on paikat niin putkille, kuin kameralle jne, jne..
Reppu on Samsoniten valmistama ja vetskareita ja erillisiä taskuja täynä.
_Ei tulisi mieleenkään laittaa valokuvausvehkeitäni johonkin muuhun_. Tuota
"prameutta" voi hieman piilottaa tässä laittamalla päälle sadehupun, joka
kuuluu reppuun.

--
-=kukka=-
Joillakin miehillä on karvaa selässä. Erityisesti rikollisilla ja

Satu

Ihan pikku vinkki, älä ikinä jätä mitään laukkua sivupöydälle tms. pidä aina
nenäsi edessä, siitä on aika vaikea viedä.Tai vaikka pöydälle seurueen
keskelle!!!Ainakin pienemmät laukut, matkalaukku vois olla aika tylsä Burger
Kingin pöydällä....
terveisin ei ikuna ryöstetty

"Tero Kapanen" <tero.kapanen#POISTA#@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:d9e99j$aqi$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

-=kukka=-

"R.J." <ra...@POISnetikka.fi> kirjoitti
viestissä:d9efkv$sai$1...@plaza.suomi.net...

Ihan hyvä tuokin, joskin aika monessa pikaruokalassa on sellaiset jalat niin
penkeissä kuin pöydässä, että niihin on mahdotonta pujottaa repun
olkahihnaa.

--
-=kukka=-
Appelsiineilla ei ole luurankoa, mutta muurahaisilla on.

Jukka Ruotsalainen

J-P wrote:
> Tero Kapanen <tero.kapanen#POISTA#@kolumbus.fi> wrote in

> Kerro, kerro, kerro mistä noita saa. Ei tosiaan estä sen viemistä,
> mutta taatusti hankaloittaa varkaan hommia.
>
> - J-P

Härvelin englanninkielinen nimi on "proximity alarm"

http://www.gadgets.co.uk/proximity-alarm.html

Löytyy varmasti jostain halvemmallakin, mutta tuossa esimerkki...

Bonuksena tuolla voi etsiä myös kadonnutta omaisuuttaan ;)..

T: Jukka

E O Jantti

"-=kukka=-" <kukka...@gmail.com> wrote in message news:<28zue.250$4U1...@read3.inet.fi>...

> [...]
> jalkaan, eli jos joku yrittää pölliä mun reppua, niin jalka lähtee mukana ja

Oletko koskaan kokeillut, kuinka näppärästi terävä askarteluveitsi katkoo hihnat?

E O Jantti

Jukka Ruotsalainen <jug...@hotmail.com> wrote in message news:<LyBue.8382$TZ2....@reader1.news.jippii.net>...

> [...]
>
> Löytyy varmasti jostain halvemmallakin, mutta tuossa esimerkki...
>
> Bonuksena tuolla voi etsiä myös kadonnutta omaisuuttaan ;)..

Näkyy tuossa "läheisyyshälyttimessä" vain olevan yksi pieni heikkous.
Kuvitellaanpa, että sujautan pienemmän yksikön (lähettimen)
kameralaukkuuni ja isomman ("master unit") omaan taskuuni. Kun joku
nyt yrittää varastaa kameralaukun huomaamattani, kuuluu "master
unitista" aikamoinen ääni.
Ongelma on vain se, että kameralaukussa oleva lähetin ei vastaavasti
anna minkäänlaista ääntä!
Toisin sanoen vikkeläliikkeinen varas katoaa ihmisvilinään lähes
täysin äänettömästi, joten hänen kiinniottonsa saattaa osoittautua
yllättävän hankalaksi tehtäväksi.
Pahimmassa tapauksessa ihmiset kiinnostuvat ensin varkauksen kohteeksi
joutuneesta henkilöstä (mikä ei välttämättä ole mikään mieltäylentävä
kokemus) ja vasta sitten itse varkaasta.
Ei ole mikään ihme, että laitetta myydään alennettuun hintaan.

Jani Kyllönen

E O Jantti wrote:

> [...]
> unitista" aikamoinen ääni.
> Ongelma on vain se, että kameralaukussa oleva lähetin ei vastaavasti

Öööö...

Kuvitellaanko vehkeet toisin päin? Auttaisiko se?

Lisäksi minusta on muutenkin järkevämpää kantaa isompaa esinettä
laukussa ja pienempää taskussa, mutta jokainen tavallaan.

jani

Matti Vuori

Jani Kyllönen <firs...@fakiiriliitto.com> wrote in
> Kuvitellaanko vehkeet toisin päin? Auttaisiko se?

Ei auttaisi, koska ääni on oikeasti aika onneton - 70 db hukkuu kadun
äänimaailmaan, ellei se kuulu omasta taskusta. Vakavassa varashälyttimessä
pitäisi olla vakavan varashälyttimen ääni, joka kuuluu kauas ja kaukaa -
eli sellaisia lukuja, kuin niissä näyttää olevan: 103-120 db.

--
Matti Vuori, <http://sivut.koti.soon.fi/mvuori>

Jani Kyllönen

Matti Vuori wrote:
> [...]

> pitäisi olla vakavan varashälyttimen ääni, joka kuuluu kauas ja kaukaa -
> eli sellaisia lukuja, kuin niissä näyttää olevan: 103-120 db.

No auttaisi se ymmärtääkseni aika hyvin "laukku vietiin ja taskussa
huutaa" -ongelmaan. Luulisi, että noitakin vehkeitä on parempiakin
tarjolla jos tuo kerran on susi.

jani

-=kukka=-

"E O Jantti" <joe2j...@freemail.hu> kirjoitti
viestissä:3e428f0f.05062...@posting.google.com...

:) vielä parempi on ase... ei tarvitse kun osottaa ja sanoa annatko sen
laukun minulle? Minä ainakin antaisin ;).

--
-=kukka=-
Joillakin ihmisillä on appelsiini-ihoa, erityisesti arabeilla ja

Marko Poutiainen

E O Jantti <joe2j...@freemail.hu> wrote:

> Oletko koskaan kokeillut, kuinka näppärästi terävä askarteluveitsi katkoo hihnat?

No, vaatii se jo vähän puuhaamista, jos laukku on lattialla, jalka hihnan
läpi, että joku sieltä katkoo hihnat veitsellä ja vie laukun. Jos tuota
pelkää, niin kannattaa jättää se laukku matkasta pois. Tai jäädä kotiin.

--
Marko Poutiainen | These are my principles.
m...@paju.oulu.fi | If you don't like them, I have others.

Markus Lehto

Marko Poutiainen wrote:
> Jos tuota
> pelkää, niin kannattaa jättää se laukku matkasta pois. Tai jäädä kotiin.

Tai hankkia/tehdä hihna, jonka sisällä tai päällä kulkee vaijeri. Saa
tuon silti poikki vaikkapa laukun/hihnan kiinnityksen kohdalta, mutta
siihen tähtääminen on jo huomattavasti vaikeampaa, kuin hihnaan.

--
-Markus Lehto

PH

"Tero Kapanen" <tero.kapanen#POISTA#@kolumbus.fi> wrote in message

> Hieman kyllä vituttaa... Toivottavasti vakuutuksen maksamisesta on ollut
> jotain hyötyä.

Ihan mielenkiinnosta, että minkälainen vakuutus sinulla on, josta aiot
yrittää korvauksia saada?

-ph

Matti Lukkanen

> [...]
viestissä:d9e99j$aqi$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Hieman kyllä vituttaa... Toivottavasti vakuutuksen maksamisesta on ollut

Olisipa mielenkiintoista saada kuulla/tietää miten vakuutuskorvauksesi
kanssa
on käynyt.

-Lukka-

Jarkka

-=kukka=- wrote:
> [...]
> jalkaan, eli jos joku yrittää pölliä mun reppua, niin jalka lähtee mukana ja

Noita varkauden hidastamisia joutuu todellakin miettimään.
Vakuutusyhtiöltä sain tiedon, että kamerakalusto luokitellaan autossa
kodin irtaimeksi elektroniikaksi eikä harrastevälineeksi. Näin ollen
vakuutus ei korvaa juuri mitään, jos kalusto viedään autosta. Niinpä
meinasin sitoa lukitun kamerarepun remmeistä vaijerilukolla auton
rakneteeseen kinni silloin kun repun joutuu jättämään autoon yksin. Eipä
se reppu sitten ainakaan ihan vaan viemällä lähde autosta. Vielä kun
on autossa hälytin joka huutaa 110 dB, niin luulisi ainakin
heikkohermoisemman varkaan jättävän projektinsa kesken.

-jarkka

Tero Kapanen

Satu wrote:
> [...]
> keskelle!!!Ainakin pienemmät laukut, matkalaukku vois olla aika tylsä Burger

Jälkiviisaus on eksakti tieteen laji.

> terveisin ei ikuna ryöstetty

Ei minuakaan koskaan ennen. Pidin itseäni niin hyvänä että kuvittelin
ettei minua tulla koskaan varastamaankaan... Ainakaan minun siitä
tietämättä.

- tero

Tero Kapanen

Matti Lukkanen wrote:

> Olisipa mielenkiintoista saada kuulla/tietää miten vakuutuskorvauksesi
> kanssa
> on käynyt.

Kerron kuinka kävi kun tilanne selviää. Samalla voin joko suositella
nykyistä vakuutusyhtiötäni tai vaihtoehtoisesti kysellä teiltä jostain
paremmasta vakuutusyhtiöstä. Jos käy huonosti niin vakuutusyhtiö lähtee
saman tien vaihtoon.

- tero

Sampo Niskanen

> [...]
> nykyistä vakuutusyhtiötäni tai vaihtoehtoisesti kysellä teiltä jostain
> paremmasta vakuutusyhtiöstä. Jos käy huonosti niin vakuutusyhtiö lähtee

Mainittakoon tähän liittyen oma vakuutukseni jonka hankin matkojakin
varten. Olin tammikuussa hankkimassa matkavakuutusta noin 2000e
arvoiselle kameravarustukselleni. Kun soittelin Tapiolaan niin
sanoivat että 2500 euroon menevä matkatavaravakuutus kymmeneksi
päiväksi maksaisi (muistaakseni) noin 110 euroa. Vaihtoehtona olisi
kotivakuutus, joka kattaa tavarat 14000 euroon asti niin kotona kuin
matkallakin (kysyin erityisesti että kattaa 2000e arvoisen kameran
ulkomaillakin) vuodeksi noin 55 euroa. En jaksanut lähteä tekemään
vertailuja kun oli hieman kiire ja on aiemmin ollut hyviä kokemuksia
Tapiolan korvausalttiudesta (ei tosin kameroihin liittyen, onneksi).
Sai samalla sitten kotivakuutuksen ja rauhallisen mielen liikkua
kameran kanssa kotimaassakin.

/____\ Sampo Niskanen <=> sampo.n...@iki.fi \
\ http://www.iki.fi/sampo.niskanen/ \
\ ________________________________________\___
\___/___________________________________________/

Sampo Niskanen <spni...@cc.hut.fi> wrote:

> [...]
>Tapiolan korvausalttiudesta (ei tosin kameroihin liittyen, onneksi).
>Sai samalla sitten kotivakuutuksen ja rauhallisen mielen liikkua

Kotivakuutuksen ongelma on auto -autosta vietyä tavaraa korvataan surkeasti.

-=kukka=-

"Vesa Kuusava" <ei tätä_vesa.k...@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:avr2c1h74rjv2poh5...@4ax.com...
> Sampo Niskanen <spni...@cc.hut.fi> wrote:

> Kotivakuutuksen ongelma on auto -autosta vietyä tavaraa korvataan
> surkeasti.

Kyllä se korvaa kunhan on autossa lukittuna, eli hansikaslokerossa jossa on
lukko tai lukitussa takaluukussa.

Samahan oli ongelmana, joskus kun oli autosoittimia, jonka sai kätevästi
koko laitteen kiskosta vetästyä pois, eli ei korvannut, kun ei ollut
"kiinteesti asennettuna". Nämä ovat kuitenkin aina tapauskohtasia ja
korvauspäätökseen vaikuttaa myös asiat jotka eivät pitäisi vaikuttaa.

Arto Rantanen

"-=kukka=-" <kukka...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:%zewe.234$KN2...@read3.inet.fi...

> [...]
> "kiinteesti asennettuna". Nämä ovat kuitenkin aina tapauskohtasia ja
> korvauspäätökseen vaikuttaa myös asiat jotka eivät pitäisi vaikuttaa.

Ei korvaa, ei mitään optisia laitteita olivatpahan sitten lukitussa piilossa
tai sitten ei. Asia tuli selvitettyä aikana jolloin jouduin jatkuvasti
kuljettamaan noin 10 000 euron kalustoa mukanani. Ainoa vakuutus joka
korvasi kattavasti oli Pohjolan arvotavaravakuutus, vaatii lisäkseen
laajimman kotivakuutuksen ja vakuutusmaksu on 3% vakuutettavan tavaran
arvosta, josta oli annettava yksityiskohtainen luettelo sarjanumeroineen.
Minkään yhtiön kotivakuutus ei sinällään korvaa autosta / matkailuvaunusta /
matkailuautosta varastettua kamerakalustoa. Jos tämä ei tunnu uskottavalta
niin jokainen voi tarkistaa asian omasta vakuutusyhtiöstään.

A.R.

-=kukka=-

"Arto Rantanen" <aran...@luukku.com> kirjoitti
viestissä:BNgwe.9603$Jb6....@reader1.news.jippii.net...

> [...]
> tai sitten ei. Asia tuli selvitettyä aikana jolloin jouduin jatkuvasti
> kuljettamaan noin 10 000 euron kalustoa mukanani.

Outoa... minulle on kerrottu Pohjolasta, että korvaa, kunhan tuotteen
yksikköhinta, ei ylitä 1600 euroa.

Täytyykiin päivittää tietoni ja käydä pohjolassa onko ehtoni muuttunut....
joskus sitten kun kerkiän.

> [...]
> laajimman kotivakuutuksen ja vakuutusmaksu on 3% vakuutettavan tavaran
> arvosta, josta oli annettava yksityiskohtainen luettelo sarjanumeroineen.

Totta, mulla onkin muutamia vempeleitä tuolla arvotavara vakuutuksessa ja ei
ole edes omavastuuta.
Sielä on minulla jopa kännykkä ja ei ole kovinkaan kallis hinnaltaan, joskin
voipi olla, että kaikille ei kännykkään vakuutusta pohjola anna, koska
minullekkin meni heillä 1vrk, ennen kuin hyväksyivät (ensin sanoivat ei,
mutta seuraavana päivänä soitti, että kyllä me sinulle voidaan sittenkin
myöntää).
Mutta kameroita minulla ei arvotavaravakuutuksessa ole, koska olen siinä
uskossa, että kotivakuutus ja matkavakuutus noi korvaa.... itseasiassa yhden
kameran on matkavakuutus minulle jo korvannut.

> [...]
> matkailuautosta varastettua kamerakalustoa. Jos tämä ei tunnu uskottavalta
> niin jokainen voi tarkistaa asian omasta vakuutusyhtiöstään.

Entäs vanha teollisuusvakuutus? Sielä kaikki korvattiin ilman ikävähennyksiä
ja omavastuita jne... harmi kun en enään saa sinne vakuutuksiani (ei ole
enään työsuhde-etuna).

--
-= k u k k a =-
" ...elämä on"

Simo Salanne

-=kukka=- wrote:

> Outoa... minulle on kerrottu Pohjolasta, että korvaa, kunhan tuotteen
> yksikköhinta, ei ylitä 1600 euroa.
>
> Täytyykiin päivittää tietoni ja käydä pohjolassa onko ehtoni muuttunut....
> joskus sitten kun kerkiän.

Mikä on tuo "tuote"? Runko, objektiivi, salamalaite, jalusta? Vai kaikki
yhteensä? Entä jos on Nikonia, Sigmaa, Metziä, Gitzoa -- eihän ne voi
olla samaa "tuotetta" koska ovat eri "brandiä"?

Simo S.

Sampo Niskanen

Vesa Kuusava <ei t?t?_vesa.k...@pp.inet.fi> wrote:
> Kotivakuutuksen ongelma on auto -autosta vietyä tavaraa korvataan
> surkeasti.

Tuo on totta, se onkin yksi harvoista poikkeuksista. Tapiolan
kotivakuutusehdoissa (Domina Junior) mainitaan erikseen, että
"vakuutuksesta ei korvata arvoesineiden, rahan, optisten tai
elektronisten laitteiden varkautta, jos ne on jätetty
moottoriajoneuvoon, asuntovaunuun, veneeseen tai telttaan." Jos
joutuu kameraansa paljon kuljettelemaan ja säilyttämään autossa, niin
kannattaa tutkia vakuutusehdot tarkoin ja tarvittaessa hankkia muita
vakuutuksia kattamaan tuon.

Mika Ristolainen

Simo Salanne wrote:
> Mikä on tuo "tuote"? Runko, objektiivi, salamalaite, jalusta? Vai kaikki
> yhteensä? Entä jos on Nikonia, Sigmaa, Metziä, Gitzoa -- eihän ne voi
> olla samaa "tuotetta" koska ovat eri "brandiä"?

2-3 vuotta sitten tivasin asiaa IF:ltä. Jokainen noista on oma
tuotteensa. Kovin väitti myös kyseessä olevan kunkin oman
tuotteensa/tavaransa, vaikka objektiivi on rungossa kiinni (eli 2
tuotetta) tai kun kaikki on kamerarepussa (xx tuotetta).

Onneksi ei ole tarvinnut testata miten käy jos täysi reppu varastetaan.
Veikkaan että asia saattaa kaikista vakuuttelusta huolimatta muuttua
hyvin toisenlaiseksi tulkinnaksi :-(

--
-MR- / Mika Ristolainen
Poista ".poista" ja ".invalid" vastatessasi mailiin"

jari k

Mika Ristolainen wrote:

> [...]
> tuotteensa/tavaransa, vaikka objektiivi on rungossa kiinni (eli 2
> tuotetta) tai kun kaikki on kamerarepussa (xx tuotetta).

Tuota samaa mullekin on aina sanottu. Ilmeisesti joku kolikkokokoelma
tai muu jossa arvo tulee lukumäärästä on se vaikuttava katsotaan yhtenä
kokonaisuutena vaikka koostuisi 100 kolikosta. Niin ja tais se vaikuttaa
että jos sä voit kaupasta ostaa yksittäisen ojektiivin, kameran yms.
niin sellaisina paloina lasketaan.

> Onneksi ei ole tarvinnut testata miten käy jos täysi reppu varastetaan.
> Veikkaan että asia saattaa kaikista vakuuttelusta huolimatta muuttua
> hyvin toisenlaiseksi tulkinnaksi :-(

No enpä oikein usko että voivat tuosta yrittää luistaa. Ovat niin
monelle asian selittäneet tuolla tavoin. Ja jos joskus yrittäisivät niin
asiaan olisi helppo ratkaisu, laittaa kaverin kysymään omalta kohdaltaa
vastaavasta asiasta ja pyytää vaikka selvityksen kirjallisena ...ja sit
eikun valitusta tekemään :)

--
jari k

remove unnecessary parts of address to make it work

simppa

-=kukka=- wrote:

> Outoa... minulle on kerrottu Pohjolasta, että korvaa, kunhan tuotteen
> yksikköhinta, ei ylitä 1600 euroa.
>
> Täytyykiin päivittää tietoni ja käydä pohjolassa onko ehtoni muuttunut....
> joskus sitten kun kerkiän.

Joo, totanoinaa....
Muistelen, että kotivakuutus korvasi ainakin joskus 5000FIM asti. Mutta
se ei tietty riitä jos kyseessä yhtään railakkaampi kamerasetti.
Ja jos en ihan läpiä päähäni puhu, niin kyseessä oli maksimikorvaus
kaiken kaikkiaan. Eli ei mikään yksittäisen laitteen maksimikorvaus,
vaan kaikki mitä sillä kertaa meni.

..... älä mieti liian pitkään..... ;-)

......... ja kun olet käynyt tarkastamassa jutut, niin kerroppa tulokset
meille muillekkin...

Sampo Niskanen

simppa <siim...@kolumbus.fi> wrote:
> [...]
> Ja jos en ihan läpiä päähäni puhu, niin kyseessä oli maksimikorvaus
> kaiken kaikkiaan. Eli ei mikään yksittäisen laitteen maksimikorvaus,

Riippuu kotivakuutuksesta. Kuten aiemmin mainitsin, minun
peruskotivakuutukseni Tapiolasta (Domina Junior) korvaa noin 14ke
asti, johon mahtuu jo melko railakas kamera. Maksimikorvaus kai
lasketaan jotenkin asumismuodon, asunnon pinta-alan ja kuun vaiheiden
sekä auringonpilkkujen määrän mukaan.

-=kukka=-

"simppa" <siim...@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:d9u6fb$m2$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> [...]
> kaikkiaan. Eli ei mikään yksittäisen laitteen maksimikorvaus, vaan kaikki

Jaa-a... kyl maar mul oli just niin ku muistelin, eli 10000 vanhaa markkaa
kohden per laite, eli miten on ostettu / kuitissa lukee = runko erikseen ja
putki erikseen jne.. ja korvaa jos on ollut autossa lukitusti, eli muun
lukon takana kuin pelkästään auton oven lukot. Perin outo juttu, mutta
kaikillahan voi olla erilaisia sopimuksia, millon on tehnyt sopimukset jne.

--
-=kukka=-
Sielu muistuttaa muovipussia. Se on ohut ja läpinäkyvä ja vetää noin 4

Simo Salanne

-=kukka=- wrote:
> ja korvaa jos on ollut autossa lukitusti, eli muun
> lukon takana kuin pelkästään auton oven lukot.

Siis kameralaukku pitää lukita. Kai se sitten vakuutusyhtiötä lohduttaa,
että varastettiin lukittu laukku...

Simo S.

-=kukka=-

"Simo Salanne" <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:oUVwe.640$l52...@reader1.news.jippii.net...

> Siis.....

Ei....

Milan Kolarovic

> [...]
> asti, johon mahtuu jo melko railakas kamera. Maksimikorvaus kai
> lasketaan jotenkin asumismuodon, asunnon pinta-alan ja kuun vaiheiden

Suosittelen kyllä kovasti tarkistamaan Domina Juniorin ehtoja ja rajoja ..

nm. juuri Dominasta tavalliseen kotivakuutukseen saman asian takia siirtynyt

--
Milan Kolarovic
http://milan.1g.fi

Juha Kalanen

-=kukka=- wrote:

> "Simo Salanne" <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> kirjoitti
> viestissä:oUVwe.640$l52...@reader1.news.jippii.net...

> Ei....

Vaan...

-JuhaK
--
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ www
Email: juhak at pp1 dot inet dot fi + (o o)

Arto Rantanen

"Juha Kalanen" <juha.k...@teliasonera.com> kirjoitti
viestissä:42C4DCA7...@teliasonera.com...

> Vaan...

Ko. vaatimuksen voi tulkita vaikkapa näin. Esim. auton tavaratilaan
pultataan vakuutusyhtiöiden hyväksymällä lukolla varustettu teräksinen
laatikko johon kameralaukku sijoitetaan ja lukitaan. Kannatanee kysyä että
korvataanko lukitusta tavaratilasta varastettu kameralaukku vai ei niin ei
synny tulkintavaikeuksia. Myöskin kannattaa huomioida se että asiaa
kysyttäessä vastaus on usein ko. virkailijan mielipide ja lopullisen
selvyyden saa sitten vahingon tapahduttua. Ellei vakuutushedoissa
yksiselitteisesti kerrota että korvataan.

A.R.

> [...]

>joutuu kameraansa paljon kuljettelemaan ja säilyttämään autossa, niin
>kannattaa tutkia vakuutusehdot tarkoin ja tarvittaessa hankkia muita

Laaja kotivakuutus Turvassa kattoi 5000fim ulkomailla autosta varastettuja
harrastevälineitä. Jos olisi ollut ammatissa tarvittavia, ei olisi korvannut
mitään. Kyselivät erikseen lukittavaa tilaa, mutta se ei olisi vaikuttanut
kuitenkaan asiaan.

taija.p...@poistaostama.helsinki.fi.invalid

[...]

Olikos noissa kuinka paljon eroa omavastuuosuuden suhteen?

--
+ taija.p...@poistaostama.helsinki.fi.INVALID +