Kameran hallintasoftat ja kaukolaukaisut

1 katselukerta

Curious George

Minua kiinnostaa tietää, miten digijärkkäreissä onnistuu kuvien otto
tietokoneeseen liitettynä ja kuinka helposti? Pohjustelen eräänlaista
'on demand' tyylistä kuvaa jossa kuvan ottaisi tietokone automaattisesti
netin kautta saatujen komentojen mukaan. Jos kamera ei välttämättä tätä
tue, niin ainahan kuvan saa otettua vaikka rc-servolla joka painaa
laukaisua, mutta entäs se kuvien saaminen kamerasta etänä ulos. Toiminta
melkein muistuttaisi webbikameraa..

Timo Autiokari

Curious George wrote:

> miten digijärkkäreissä onnistuu kuvien otto
> tietokoneeseen liitettynä ja kuinka helposti?

Meillä on töissä Canon MK II(n) kameroita tietokoneeseen liitettynä
(tämä on enklanniksi 'tethered' jos haluat kuuklata). Käytämme kuvien
siirtoon EOS Utility nimistä Canonin ilmaista softaa (tosin siirretään
RAW eli CR2 muotoisia kuvia mutta arvelen että ko softa siirää JPG:t
aivan samalla tavalla).

Kun tuo EOS Utility on käynnistetty niin kuvat siirtyvät automaattisesti
haluttuun hakemistoon PC:n kovalevylle Firewire narua pitkin.
Muistaakseni joskus kokeiltiin siirtoa USB narua pitkin, toimi mutta oli
paljon hitaampaa. Kotona minulla on sama systeemi D60 kameralle (jossa
on vain USB 1.1) ja ainakin RAW:t siirtyy ...mutta hitaaaaaasti, D60:ssä
ei ole firewire mahdollisuutta.

Tämä on varsin kätevä tethered menettely, kun sitten myös Adobe Bridge
on avoinna ko hakemistoon niin otetut kuvat ilmestyvät siihen
automaattisesti.

Työnhallinta meillä on Exelissä, olenkin nysvänyt Exceliin makron joka
avaa EOS Utility:n sekä Bridgen aina ao työhakemistoon, melko kätevää.

> Pohjustelen eräänlaista 'on demand' tyylistä kuvaa jossa kuvan
> ottaisi tietokone automaattisesti netin kautta saatujen komentojen
> mukaan.

EOS Utilityssä on sellainen hyvin kiusallinen "ominaisuus" että sen
kautta ei voi laukaista kameraa jos peili-ensin-ylös toiminne on
aktivoitu. Jos peili-ensin-ylös toiminne ei ole aktivoitu niin sitten
voipi laukaista painamalla EOS Utilityn kamera-nappia. Tämän
"ominaisuuden" takia on pitänyt hankkia sellaisia 150e hintaisia
lankalaukaisimia, siksipä varmaankin ovat Canonilla tuon "toiminteen"
softaan panneet. Voisinkin jopa maksaa jonkun verran siitä jos joku
viitisisi modata tuota EOS Utility softaa siten että kun kameran
peili-ensin-ylös toiminne on aktiivina niin softassa oleva laukaisunappi
olisikin toiminnallinen, sillä tavoin että kun nappia nakautetetaan niin
softa lähettäisi kameralle kaksi laukaisu-toimintoa esim 5 sekunnin
välein (ensimmäisestä menee se peili ylös ja toinen sitten laukaisee).

Timo Autiokari

0 uutta viestiä