Etsimen jatke EP-EX15 Canonissa

0 katselukertaa

Pekka

Tilasinpa Digitarvikkeesta otsikon mukaisen etsimen jatkeen. Hämmästys oli
suuri, kun etsimen kuva pieneni huomattavasti tämän jatkeen kanssa. Lisäksi
tulee jonkinmoista vääristymää myös. Onko tämä vika vai ominaisuus? Luulin,
että kyseinen lisävaruste päinvastoin suurentaisi kuvaa..

Manuaalissa lukee: The viewfinder magnification will be increased by a
factor of about 0.5.

Siis kasvaako suurennos, vai onko kerroin 0,5?

Pekka

Pekka

"Pekka" <pe...@friikki.net> wrote in message

Edelleen pixmanian sivulta: "Canon EP-EX15 etsimen jatke lisää etsimen
käyttömukavuutta kasvattamalla etäisyyttä silmän ja etsimen välillä 15mm ja
suurentaen kuvaa 30%.
EP-EX15 on kätevä silmälasien käyttäjille ja niille jotka haluavat nenänsä
kauemmaksi kamerasta."

Et kumpaa se nyt sitte tekee, suurentaa vai pienentää?

Pekka

Antti Alhonen

Pekka wrote:
> suurentaen kuvaa 30%.

> Et kumpaa se nyt sitte tekee, suurentaa vai pienentää?

Molempien tekstien perusteella yksiselitteisesti suurentaa. Tuote ei
siis vastaa kuvausta, jos se pienentää kuvaa - kannattaa siis purkaa
kauppa jos et ole tuotteeseen tyytyväinen.

--
Antti Alhonen.

Markus Lehto

Antti Alhonen wrote:
> Molempien tekstien perusteella yksiselitteisesti suurentaa. Tuote ei
> siis vastaa kuvausta, jos se pienentää kuvaa - kannattaa siis purkaa
> kauppa jos et ole tuotteeseen tyytyväinen.

Suurentaa kertoimella 0.5, eli pienentää.

Voi myös ajatella, että "kuva-ala" suurenee, eli näkökenttään mahtuu
enemmän, mutta tämä on jo todella kaukaa haettu... Pixmanian
seliteteksti on täysin harhaanjohtava.

Kyllä jatkeesi toimii täysin oikein. Kuva pienenee silminnähden (eli
näet suuremman alan) ja kuvaan tulee melko helposti nähtävissä oleva
tynnyrivääristymä. Itse hankin tuon nimenomaan pienennyksen vuoksi:
Silmälasit päässä silmäni jäi niin kauas 350D:n etsimestä, etten nähnyt
samalla silmäyksellä koko etsinkuvaa ja alareunan vihreitä numeroita &
merkintöjä. Noita kuvausparametreja piti "kurkkia" päätä/silmää/kameraa
siirtämällä/kääntämällä. Jatke pienensi kuvaa juuri sen verran, että
sekä etsinkuva että alareunan merkinnät näkyivät samalla kertaa,
kurkkimatta.

Tynnyrivääristymään tottuu todella nopeasti, mutta kuvan pienenemisestä
johtuvaa manuaalitarkennuksen hankaloitumista ei mikään kompensoi.
Paitsi kameran AF-apu.

--
-Markus Lehto

Pekka

"Markus Lehto" <mal...@POISTAutu.fi> wrote in message

Kiitos selvityksestä! Tuo tuotteen mukana tullut opastelappukaan ei
mielestäni ole myöskään selvimmästä päästä: The viewfinder MAGNIFICATION
will be INCREASED by a
factor of about 0.5.

No, ehkäpä säilytän tuon kameralaukussa kaiken varalta, kun ei tuon
kalliimmasta tuotteesta ole kyse..

Pekka

Markus Lehto

Pekka wrote:
> The viewfinder MAGNIFICATION will be INCREASED by a factor of about
> 0.5.

Eli suurennos kasvaa kertoimella 0,5. Jos suurennos oli ennen 1, on se
jatkeen jälkeen 1*0,5=0,5. Aivan sama kuin jos sen sanottaisi kasvavan
kertoimella 2 => 1*2=2. Hämärää, mutta loogista. :)

--
-Markus Lehto

Mika

Ostin tuollaisen jatkeen joskus n. vuosi sitten. Pienensi tosiaan kuvaa ja
vääristymiäkin tuli. En viitsinyt palauttaa kun oli kuitenkin aika
edullinen, jos vaikka joskus tulisi tarve katsella pientä ja vääristynyttä
etsinkuvaa. Eipä tuota ole sen yhden kokeilukerran jälkeen tullut käytettyä,
tuskin tulee jatkossakaan.

Mulla on silmälasit, ja etsinkuvaa ei näe kokonaan lasit päässä, mutta en
silti voi käsittää miksi joku haluaisi tuollaisen jatkeen pilaamaan sen
etsinkuvan melkein käyttökelvottomaksi. Mutta kullekin makunsa mukaan.

Markus Lehto

Mika wrote:
> Mulla on silmälasit, ja etsinkuvaa ei näe kokonaan lasit päässä, mutta en
> silti voi käsittää miksi joku haluaisi tuollaisen jatkeen pilaamaan sen
> etsinkuvan melkein käyttökelvottomaksi. Mutta kullekin makunsa mukaan.

Itse olen nuori ja lähinäköni pelaa mainiosti, joten etsinkuva ei mennyt
millään tavalla "pilalle" tuon jatkeen ansiosta, vaikka pienenikin.
Päinvastoin, nyt etsin on oikeasti sellainen kuin sen pitäisikin, kun
parametreja ja kuvaa ei tarvitse katsella vuorotellen.

Makuasia, tottakai.

--
-Markus Lehto

Pekka

"Markus Lehto" <mal...@POISTAutu.fi> wrote in message

Kyllä mä nyt omani kuitenkin palautan, tuskin tulee koskaan käytettyä. Mutta
olisiko tuo LCD viisasta suojata jollakin?

Pekka

Petri Lopia

On 2007-04-20, Pekka <pe...@friikki.net> wrote:
> Kyllä mä nyt omani kuitenkin palautan, tuskin tulee koskaan käytettyä. Mutta
> olisiko tuo LCD viisasta suojata jollakin?

Enpä ole LCD:n suojaukselle nähnyt mitään tarvetta.
Ei ole 20D/30D:n LCD naarmuuntunut häiritsevästi vaikkei kyseisiä kameroita
kovin kauniisti ole käsitelty.

--
Petri Lopia :: petri.RE...@iki.fi.invalid
Galapagos Island, Lightnings, Nature, StormChasing, Moon etc. photos:

Mika

> Enpä ole LCD:n suojaukselle nähnyt mitään tarvetta.
> Ei ole 20D/30D:n LCD naarmuuntunut häiritsevästi vaikkei kyseisiä
> kameroita
> kovin kauniisti ole käsitelty.

Ei ole minullakaan naarmuuntunut. Todennäköisesti suojus häiritsee enemmän
kuin pienet naarmut...

0 uutta viestiä