Hyvä akkulaturi

4 katselukertaa

har...@luukku.com

Kuvattu on tähän asti vain Li-ion -akkuisilla joten nämä
Nimh-paristot latureineen ovat jääneet tyystin huomiotta. Nopean
silmittelyn jälkeen La Grossen RS-900 alkoi kiinnostaa. Kyselisin
suositusta kun vaatimuksina on ns. älykäs laturi johon akut voi
jättää taikka pikemminkin jopa unohtaa pariksikin päiväksi.
Latausnopeudeksi riittää muutama tunti - 8 tuntia vallan mainiosti ja
ymmärrykseni mukaan akutkin kestää sitä kauemmin mitä hitaammin
niitä latailee. La Grossen max latausvirta on 1800mA eli noudattanee
tätä filosofiaa vielä tulevaisuudessakin vai onko näin? Onko akut
jo niin kehittyneet että tämmöinen sääli on jo turhaa? Ja onko
muita halvempia & "riittäviä" latureita markkinoilla?

Samppa

har...@luukku.com kirjoitti:

Täällä on yksi tyytyväinen La Grossen omistaja! En tiedä vaikuttaako tuo
virta akkujen ikään mutta olen niin ymmärtänyt että näin NiMh-akut
latautuvat varmimmin täyteen asti, eli toiminta aika on pisin mahdollinen.
Mulla on noiden paketissa olleiden pattereiden lisäksi Vartan parempia
kennoja muutama, ja annan niiden latautua 200amAh oletus jännitteellä
aina, kun on kuitenkin täysiä pareja valmiina.
Itse ostin tuon laturin juuri sen akkuja hoivaavan latauksen takia että
saa pattereista enemmän voimaa/paremman keston. Laturissa on kylla
nappeja kun harmonikassa, enkä niistä vielä ymmärrä hittojakaan. Hyvin
se on pelannut kun on vaan patterit laitteeseen tökännyt ja siihen jättänyt.
Jos laturia on pk-seudulta ostamassa, niin ainoa virallinen jälleenmyyjä
on Paratronicin mukaan Top Shot, mutta sitä saa jopa pari euroa
halvemmalla Clas Ohlsonilta, joka taitaa itse tuoda myymänsä laturit
suomeen.

t:S

--

I smell burning eye, is that all right?

(Coach McGurk, Home Movies)

jari

<har...@luukku.com> kirjoitti
viestissä:1131109674....@g43g2000cwa.googlegroups.com...

La Crosse on varmaan tällä hetkellä markkinoiden paras latauslaite NiMH/NiCD
akuille. Akkujen pikalataus suurella virralla lyhentää niiden elinikää eli
kannattaa harrastaa enemmänkin sitä La Crossen oletusarvoa eli 200mA:n
latausvirtaa, jos ei ole aivan mahdoton kiire saada akkuja uudelleen
käyttöön. Mukana tulevilla LaCrosse -merkkisillä AA -kennoilta ei kannata
odottaa mitään, sillä ainakin mun paketissa kaksi AA kokoista kennoa olivat
melkoisen heikkoja. AAA -kennot ovat ihan OK.

jari

Milan Kolarovic

www.maitolaituri.tv :ssä on tarjouksessa ko. laturi 47 euron hintaan ..

nm. yksi la crossen käyttäjä myöskin

--
Milan Kolarovi
http://milan.1g.fi

Samppa

Milan Kolarovic kirjoitti:

> www.maitolaituri.tv :ssä on tarjouksessa ko. laturi 47 euron hintaan ..
>
> nm. yksi la crossen käyttäjä myöskin

... plus postikulut 7 euroa, ellei asu Kuusjärven lähistöllä...

Vilu

> ... plus postikulut 7 euroa, ellei asu Kuusjärven lähistöllä...
>
> --

plus että tarjous oli ilmeisesti voimassa vain torstain 8-(

Milan Kolarovic

Postikulut nyt tulee miltei aina kun tilaa jotain netin kautta ..

> plus että tarjous oli ilmeisesti voimassa vain torstain 8-(

Ei, kyllä se oli voimassa senkin jälkeen niin kauan kunnes tavaraa riitti,
kirjoitushetkellä tarjous oli vielä voimassa vaan nyt ei ole enää (miten se
menikään, "nopeat syövät hitaat").

Samppa

Milan Kolarovic kirjoitti:

> [...]
> kirjoitushetkellä tarjous oli vielä voimassa vaan nyt ei ole enää (miten se

Clas Ohlsonin hyllystä sen saa mukaansa niin nopeasti kuin vaan pystyy
(kassan kautta!) ottamaan ;) ,ei tarvie ootella Kustia, ja
"toimituskulut" hoituu samalla lipulla kuin päivittäiset virkamatkat :)

t: kaiken minkä tingit ei tarvi maksaa!

Seppo Toivari

"Samppa" <qwe...@qwerty.fi.invalid> wrote in message
> Laturissa on kyllä nappeja kun harmonikassa, enkä niistä vielä ymmärrä
> hittojakaan.

No hieman vähemmin kuin harmonikassa eli seitsemän. Kolme lataukseen
liittyville toiminnoille ja neljä akkukohtaisiin näyttöihin.
Tuossa on yksi harmonikka lattialla ja bassopuolella taitaa olla reilu 120
nappia. Pianohaitari kon on niin toisella puolen vaan reilu 50.

Puoltoääni La Crosselle. Hyvä peli.

Sepe

Toni Nikkanen

Jos LaCrossen tms. laturi tuntuu monimutkaiselta, niin GP:n laturi
sopii kuin nakutettu. Akut laturiin, se lataa niitä aikansa
(tunnin-pari) ja punainen latausvalo sammuu kun akut ovat täynnä. Akut
voi rauhassa unohtaa laturiin vaikka kuukaudeksi, se ei niitä turhan
takia lataa, eikä se myöskään saa akkuja räjähtämään, koska laturi
seuraa akkujen lämpötilaa ja hillitsee lataustehoa mikäli alkaa
kuumottaa liikaa. Ainoa kytkin liittyy siihen ovatko akut NiCD vai NiMH.

Samppa

Toni Nikkanen kirjoitti:

No sepä onkin La Crossen hyvä puoli, ettei ns normaalikäytössä kun pitää
vain saada tyhjät akut täyteen, niistä napeista tarvitse välittää
ollenkaan. Ja se älyää ilman kytkimiä akun tyypin.

Nappeja tavittanee vasta kun pitää elvytellä tai testata akkuja taikka
muuttaa latausjännitettä, eli suorittaa pikalataus.
Normaalikäytössä se on täysin "kytke ja unohda"- toiminen, eikä ainakaan
minulla ole viikonkaan laturissa olon aikana räjäyttänyt yhtään paristoa ;)

Matti Rantanen

On Fri, 4 Nov 2005 20:23:05 +0200, "jari" <jar...@sci.fi> wrote:

> [...]
>odottaa mitään, sillä ainakin mun paketissa kaksi AA kokoista kennoa olivat
>melkoisen heikkoja. AAA -kennot ovat ihan OK.

LaCrosse laturi on todellakin suunniteltu mitä erilaisimpiin
tilanteisiin ja toimii oikein.

Toinen ääni mukana tuleville AA-kennoille; kaksi niistä yltää
elvytysohjelman jälkeen n. 1900mAh kieppeille, toiset kaksi purkavat
itseään. Sattumoisin AAA-t toimivat oikein.

Matti R.

Oiva Hakala

"Matti Rantanen" <mkran...@pp.inet.fi> wrote in message

> [...]
> elvytysohjelman jälkeen n. 1900mAh kieppeille, toiset kaksi purkavat
> itseään. Sattumoisin AAA-t toimivat oikein.

Ääni LaCrosselle myös. Jopa marketista ostetut Uniross-akut muutaman
purku-latauskerran jälkeen alkoivat antaa ihan kohtuullisia lukemia. Itse
käytän aina discharge toiumintoa, joka nimestään huolimatta purkamisen
jälkeen lataa akut täyteen. Mukana tulleista AA-akuista 3 oli jees (n. 1850
mAh) yksi jonkin verran kehnompi (1650 mAh). AAA:t kaikki ok. Ja näiden
kokemusten jälkeen voi sanoa, ettei tyhmää bulkkilaturia todellakaan kannata
ostaa. Oiva

Samppa

Oiva Hakala kirjoitti:

> [...]

> kokemusten jälkeen voi sanoa, ettei tyhmää bulkkilaturia todellakaan kannata

Onkos joku yrittänyt saada takuusen noita "viallisia" pareja?
Vai pitäisikö olla ihan dead ennekuin kannattaa yrittää?

Kännyssä ja hammasharjassa kynnys vaihtoon taitaa olla matalampi, vai onko?

--
t:S

A girl walked into the computer center where I work. She said she was
having problems with her Mac.
I asked what kind of Mac she had. In an indignant voice, she replied,
"Duh, Intosh."

Vilu

> Clas Ohlsonin hyllystä sen saa mukaansa niin nopeasti kuin vaan pystyy
> (kassan kautta!) ottamaan ;) ,ei tarvie ootella Kustia, ja
> "toimituskulut" hoituu samalla lipulla kuin päivittäiset virkamatkat :)

Rohkenenko kysäistä mitä maksaa Ohlsonilla ?

Teemu

> Rohkenenko kysäistä mitä maksaa Ohlsonilla ?

56,50 e

Timo Maaranen

Samppa wrote:

> Täällä on yksi tyytyväinen La Grossen omistaja! En tiedä vaikuttaako tuo
> virta akkujen ikään mutta olen niin ymmärtänyt että näin NiMh-akut
> latautuvat varmimmin täyteen asti, eli toiminta aika on pisin mahdollinen.

Käsittääkseni latausvirran suuruus ei vaikuta akun ikään, jos lataus
lopetetaan ajoissa tai aloitetaan ns "ylläpitolataus" _ennen_ kuin akku
on täysi. Jos NiMh-akkuja ylilataa, ne lämpenevät ja niiden kesto
huononee.

--
Timo Maaranen
Paras palomuuri: töpseli irti seinästä ja sälekaihtimet kiinni.

Markus

Samppa wrote:

> Onkos joku yrittänyt saada takuusen noita "viallisia" pareja?
> Vai pitäisikö olla ihan dead ennekuin kannattaa yrittää?

En tiedä, että onko yrittänyt, mutta se viallisuus on joustava käsite.
Akkujen (siis niiden LC:n AA-kokoisten) päällä toki lukee isolla 2000mAh.
Pienemmällä sensijaan on painettu 1900mAh +-10% Eli tuollainen 1700mAh on
lähes tuon haarukan sisällä.

Itse laturista ei vielä ole sen suurempia kokemuksia, kun vasta eilen tämän
säikeen perusteella osasin tuota Ohlssonilta katsella. Mutta ihan
asialliselta vaikuttaa ja vaikka oikeastaan kallis olikin, niin jos niille
AAA-kokoisille akuille laskee vaikkapa 10e hintaa, niin ollaan hyvin lähellä
muita paremmanluokan latureita. Ja jos (kun) tuolla saa akuille hieman lisää
käyttöikää, niin se tasoittaa hintaeron ainakin tehokäyttäjällä tuon eduksi.

Markus

Viesti on poistettu
Viesti on poistettu
Viesti on poistettu