Kirkas komeetta näkyy lounaassa

Veijo Timonen

Muutaman päivän näkyy paljain silmin melko kirkas komeetta lounaan
suunalla heti auringon laskun jälkeen, kannattais napsia kuvia vaikka
pokkarilla, sama näkyy myös aamulla noin 08:30 idän ja kaakon välissä.

Tuon kuvasin Canon 400d.llä
http://kotiweb.kotiportti.fi/veijo.t/index.html

Veijo.T

Mika Yrjola

Veijo Timonen <vei...@kotiportti.fi> writes:

Onnittelut paremmasta menestyksestä sään kanssa; aurinkoisen sään
kunniaksi kokeilin itse tänään onneani ja kipitin töistä hyvissä ajoin
kotiin hakemaan jalustaa. Valitettavasti minun kuvauspaikassani pilvet
ehtivät peittää juuri taivaanrannan lähellä olevan alueen turhan
tehokkaasti. Otin kyllä oikeaksi arvioidusta suunnasta parisenkymmentä
otosta ja yritin kytätä ohentumapaikkoja pilvissä, mutta kotona
katsoessa mistään kuvasta ei löytynyt toivottua materiaalia.

Veijo Timonen

Mika Yrjola kirjoitti:

> [...]
> otosta ja yritin kytätä ohentumapaikkoja pilvissä, mutta kotona
> katsoessa mistään kuvasta ei löytynyt toivottua materiaalia.

Joo tuota samaa tein ensin minäkin, eli otin muutamia kuvia päivällä
ihan summassa, kun tiesin että komeetta on hieman Venuksesta oikealle,
olis pitänyt ottaa vielä pitempi objektiivi mukaan kun se noinkin hyvin
sitten myöhemmin illalla näkyi, eli 500mm-1000mm olis tuonut esille koko
pyrstön, nyt oli mukana 70-200mm

Veijo T

Tuukka L.

"Veijo Timonen" <vei...@kotiportti.fi> wrote in message news:Dt9ph.1497

> Tuon kuvasin Canon 400d.llä
> http://kotiweb.kotiportti.fi/veijo.t/index.html
>
> Veijo.T

Komeita kuvia sulla.

Petri Lopia

Nättejä kuvia. Itsekkin olisin ollut kuvaamassa jos olisin tuon
huomannut aikaisemmin... tosin sää olisi pilannut kuvat jokatapauksessa
joten ei harmita =)

--
Petri Lopia :: petri.RE...@iki.fi.invalid
Galapagos Island, Lightnings, StormChasing, Moon:

Veijo Timonen

Eipä saanut 11 päivä kuvia pilvien takia, mutta muualla päin tuota on
kuvattu paljonkin, huomenna 12.1 klo 16:15 komeetta on noin 3 asteen
päässä horisontista ja aurinko horisontin alapuolella, jolloin sitä on
viimeinen mahdollisuus kuvata mikäli se enää onnistuu, kunes se ilmestyy
12.1.stä Auringon koronaa kuvaavan Soho luotaimen kameran kuvakentään.

Veijo T

Veijo Timonen

Tuossa linkki komeetan McNaught(C/2006 P1)kuvaajien galeriaan
hienoja kuvia ovat ottaneet eri tyyppisillä kameroilla.
http://www.spaceweather.com/comets/gallery_mcnaught.htm

Komeetta näkyy nyt myös Soho observatorion kameran kuvakentän reunalla
http://soho.esac.esa.int/hotshots/

Veijo T

Lauri Kangas

Kuvasin kaivopuistossa ursan tähtitornilla tuota komeettaa
Celestronin 8" kaukoputken läpi.
http://users.tkk.fi/lkkangas/kuvia/astro/070111_mcnaught/mcnaught_070111_52stack.jpg

--
Lauri Kangas

Yrjö Pietarinen

Tässä pari ottamaani kuvaa samasta aiheesta.

http://koti.mbnet.fi/yki/11-01-07-komeetta.jpg

Pentax K10D
A300mm 2.8 ED

http://koti.mbnet.fi/yki/11-01-07-komeetta2.jpg

Pentax K10D
A300mm 2.8 ED + 2x telejatke

Yrjö Pietarinen

Tuukka L.

"Lauri Kangas" <kangas...@gmail.com> wrote in message

> Kuvasin kaivopuistossa ursan tähtitornilla tuota komeettaa
> [...]

Paska kuva. Tyypillistä ins.pornoa. Keskitytään johonkin propellihattu
päässä huomaamatta mikä on itseasiassa se vitsi.

Ei itse komeetta ole minkännäköinen yksinään vaan just se, että taustalla
näkyy horisontti, skyline tai jotain muuta tekee siitä coolin kuvan.

Olisit kuvannut ilman mitään kaukoputkia vaikka niin, että tähtitornin
siluetti tulee kuvaan mukaan. Tai jotain.

Karvinen

Tuukka L. wrote:

Katsoisimme mielellämme myös Tuukka L:n omia komeettakuvia.

t: Karvinen

Tuukka L.

"Karvinen" <karv...@email.com> wrote in message news:EmTph.3050

> Katsoisimme mielellämme myös Tuukka L:n omia komeettakuvia.

Ei näkyny kommeettaa tänä vuonna.

Lauri Kangas

> [...]
>
> Olisit kuvannut ilman mitään kaukoputkia vaikka niin, että tähtitornin
> siluetti tulee kuvaan mukaan. Tai jotain.

Niin olikin aikomuksena, vaan isot pilvimassat puskikin päälle niin
ettei se läiskä pilvien raoissa näyttänytkään enää miltään
laajakulmalla. Pistin sitten kameran putken perään, niin sai vähän
enemmän irti niistä parin sekunnin pituisista vilahtamisista raoista.

Kuva voisi tosiaan olla mielenkiintoisemman näköinen, jos selkeää keliä
olisi riittänyt siihen asti, että taustataivas on vähän tummempi. Tuo
kuva on otettu noin 20 minuuttia auringonlaskun jälkeen. Puolisen tuntia
myöhemmin komeetta olisi muutenkin näyttänyt paremmalta myös laajakulmalla.

Tähtitorni on semmoisessa ylämäessä, ettei sitä voi saada läntisen
horisontin matalien kohteiden kanssa samaan kuvaan. Tornille tulikin
mentyä kun sieltä on parempi näkyvyys.

Kaikkea ei voi saada, varsinkaan kun pikavisiitillä on komeetta kymmenen
asteen päässä auringosta.

--
Lauri Kangas

Yrjö O. Mäkinen

"Yrjö Pietarinen" <yki.pietarinenATnetti.fi> wrote:

Hienoja kuvia on kaima ottanut, varsinkin tämä ensimmäinen.

Focal Length näyttää kummassakin kuvassa olevan 450mm.
Onko putki käsisäätöinen niin että jouduit itse kameralle kertomaan putken
pituuden?
Käytitkö jalustaa vai selvisitkö K10D SR:n avulla?

--
yom

Henrik Herranen

Vähemmästäkin katkeroituu haukkumaan toisten onnistuneita
kuvia.

- Henrik

--
Good signatures never die, they just fade away

Yrjö Pietarinen

> [...]
> pituuden?
> Käytitkö jalustaa vai selvisitkö K10D SR:n avulla?

Putki on käsisäätöinen. Pentaxin A-sarjaa. Kameralle piti kertoa putken
tiedot. Eli se on ilmoitettu kertoimella, mutta olisiko pitänyt laittaa
300mm vai 1.5 x 300?

Kuva otettu jalustalla, ilman vakaajaa. Käytetty myös 2 sekunnin
vitkalaukaisinta.

-Yki

Yrjö O. Mäkinen

> [...]

> Putki on käsisäätöinen. Pentaxin A-sarjaa. Kameralle piti kertoa putken
> tiedot. Eli se on ilmoitettu kertoimella, mutta olisiko pitänyt laittaa

Minä kysyin saamaa jonkin aikaa sitten täältä ja minut saatiin
vakuuttuneeksi siitä että kerrointa ei käytetä.

Ehkä kuukelilla löydät sen säikeen.

--
yom

Seppo Murtomaa

Yrjö Pietarinen kirjoitti:

> [...]
> 300mm vai 1.5 x 300?
>
> Kuva otettu jalustalla, ilman vakaajaa. Käytetty myös 2 sekunnin

Olisiko mahdollista saada hieman täsmällisempi aika ja suuntakin
näkymisestä. Auttaisi myöskin se, mihin aikaan se katoaa horisontin alle
ettei tarvitsisi turhaan tiiruilla.

Auringon laskun tarkan ajan tiedän kyllä joka päivä - mutta sillä
hetkellä näkyminen saattaa olla epätodennäköistä vielä? Hämärä alkaa
siitä ja puolisen tuntia, niin on pimeä.

Valistakaa "ei harrastajaa"

Seppo

Niin, ja oleellinen tieto on: Orimattila.

---
avast! Antivirus: Lahetetty viesti. Viesti tarkistettu, ei virusta.
Virustietue: 0702-1, 11.01.2007
Tarkistettu: 13.1.2007 13:31:27

Lauri Kangas

> [...]
>
> Valistakaa "ei harrastajaa"
>
> Seppo
>
> Niin, ja oleellinen tieto on: Orimattila.

Saattoi olla eilen viimeinen mahdollisuus havaita komeettaa. Kai sen
vielä voisi hyvällä tuurilla nähdä jos vaan on horisonttiin asti
selkeää. Ennen auringonlaskua jos aloittaa väijymisen jo niin komeetta
majailee kuutisen astetta auringon yläpuolella. Aurinko laskee ennen
neljää ainakin helsingissä.

--
Lauri Kangas

Seppo Murtomaa

Lauri Kangas kirjoitti:

> [...]
> selkeää. Ennen auringonlaskua jos aloittaa väijymisen jo niin komeetta
> majailee kuutisen astetta auringon yläpuolella. Aurinko laskee ennen

Se on: kiitos!

No, ensi kerralla sitten.
Horisontissa on sen verran mahtava mäki, että ei toiveita tällä kertaa.

Nopeasta vastauksesta myös tattis - ja hyvää loppuvuotta!
Seppo.

---
avast! Antivirus: Lahetetty viesti. Viesti tarkistettu, ei virusta.
Virustietue: 0702-1, 11.01.2007

Tarkistettu: 13.1.2007 13:43:16

Tuukka L.

"Henrik Herranen" <leo...@pepper.modeemi.cs.tut.fi> wrote in message

> Vähemmästäkin katkeroituu haukkumaan toisten onnistuneita
> kuvia.
>
> - Henrik

En tosin edes yrittänyt kuvata ;-)

Enkä minä hauku, minä kritikoin. Kuva oli ehkä teknisesti onnistunut, muttei
muuten.

Tuukka L.

"Seppo Murtomaa" <oh...@sral.fi> wrote in message

> Auringon laskun tarkan ajan tiedän kyllä joka päivä - mutta sillä hetkellä
> näkyminen saattaa olla epätodennäköistä vielä? Hämärä alkaa siitä ja
> puolisen tuntia, niin on pimeä.

Kyllä se on myöhäistä nyt, komeetta on niin lähellä aurinkoa, ettei se enää
näyn (näin olen ymmärtänyt)

LM

Tämä weppisivu "http://spaceweather.com" väittää, että pitäisi
näkyä. Auringon vieressä. Nyt ei muuta puutu kuin aurinko.

Terveisin
LM

toimi@einiin.ei Ville.fi

"Veijo Timonen" kirjoitti:

> Muutaman päivän näkyy paljain silmin melko kirkas komeetta lounaan
> suunalla heti auringon laskun jälkeen, kannattais napsia kuvia vaikka
> pokkarilla, sama näkyy myös aamulla noin 08:30 idän ja kaakon välissä.

Sain kuvattua perjantaina komettaa lentokoneesta Venäjän yllä. Komeetta
näkyi komeasti, mutta vaikea sitä oli kuvata lasin läpi. Enkä omista kuin
75mm asti ulottuvan putken joten en mitään kummosia saanut aikaan. Tässä
kuitenkin yksi malliksi:

http://www.ville.fi/2007/01/mcnaught-komeetta-uudestaan.html

-Ville.fi

Anssi Kanninen

"Tuukka L." <ei@invalid> writes:

Luuletko, että kukaan jaksaa tosissaan lukea "kritiikoita", jotka
alkaa sanalla "paska"?

Veijo Timonen

Komeetta saattaa näkyä vielä tänää 15.1 stä klo 15:00 asti, sen jälkeen
se painuu horisonttiin eikä enää huomennakaan sieltä nouse.

Kuvaamista ja katselua voi yrittää varovasti siten että aurinko on
kokonaan esim. seinän takana.

tuolla on kaavio piirros ( kolmas kuva ylhäältä )

Tuukka L.

"Anssi Kanninen" <etunimi....@iki.fi> wrote in message

> Luuletko, että kukaan jaksaa tosissaan lukea "kritiikoita", jotka
> alkaa sanalla "paska"?

Kai kaltaisesi paska yleisö jaksaa? Lukihan joku Heikinheimoakin :-)

simppa

Tuukka L. kirjoitti:
Sinäkin katsoit kuvan ja luit jatkot

Tuukka L.