Canon IS objektiivista

Pekka

Canonin IS objektiiveissä voidaan kuvanvakaaja kytkeä päälle/pois. Osaako
joku kertoa joitain hyviä syitä miksi sitä ei kannattaisi pitää aina päällä?
Ekana tulee mieleen jalustan käyttö (vaikka kuulemma objektiivin kyllä
pitäisi ymmärtää koska ollaan jalustalla ja kuvanvakaajaa ei tarvita) , tai
sitten jos haluaa säästää akkua. Onko kuvanvakaajan poiskytkemisestä jotain
etua esim. silloin kun kuvataan kirkkaassa valossa hyvin lyhyllä
suljinajoilla? Tai joissain muissa tilanteissa?

Markus Lehto

Pekka wrote:
> Canonin IS objektiiveissä voidaan kuvanvakaaja kytkeä päälle/pois. Osaako
> joku kertoa joitain hyviä syitä miksi sitä ei kannattaisi pitää aina päällä?

Itsellä tulee ainakin mieleen sellaiset tilanteet, joissa valoa on
muutenkin riittävästi ja kohde liikkuu. Ja liikkuu nimenomaan moneen
suuntaan. Vakaaja päällä kohdetta on jokseenkin hankala seurata, kun
kuva "laahaa perässä". Tai sitten jalustalta kuvatessa, akunsäästön
vuoksi (tai koska ei jaksa kuunnella sitä ininää ja rapinaa :)).

--
-Markus Lehto

Yrjö O. Mäkinen

Pekka wrote:

> Canonin IS objektiiveissä voidaan kuvanvakaaja kytkeä päälle/pois. Osaako
> joku kertoa joitain hyviä syitä miksi sitä ei kannattaisi pitää aina

En tästä mitään tiedä, mutta ...
Mitenkähän kestäviä ovat ja miten hyvin toimivat pakkasella?
--
yom

jari

"Yrjö O. Mäkinen" <etu....@pp.inet.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:6ksmg.97$O67...@read3.inet.fi...

Toimii pakkasella. Kuvasin Levillä helmikuussa mm. lumilautailua IS päällä
70-300mm putkella 30 asteen pakkasessa ja päälle vielä hieman tuultakin.
Kuvaaja ja näpit tuntuivat jäätyvän ennen kuin kalusto (tuolloin oli Canon
300D+70-300is usm).

jari

Antti Mäkelä

Markus Lehto <mal...@poistautu.fi> wrote:
> [...]
> suuntaan. Vakaaja päällä kohdetta on jokseenkin hankala seurata, kun
> kuva "laahaa perässä". Tai sitten jalustalta kuvatessa, akunsäästön

Omistamassani 100-400mm lasissa on kaksi moodia IS:lle, joista
jälkimmäisessä vakaaja nimenomaan keskittyy tasaamaan vain toista
liikesuuntaa. Tuloksia voi katsoa esim

http://www.cs.tut.fi/~zarhan/share/ISMode2.jpg
http://www.cs.tut.fi/~zarhan/share/ISMode2MC.jpg

Mode 1:llä liikkuvat kohteet selvästi blurrautuivat hieman enemmän kun
vakain yritti kompensoida turhaan. Mode 2:lla näkee alkuperäiskuvassa että
motskarin takaosan punaisella taustalla lukee "DERPI".

--
- Antti Mäkelä - http://www.cs.tut.fi/~zarhan -
There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly

Markus Lehto

Antti Mäkelä wrote:
> Omistamassani 100-400mm lasissa on kaksi moodia IS:lle, joista
> jälkimmäisessä vakaaja nimenomaan keskittyy tasaamaan vain toista
> liikesuuntaa. Tuloksia voi katsoa esim

Sama minulla. Siksi tarkensinkin, että "liikkuvat moneen suuntaan".
Esimerkiksi esiintyvää artistia kuvatessa pitää aina odotella hetken
ennen kuvan ottamista, että vakaaja ehtii mukaan. Kun seuraa
herran/neidin sattumanvaraista ylös/alas/sivulle/eestaas-pogoilua, on
kohteen pitäminen tähtäimessä melko haastavaa (kun vakain korjaa
tahallisia seurantaliikkeitä jatkuvasti).

Mutta tosiaan, jos liike tapahtuu vain yhteen suuntaan, on tämä mode 2
oivallinen apu! Kummasti liikettä seuratessa kohde pysyy tähtäimessä
huomattavasti paremmin, kuin paikallaan olevaan maaliin sihdatessa. Ja
nimenomaan liikkeen suunnassa.

Minulla teleputken käyttö sai aivan uuden elämän, kun vaihdoin
IS-tuubiin. Ilman IS:ää valoa saa olla todella paljon, jotta vaikka 300
mm polttovälillä ja 5.6 aukolla tulisi skarppeja kuvia joka laakilla,
käsivaralta.

--
-Markus Lehto

Jukkamikko Virtanen

jari wrote:
> [...]
> Kuvaaja ja näpit tuntuivat jäätyvän ennen kuin kalusto (tuolloin oli Canon

Kuinka pidit litiumioniakut riittävän lämpiminä?
--

-Jumi-

Simo Salanne

<spekulointia>
Eikös akku lämmitä itse itseään, kunhan kuvaa "tarpeeksi" ripeästi?
</spekulointia>

Simo S.