Pienet digikamerat

4 katselukertaa

jojo

Pitäisi hankkia pieni digikamera lähinnä lomamatkoja varten.
Järeämpää kalustoa löytyy, mutta kun ei jaksa aina raahata mukana.

Tällä hetkellä hyviltä vaihtoehdoilta speksien mukaan
vaikuttaisivat Fujin Z1 ja Canon Ixus 50 tai 55. Onko tietoa näiden
kameroiden merkittävistä eroista, jokta kannattaisi huomioida?

Muita vaihtoehtoja tässä kokoluokassa? Haluaisin, että kamera
tallentaisi videokuvaa 640x480 resolla väh. 20fps.

Eetvartti Pullonkalastaja

"jojo" <joop...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:1129530956.1...@g47g2000cwa.googlegroups.com...

Hobby Hall tarjoaa hyvällä hinnalla Canon Ixus 700 mallia!

salone

Canon Ixus 50 tai 55 eroavat toisistaan käsittääkseni vain näytön osalta.
Itse valitsisin Ixus 50. Tosin riippuu paljon mitä kameralta haluaa.

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_sd300%2Ccanon_sd400%2Ccanon_sd450%2Cfuji_finepixz1&show=all

"jojo" <joop...@gmail.com> wrote in message

Risto Tiilikainen

jojo wrote:

Hei !

Itse antaisin arvoa sille, että voiko näytön kääntää eri asentoihin.
Varsinkin, kun tunnut arvostavan liikkuvaa kuvaa.
Sillonhan on todella järkevää käyttää jalustaa ja kääntää näyttö
kuvaajalle miellyttävään asentoon
En kylläkään tiedä, onko kääntyvää näyttöä pienissä hinnaltaan
edullisissa digeissä.

Toinen asia, mille annan paljon arvoa, on sormiparistojen kokoiset nihmit.

Kolmas asia varsinkin liikkuvassa kuvauksessa on zoomin pehmeä tai
äkkijyrkkä toiminta.
Vaimoni Canon Powershot 520:n zoomi on äkkipikainen liikkeessään.

terv; Risto

Outsa

"jojo" <joop...@gmail.com> kirjoitti viestissä

Olen myös katsellut uutta kameraa ja tuollainen kamera: Panasonic Lumix
DMC-LX1 vaikuttaisi speksien perusteella ylivoimaiselta. Hintakin on
korkeampi, mutta nuo ominaisuudet...

Outsa

Timo Tuominen

Mulla oli ensin tavoitteena noita ultrakompakteja ja loppusuoralla juuri nuo
kaksi mallia eli Ixus 50 tai Z1.

Nyt kuitenkin Fujifilm Finepix on alkanut houkuttamaan. Vaikka kokoa on
enemmän, niin marraskuussa myntiin tulevalla F10 mallin isoveljellä on
erinomaisen vähäkohinaisuuden ja näinollen vallitsevan valon kuvauksen
ohella myös ajan ja aukon esivalinnat.
Olen ehkä valmis tinkimään tuosta koosta rahtusen, kun saan minulle tärkeitä
muita ominaisuuksia tilalle: Vihaan salaman käyttöä ja haluan välillä itse
päättää käyttämistäni valotusarvoista.

Tulis lomamatkoillakin hämykuvia. :-)

Timo

"jojo" <joop...@gmail.com> wrote in message

Mara

In article <1129530956.1...@g47g2000cwa.googlegroups.com>,
joop...@gmail.com says...

SONY DSC-T5 (9.4 x 2 x 6 cm)
5 Mpix, 640x480, 30 fps, 2.5" LCD
ja kamera tallettaa suoraan tuon videon mpeg -muotoon

Hintaa on n. 292 EUR (Canon Ixus55 320 EUR)

salone

Sony käyttää memorystickiä muistina mikä mun mielestä on aika syvältä.
Muuten voi ollakin hyvä kamera

"Mara" <n...@email.com.invalid> wrote in message

Mara

In article <z005f.11856$Nb2.2...@news1.nokia.com>, ne...@luukku.com
says...

>Sony käyttää memorystickiä muistina mikä mun mielestä on aika syvältä.
>Muuten voi ollakin hyvä kamera

Mikäs vika MS:ssä on?

Mara

In article <4354af52$0$22346$9b53...@news.fv.fi>, n...@email.com.invalid
says...
Tuollainen MS kortti kävi jopa uimassa huosun taskussa ja hyvin toimii
:-)
Näitä muistikorttejahan on aika montaa eri typpiä SD, MMC, CF I/II,
xD,MicroDrive, eri MS kortit (unohtuiko listasta jokin
muistikorttityyppi?),ja nämä kortithan (pl. MS) ovat siis keskenään
yhteensopivia vai mitä tarkoit tuolla "aika syvältä" lausunnolla?

Vastaavasti taas voisin mainita, että avia tuottavat kamerat ovat
"syvältä" ja ainoa oikea muoto videolle on mpeg ilman pakollisten avi
kodekkien etsintää mutta näinhän en sano.

Aja kanssa on käynyt vain niin että muutama vuosi sitten (kalliilla)
ostetun 128 MB muistikortin hinnalla saa tänään 512MB/1GB muistivälineen.
Suuntaus on ollut fyysiseltä kooltaan pienempien muistikorttien käyttö.

BTW, Sonyn DSC-R1 (10 Mpix) käyttää sekä MS- että CF I/II tyypin
kortteja
Aika moni Panasonic digikamera taas syö MMC ja SD kortteja

Hintavertailua muistikorteista (keskihinta, MBNET hintaseuranta)

CompactFlash 1GB 99 EUR
MS Pro 1 GB 134 EUR
MicroDrive 1 GB 247 EUR
MiniSecureDigital 1 GB 76 EUR
MMC 1G 84 EUR
Secure Digital 1 GB 87 EUR
xD 1 GB 94 EUR

eli aika lähellä ollaan tuota 1 GB = 100 EUR n. hintaa (MicroDrive on
vielä suht. arvokas)

Pertti Heikkinen

Mara wrote:

> Tuollainen MS kortti kävi jopa uimassa huosun taskussa ja hyvin toimii
> :-)

Kaasin kupillisen kahvia kahden MMC-kortin päälle. Huutelin vähän ja
kuivasin, hyvin toimii.

> Näitä muistikorttejahan on aika montaa eri typpiä SD, MMC, CF I/II,
> xD,MicroDrive, eri MS kortit (unohtuiko listasta jokin
> muistikorttityyppi?)

RS-MMC

> ja nämä kortithan (pl. MS) ovat siis keskenään yhteensopivia

Täh? Missä mielessä ne ovat keskenään yhteensopivia? SD ja MMC menevät
samaan reikään (fyysisesti), mutteivät silti välttämättä toimi siinä
aukossa. CF ja microdrivet saattavat olla keskenään yhteensopivia
joissain tapauksissa.

> Hintavertailua muistikorteista (keskihinta, MBNET hintaseuranta)
>
> CompactFlash 1GB 99 EUR

Halvat alle 80 eur, riittävän nopeat yli 100 eur.

> MicroDrive 1 GB 247 EUR

Mitä ihmettä tämmöisellä tekee ja saako jostain?
4 GB microdrive 195 eur, 6 GB microdrive 250 eur (sis alv).

Näyttäisi MB:n hintaseuranta pudonneen pahasti kelkasta...

MemoryStickit ovat yhden valmistajan vendor-lock-in -kamaa. Yök.

Mara

In article <Yj35f.3066$Xr7...@reader1.news.jippii.net>, p...@iki.fi says...

>ovat yhden valmistajan vendor-lock-in -kamaa. Yök.

Onhan noita MS valmistajia muitakain kuten Scandisk, Lexar..
MMC taitaa olla ainoa vapaa muistikorttityyppi ilman patentti yms suojaa
(korjatkoon joku jos asia on toisin).

Lauri Uusitalo

Pertti Heikkinen wrote:

> RS-MMC

RS-MMC-DV

Lauri

Pertti Heikkinen

Mara wrote:
> In article <Yj35f.3066$Xr7...@reader1.news.jippii.net>, p...@iki.fi says...

> Onhan noita MS valmistajia muitakain kuten Scandisk, Lexar..

Kortin valmistajia toki, Sonyn kameroita valmistaa vain Sony.

salone

Sain näköjään aika kuhinan aikaan =)
No mulla on henkilökohtaisina perusteina hinta ja yhteensopivuus muihin mun
vehkeisiin.
Jollakulla saattaa olla MS:n ympärille rakennettu ympäristö johon se sopii
kuin topsi korvaan

MMC sopii Ixuksiin mutta on valitettavasti liian hidas videokäytössä

"Mara" <n...@email.com.invalid> wrote in message

JiiHoo

Pertti Heikkinen <p...@iki.fi> kirjoitti...

Eikös se ole yleensä laadun tae, että se kenen logo tuotteen päällä on,
myös valmistaa kyseisen vehkeen eikä kyseessä ole vain joku Kiinassa
alihankkijan toimesta tehty standardihärveli, jonka päälle kymmenen eri
valmistajaa liimaa logonsa?

Minusta aika huolestuttavaa, jos ainoastaan Sonyn kamerat ovat nykyään
sen itsensä valmistamia.

--
#######################################
Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?

JiiHoo

salone <ne...@luukku.com> kirjoitti...

> [...]
> vehkeisiin.
> Jollakulla saattaa olla MS:n ympärille rakennettu ympäristö johon se sopii

Ei kai muilla kuin ammattilaisella ole useampia kameroita joille olisi
hyvä olla yhteensopivat muistit käytössä?

Tiedonsiirron ongelmat kai luulisi ratkeavan muistikortinlukijaan, joka
tukee kaikkia käytössä olevia muistikortteja.

salone

rahaongelmaa se ei ratkaise jos joka härvelissä on eri kortit ;)

riku

In article <MPG.1dbf18e48...@news.kolumbus.fi>, JiiHoo <jii...@kof.fi> writes:

> Ei kai muilla kuin ammattilaisella ole useampia kameroita joille olisi
> hyvä olla yhteensopivat muistit käytössä?

Ihan näppärää se on kun ei tiedä etukäteen kuinka paljon kullakin
kameralla kuvaa.

Minulla on Canon 350D, jota ei aina viitsi kannella mukana siispä
minulla on myös Ixus400. Ihan kiva kun noihin käy samat kortit ja
ekstraa on myös samat vermeet mikrossa.

riku

JiiHoo

riku <lem...@tnclus.tele.nokia.fi> kirjoitti...

Samaa merkkiä molemmat kamerasi näyttävät olevan. Eihän sitä ongelmaa
olisi myöskään, jos merkkinä olisi vaikka Sony.

Tuo muistikorttien kehitys kuiteskin on sitä luokkaa, että aivan turha
suunnitella käyttävänsä sitten vanhan kameran muisteja uudessa. Ellei
sitten ihan vuoden välein vaihtele pelejään.

Akut minua enemmän risoo. Se on varma, että seuraavassa kamerassani on
aa-kokoiset standardipatterit. Silloin voi ostaa mistä tahansa
liikkeestä halvalla uudet akut ja hätätapauksessa voi käyttää mitä
tahansa pattereita.

Pertti Heikkinen

JiiHoo wrote:

> Minusta aika huolestuttavaa, jos ainoastaan Sonyn kamerat ovat nykyään
> sen itsensä valmistamia.

Minusta on huolestuttavaa, että Sony käyttää omia muistitikkujaan, joita
ei kukaan muu käytä.

Minulla oli sellainen omituinen käsitys, että Canoin kamerat ovat
Canonin valmistamia. Canon vain ei käytä kameroissaan Canon-standardin
muisteja. Objektiiveja valitettavasti kyllä.

Pertti Heikkinen

JiiHoo wrote:

> Samaa merkkiä molemmat kamerasi näyttävät olevan. Eihän sitä ongelmaa
> olisi myöskään, jos merkkinä olisi vaikka Sony.

Tässä tapauksessa kyllä. Pointti onkin siinä, että kakkoskameran ei
tarvitse olla Canon vaikka järkkäri onkin.

> Tuo muistikorttien kehitys kuiteskin on sitä luokkaa, että aivan turha
> suunnitella käyttävänsä sitten vanhan kameran muisteja uudessa.

Niinkö? Minulle on kyllä juuri tulossa kolmas kamera, joka käyttää
samoja CF-kortteja.

> [...]
> aa-kokoiset standardipatterit. Silloin voi ostaa mistä tahansa
> liikkeestä halvalla uudet akut ja hätätapauksessa voi käyttää mitä

Näköjään meillä on täysin päinvastaiset preferenssit...

JiiHoo

Pertti Heikkinen <p...@iki.fi> kirjoitti...

> Niinkö? Minulle on kyllä juuri tulossa kolmas kamera, joka käyttää
> samoja CF-kortteja.

Niinkö? Muistikoot ainakin kasvaa huimasti.

> Näköjään meillä on täysin päinvastaiset preferenssit...

Joo. Mä olenkin ihan surkea näpyttelijä, jolla on ihan eri preferenssin
kuin oikeilla kuvaajilla.

Pertti Heikkinen

JiiHoo wrote:

> Niinkö? Muistikoot ainakin kasvaa huimasti.

Entä sitten? Mahdollisesti uuteen kameran hankitut isommat kortit
sopivat myös niihin vanhempiin.

> Joo. Mä olenkin ihan surkea näpyttelijä, jolla on ihan eri preferenssin
> kuin oikeilla kuvaajilla.

Minä olen sunnuntainäppäilijä. Valokuvaajat on ihan eri miehiä. Ja naisia.

Mara

In article <dj3dlk$15h$1...@nyytiset.pp.htv.fi>, p...@iki.fi says...

>Minusta on huolestuttavaa, että Sony käyttää omia muistitikkujaan, joita
>ei kukaan muu käytä.

Väärin

MS muisteja käyttää vaikkapa Konica

Toiseksi noiden muistimodulien hinnat ovat laskeneet vuosien saatossa
todella rajusti ja esim. vanhoilla 16 MB mustitikuilla ei käytännössä enää
tee mitään, samoin muistien nopeudet ovat kasvaneet ja 30 fps VGA
tarkkuus tallentuu jo nopeimmille muisteille nikottelematta

P.S Konica Minolta DiMAGE G600 Digital Camera on saanut aika hyvät
arvostelut.

j.a

Nikon 7900/7600, pieni, edullinen (299 euroa), 7,1MPix, käy MMS ja SD
muistit. Optiikka hyvä tuonkokoiseen kameraan. Kuvausohjelmia paljon (tosin
manuaalinen säätö taitaa puuttua). Käy kokeilemassa, tuossa luokassa
parhaiten käteensopiva kamera on paras.

j.a

"Outsa" <raitsola(pois)@luukku.com> wrote in message

> Olen myös katsellut uutta kameraa ja tuollainen kamera: Panasonic Lumix
> DMC-LX1 vaikuttaisi speksien perusteella ylivoimaiselta. Hintakin on
> korkeampi, mutta nuo ominaisuudet...

Kannatta katsoa http://www.dpreview.com/ ja
http://www.pbase.com/cameras

Tuossa jälkimmäisessä on eri kameroilla otettuja kuvia todella runsaasti.
Panasonicissa näyttää olevan suurempi linssi joten valovoimaa luulisi olevan
enempi. Tuon pbase:n Panasonicin kuvat näyttävätkin todella hyviltä.

j.a

"j.a" <ajy...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Panasonicissa näyttää olevan suurempi linssi joten valovoimaa luulisi
> olevan enempi. Tuon pbase:n Panasonicin kuvat näyttävätkin todella

Muistelin tuossa Panasonic FZ20:n kuvia, ne olivat hyviä. Nyt kun kävin
pbasesta katsomassa tuon LX1:n kuvia niin minusta ne näyttävät liian
sinisiltä.

j.a

"salone" <ne...@luukku.com> wrote in message

> [...]
> kuin topsi korvaan
>
> MMC sopii Ixuksiin mutta on valitettavasti liian hidas videokäytössä

Ei pidä paikkaansa. MMC:n sisällä on samoja muistipiirejä kuin muissakin
liitäntätyypeissä. Jos ostat hitaan MMC:n niin se on hidas. Jos ostat nopean
niin... Ei liitäntätyyppi ja kotelointi määrää nopeutta.

Matti Vuori

"j.a" <ajy...@hotmail.com> wrote in
> Tuossa jälkimmäisessä on eri kameroilla otettuja kuvia todella
> runsaasti. Panasonicissa näyttää olevan suurempi linssi joten
> valovoimaa luulisi olevan enempi.

Ei, vaan luulisi olevan, kuten onkin, mainittuihin malleihin verrattuna
"pidempi zoomi". Valovoimia ei kannata arvailla kuvien perusteella, sillä
ne löytyvät ihan numeroina vaikkapa dpreview:stä.

--
Matti Vuori, <http://sivut.koti.soon.fi/mvuori>

Simo Salanne

j.a wrote:
> Ei liitäntätyyppi ja kotelointi määrää nopeutta.

Entäs väylän leveys?

Simo S.

Antti Toivonen

j.a wrote:
> Ei pidä paikkaansa. MMC:n sisällä on samoja muistipiirejä kuin muissakin
> liitäntätyypeissä. Jos ostat hitaan MMC:n niin se on hidas. Jos ostat
> nopean niin... Ei liitäntätyyppi ja kotelointi määrää nopeutta.

Tosiasia kuitenkin on että perus-MMC on hidas liitäntä.

MMC:ssä on vain yksi datakarva jonka kautta dataa siirretään sisään ja
ulos, Suurimman kellotaajuuden ollessa 20 MHz dataa siirtyy maksimissaan
20 Mbit/s eli 2.5 MB/s (megatavua sekunnissa). Se ei ole kovin nopeaa
nykymittapuun mukaan. Secure Digital on liitännän osalta oikeastaan
laajennettu MMC jossa hyödynnetään rinnakkaisuutta. Myös MMC:stä on
olemassa päivitettyjä versioita, mutta käsittääkseni niiden käyttö on
hyvin harvinaista.

Vertailun vuoksi kymmenen euron USB lukijani lukee Sandiskin perus
Secure Digital korttia 7.5 MB/s ja kirjoittaakin lähes 5 MB/s.
Moninkertaisia nopeuksia MMC-liitännän teoreettiseen maksimiin vaikka
kortti on aivan perusmallia (tosin nopea ollakseen perusmalli).

-Antti

Jalmari

"j.a" <ajy...@hotmail.com> wrote in

> "Outsa" <raitsola(pois)@luukku.com> wrote in message

http://www.dpreview.com/reviews/panasoniclx1/page15.asp
harmittelee DMC-LX1 voimakasta kohinaa

Jalmari

salone

Aivan juuri näin.

Ja IXUS 40 kameralla kun ottaa videota parhaalla laadulla niin saa olla jo
aika nopeaa muistia.
Muuten ei saa kuvattua kuin pienen pätkän. MMC kortissa ei riitä nopeus
alkuunkaan

"Antti Toivonen" <a...@eiroskaaiki.fi.invalid> wrote in message

Heikki Kultala

"salone" <ne...@luukku.com> writes:

> [...]
> kuin topsi korvaan
>
> MMC sopii Ixuksiin mutta on valitettavasti liian hidas videokäytössä

MMC+ on itseasiassa nopein "pikkukorttityyppi" jota nopeampi on
ainoastaan compact flashin nopein tiedonsiirtomoodi.
MMC+ kortit toimivat myös ongelmitta 1-bittisillä lukijoilla,
hitaassa moodissa.

MMC+n nopeus on yli 50 MHZ , 8 bittiä. => >50 MB/s

alkuperäinen MMC tosiaankin oli hidas (1 bitti, 20 MHz) => 2.5 MB/s

SD sijoittuu sitten tuohon väliin 25 MHz:lla ja 4llä bitillä.=> 12.5 MB/s

0 uutta viestiä