Kuvapankeista

0 katselukertaa

jpy

Hei digikuvaajat,

Tarvitsen matkalle massamuistin kuvilleni ja ajattelin tehdä sellaisen
evoluutioharppauksen että jättäisin läppärin tällä kertaa kotiin. Hakusessa
olisi 80GB tai suuremmat välpyttimeyt, ns. kuvapankit, jotka voisi kytkeä
suoraan kameraan USB johdolla. Mikäköhän laite pitäisi valita jos näyttö ei
ole kriteerinä ? Entä jos haluaa näytöllä, löytyykö iPodille haastajaa ?

t. Jukka

barcoder

Jos näyttö ei oo välttämätön niin tää vois olla hyvä
vaihtoehto:

http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=743

100giganen, eikä vie paljoo tilaa taskussa.

Ilkka Haapavirta

"jpy" wrote

Olet varmaan jo asiaa pohtinut, mutta miksi haluat liittyä kameraan
USB -johdolla?
Tavallisin tilannehan on tökätä kortti kuvapankkiin kopioitumaan ja jatkaa
kuvaamista toisella, tyhjällä kortilla.
Jos haluat kytkeä kuvapankin kameraan USB:lla, kuvapankin pitäisi ilmeisesti
olla USB Host ja niitä taitaa olla harvemmassa.

Ja jos kuvaat RAW:ta, huomaa että näytölliset kuvapankit eivät yleensä osaa
näyttää RAW -kuvia.

Ilkka

Petri Lopia

On 2006-12-27, Ilkka Haapavirta <ilkka.ha...@POIS.nokia.com> wrote:

> Ja jos kuvaat RAW:ta, huomaa että näytölliset kuvapankit eivät yleensä osaa
> näyttää RAW -kuvia.

Ainakin oma (jo vanha) Epson P-2000 osaa näyttää RAW kuvat.
Nythän tuosta on tullut jo uusia versioita mutta eivätköhän nekin myös näytä
RAW:t ihan ok.

--
Petri Lopia :: petri.RE...@iki.fi.invalid
Galapagos Island, Lightnings, StormChasing, Moon:

- = J I M I = -

Et maininnut millainen on kamerasi, mutta itse jätin iPodin pelkäksi
musasoittimeksi kun siirryin Canon 30D:n käyttäjäksi. Se on yksinkertaisesti
NIIN HIDAS. Ja akku loppuu liian aikaisin. Aina. Unohda siis iPod ja hanki
kunnollinen muistikortinlukijallinen tallennin. Niihin saat vinkkejä
varmasti monta.

Pasi Annala

"jpy" <jukk...@nokia.com> kirjoitti
viestissä:wnekh.45067$Nb2.8...@news1.nokia.com...
http://welovetrading.com/tuote.php?manufacturers_id=337&products_id=3935&osCsid=75538d189828a25f17abe89b1c6b67fe

Tollasen laitteen hommasin viime kesänä.
Hinta oli jotain 110e, ja siihen kovalevy (80Gb)
Ainakin toistaiseksi toiminut ok.

PA

Saapuneet-kansioni on suojattu SPAMfighterilla
7209 roskapostia on blokattu toistaiseksi.
Lataa free SPAMfighter jo tänään!

Osmo R

Pasi Annala wrote:

> [...]
>
> Tollasen laitteen hommasin viime kesänä.
> Hinta oli jotain 110e, ja siihen kovalevy (80Gb)

Minua ihmetyttää, kun joihin tungetaan mitä tahansa oheislaitetta
mukaan, kuten radiota. Tämä saattaa aluksi tuntua mukavalta,
mutta kun ensimmäisen kerran on akut tyhenneet radion kuuntelussa
juuri, kun pankkia tarvitsee voi mieli muuttua.

Osmo

Pasi Annala

"Osmo R" <ok...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:p9Wkh.11005$DK....@reader1.news.saunalahti.fi...

Niin se on, että jotkut eivät milloinkaan opi ajattelemaan nokkaa
pidemmälle. Eivät osaa varautua tulevaan. Kyllä se virran loppuminen on
murheista pienimpiä, tuossa tapauksessa täysin itsestä kiinni, TYHMYYDESTÄ
sakotetaan.

Saapuneet-kansioni on suojattu SPAMfighterilla

7244 roskapostia on blokattu toistaiseksi.

M. Brunberg

"Ilkka Haapavirta" <ilkka.ha...@POIS.nokia.com> wrote in message

> Olet varmaan jo asiaa pohtinut, mutta miksi haluat liittyä kameraan
> USB -johdolla?

Monikäyttöisyys. Esim. minulla on usein kaksi kameraa mukana, Canon 350D
CF:llä ja A620 SD:llä. Jos aikanaan hankkimani Archos Gmini 400 pelkällä
CF-korttilukijalla olisi ollut hieman uudempaa USB-hostina toimivaa 402
mallia niin sama kuvapankki toimisi melkein kaikkien kameroiden kanssa ilman
lisäkommervenkkejä.

SD-to-CF adaptereita en ole nähnyt (onko niitä edes?), mutta ei tuo nyt niin
tärkeätä minulle ole muutenkaan, harvemmin on tila päässyt edes pidemmän
reissun aikana loppumaan. Joskus nykyäänkin on jopa hyvä asia kun pitää
harkita kuvaa tilansäästämisen takia, ehkä olisi toivoa että minäkin
ajattelisin enemmän mitä teen enkä ehkä räpsisi autofirellä niin paljon.

> Jos haluat kytkeä kuvapankin kameraan USB:lla, kuvapankin pitäisi
> ilmeisesti olla USB Host ja niitä taitaa olla harvemmassa.

Archoksen uudemmat mallit ovat tosiaan niitä harvoja joissa ko. ominaisuuden
olen nähnyt. En tosin nyt viime aikoina ole seurannut tilannetta kun tuo
nykyinenkin kuvapankki/MP3-soitin/videosoitin/ulkoinen
usb-kiintolevy/pelilaite on toiminut vallan kiitettävästi. Mitä nyt soisi
käyttävän normaaleja AA-pattereita, vaikka kyllä laitteen akku on kestänyt
atlantin ylityksiäkin MP3:sia kuunnellessa.

Alkuperäiselle kysyjälle; olen lukenut ihan OK arvosteluja mm. Epsonin
laitteista, ja kuten joku muukin totesi niin iPod ei hitautensa vuoksi
ilmeisesti sovi juuri muuhun kun tilapäiseen käyttöön. Kummastakaan ei
henk.koht. kokemuksia.

/MarcusB

PS. Milloinkohan nähdään kamera/tallenninkombinaatioita jossa kamera
juttelee vyötäröllä olevan ISON tallennuslaitteen kanssa, tai vielä
mieluummin reaaliajassa oman verkkopalvelimen kanssa langattomasti (umts,
wusb, wifi)? Mitä hyötyä tavikselle tuosta tosin edes olisi... Ilmeisesti
jotkut pro-järkkärit saa jo nyt varustettua wlanilla. DS.

Lonkka

Yhdestäkään kuvapankista ei ole henkilökohtaista kokemusta,
haaveena on kuitenkin semmoisen hommaaminen.

Canonilta on keväällä tulossa kuvapankki, odotan mielenkiinnolla.
Siinä on CF ja SD- lukijat, iso näyttö ja osaa ainakin Canonin
omat RAW- kuvat näyttää.

http://www.dpreview.com/news/0609/06093002canonm30m80.asp

Hinnasta ei tietoa, jostain luin tuon isomman version hinnaksi
tulevan jotain 600 euroa. Aika kallis, jos näin käy.

--

- Lonkka

"Mitä pidemmät kiskot, sitä parempi pysäkki."

Ilkka Haapavirta

"M. Brunberg" wrote
> [...]

> ajattelisin enemmän mitä teen enkä ehkä räpsisi autofirellä niin paljon.

Asia ymmärretty.
Taitaa tosin suunnilleen kaikissa CF:ää lukevissa pankeissa olla myös
SD-kolo. Mutta tietenkin tuossa on haittana se korttien kanssa sählääminen.
Itselleni puolestaan on tärkeintä kuvausvalmiuden säilyttäminen, joten
pankki kopioi yhtä korttia samalla kun toiselle kuvataan.
Eikä tarvitse kuljettaa USB-kaapelia taskussa.

Ilkka

jimi@fbk

Juu, ja muistikortit on varsin edullisia nykyään. Sekin on ihan hyvä
vaihtoehto jossei "rajatonta" säilytystilaa kaipaa. Näin olen itse pärjännyt
toistaiseksi. Harvoin tulee kuvattua yli 1000 ruutua retkellä.

Ate

Ostin viime kesänä Maitolaiturilta CompactDrive PD70X:n 40 GB kovalevyllä.
Laite toimii 4:llä AA-koon akulla (ei sis. pakettiin). Mukaan tulee tosin
verkko- ja autolaturin piuhat. Akkut kesti (2700mAh) noin 30 GB kuvien
siirrot yhdellä latauksella. Täyden 2 GB:n CF-kortin siirtoon ei mene kuin
muutama minuuti.

Näyttöä kuvienkatseluavarten siinä ei ole eikä kameraa voi liittää suoran
siihen USB-piuhalla. Mutta muuten laite toimii kerrassaan loistavasti !
Suosittelen !

- Ate -

"jpy" <jukk...@nokia.com> kirjoitti
viestissä:wnekh.45067$Nb2.8...@news1.nokia.com...

jpy

Kiitti kommenteista.

Tutkittuani tarjontaa totean vain että markkinoilla on jo paljon
matkakuvapankeiksi kelpaavia, monine ominaisuuksineen ja rajoitteineen
(Canon, Epson, Archor, kiinalaiset tulokkaat,...). Koska minulla ei ollut
aikaa perusteellisempaan studyyn, päätin kokeilla alkuun iPodia, vaikka
siinäkin on omat puutteensa: mm. näytön koko, kortinluku lisäpalikalla,
kuvien siirron hitaus ja sen vaatima virran syöttö. Mutta laite on sopivan
laajalle levinnyt laite ja näinollen siihen saa kaikenlaisia
lisäosia+softaa. Jahka laite tulee niin katsotaan sitten tarkemmin ..

t. Jukka

"Ate" <vastaukset@ryhmään.kiitos> wrote in message

0 uutta viestiä