Monitorin valoisuuden säätäminen

-=kukka=-

mjaahans... tänään yritin säätää lättyjä valoisuusasetukset kohilleen ja
jotenkin aina vaan ne näytti niin ylivaloisilta, mutta asiaan.... huomasin
tuossa, että kun olin nämä trinitron putket säätäny monitorin omalla ja nyt
testasin adoben Gammalla ja tuolla
http://www.student.oulu.fi/%7etlankila/shades.html että
http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suomi_htm/Ohjeet_set.htm tuolla, niin
sain hieman erilaisia tuloksia :(.

Adoben Gamma näyttäisi antavan vähemmän valoisuuden säätöä kuin tuo Timo
Autiokarin http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_kuvat/gamma.gif säätökuva.

:( :( .... eli olen käyttänyt omia putkinäyttöjä tuon Timo Autiokarin mukaan
aivan liian pienellä valoisuuden säädöllä, joten varsinkin lätyissä
näyttänee kuvat liian "valottuneilta" :( :(.

Mitä yleisesti nettiin kannattaisi käyttää? Tuota Timo Autiokarin antamaa
tulosta vai Adoben Gamman antamaa tulosta? Varsinkin, kun nyt nuo lätyt ovat
vallanneet markkinat. Missä asetuksissa on tavallisen tallaajan lätty, joka
ei tiedä monitorin kalibroinneista yhtään mitään, eikä kiinnostakkaan?

--
-= k u k k a =-

" ...elämä on"

Simo Salanne

-=kukka=- wrote:
> Missä asetuksissa on tavallisen tallaajan lätty, joka
> ei tiedä monitorin kalibroinneista yhtään mitään, eikä kiinnostakkaan?

Huitsin Savossa.

Simo S.

Perttuli Pikkarainen

"-=kukka=-" <kukka...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:oSzye.283$kA...@read3.inet.fi...

Viewsonic VE710b lcd-näyttö. Contrast noin 55-60% ja Brightness noin 65-70%.
Pelkät säätöpalkit, ei numeroarvoja.

PP

Pekka

Ilmeisesti mitään oikeata säätöä ei LCD paneeleille ole vielä olemassakaan,
sama koskee myös lcd televisioita ja plasma paneeleita. Luin jostain että
valmistajat olisi puuhailemassa jonkun standardin kanssa jolla
littatelevisioille saataisiin yksinkertaiset putkia vastaavat säädöt
(kirkkaus, kontrasti, väri). Normaali kuluttajille olisi liian hankalaa
opettaa kaikkia bias jännitesäätöjä tms....

LCD panelien gamma kalibrointi ei onnistu perinteisiä taulukoita käyttäen.
LCD:n kirkkaus, kontrasti, sävyjen toisto riippuu tosi paljon
katselukulmasta, eli kun siirtyy 10 cm eri kohtaankatsomaan niin säätö on
aivan poskellaan. Tämä on seurausta lcd paneeleissa käytettävistä
polarisointikalvoista jotka levitävät loisteputken valon tasaisesti ympäri
ruutua, valitettavasti valoisuus on tasainen vain suoraan edestä
katsottaessa (vrt. fresnelin linssi)

Lisäksi lcd paneelien sävyjen toisto (määrä) ei ole riittävä säätöjen
tekoon. Yleensähän sävyt tehdään 6bittisellä ADC.llä jolloin
kokonaisvärisävyjen määräksi tulee vain 262144 sävyä (64x64x64), tämä näkyy
kalibrointitaulukoissa portaina ja gammasäätöjen liukuväritaulukoissa ei
saa millään sävyjä kohdalleen (Esim. Timon taulukon vasen reuna). Ainoastaan
Eizolla on joku paneeli (harmaasävy) lääketieteellisiä sovelluksia varten
joka toistaa sävyt 10 bittisenä tuottaen 1 073 741 824 sävyä.

Vielä yksi pointti on lcd paneelien väripisteiden sijoittelu on erilainen
kuin crt putkissa. Paneeleita on ainakin kolmea eri tyyppiä; rgb väripisteet
alekkain (kaksi eri variaatiota) tai kolmiossa ja myös tästä syystä taulukot
näyttävät erilaisilta.

timo.au...@aim-dtp.net

-=kukka=- wrote:

> Adoben Gamma näyttäisi antavan vähemmän valoisuuden

> säätöä kuin tuo Timo Autiokarin säätökuva.

Saisiko ylläolevan selkokielellä?

Tuo Leukussa oleva kartta on ensinnäkin gamma 2.2 tilan kartta ja
toiseksi wanha. Uudet _paljon_ paremmat kartat ovat täällä:
http://www.aim-dtp.net/aim/evaluation/gamma_space/index.htm ja nakataan
sitten linkkiä '2.50' siinä vasemaalla, otsikon 'Select a gamma-space
below' alla.

> Mitä yleisesti nettiin kannattaisi käyttää?

Netissä kuvat kannattaa julkaista nativePC profiilissa. Näyttö
kannattaa säätää gamma 2.5 tilaan.

>Tuota Timo Autiokarin antamaa tulosta vai Adoben Gamman antamaa tulosta?

Mitä "tulosta" tarkoitat? Minun gamma-kartat on tarkoitettu
käytettäväksi (mm) AdobeGamman kanssa.

>Missä asetuksissa on tavallisen tallaajan lätty, joka
>ei tiedä monitorin kalibroinneista yhtään mitään, eikä
>kiinnostakkaan?

Väriteknisesti ne ovat _erittäin_ huonoissa asetuksissa riippumatta
siitä mitä käyttäjä tietää kalibroinnista.

Timo Autiokari

-=kukka=-

<timo.au...@aim-dtp.net> kirjoitti
viestissä:1120646352.3...@z14g2000cwz.googlegroups.com...
-=kukka=- wrote:

> Adoben Gamma näyttäisi antavan vähemmän valoisuuden
> säätöä kuin tuo Timo Autiokarin säätökuva.

Jooo mullahan oli kaikki prinkkalaan, eli unohda tuo kaikki oli vain minun
osaamattomuutta. Mulla on vielä erittäin pitkä tie kuljettavana näköjään
varsinkin tuon oman silmän totuttaminen. Ongelma näyttää olevan siinä, että
olen hieman mieltynyt kylmään väritoistoon, eli kun teen 6500 mukaan ja
laitan esim Adoben Gamma 2.2 niin valkoinen näyttää minun mielestä
punaselta, kun tämän jälkeen ainoastaan säädän värilämpötilaaa 8000, niin
värit/ valkoinen on _mielestäni_ sellainen kun sen pitäisi olla.

> Mitä yleisesti nettiin kannattaisi käyttää?

No niin, nythän alko lyyti kirjottamaan tuon valoisuussäädön kanssa. Kiitos,
pidän 2.5.

>Tuota Timo Autiokarin antamaa tulosta vai Adoben Gamman antamaa tulosta?

Joooo.... nyt täytyy miettiä mitä mä teen tuon mun oman ongelman kanssa,
koska kalibroitu 6500 adobe Gamma 2.5 näyttää punaselta valkonen ei ole
valkoinen, mielummin katsoisin kuvia (esim vaikka http://www.photosig.com )
tätä kalibroitua näyttöä säätämällä sen värilämpötilan 8000 :( :( .

--
-= k u k k a =-

Menestystä mitataan usein sillä,
saatko sen mitä haluat.
Onnellisuus on eri asia.
Se riippuu siitä, haluatko sitä mitä saat.

timo.au...@aim-dtp.net

-=kukka=- wrote:

> [...]
> tämän jälkeen ainoastaan säädän värilämpötilaaa 8000, niin
> värit/ valkoinen on _mielestäni_ sellainen kun sen pitäisi olla.

Siis, pääongelma on se sinun littu. Littujen värintoisto on
erittäin huono ja niitä on lähes mahdoton kalibroida, niissä ei ole
tarvittavia säätöjä. Kalibrointi tarkoittaa että
toisto-ominaisuuksia säädetään/muutetaan. Kalbrointi on tärkeä
toimenpide siksi että kaikki ohjelmat, kuten Web browserit, eivät
vielä ole ICC värihallittuja. Kalibroimalla saadaan näytölle jokin
hallittu/haluttu värintoisto-ominaisuus. CRT monitorit mahdollistavat
mustapisteen ja valkopisteen säädöt sekä apuohjelman (kuten
AdobeGamma) avulla toistokäyrän säätämisen kanavakohtaisesti gamma
funktion avulla. Tuo gamma funktio soveltuu CRT monitorille ja vain CRT
monitorille koska CRT monitorien natiivi toistokäyrä on niin ikään
gamma funktio. Gamma funktiolle (power eli potenssifunktio) on
nimittäin ominaista että x^n^s = x^(n*s) eli se säädetty funktio on
edelleen gamma funktio. Littujen toistokäyrä on suuresti erilainen
kuin gamma funktio joten niiden toistokäyrän säätäminen gamman
avulla vain huonontaa tilannetta.

Littuja voi yrittää profiloida, siis luoda niille ICC profiili.
Profilointi ei muuta sitä miten näyttö toimii kun värinhallinta ei
ole käytössä (siis kun esim suffaillaan webissä). Mutta
profilointi mahdollistaa sen että värihallittu ohjelma (esim
Photoshop) voi esittää kuvan ko näytöllä oikein. Tosin littujen
tekniset ominaisuudet ovat niin surkeat että profilointi ei tuota
haluttua tilannetta (edes siedettävän tarkka värintoisto).

Kaikissa näytössä värilämpötilan (correlated color temperature,
CCT) säätimeen (jonka asteikkona on K, Kelvin) on suhtauduttava
erittäin suurin varauksin, niissä yleensä on tuhansien kelvineiden
virheitä ja tyypillisesti tuo korrelaatio on niin huono että sitä
mitä ko säädin säätää ei edes hyvällä tahdolla voi kutsua
värilämpötilaksi.

CRT monitorin säätö on varsin helppoa ja sen voi tehdä erittäin
tarkasti ilman kalliita mmittareita (halvoilla mittareilla ei tee
mitään):

-säädetään mustapiste niin että R=G=B=0 ei tuota lainkaan valoa.
Siis pimeässä huoneessa näytetään täysiruutu R=G=B=0 ja
säädetään niin ettei se tuota valoa.
-säädetään valkopiste niin että sen teho on maximissa.
-säädetään valkopisteen kanavakohtaisia säätimiä niin että
R=G=B=255 näyttää valkoiselta _silloin_ kun näköaisti on
adaptoitunut päivänvaloon (siis ensin tarkastellaan auringon
valaisemaa maisemaa esim 1 min ja sitten vilkaistaan (max 3 s)
monitorilla olevaa koko ruudun R=G=B=255, sen tulee näyttää
valkoiselta ilman mitään värihäivähdystä. Säädellään kunnes
näin on.
-säädetään toistokäyrä esim AdobeGammalla 2,5:een ja sitten
gamman kanavakohtaisilla säätimillä säädetään koko harmaaskaala
harmaaksi, niin ettei siinä ole värihäivähdystä missään
huolehtien samalla siitä että kokonaisgamma pysyy 2,5:ssä (nuo minun
uudet gamma kartat auttavat tässä mainiosti).

Timo Autiokari

P. Lindgren

<timo.au...@aim-dtp.net> wrote:

> -säädetään mustapiste niin että R=G=B=0 ei tuota lainkaan valoa.
> Siis pimeässä huoneessa näytetään täysiruutu R=G=B=0 ja
> säädetään niin ettei se tuota valoa.

Tarkoitat tietysti sanoa, että mustapiste täytyy säätää niin,
että ollaan juuri sillä *rajalla*, ettei valoa vielä tule.

Tosin se ei ole mahdollista edes CRT:llä, eikä varsinkaan
LCD:llä, sillä täysin mustaksi ei näyttö mene (pimeässäkään)
muuten kuin katkaisemalla virta. Eli käytännössä täytyy
yrittää löytää se kohta, jossa näyttö on niin tumma kuin
se voi olla, mutta juuri sillä rajalla, että jos hiukankin
lisää kirkkautta, kuva alkaa vaalentua.

> -säädetään valkopiste niin että sen teho on maximissa.

Eli siis säädetään kontrasti tappiin. Ainakin minun monitorissani
on niin, että jos musta pää on säädetty oikein, niin vaikka
kontrasti olisi maksimissa, ei valkoinen ole lähelläkään
maksimikirkkautta (eli kirkkaussäädöstä tulee kirkkautta
vielä reilusti lisää).
Miksihän sen kontrastisäädön säätöalue on niin paljon
pielessä? Ja tuntuu monitorin vanhetessa menevän yhä
enemmän pieleen.

> [...]
> monitorilla olevaa koko ruudun R=G=B=255, sen tulee näyttää
> valkoiselta ilman mitään värihäivähdystä. Säädellään kunnes

No ei. Monitoria säädettäessä on ympäristön valaistuksen
oltava sellainen kuin se on työskennellessä. Eli jos työskentelet
loisteputkien valossa, on myös säädöt tehtävä loisteputkien
valossa. Muuten menee pieleen, sillä silmä adaptoituu vallitsevaan
valaistukseen. Juuri sen vuoksi monitoreissa on tuo värilämpötilan
säätökin.

--
Pauli

Simo Salanne

P. Lindgren wrote:

> Tarkoitat tietysti sanoa, että mustapiste täytyy säätää niin,
> että ollaan juuri sillä *rajalla*, ettei valoa vielä tule.

Wanhoja teekkariaikoja muistaen "pimiä" on hyvä mustan referensi.

Simo S.

timo.au...@aim-dtp.net

P. Lindgren wrote:
> Tarkoitat tietysti sanoa, että mustapiste täytyy säätää niin,
> että ollaan juuri sillä *rajalla*, ettei valoa vielä tule.

Aivan.

> Tosin se ei ole mahdollista edes CRT:llä,

Kunnossa olevat CRT:t (joissa monitorin sisäiset säädöt ovat OK)
kyllä toimivat näin.

> [...]
> maksimissa, ei valkoinen ole lähelläkään maksimikirkkautta
> (eli kirkkaussäädöstä tulee kirkkautta vielä reilusti lisää).

Tuskinpa. Näytä koko ruudun alueella 255,255,255 ja testaa sitten.
Mustapisteen nostaminen liian suureksi muuttaa efektiivistä gammaa
(efektiivisen gamma-tilan numeerinen arvo pienenee) eli (valo)kuva
näyttää "kirkastuvan". Mutta monitorin max luminanssi ei "kirkastu".

> [...]
> valossa. Muuten menee pieleen, sillä silmä adaptoituu vallitsevaan
> valaistukseen. Juuri sen vuoksi monitoreissa on tuo värilämpötilan

Ei, vaan on tehtävä juuri kuten kirjoitin. Normaalissa
työskentelyolosuhteessa (siis hämärähkö työtila) monitorin
esittämä kuva määrää näköaistin kromaattisen adaptaation
täysin (silloin kun sitä kuvaa katsellaan).

Timo Autiokari

Oiva Hakala

"-=kukka=-" <kukka...@gmail.com> wrote in message

> [...]
> tuossa, että kun olin nämä trinitron putket säätäny monitorin omalla ja

Toivottavasti "Kukka" saa CRT-monitorin ja sen oikeisiin säätöihin. Se ei
ole kauhean vaikeaa.

Paljon hurjempaa on ajatella, että hän lentää ja ottaa kuvia. Ei ole ihme
jos vauhdissa syntyy joskus epäteräviä kuvia. Ja jos pysähtyy kuvan
ottamaan, syntyy kuulemma jotain muita ongelmia...

Ryhmälle hyvää kesää. Maanantaina maisemaan, XPan ja Noblex laulamaan, ja
kuvia äimistelevät sitten tulevat sukupolvet niitä arkistoista
penkoessaan...

Oiva

--=kukka==--

"Oiva Hakala" <nob...@thisgalaksy.net> kirjoitti
viestissä:7Vqze.88$_E...@read3.inet.fi...

> "-=kukka=-" <kukka...@gmail.com> wrote in message
> nyt
>
> Toivottavasti "Kukka" saa CRT-monitorin ja sen oikeisiin säätöihin. Se ei
> ole kauhean vaikeaa.

Mjuuu... kyl see tästä pikkuhiljaa. Eli kumman nopeesti tuo silmä tottuu,
tänään ollaan jo värilämmössä 7500 ja isommat värilämmöt (siis
numeraalisesti isommat) näyttää nyt jo liian siniseltä, eli kohta varmaan
tuo 6500 kalibroitunakin rupee tuntumaan ok:lta. ai niin mul on
kuvankäsittelyssä 2 monitoria... toinen vanha Nokia 17" 447X pro ja toinen
Samsung, joku 19" 959NF.

> Paljon hurjempaa on ajatella, että hän lentää ja ottaa kuvia. Ei ole ihme
> jos vauhdissa syntyy joskus epäteräviä kuvia.

Juuu, niitä tulee enemmän kuin scarppeja, muuten sitä olen aina ihmetellyt,
että saan lentokoneen potkurin pysähtymään kuvassa, jossain 800
suljinajoilla, mutta ilmakuvatessa, ilman turbulenttisuus voi tehdä sen,
että jopa 1000 olevat suljinajoilla otetut kuvat joskus tärähtää... tätä en
ymmärrä, koska onhan suljinajat jo aika "hurjia".

>Ja jos pysähtyy kuvan
> ottamaan, syntyy kuulemma jotain muita ongelmia...

:)

> Ryhmälle hyvää kesää.

Samoin....

-Kukka-

P. Lindgren

<timo.au...@aim-dtp.net> wrote*:

> [...]
>(efektiivisen gamma-tilan numeerinen arvo pienenee) eli (valo)kuva
>näyttää "kirkastuvan". Mutta monitorin max luminanssi ei "kirkastu".

Kyllä kirkastuu. Jotta musta pää olisi kohdallaan, pitää tässä
monitorissa kirkkaus säätää jokseenkin nollaan. Tällöin
valkoinenkaan ei ole kovin kirkas. Kun kirkkautta kasvattaa
reippaasti, niin myös valkoinen muuttuu selvästi vaaleammaksi,
vaikka kontrasti on maksimissa. Eli kontrastisäädöstä loppuu
skaala kesken.

Jos koko ruutu on pelkkää valkoista, niin silloin maksimikirkkaus
näkyy tulevan aikaisemmin vastaan. Ilmeisesti monitorissa on
joku rajoitus kokonaisvalovoimalle. Mutta kun mustalla taustalla
on pienempi valkoinen ikkuna, niin siinä kirkkautta löytyy reilusti
lisää kirkkaussäädöllä vaikka kontrasti on maksimissa.

On huomattava, että kirkkaussäätö tosiaan on kirkkaussäätö,
ei "mustan pään säätö" niin kuin jossain on väitetty. Eikä
se tietenkään mitään gammaakaan säädä. Kirkkaussäätö
säätää videovahvistimen offsettia, eli vaikuttaa yhtä paljon
valkoiseen kuin mustaan päähän (ellei valkoinen pää jo ole
saturoitunut). Tosin valkoisessa päässä se muutos ei näy niin
selvästi, koska ihmisen silmä on epälineaarinen.

Kontrastisäädöllä pitäisi olla mahdollista säätää vahvistus niin
suureksi, että valkoinen pää on saturoitumisen rajalla, jolloin
monitorin koko kirkkausalue tulisi käytettyä hyväksi. Monessa
monitorissa näin vaan ei tunnu olevan, vaan skaala loppuu
kesken. Mutta varmaan rahalla saa.

>Ei, vaan on tehtävä juuri kuten kirjoitin. Normaalissa
>työskentelyolosuhteessa (siis hämärähkö työtila) monitorin
>esittämä kuva määrää näköaistin kromaattisen adaptaation
>täysin (silloin kun sitä kuvaa katsellaan).

Ei. Jos tekee niin kuin sinä kirjoitit, niin tulee sutta ja sekundaa.

Monitorin esittämä kuva määrää silmän adaption täysin vain,
kun monitori on huoneessa ainoa valonlähde. Ja silloinkin vasta,
kun olet tuijottanut sitä monitoria (siinä olevaa jotain neutraalin
harmaata kuvaa) melkoisen tovin, vähintään tuollaiset puoli
tuntia.

Toisaalta pimeä tai kovin hämäräkään huone ei ole hyvä
kuvankäsittelyssäkään. Varsinkaan, jos joudut samalla katsomaan
jotain papereita. Toki normaali toimistovalaistus on jo turhan
kirkas.

Valkotasapainon saa silmämääräisesti säädettyä parhaiten
vertaamalla monitorilla olevaa valkoista valkoiseen paperiin
siinä valaistuksessa, jossa työskentelet.

Mutta jos tosiaan teet työtä pimeässä, niin silloinhan sillä
monitorin valkotasapainolla ei ole paljon väliäkään, koska
silmä tuolloin adaptoituu siihen monitoriin. Ja jos tuijotat
pitkään kuvaa, jonka valkotasapaino on pielessä, niin
silmä adaptoituu siihen, ja kuva alkaa näyttää olevan
aivan kunnossa.

--
Pauli