Canon 350D:n helinä - kuuluuko asiaan?

1 view

BF63

Enpä löytänyt josko joku olisi jo tätä kysynyt, mutta aloittelevana
järkkärikäyttäjänä ja 350D:n hankkineena askarruttaa seuraava.

Pitääkö huolestua ja ehkä palauttaa viikon vanha uunituore 350D, josta
kuuluu sisältä "helinä / vaimea klonks" -ääni, kun kameraa kääntää
edestakaisin pysty- ja vaakasuunnassa?
Canon IXUS 400:ssa tällainen ääni kuulema kuului asiaan... liittyy jotenkin
siihen, että masiina kääntää pystykuvat katselua varten 90astetta katselun
helpottamiseksi... tai jotain sinne päin.

350D kustansi ensijärkkäriksi ihan tarpeeksi, joten toivoisin sen myös
olevan täysin kunnossa laatikosta otettaessa.
En viitsisi heti ensiksi lähteä kamerakauppaan kuunteluttamaan, josko helinä
on aiheellista vai ei. Muutama juttu on varmaa - kamera ei ole pudonnut eikä
helinät kuulu omasta päästä.

Palauttaako siis romppeet liikkeeseen vai jatkaa rauhassa opettelua?
Aloittelija kiittää asiallisista vastauksista.

t. "huolestunut"

Matti Grönroos

"BF63" <reply_...@notaworkingmail.fi> wrote in message

> [...]
> siihen, että masiina kääntää pystykuvat katselua varten 90astetta
> katselun
> helpottamiseksi... tai jotain sinne päin.

Eiköhän tuo asentotunnistin ole. Jostainhan kameran täytyy tietää,
otetaanko vaaka- vai pystykuvaa, kun se moisen tiedon haluaa kuvan
metadataan tallettaa. Siellä lienee jokin mekaaninen painovoimalla,
maan vetovoimalla, g-voimalla tai gravitaatiolla toimiva juttu, joka
asentoa vaihtaessaan pitää pienen äänen.

Matti

--
Matti Grönroos -- http://www.iki.fi/mjg

Mikko Roininen

Itse ihmettelin myös kyseistä helinää ja päädyin siihen tulokseen, että
äänen aiheuttaa kameran salamaa tukevat metalliliuskat. Heiluttele kameraa
salaman ollessa auki niin huomaat.

mikko

"BF63" <reply_...@notaworkingmail.fi> kirjoitti
viestissä:xn4Pe.432$bL4...@read3.inet.fi...

Pasi Annala

> [...]

> Pitääkö huolestua ja ehkä palauttaa viikon vanha uunituore 350D, josta
> kuuluu sisältä "helinä / vaimea klonks" -ääni, kun kameraa kääntää

Asentotunnistin se on, sellainen hyvin heikko -klok-
sama kuuluu esim D2X:stä.
Eli kaikki ok.

PA

Matti Grönroos

"Mikko Roininen" <mikko.r...@pp.inet.fi> wrote in message

> [...]
> että
> äänen aiheuttaa kameran salamaa tukevat metalliliuskat. Heiluttele

Kyllä se vaimea äännähdys kuuluu kamerasta aivan salaman asennosta
riippumatta.

Juha Lehtinen

"Matti Grönroos" <matti.g...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:deiold$dsl$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> "Mikko Roininen" <mikko.r...@pp.inet.fi> wrote in message

> Kyllä se vaimea äännähdys kuuluu kamerasta aivan salaman asennosta
> riippumatta.

Muistaakseni täällä joskus oli keskustelua aiheesta, ja siinä päädyttiin
siihen, että syynä on juuri salamavalon jotkut pikkuosat. Vai olikohan
keskustelu didikamera.netissä?? En muista enkä tiedä, oma 10D:ni ei onneksi
helise eikä kilise.

Juha

Drew Peacock

Ääni (sic) tälle. Siis jos puhutaan metallisesta helinästä joka vaivaa
joitakin 350D-yksilöitä, ei kuulemma kaikkia. Jotkut ovat viritelleet
paperinpaloja tai vaseliinia niihin salaman saranoihin ääntä poistamaan.
Asentotunnistimen kolinoita en ole kuullut, peittyvät varmaan tuon
salamahelinän alle... Ärsyttävä ääni muuten tuon hintaluokan vehkeessä,
aivan kuin joku Philips...
Lisää aiheesta www.digikamera.net foorumilta, osasto tietysti 350D ja haku
sieltä.
Droopy

Jukka Marttinen

Pasi Annala kirjoitti:

Omituista, että 10D:ssä ei kuulu vastaavaa ääntä. Mutta onhan niissä
erojakin. Muunmuassa 10D:ssä on magnesiumrunko ja 350D:ssä muovirunko.

Manu Johansson

Matti Grönroos wrote:

> Kyllä se vaimea äännähdys kuuluu kamerasta aivan salaman asennosta
> riippumatta.

Mikko tarkoittikin sitä että helinän lähteen huomaa kun salama on ylhäällä.
Omassa 300D:ssä salamankannattimet helisee myös.

M. Brunberg

> [...]

> Pitääkö huolestua ja ehkä palauttaa viikon vanha uunituore 350D, josta

> kuuluu sisältä "helinä / vaimea klonks" -ääni, kun kameraa kääntää

Entinen 300D:ni teki tätä ja nykyinen 350D tekee aivan samaa. Ei syytä
huoleen.

Why does my EOS 300D/Digital Rebel/Kiss Digital rattle when I move it?
http://photonotes.org/articles/beginner-faq/misc.html#300drattle

Why does my camera click faintly when I tilt it?
http://photonotes.org/articles/beginner-faq/cameras.html#positionsensor

/MarcusB

Matti Grönroos

"Manu Johansson" <maol...@poista.cc.jyu.fi.invalid> wrote in
message news:dek0r3$l05$1...@mordred.cc.jyu.fi...

Ah.

Autossa siis jos ulospäin kuuluva hurina kuuluu voimakkaampana
konepellin ollessa yläasennossa verrattuna ala-asentoon, hurina
syntyy konepellin kiinnikkeistä. Asia selvä.

Markku Laamanen

Pentax *istD onkin jo niin antiikkinen että siinä ei ole edes
asennontunnistinta :)

BF63

"Manu Johansson" <maol...@poista.cc.jyu.fi.invalid> kirjoitti viestissä
Kiitos kaikille vastauksista!
Luettuani vastauksenne tutkin kaikki eri kilinävaihtoehdot ja näyttää siltä,
että aika moni teistä osui oikeaan. Omassani helinät johtuvat juuri noista
ylös pomppaavan salaman tukijaloista. Ne helisevät oli salama sitten
ylhäällä tai alhaalla eli ovat ilmiselvästi holit. Kun niistä pitää kiinni
ja heiluttelee, ei ko. ääntä enää kuulu, jäljelle jää vain tosi vaimea pieni
"klonksahdus", joka lienee sitten se mainitsemanne asentotunnistin. Muuten
masiina onkin sitten tosi hiljainen ainakin näin aloittelijan korvalle.

Kiitos myös saamistani linkkisivuista. Luettavaa näkyy riittävän, kuten
arvata saattaa.... toivottavasti jää aikaa myös kuvien otolle :)

t. "huojentunut" :o

Juha Lehtinen

"Jukka Marttinen" <jukka....@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:brdPe.50$S1...@read3.inet.fi...

> Omituista, että 10D:ssä ei kuulu vastaavaa ääntä. Mutta onhan niissä
> erojakin. Muunmuassa 10D:ssä on magnesiumrunko ja 350D:ssä muovirunko.

Sulla onkin Kamera eikä lelu ;)

Juha

PS. Sorry, ei pidä loukkaantua kenenkään pikku kevennyksestä..

Simo Salanne

Juha Lehtinen wrote:

> Sulla onkin Kamera eikä lelu ;)

onkos 350D sitten "hely"?

Simo S.

Harri Suomalainen

Juha Lehtinen wrote:

> Sulla onkin Kamera eikä lelu ;)

Metalli on vanhentunutta ja komposiitit tulevaisuutta. 10v päästä
metallikameroita näkee enää museossa. Kameroilla sykli on näköjään vain
kypäriä hitaampi.

Eipä näe metallisia kypäröitä enää pahemmin, ei motoristeilla eikä
armeijalla (paitsi ne vanhat harjoituskypärät alokkailla tietty). Jos
hiilikuitu-kevlar toimii motoristin kypärässä kolareja vastaan ja
armeijalla luoteja/sirpaleita vastaan, lienee se riittävä kameran
kaltaiselle kulutustavarallekin ;)

Joo, tämän päivän kamerat ovat ennemminkin jotain lasikuitukomposiitteja
varmaan, kuten halvemmat motoristien kypärätkin. Pakko todeta ennen kuin
joku viisastelee tästäkin..
--
harri
Helinä tuo parhaan tunnelman, jos helinä häiritsee älä ravista kameraa.

Juha Lehtinen

"Harri Suomalainen" <harri.su...@nospam.iki.fi> kirjoitti
viestissä:AorPe.12787$In4....@reader1.news.jippii.net...

> [...]
> hiilikuitu-kevlar toimii motoristin kypärässä kolareja vastaan ja
> armeijalla luoteja/sirpaleita vastaan, lienee se riittävä kameran

Kuulin, että armeijan komposiittikypärän vaimennus perustuu siihen, että se
hajoaa pieniksi partikkeleiksi saadessaan kovan iskun. Tästä syystä on
erityisesti varoitettu olla esim. pudottamatta sitä kovalle lattialle..

Juha

Juha Lehtinen

"Juha Lehtinen" <juha.lehtine...@kolumbus.fi> kirjoitti >
erityisesti varoitettu olla esim. pudottamatta sitä kovalle lattialle..

Siis tietenkin varoitettu pudottaa sitä...

juha

Ilkka Haapavirta

"Harri Suomalainen" wrote

> [...]
> hiilikuitu-kevlar toimii motoristin kypärässä kolareja vastaan ja
> armeijalla luoteja/sirpaleita vastaan, lienee se riittävä kameran

En ole mikään kypärien (enkä kameroiden) asiantuntija, mutta mielestäni tuo
vertaus ontuu pahasti.
Kameran rungon ainoa ominaisuus ei ole pysyä ehjänä (tai särkyä hallitusti)
siihen kohdistuvassa iskussa.
Kamera on kypärään verrattuna erittäin monimutkainen hienomekaaninen laite,
jonka tulee olla (ja pysyä) mittatarkkana.
Ja sikäli kuin olen katsonut hiilikuitu-jalustaani tai kevlar-kanoottiani,
niin eipä taida kuitu tai matto taipua kaikkiin niihin kulmiin, mitä
metallista valetusta/työstetystä kamerarungosta löytyy.

Ilkka

Manu Johansson

Matti Grönroos wrote:

> Autossa siis jos ulospäin kuuluva hurina kuuluu voimakkaampana

> konepellin ollessa yläasennossa verrattuna ala-asentoon, hurina
> syntyy konepellin kiinnikkeistä. Asia selvä.

Ömm pahoititko mielesi vai häh? Miten auto liittyy siihen asiaan, että
300D:ssä ja 350D:ssä helisee salaman kannattimet? Kun salaman pompsauttaa
ylös, huomaa että heiluvat kannattimet helisevät.

Eki

Ei kuulu asiaa. Vie Pois. Ota Uusi.
Kamera on hyvä
p.gif