Saksan kameratakuista vielä

Matti Korhonen

Saksasta ostetun Canonin kuitissa on 24 kuukauden takuu. Jas-tekniikka
sanoo, että takuuaika on 12 kk. En ole vielä tiedustellut asiaa Suomen
Canonilta, mutta jos raadilla on kokemuksia asiasta niin olisi mukava
kuulla. Kiinnostaisi vaan tietää vaihteleeko Canonin takuuaika eri EU-maissa
vai onko kyseessä myyjän antama extra.

Antti Mäkelä

Matti Korhonen <matti.k...@novalid.fi> wrote:
> Saksasta ostetun Canonin kuitissa on 24 kuukauden takuu. Jas-tekniikka
> sanoo, että takuuaika on 12 kk. En ole vielä tiedustellut asiaa Suomen

EU:n minimi on 24 kuukautta, joten JAS-tekniikka puhuu potaskaa (joo-o,
erotellaan termi virhevastuu ja takuu, mutta kuitenkin).

Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin
1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee
kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta.

--
- Antti Mäkelä - http://www.cs.tut.fi/~zarhan -
There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly

Ari Järmälä

Fri, 06 Oct 2006 17:20:45 +0000, Antti Mäkelä kirjoitti:

> Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin
> 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee
> kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta.

Saksassa noudatetaan EY-lainsäädäntöä, kun taas täällä EU:n
syrjäseuduilla Suomessa ei. Tyypillistä B-(

T. Ari Järmälä

Matti Grönroos

EU:n mainittu kuluttajadirektiivi perustuu hyvin pitkälti Suomen
kuluttajansuojalakiin ja suomalainen laki on
kuluttajaystävällisempi kuin direktiivi muun muassa juuri
virhevastuun osalta.

Jas-tekniikka ei kuitenkaan tainnut olla sen Saksasta hankitun
kameran myyjä, eihän.

Matti

--
Matti Grönroos -- http://www.mattigronroos.fi

Matti Korhonen

Matti Grönroos wrote:

> EU:n mainittu kuluttajadirektiivi perustuu hyvin pitkälti Suomen
> kuluttajansuojalakiin ja suomalainen laki on
> kuluttajaystävällisempi kuin direktiivi muun muassa juuri
> virhevastuun osalta.

Selvittelen asiaa ensi viikolla Suomen Canonin ja kuluttajaneuvonnan kanssa.

> Jas-tekniikka ei kuitenkaan tainnut olla sen Saksasta hankitun
> kameran myyjä, eihän.
>
> Matti

Jas-tekniikka on kamerakorjaamo/huoltoliike jonka varmaan tiesitkin. Mikä
mahtoi olla juttusi pointti?
http://www.jastekniikka.fi/

Matti Vuori

Ari Järmälä <jar...@2pcuf2.3fi3.invalid> wrote in

> Saksassa noudatetaan EY-lainsäädäntöä, kun taas täällä EU:n
> syrjäseuduilla Suomessa ei. Tyypillistä B-(

Olet kyllä ihan pihalla.

Ei ole olemassa mitään EY-lainsäädäntöä. On vain direktiivejä, joita
toteutetaan kansallisella lainsäädännöllä. Ja siinä on Suomi kuluttajan
kannalta parempi kuin useimmat muut maat. Suomessa ei myyjän (ja sen
jälkeen muiden tahojen) virhevastuu rajoitu kahteen vuoteen, vaan voi
kestää paljon kauemmin. Digikameroiden kaltaisissa vehkeissä kaksi vuotta
on väistämättä minimi.

On hienoa, että täällä syrjäseuduilla on parempi kuluttajansuoja kuin
Saksassa.

--
Matti Vuori, <http://sivut.koti.soon.fi/mvuori>

Yrjö O. Mäkinen

Matti Vuori wrote:

> On hienoa, että täällä syrjäseuduilla on parempi kuluttajansuoja kuin
> Saksassa.

Mutta myyjät jakavat vapaasti virheellistä tietoa.

TopShot myi minulle PENTAX K100D rungon (tuli eilen postipakettina).
Laskussa lukee.
"Lasku toimii takuutodistuksena, säilytä huolellisesti. Takuu 12 kk."

--
yom

Matti Grönroos

Matti Korhonen wrote:

> Jas-tekniikka on kamerakorjaamo/huoltoliike jonka varmaan tiesitkin. Mikä
> mahtoi olla juttusi pointti?
> http://www.jastekniikka.fi/

Ai, et ymmärtänyt.

Huomautus viittasi vihjeeseen, että Suomessa ei noudatettaisi EU:n
kuluttajadirektiiiviä, jonka perusteella _myyjä_ huolehtii
virhevastuun toteutumisesta.

jty

Takuu on myyyjän / valmistajan antama lisäetu.
Minkäänlaista takuuta ei ole pakko antaa.
Kuluttajan suojat on eri asia

Kari

"Matti Korhonen" <matti.k...@novalid.fi> wrote in message

Onnea vaan tilanteen selvittämiseen! Yritin epätoivoisesti viime keväänä
saada Panasonicin ja Sonyn kohdalta selville, miten se saksassa maahantuojan
lupaama kahden vuoden EU/ETA laajuinen takuu Suomessa toimisi. Ainakin ko.
laitteiden Suomen maahantuojat sanovat, että Saksan maahantuoja voi luvata
vaikka kuun taivaalta, mutta Suomessa ei niistä tarvitse välittää. Mun piti
noita Saksan maahantuojia informoida ko. asiasta, mutta en mitenkään
vieläkään ole jaksanut... Heidän webbisivujen info näet ei ainakaan Suomen
maahantuojan mielestä ole oikein. Muistaakseni viime keväällä Canon saksan
kotisivulta ei löytynyt lupausta EU/ETA alueen takuusta, joten en sitä
lähtenyt tiukkaamaan Suomen maahantuojalta. Ohessa keskustelu Panasonicin
silloisen maahantuonnin kanssa.

---------------------
Hei,

EU takuussa sovelletaan laitten käyttö maan takuuehtoja, Suomessa 12kk.

Terveisin,

Peter Foxell

-K---------------------------- i

Hei,

Ok. Siis varsinainen euroopan laajuinen takuu on 12 kk.

Kuitenkin Saksassa on 24kk takuu, joka on saksan maahantuojan (ei
myyjän) myöntämä. Tämä takuu on kuitenkin voimassa ainakin Panasonic
Saksan mielestä euroopan laajuisesti.
http://www.panasonic.de/services/pdf/24_Monate_Garantie.pdf
Tuolla pykälä 8 kertoo
"Selbstverständlich können Sie diese Leistungen auch in Anspruch
nehmen, wenn Sie das Gerät in andere Länder der Europäischen Union,
des Europäischen Wirtschaftsraums oder die Türkei verbringen. Bitte
wenden Sie sich dort an die nationale Vertriebsgesellschaft (s.
Anlage)."

Toimiiko asia siis käytännössä näin, eli te hoidatta homman ilman
ongelmia? Jos ei toimi, niin sitten alan selvittämään tilannetta
Panasonic Saksan kanssa ja saavat poistaa tuon ohjeen jos se kerran ei
toimi.

Asiaa voi myös suhteuttaa
http://www.kuluttajavirasto.fi/ecc/document.asp?intSiteID=1&intDocID=877&&oldstyle=normal&newstyle=normal

Edelleen: se Saksan 24kk takuu on Panasonic Saksan, ei myyjän myöntämä.

-K

Quoting peter.foxell

http://www.panasonic.de/services/(00mily55vdifdwjyordb3vnf)/garantie/ct_garantieleistungen.aspx

Kari

"Matti Korhonen" <matti.k...@novalid.fi> wrote in message

Ja ohessa Sony Suomen toimintatapa... Korostan vielä, että Sony Saksa lupaa
kyllä EU/ETA alueen laajuisesti toimivan 2 vuoden takuun...:

-clips--

Terve,

Saksan kahden vuoden takuu ei siis ole Suomessa voimassa, Saksassa laki
vaatii kahden vuoden takuut, Suomessa yhden. Laitetta voi kuitenkin viedä
Saksaan huollettavaksi Suomen takuuajan päätyttyä.

Terveisin / Regards,

HelpDesk

Sony Finland
Itsehallintotie 3, FIN-02600 Espoo
Puh. 020 7421250
E-mail: help...@sony.fi

Internet: http://www.sony.fi

Vastatessasi viestiin, muistathan liittää mukaan myös vanhat viestit.
When replying to this mail, please include the previous messages.

Matti Vuori wrote:
> Ari Järmälä <jar...@2pcuf2.3fi3.invalid> wrote in
>
> Olet kyllä ihan pihalla.
>
> Ei ole olemassa mitään EY-lainsäädäntöä. On vain direktiivejä, joita
> toteutetaan kansallisella lainsäädännöllä.

Jos puhut yleisellä tasolla, niin tämä eipidä paikkaansa. EU:n
asetukset ovat lakia kaikissa EU-maissa suoraan.

> [...]
> jälkeen muiden tahojen) virhevastuu rajoitu kahteen vuoteen, vaan voi
> kestää paljon kauemmin. Digikameroiden kaltaisissa vehkeissä kaksi vuotta

Käytännmössä hommat on suomessa aika huonosti. Myyjä tai
maahantuoja voi loputtomiin kiertää vastuutaan. Selkeä raja on
usein parempi. Mielestäni olisi hyvä pakottaa maahantuojat
antamaan kahden vuoden takuu. On vaikeampi keplotella itseään
ulos takuusta kuin jostain pämääräisestä virhevastuusta. Lisäksi
kuluttaja ei usein edes tiedä, että oikeudet eivät pääty takuun
lippumiseen. Kahden vuoden takuu olisi siksi selkeämpi kuin
nykytilanne.

> On hienoa, että täällä syrjäseuduilla on parempi kuluttajansuoja kuin
> Saksassa.

Osmo

Matti Korhonen

Matti Grönroos wrote:

Kyllä nuo Canonin takuuasiat on yleensä hoituneet kivuttomasti vaikka tuote
ei olisi Suomesta ostettu. Ei ole tarvinnut myyjään ottaa yhteyttä,
näyttänyt vaan takuukuitin niin homma on hoitunut. Ehkä Jasin tytteli ei
ollut ihan tilanteen tasalla.

Matti Grönroos

Matti Korhonen wrote:

> [...]
> ei olisi Suomesta ostettu. Ei ole tarvinnut myyjään ottaa yhteyttä,
> näyttänyt vaan takuukuitin niin homma on hoitunut. Ehkä Jasin tytteli ei

Se varmaankin voi näin olla. Jos ei ole, Suomen
kuluttajaviranomaisilla on aika vähän toimivaltaa asiassa, koska
Saksasta ostetun tuotteen _virhevastuu_ hoidetaan Saksan
kuluttajansuojalain mukaan. Jos (ja Canonin tapauksessa kun)
asiaan liittyy virhavastuun lisäksi annettu kansainvälinen takuu,
tilanne yleensä helpottuu.

Matti Grönroos

Osmo R wrote:

> Jos puhut yleisellä tasolla, niin tämä eipidä paikkaansa. EU:n asetukset
> ovat lakia kaikissa EU-maissa suoraan.

Asetukset, mutta ei direktiivit. Kuluttajasuojadirektiivi toteutuu
kunkin jäsenvaltion säätämän lain kautta. Suomessa tämä laki on
nimeltään kuluttajansuojalaki.

Ari

Juha N.

http://www.kuluttajavirasto.fi/ecc/document.asp?intSiteID=1&intDocID=877

Takuu

Takuussa on kyse myyjän tai valmistajan ilman lisäkorvausta
antamasta vapaaehtoisesta edusta, jolla tämä sitoutuu vastaamaan tavarasta.

Takuu sitoo antajaansa oikeudellisesti takuutodistuksessa ja
takuuseen liittyvässä mainonnassa ilmaistuin edellytyksin. Jos takuu on
annettu, voit vaatia sen antajaa toimimaan takuuehtojen mukaisesti.

Takuussa on mainittava kuluttajan lakisääteisistä oikeuksista ja
siitä, että takuulla ei ole vaikutusta näihin oikeuksiin. Takuun puuttuminen
tai päättyminen ei siis tarkoita koskaan sitä, ettetkö voisi vedota
esimerkiksi myyjän lakisääteiseen virhevastuuseen.

Takuussa on myös mainittava selvästi ja ymmärrettävästi sen
sisältö ja tiedot, jotka ovat tarpeen takuun nojalla esitettäviä vaatimuksia
varten, erityisesti voimassaoloaika, alueellinen ulottuvuus sekä takuun
antajan nimi ja osoite.

Kilpailusäännökset edellyttävät, että valmistajan yhdessä maassa
myöntämän tehdastakuun on pääsääntöisesti oltava samoin edellytyksin
voimassa myös muissa EU-maissa. Tavara pitäisi saada siis takuukorjattua
Suomessa, jos sillä on valmistajan tehdastakuu ja maahantuoja Suomessa.

Kuluttajan pyynnöstä takuu on annettava kirjallisena tai muulla
pysyvällä tavalla. Kannattaakin yleensä pyytää takuutodistusta ja siihen
leima. Takuun pätevyyteen ei kuitenkaan vaikuta se, ettei siinä ole kaikkia
tietoja, jotka pitäisi, tai että sitä ei ole annettu pyydetyssä muodossa.

Mika Jussila

Ei siinä mitään virhettä ole. Takuu on 12 kk ja sillä siisti. Takuu on
myyjän tai valmistajan antama lisäetu.

Tuotevastuu on sitten eri asia... Ongelma tietysti on siinä, että
tuotevastuu ei Suomessa kovinkaan usein toimi ilman
kuluttajaviranomaisilla uhkailua/heidän puoleensa kääntymistä. Lisäksi
tuotevastuu ei vanhempien tuotteiden osalta aina tarkoita että myyjä
korvaisi kaiken. Siinä otetaan huomioon tuotteen ikä ja oletettavissa
oleva käyttöikä. (Mikä esim. Nokia puhelisissa on noin 2kk :-P).

Mikaj

--
!! DON'T MAIL THE REPLY ADDRESS!
!! Before you hit 'send', replace 'deadspam.com' with 'iki.fi'.

Yrjö O. Mäkinen

Mika Jussila wrote:

> [...]
> korvaisi kaiken. Siinä otetaan huomioon tuotteen ikä ja oletettavissa
> oleva käyttöikä. (Mikä esim. Nokia puhelisissa on noin 2kk :-P).

Kiitos valistuksestta.

Minusta tuntuu että tuotevastuu on eläkeläisn kannalta hyvin heikko turva,
jos raastupa on se paikka jossa päätökset tehdään.

Kyllä se Matti Vuoren vähättelemä Saksan takuu, 24kk on parempi.

--
yom

Mika Jussila

Yrjö O. Mäkinen wrote:
> Minusta tuntuu että tuotevastuu on eläkeläisn kannalta hyvin heikko turva,
> jos raastupa on se paikka jossa päätökset tehdään.
>
> Kyllä se Matti Vuoren vähättelemä Saksan takuu, 24kk on parempi.

Kyllä. Olen samaa mieltä. Periaatteessa tuo tuotevastuu on parempi,
koska se on monesti pidempi, mutta käytännössä 2 vuoden pakollinen takuu
olisi kuluttajalle paljon helpompi.

Itse olen lohduttautunut sillä, että onneksi nämä digihärpäkkeet yleensä
hajoavat, jos hajoavat, jo sen ekan vuoden sisällä :-P

Matti Korhonen

Paikallinen kuluttajaneuvonta oli sitä mieltä, että takuu on 24 kk koska
kuitissa lukee "Hersteller-Gewährleistung" eli valmistajan takuu. Samaa
mieltä oli myös Euroopan kuluttajakeskuksen nettisivu:

[...]

""Myyjän virhevastuu voidaan rajata ajallisesti kahteen vuoteen
luovutushetkestä. Käytetyn tavaran kaupassa vastuu voidaan rajata vuoteen
myyjän ja kuluttajan välisellä sopimuksella. Suomen lainsäädännössä
kumpaakaan rajausta ei ole tehty, mutta monessa muussa EU-maassa, kuten
Saksassa on. Jos siis virhe ilmenee kahden vuoden kuluttua Saksassa
ostamassasi tuotteessa, myyjä ei ole siitä enää vastuussa. Käytettyjen
autojen kaupassa Saksassa on tavallista, että myyjät rajaavat
sopimusehdoissaan vastuunsa vuoteen.""

Sanoi laittavansa asian eteenpäin mikäli Suomen Canon on eri mieltä.
Odotellaan nyt vastausta sieltä.

Antti Alhonen

Osmo R wrote:
> Käytännmössä hommat on suomessa aika huonosti.

Niin on.

> Mielestäni
> olisi hyvä pakottaa maahantuojat antamaan kahden vuoden takuu. On
> vaikeampi keplotella itseään ulos takuusta kuin jostain pämääräisestä
> virhevastuusta.

Myyjäthän pystyvät keplottelemaan itsensä ulos mistä tahansa lain
vaatimasta perusasiasta, jos viranomaiset eivät valvo eivätkä tiedota.

Sinänsä virhevastuu ei ole useimmissa tapauksissa epäselvä. On kyllä
totta, että on epäselvää, pitäisikö virhevastuun korvata vaikkapa
5 - 10 vuotta vanha kamera. Sen sijaan usein puhutaan tapauksista,
joissa laitteella on vuoden takuu ja se on hajonnut kahdessa vuodessa,
tai jotakin vastaavaa. Tämä on kiistatta ja yksiselitteisesti aika, joka
laitteen pitäisi ehdottomasti kestää, eikä se sikäli ole yhtään
epäselvempi kuin kiinteä aika.

Keplottelun mahdollisuus ei siis juurikaan vähenisi sillä, että olisi
määritelty "liukuvan" ajan asemesta kiinteä kahden vuoden aika, jos
viranomaiset valvoisivat asioita ja tiedottaisivat kuluttajan
oikeuksista yhtä huonosti kuin nykyään.

Ehkäpä Saksan kahden vuoden systeemi onkin toimivampi siksi, että sen
toteutus ja valvonta on hoidettu hyvin, eikä suinkaan siksi, että
virhevastuuaika on kiinteä kaksi vuotta?

> Lisäksi kuluttaja ei usein edes tiedä, että oikeudet
> eivät pääty takuun lippumiseen. Kahden vuoden takuu olisi siksi
> selkeämpi kuin nykytilanne.

Onko siis Saksan systeemissä kielletty antamasta laitteelle esimerkiksi
"yhden vuoden takuu"? Jos näin on, eli on pakko ilmoittaa: "Takuu
2 vuotta", niin sitten kieltämättä Saksan järjestelmä viestii
asiakkaille paljon paremmin heidän oikeuksistaan ja _on_ selkeämpi.

Suomessa ei myyjä tietenkään halua virhevastuusta kertoa. Vastuu
sen kertomisesta pitäisikin olla viranomaisilla. Ei olisi lainkaan
liioiteltua pyytää, että viranomaiset tiedottaisivat nykyajan
kulutusyhteiskunnassa niin tärkeästä asiasta kuin virhevastuusta
vaikkapa jonkin tiedotuslehtisen avulla. Niitä on ennenkin tehty
esimerkiksi tietoturvasta. Samalla voisi tietysti käsitellä
kuluttajan asemaa laajemminkin.

Matti Vuori kirjoitti:

> [...]

Ja on sääli, että niin harva tietää siitä ja että siitä hyötyvät
vain ne, jotka ovat tarpeeksi sanavalmiita uhkailemaan myyjiä
viranomaisilla.

--
Antti Alhonen.

j.a

"Mika Jussila" <yo...@deadspam.com> wrote in message

> [...]
> korvaisi kaiken. Siinä otetaan huomioon tuotteen ikä ja oletettavissa
> oleva käyttöikä. (Mikä esim. Nokia puhelisissa on noin 2kk :-P).

Eräs Nokian johtaha vastasi toimittajan kysymykseen eräässä TV-ohjelmassa
jotenkin näin: T: "mikä on puhelimien odotettu kestoikä?" V:"Pääsääntöisesti
puhelimien täytyy kestää 7 vuotta".

j.a

Ari Österholm

Sun, 22 Oct 2006 13:41:22 +0300, j.a kirjoitti:

> Nokian puhelimien käyttöikä, 7-vuotta

Meikäläisellä toi täyttyy ens keväänä. Saa nähdä sitten kuinka
pitkäikäinen toi noksu on.

Ari

Matti Korhonen

Tänään hain kameran korjaamosta eikä maksusta puhuttu mitään. Kuitissa luki
"free of charge". Tulkitsen tämän niin, että takuu on se 24 kk.

Ilkka Haapavirta

"Matti Korhonen" wrote

> Tänään hain kameran korjaamosta eikä maksusta puhuttu mitään. Kuitissa
> luki "free of charge". Tulkitsen tämän niin, että takuu on se 24 kk.

Tuo tulkinta riippuu myös viasta, jota en tämän ketjun kohdalla enää muista.

Itsellä petti keväällä Nikon D2H:sta valonmittaus totaalisesti, jolloin
kuvia ei enää syntynyt edes manuaaliasennoilla.
Takuuaika oli kaukaa ohi (käytettynä ostettu), mutta pakko oli viedä kamera
huoltoon.
Sillä välin huomasin nettiselauksella, että vastaavaa ongelmaa on ollut
alkupään D2H:ssa maailmanlaajuisesti ja ne on korjattu takuuseen - eli
niille enemmän kuvaaville jo kauan sitten.
Onnekseni tämäkin korjaus meni vielä maahantuojan piikkiin ja samalla oli
vaihdettu muutakin, mistä on ollut joillekin ongelmia - esim.
kumipehmusteet, jotka ovat joillakin irronneet takuuaikana.

Samalla tavalla aikanaan F100 -filmirungosta vaihdettiin suljinverhot
ilmaiseksi takuuajan jälkeen, vaikka vika sattui jopa olemaan
"itseaiheutettu".

Eli palatakseni tuohon alkuperäiseen - takuu on 24 kk, tai sitten kyseessä
on muuten vaan hyvä asiakaspalvelu.

Ilkka

Mika Jussila

j.a wrote:

> [...]

> TV-ohjelmassa jotenkin näin: T: "mikä on puhelimien odotettu kestoikä?"
> V:"Pääsääntöisesti puhelimien täytyy kestää 7 vuotta".

Nykyisellä kehitystahdilla tuo on mielestäni jo liioittelua. Kuka nyt 7
vuotta vanhaa enään käyttäisi :-) Mutta kunnioitettava lausunto. Omat
kokemukset vaan eivät oikein tue tuota 7 vuotta. Ainakin kolme viimeistä
nokialaistani ovat huollossa vierailleet ekan vuoden aikana.

Matti Korhonen

Ilkka Haapavirta wrote:
> [...]
>
> Eli palatakseni tuohon alkuperäiseen - takuu on 24 kk, tai sitten
> kyseessä on muuten vaan hyvä asiakaspalvelu.

Videokameraan vaihdettiin "recorder unit" eli kasettimekanismi. Saksan
Canonissa on siis kahden vuoden takuu ja Suomesta ostetussa vuoden. Tosin
hinnat ovat nykyään lähes samalla tasolla mutta jos laskee tuon vuoden
ylimääräisen takuun päälle jotain niin kannattaa tilata Saksasta.