Acfoto, viallisen tuotteen vaihtokokemuksia?

Antti Mäkelä

Hankin tuossa taannoin (toissa perjantaina, eli 14 päivää ei ole vielä
täynnä) 20Da:n ja Sigman 18-125 mm DC-linssin "peruslasiksi". Tutkailu on
osoittanut että Sigman autofocus on telepäässä pielessä eli kuvista tulee
sumeita. Pieni korjaus MF:llä auttaa, joten lasissa itsessään ei ole
vikaa - AF vain heittää pikkuisen. Tulkitsen tuotteen kuitenkin
vialliseksi ja lähetin eilen illalla mailia aiheesta Acfoton suuntaan.

Vielä en ole saanut vastausta. Miten on, onko täällä jengillä kokemuksia
kuinka tuotevaihdot ovat yleisesti ottaen sujuneet ja miten ne on
hoituneet? Kuriirille vain lasi mukaan ja uusi tulee takaisin?

--
- Antti Mäkelä - http://www.cs.tut.fi/~zarhan -
There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly

olli R

Antti Mäkelä kirjoitti:

> [...]
> osoittanut että Sigman autofocus on telepäässä pielessä eli kuvista tulee
> sumeita. Pieni korjaus MF:llä auttaa, joten lasissa itsessään ei ole

Ihan mahdollista että Sigmassa on ongelmia, mutta ihan mielenkiinnosta:
vaikuttaako tuon Da:ssa tehty infrapunafiltterin heikentäminen
normaalikuvauksen terävyyteen? Canonin sivulla mainitaan,
että kuvista voi tulla punertavia kun kuvataan sopivia
kohteita. Ja joskus taas on filmi-infrapunakuvauksessa muistutettu,
että tarkennus muuttuu (infrapuna taittuu lasissa erilailla).

olli Rinne

Antti Mäkelä

olli R <ol...@saunalahti.fi> wrote:
> [...]

> vaikuttaako tuon Da:ssa tehty infrapunafiltterin heikentäminen
> normaalikuvauksen terävyyteen? Canonin sivulla mainitaan,

Ei. Toisena lasina on 100-400mm Canonin L-sarjan zoomi ja ei mitään
ongelmia (eikä myöskään kolmas lasi eli 50 mm f1.8 tuota ongelmia).

> että kuvista voi tulla punertavia kun kuvataan sopivia

Tää punertavuus on ilmeisesti hieman kompensoitu
valkotasapainoasetuksissa. Olin pitkään etsinyt suodinta jonka pistäisi
normaalikuvauksessa lasien eteen (Hoyan CD-5000 olisi just eikä melkein
oikein), mutta saatavuus aivan uskomattoman heikkoa joten jätin
hankkimatta. Parin viikon testien aikana en ole huomannut mitään ongelmia.
(Joskin mielenkiintoista on että TV:n kauko-ohjaimen ledi näkyy
violettina samaan tapaan kuin G3:ssa - ilmeisesti kauko-ohjainten 940
nm säteily osuu myös sinisiin sensoreihin).

> kohteita. Ja joskus taas on filmi-infrapunakuvauksessa muistutettu,
> että tarkennus muuttuu (infrapuna taittuu lasissa erilailla).

Tarkennuksen osalta pitää paikkansa tuo taittumisjuttu (siksi tuossa on
LCD-tarkennusmahis - eli LCD:llä näkee myös IR:n - optisella kun moinen
ei oikein mahdollistu).

Antti Mäkelä

Antti Mäkelä <zar...@students.cc.tut.fi> wrote:
> Vielä en ole saanut vastausta. Miten on, onko täällä jengillä kokemuksia
> kuinka tuotevaihdot ovat yleisesti ottaen sujuneet ja miten ne on
> hoituneet? Kuriirille vain lasi mukaan ja uusi tulee takaisin?

No, nyt lähti lasi postissa takaisin, katsoo miten käy.

Antti Mäkelä

Antti Mäkelä <zar...@students.cc.tut.fi> wrote:
> No, nyt lähti lasi postissa takaisin, katsoo miten käy.

Eilen tuli sähköpostia että UPS on saanut paketin kuljetettavaksi ja
saapunee minulle 7.12.

Että viallisen lasin korjaaminen kesti pyöreät 2 kk. Kyseessä oli ihan
vain autofokuksen kalibrointi, optiikassa ei vikaa.

Mukavaa että saksanmaallakin osataan JAS-tekniikkamaiset
aikataulut..Saapa nähdä onko vika edes korjaantunut :)

Antti Mäkelä

Antti Mäkelä <zar...@students.cc.tut.fi> wrote:

> Eilen tuli sähköpostia että UPS on saanut paketin kuljetettavaksi ja
> saapunee minulle 7.12.

Mainitaan vielä, että vika on nähtävästi täysin korjaantunut. Fokusoituu
kohdalleen lähelle ja kauas, laajakulma- ja telepäässä.