Google Ryhmät ei enää tue uusia Usenet-postauksia tai ‐tilauksia. Aiempi sisältö on edelleen nähtävissä.

Kuuluuko vai ei

0 katselukertaa

T.K

lukematon,
9.4.2007 klo 6.13.269.4.2007
vastaanottaja
Ostinpa tuossa nicon D40 kameran.Outo homma oli se että kameran mukana ei
tule minkäänlaista käyttöohjetta.Jostain syystä minulla on se käsitys että
suomessa myytävissä laitteissa on lain mukaan oltava käyttöohjeet joko
suomeksi tai ruotsiksi.Olenko väärässä.Nythän en saa kameraa päälle kuin 10
sekunniksi kun virta katkeaa.

simppa

lukematon,
9.4.2007 klo 7.14.049.4.2007
vastaanottaja
T.K kirjoitti:
käsitykseni mukaan pitää olla suomenkielinen käyttöohje.
Toki jos on ilmoitett, että pakettiin ei kuulu käyttöohjeita, niin sit
ei tarvii olla.
Lataa se akku jos et ole ladannut.
Jos olet ladannut niin mee sinne kauppaan kyselee kamera mukanasi.

Matti Vuori

lukematon,
9.4.2007 klo 8.29.559.4.2007
vastaanottaja
simppa <siim...@kolumbus.fi> wrote in
> käsitykseni mukaan pitää olla suomenkielinen käyttöohje.
> Toki jos on ilmoitett, että pakettiin ei kuulu käyttöohjeita, niin sit
> ei tarvii olla.

Tarvii tietysti, ei suinkaan lain vaatimusta voi ohittaa
ilmoitusmenettelyllä.

--
Matti Vuori, <http://sivut.koti.soon.fi/mvuori>

Väinö Louekari

lukematon,
9.4.2007 klo 10.57.079.4.2007
vastaanottaja
Jos käyttäminen edellyttää ohjetta (esimerkiksi tulitikkurasiassa tai
vasarassa ei edellytä) kuten Nikonisi kohdalla asia on, kuuluu
käyttöohjeen tulla laitteen mukana tai myyjän on se toimitettava mahd.
pian. Ohjeiden on oltava suomeksi ja ruotsiksi, ja mikäli myyjä ei niitä
vaadittaessa kohtuuajassa toimita, on ostajalla viime kädessä oikeus
kaupan purkamiseen. Ja vastuu, kuten yleensä, on myyjällä eikä
maahantuojalla tai naapurin isännällä.
Katso esimerkiksi
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=17065&id=17070&mode=readdoc#46

Väinö Louekari

Simo Salanne

lukematon,
9.4.2007 klo 12.28.309.4.2007
vastaanottaja
Väinö Louekari wrote:

> [...]
> vaadittaessa kohtuuajassa toimita, on ostajalla viime kädessä oikeus
> kaupan purkamiseen. Ja vastuu, kuten yleensä, on myyjällä eikä

Paitsi jos kamera ostettiin naapurin isännältä "siinä kunnossa kuin se
myyntihetkellä on", jolloin naapurin isäntäkään ei vastaa käyttöohjeen
puuttumisesta.

Simo S.

Väinö Louekari

lukematon,
9.4.2007 klo 13.18.429.4.2007
vastaanottaja

Totta juu, oletin että kyse on kaupasta ostetusta laitteesta. Eiköhän
muutenkin liene selvä että kuluttajansuoja pätee vain silloin kun on
kyse kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisestä kaupasta.

Väinö Louekari

Janne Koponen

lukematon,
10.4.2007 klo 1.09.3010.4.2007
vastaanottaja
Matti Vuori wrote:
> simppa <siim...@kolumbus.fi> wrote in
>
> Tarvii tietysti, ei suinkaan lain vaatimusta voi ohittaa
> ilmoitusmenettelyllä.

Tämä vaikuttaa kummalta tulkinnalta, mihin se perustuu?

Saahan muitakin tavaroita myydä viallisina ja puutteellisina, kunhan
ostaja on tietoinen vioista ja puutteista.

Janne

Zakk

lukematon,
10.4.2007 klo 6.30.1610.4.2007
vastaanottaja

Laite huoltoon?

P.s. Kyllä minun D40:nen mukana tuli ihan suomenkielinen manuska mutta
kai se voi Suomessakin puuttua jos asiasta on mainittu
mainoksessa/tuotekuvauksessa...

Yrjö O. Mäkinen

lukematon,
10.4.2007 klo 6.36.5110.4.2007
vastaanottaja
T.K wrote:

Voitko kertoa mistä puodista ostit?

--
yom

simppa

lukematon,
11.4.2007 klo 4.36.1411.4.2007
vastaanottaja
Matti Vuori kirjoitti:

> simppa <siim...@kolumbus.fi> wrote in
>
> Tarvii tietysti, ei suinkaan lain vaatimusta voi ohittaa
> ilmoitusmenettelyllä.

ihmeen paljon sit myydään teknistä tavaraa laittomasti vaikkapa
englannin kielisillä manuskoilla.
0 uutta viestiä